![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2081 |
Staatssecretaris
|
![]() Dankzij de risicozone kunnen ze véél meer onder de mat/grond stoppen als wat wij ooit gaan weten. Zelfs de yakuza gaat lopen momenteel. En die waren nochtans hard aan de heropbouw a/h werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2082 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En halfwaardetijd is geen indicatie van hoe gevaarlijk iets is. Kalium40 heeft een halfwaardetijd van 1 miljard jaar, en je hebt er zo een 4400 Becquerel van in je lichaam zitten. Ga je je nu zorgen maken?
![]() |
![]() |
#2083 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Al die comical ali's, terwijl het met de centrales van kwaad naar erger gaat, maken van deze draad een prachtige case study voor een eindverhandeling over cognitieve dissonantie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2084 | |
|
![]() Citaat:
En jij? Kan je mij eens een voorbeeld geven van een bron die ik volgens jou negeer die bevestigt dat buiten de onmiddellijke omgeving van de centrale de straling ergens een acuut gevaarlijk niveau bereikt heeft?
![]() |
![]() |
#2085 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is omdat het niet netjes is om te stellen dat het ginder "niet erg" zou zijn omdat er, naar kernenergie normen, ginder zware problemen zijn. Echter, als men die "zware problemen" gaat vergelijken met het soort problemen buiten kernenergie, dan zijn die problemen bijlange zo zwaar niet (aantal doden, milieu impakt...), op 1 ding na: eventueel "verloren gebied". Als kernenergie 1000 mensen doodt, dan vinden pro-kernenergie mensen dat HEEL ERG, omdat er normaal zo goed als niks zou mogen gebeuren. Maar 1000 mensen doden BUITEN kernenergie, dat is de banaalste zaak van de wereld. Dat gebeurt elke 8 uur in het wereld verkeer. Anti-kernenergie mensen vinden dat als pro-kernenergie mensen zeggen dat er 1000 doden zullen vallen, er in werkelijkheid waarschijnlijk 1 000 000 zijn, en dat de rest conspirationele propaganda is om het gebeuren te minimaliseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2086 |
|
![]() Is er dan iemand die zegt dat er niets aan de hand is? Ik heb daar precies overgelezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2087 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2088 |
|
![]() Tip: Het onzingehalte van een uitspraak proberen te verbergen met een smiley werkt niet bij intelligente mensen.
![]() |
#2089 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoniet, ben je een hopeloos geval, alle pseudo-wetenschappellijke uitleg om het tegendeel te bewijzen ten spijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2090 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2091 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begreep wel dat je dat bedoelde. Maar in welke mate is dat incoherent met de uitleg die ik net kom te schrijven ? Ik ben ongerust in de situatie in Japan, niet zozeer "in principe", maar omdat ik vind dat ik nu al bijna 3 weken naar een triest schouwspel zit te kijken waar men zich blijkbaar niet bewust is van de ernst van de zaak, en met ridikule middelen, en veel te laat, komt aanrukken.
Er is 1 ding goed afgelopen waar ik heel hard voor vreesde: de spend fuel pools. Die heeft men nu blijkbaar terug onder controle. Met alles wat ik van de reactoren verneem, zijn die in een ergere toestand dan men initieel leek te vermoeden. De kans zit er dus dik in, als men zo blijft voortmodderen, dat men tot een total meltdown, en een total release komt. Ik DENK dat het spul zich veel minder zal verspreiden dan in Chernobyl, maar ik geef toe dat niet zeker te weten. ALS we hier in het worst case terecht komen, en de spreiding is veel groter dan ik durf te hopen, dan krijgen we daar inderdaad een serieuze replay van Chernobyl als men ginder dan NOG ALTIJD niks doet tenzij het licht aansteken in een lege controlezaal. Dat is ongeveer het ergste wat men zich kan indenken. Welnu, dat ergste zal niet heel veel slachtoffers maken (maar wel heel veel "onbewoonbaar" maken) in vergelijking met autorijden. Dat is dus op kernenergie vlak, een ongelofelijk grote ramp, en op "normaal menselijk" vlak, een doodgewone gebeurtenis zoals we er elk jaar meemaken en ervoor kiezen. Alleen wordt het zo niet ervaren, en gaat het gepaard gaan met heel veel paniek en dergelijke, die de schade gaat vertienvoudigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2092 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2093 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of is dat kriterium niet goed ? Is "het aantal doden per jaar" niet relevant om het gevaar van iets grosso modo te quantifieren ? Laatst gewijzigd door patrickve : 29 maart 2011 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2094 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2095 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Dus als men nu een centrale zou bouwen die bestand is tegen een 10 op de schaal wat zou dat uiteindelijk uithalen. Niet veel he. Technische vooruitgang is prima maar men moet herbekijken hoe en waar ze toegepast wordt, in de praktijk wordt gebracht. We weten allemaal wat bijv. BP heeft uitgespookt in de Golf van Mexico. Dit houdt ook in dat we anders moeten gaan leven. Mobiliteit? We staan dagelijks stil in het verkeer en dat kost een vermogen. En verspilling van energie 1ste klasse. Japan heeft 54 centrales en die staan in voor 20% van de totale energie die geproduceerd wordt. 80% wordt anders geproduceerd. Ik kan niet anders zeggen dat de Jappen energie "vreten" he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2096 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan het dus van twee kanten bekijken. Mocht Tokio zwaar besmet worden met zijn 35 miljoen inwoners en ze blijven daar verder wonen dan zal je miljoenen doden krijgen. Indien ze allen hun valiezen pakken van de eerste dag en niet meer terug keren dan zal je allicht een laag getal hebben.
![]() |
![]() |
#2097 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kunt ge natuurlijk een lijst met lessons learned gaan opstellen (een hoop diesels, met voldoende brandstofvoorraad op xkm afstand van de centrale, ondergronds reservoir, of weet ik waar, met voldoende watervoorraad, een hulpkontrolezaal bestand tegen een aardbeving/tsunami...). Maar dat was er toen allemaal niet. Trouwens wat zegt er dat de second backup normaal heeft gewerkt. Waren de diesels hiervoor niet weggespoeld, was de watervoorraad hiervoor nog aanwezig ? En men heeft wel een paar uur, alvorens de brandstofstaven, spagettiachtige vormen zullen aannemen, maar niet veel meer. Toegegeven bij de spent fuel pools is dit dan enkele dagen, maar dat is dan waarschijnlijk weer een ander verhaal. Citaat:
Maar eerlijk gezegd, heb ik er technisch ook geen idee van, waar men het zeewater heeft geinjecteerd, met welke pompen... en in hoeverre dit zeewater uiteindelijk voor een voldoende koeling kan zorgen. Maar denk wel, dat het een onderdeel van hun emergencyprocedures was (dus geen improvisatie, doch niet wat dit betreft). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2098 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar men is meer begaan met het intakt blijven van het containment, bij de drukopbouw die zou ontstaan bij een beschadigde reaktor. Daarom dat men de cntments later voorzien heeft van een afblaassysteem (en waarvan de auteur niet 100% zeker is, of deze in Japan ook geplaatst waren). Nu, ze moeten wel geplaatst zijn. Men heeft druk van de containmenten afgelaten, maar dit is dan 2 (dacht zelfs driemaal) gepaard gegaan met een waterstofontploffing (buiten het containment alleszins - voortgepland binnen het cnt ?). En waren deze te vermijden geweest ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2099 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het andere scenarie, even intelligent, is dat we de volgende centrale tussen het windmolenpark neerpoten op een booreiland platform. Zogoed als 30 km buiten onze kustlijn kan nauwelijks het zoute ooit gecontamineerd worden en heb je voor de rest gewoon het boorplatform tot zinken brengen om een meltdown te voorkomen, want water genoeg en koeling verzekerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze avond in het nieuws was het heel duidelijk: de situatie verergert van uur tot uur. De geigertellers liegen niet. Sommige "verantwoordelijke" politici liegen wél en doelbewust. ![]() |
|
![]() |
![]() |