![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
43 | 58,11% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
Anders omschrijf |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,76% |
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Banneling
|
![]() Ik laat die auteur in zijn waarde. Hij mag tot die conclusie komen. Kan je me de referentie geven zodat ik het werk eens kan halen in de bib ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even opgezocht, waaruit blijkt dat ik me vergist heb in de titel. Die is nog harder: Alister McGrath, "De ondergang van het atheïsme: opkomst en verval van het ongeloof in de moderne wereld", Kampen, 2006.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U verwart twee zaken: ik hanteer niet mijn geloof om te zeggen "hoe" God de wereld heeft geschapen. Dat is inderdaad een mogelijk (!) terrein van de wetenschap. Ik neem wel vanuit mijn geloof aan dat God de wereld heeft geschapen, maar de vraag naar de wijze waarop dit gebeurde, is een van een ander niveau. Vaststaat is wel dat het evolutionisme in een niet-wetenschappelijke dogmatiek zit en dus zich wetenschappelijke allures aanmeet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.hawking.org.uk/index.php/...liclectures/94 Ik stel NIET dat wat Dr. Hawking stelt, de absolute waarheid is. Maar wat als wetenschappers toch een theorie zoals de deze kunnen bewijzen ? Wat dan ? De onderliggende fenomenen zijn wel experimenteel bewezen bvb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Banneling
|
![]() Wel zondag ben ik in de bib. Ik zal er eens achter zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Vreemdeling
|
![]() Voor alle duidelijkheid, dat we mekaar goed begrijpen: humanisme zonder godheid is volgens u inferieur aan het christendom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() God overstijgt de wetenschap, dus kan Hij er geen onderwerp van zijn. Daarom zit u met uw conclusie fout.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wanneer we bijvoorbeeld het probleem van de resistentie (bij behandeling met antibiotica, HIV, malaria, enz.) willen begrijpen en oplossen, zal dat enkel lukken dankzij de inzichten in en verdere ontwikkeling van de evolutiebiologie en niet door een wees gegroetje of onze vader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ofwel hou je hem er in. Kiezen Jan. Je kan niet zeggne dat de mens geschapen is naar het beeld van God of dat het universum is gecreeerd is door God zonder je met wetenschap en de fysieke wereld te moeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen heeft u schijnbaar niet begrepen wat daar nu juist mee bedoeld wordt "geschapen naar Gods beeld en gelijkenis". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Evolutie heeft bepaald hoe de mens er uit ziet, en wat onze eigenschappen zijn. Supernovas lang geleden hebben bepaald dat er koolstof is, waarop onze hele organische scheikunde is gebaseerd de dag van vandaag. Dus ook het leven. Het universum zelf is het product van een quantumfenomeen, van toeval. Ik zie toch nergens de hand van god hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs het geloof in een god is evolutionair te verklaren Jan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat alles zijn slechts meningen. Meer niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Religie is in mijn ogen dan ook verwerpelijk om als basis te nemen voor moraliteit! Atheïstisch humanisme is om die reden ook moreel waardevoller. Wij hebben immers geen door onszelf gecreëerde godheid nodig om te weten wat goed en slecht is. Laatst gewijzigd door Clisthenes : 30 maart 2011 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |