Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen
Ja 43 58,11%
Nee 26 35,14%
Anders omschrijf 5 6,76%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2011, 22:16   #241
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben er niet tegen, ken uw vijand ! Godsdienstles heeft bij mijn weten inderdaad nog nooit iemand doen bekeren, maar het geeft wel inzicht in de denkpatronen van de gelovigen en maakt het mogelijk om als jonge persoon veel beter een mening te vormen over geloof.

Ik ben een die-hard atheist geworden door die lessen
Bij mijn weten dus wel

Maar ik ben het met u eens dat die lessen me nu wel voordelen opleveren bij discussies met gelovigen.
Ze kunnen me als born-again atheïst niets wijsmaken.
Oud 29 maart 2011, 09:08   #242
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U hoeft u ook niet voor mijn keuze te betalen. Ik betaal daar immers zelf belastingsgeld voor.

U betaalt voor uw keuze belastingsgeld. Ik voor de mijne.
Aparte scholen voor elke levensbeschouwing is het datgene wat we willen? De huidige situatie waar vrijwel enkel het katholiek onderwijs over dit privilege beschikt is uiteraard bijzonder discriminerend. Er moeten dus minstens een tiental netten opgericht worden om iedereen een bevredigende keuze te kunnen aan bieden.
Sean is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 09:45   #243
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Bij mijn weten dus wel

Maar ik ben het met u eens dat die lessen me nu wel voordelen opleveren bij discussies met gelovigen.
Ze kunnen me als born-again atheïst niets wijsmaken.
Kennis is macht.

Tevens is het dan ook vanzelfsprekend dat scholen aandacht moeten hebben voor evolutie (biologie), cosmologie (natuurkunde) en organische scheikunde. Een goeie combinatie van de 3 haalt iedere weldenkende gelovige terug naar de realiteit van het bestaan zonder fantasiewezen "god".
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 10:03   #244
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kennis is macht.

Tevens is het dan ook vanzelfsprekend dat scholen aandacht moeten hebben voor evolutie (biologie), cosmologie (natuurkunde) en organische scheikunde. Een goeie combinatie van de 3 haalt iedere weldenkende gelovige terug naar de realiteit van het bestaan zonder fantasiewezen "god".
Klopt.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 11:13   #245
Clisthenes
Vreemdeling

Standaard

Voorstel van o.a. JJ. Degucht om de lessen godsdienst te verruimen tot een studie van alle overtuigingen.

http://docs.vlaamsparlement.be/docs/...010/g623-1.pdf
Clisthenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 13:02   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sean Bekijk bericht
Aparte scholen voor elke levensbeschouwing is het datgene wat we willen? De huidige situatie waar vrijwel enkel het katholiek onderwijs over dit privilege beschikt is uiteraard bijzonder discriminerend. Er moeten dus minstens een tiental netten opgericht worden om iedereen een bevredigende keuze te kunnen aan bieden.
U wilt dus raken aan een van de artikelen van de Belgische grondwet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 13:06   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kennis is macht.

Zoals al eerder gezegd, blijkt hier eens te meer uit dat het evolutionisme een ideologie is die handig maar valselijk gebruik maakt van de wetenschappen om een schijn van gelijk over zich te krijgen. Daarom ook de bijzonder venijnigheid waarmee evolutionisten reageren wanneer het evolutionisme afgewezen wordt. De maskers vallen altijd vrij snel af.
Oud 29 maart 2011, 13:26   #248
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sean Bekijk bericht
religie is nu eenmaal discriminatie tot in de perfectie. Religieuzen zullen zelden uit zichzelf afstappen van het idee superieur te zijn dan andersdenkenden; het is aan de andersdenkenden om hen daarin bij te staan zo de religieaanhangers toch nog waardevol deel kunnen nemen aan onze maatschappij.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 13:39   #249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Een eenzijdige indoctrinatie in één godsdienst hoort niet meer thuis in deze tijd.
Ik zie geen enkele reden waarom confessioneel onderwijs niet meer van deze tijd zou zijn. Ik lees slechts uw mening die geen absolute waarde heeft.
Oud 29 maart 2011, 13:41   #250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
religie is nu eenmaal discriminatie tot in de perfectie. Religieuzen zullen zelden uit zichzelf afstappen van het idee superieur te zijn dan andersdenkenden; het is aan de andersdenkenden om hen daarin bij te staan zo de religieaanhangers toch nog waardevol deel kunnen nemen aan onze maatschappij.
Helemaal niet. Wij vinden ons geenszins superieur. Wel achten we de christelijke boodschap superieur in vergelijking met andere godsdiensten en levensbeschouwingen.
Oud 29 maart 2011, 13:48   #251
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals al eerder gezegd, blijkt hier eens te meer uit dat het evolutionisme een ideologie is die handig maar valselijk gebruik maakt van de wetenschappen om een schijn van gelijk over zich te krijgen. Daarom ook de bijzonder venijnigheid waarmee evolutionisten reageren wanneer het evolutionisme afgewezen wordt. De maskers vallen altijd vrij snel af.
U bent geen wetenschapper. Noch hebt u wetenschappelijk onderwijs genoten. Noch bent u vrij van ideologische subjectiviteit (uw geloof). Dus waarom zou ik uw mening over evolutie serieus nemen ?

Blaat zoveel u wilt, maar de wetenschappelijke wereld heeft evolutie al lang als feit aangenomen omdat de bewijzen onomstotelijk zijn en enorm in aantal. Er is overigens nog geen enkel tegenbewijs gevonden. Het enigste wat jullie doen is wijzen op gaten er in. Een gat vinden in een theorie is nog steeds geen ontkrachting er van. Ik hoop dat u dit realiseert.

Dus, laat me toe, om uw mening te negeren op dit gebied.
Oud 29 maart 2011, 13:49   #252
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie geen enkele reden waarom confessioneel onderwijs niet meer van deze tijd zou zijn. Ik lees slechts uw mening die geen absolute waarde heeft.
De wereld is meer en meer een dorp geworden waarin verschillende levensovertuigingen hun plaats hebben. Die verschillende levensovertuigingen komen nu ook meer en meer met elkaar in contact. Het is wenselijk om kinderen hierop voor te bereiden en dus de eenzijdige indoctrinatie te laten voor wat het is.

De tijd van leven onder de kerktoren is gedaan Jan.
Oud 29 maart 2011, 13:51   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent geen wetenschapper. Noch hebt u wetenschappelijk onderwijs genoten. Noch bent u vrij van ideologische subjectiviteit (uw geloof). Dus waarom zou ik uw mening over evolutie serieus nemen ?

Blaat zoveel u wilt, maar de wetenschappelijke wereld heeft evolutie al lang als feit aangenomen omdat de bewijzen onomstotelijk zijn en enorm in aantal. Er is overigens nog geen enkel tegenbewijs gevonden. Het enigste wat jullie doen is wijzen op gaten er in. Een gat vinden in een theorie is nog steeds geen ontkrachting er van. Ik hoop dat u dit realiseert.

Dus, laat me toe, om uw mening te negeren op dit gebied.
Neen, er zijn geen bewijzen. Laat staan dat die "onomstotelijk" zouden zijn of "enorm in aantal". Wel duwt en wrikt men allerlei elementen in de vooropgestelde theorie in de hoop het een zeker wetenschappelijke glans te kunnen geven. Meer niet.
Oud 29 maart 2011, 13:52   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wereld is meer en meer een dorp geworden waarin verschillende levensovertuigingen hun plaats hebben. Die verschillende levensovertuigingen komen nu ook meer en meer met elkaar in contact. Het is wenselijk om kinderen hierop voor te bereiden en dus de eenzijdige indoctrinatie te laten voor wat het is.

De tijd van leven onder de kerktoren is gedaan Jan.
Ik zie nog steeds geen reden om confessioneel onderwijs af te wijzen of om geloofsoverdracht binnen het gezin in vraag te stellen. Een pluriforme maatschappij nodigt juist uit om het omgekeerde te doen van uw conclusie.
Oud 29 maart 2011, 14:09   #255
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Wij vinden ons geenszins superieur. Wel achten we de christelijke boodschap superieur in vergelijking met andere godsdiensten en levensbeschouwingen.
wat dus discriminatie is in perfectie.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 14:15   #256
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie nog steeds geen reden om confessioneel onderwijs af te wijzen of om geloofsoverdracht binnen het gezin in vraag te stellen. Een pluriforme maatschappij nodigt juist uit om het omgekeerde te doen van uw conclusie.
Waar spreek ik over het gezin ?

Ik heb het over eenzijdig godsdienstonderwijs op school die zich enkel focust op het christelijke geloof. In princiepe is het voor de opvoeding van de kinderen beter dat ook andere visies daar aan bod komen. Als je kritische jongeren wilt opleiden die kunnen omgaan met andere culturen en mensen moet je ze ook wat achtergrond geven over de verschillende levensvisies.

Nogmaals: wat u in uw gezin doet is uw zaak, ik moei me daar niet mee.
Oud 29 maart 2011, 14:16   #257
Clisthenes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat je niet veel afweet van de evolutieleer. De evolutietheorie heeft zich wel degelijk een plaats weten te verroveren in de moderne wetenschap.
Geloof en wetenschap zijn twee totaal verschillende zaken. In de evolutietheorie maakt men gebruik van waarnemingen, verificatie en faslificatie. Deze methoden worden vooralsnog niet aangewend bij religie... of het geloof houdt op een geloof te zijn.

Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck)
Clisthenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 14:16   #258
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dank u Jan om alweer eens te bevestigen waarom ik een gigantische hekel heb aan gelovigen.

U vindt uzelf niet superieur. U vindt enkel uw geloof superieur. De facto is dit hetzelfde.
Oud 29 maart 2011, 14:18   #259
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat als men beslist godsdienst uit het onderwijs te schrappen...., ga je u daarbij neerleggen?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 14:18   #260
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clisthenes Bekijk bericht
Ik vermoed dat je niet veel afweet van de evolutieleer. De evolutietheorie heeft zich wel degelijk een plaats weten te verroveren in de moderne wetenschap.
Geloof en wetenschap zijn twee totaal verschillende zaken. In de evolutietheorie maakt men gebruik van waarnemingen, verificatie en faslificatie. Deze methoden worden vooralsnog niet aangewend bij religie... of het geloof houdt op een geloof te zijn.

Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck)
Het is inderdaad wachten tot de laatste generatie van gelovigen onder de zoden liggen. In de tussentijd moeten we er voor zorgen dat onze jeugd de best mogelijke opleiding krijgt die er is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be