![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
![]() Je vergeet de 41 % kwetsbare weggebruikers incl voetgangers die hun leven laten in het Belgisch verkeer (in Nederland > 50 %), die heb je i.p. niet op autostrades... "5 kmh" kan al dodelijk zijn in "de bebouwde kom", massa en verplettering (zeer zwaar verkeer) telt naast "snelheid" ook hé. Citaat:
Het is wel een overtreding omdat de regel max 120 kmh-snelweg nu eenmaal zo is sinds 1974. "De 120 kmh" kwam om olie te besparen, en is na de oliecrisis niet afgeschaft zoals in Duitsland. Alhoewel Be zelfs ietsje veiliger was als D vóór de oliecrisis in 1973. De gevolgen kennen we ondertussen. Be doet amper iets aan verkeersveilgheid, D moest het -ook daarom- zeker wel doen en al zeer vroeg dus, ze gingen die uitdaging aan (ook hun algemene 100 kmh op gewone 1+1-weg is de hoogste max op gewone weg); Andere Europese landen hadden ook hun 100-110-120-130 alibi (na 1974) op hun snelwegen gelaten zoals Be, en deden ook niet zo vroeg na de oliecrisis de inspanningen die D deden (qua rijopleiding, weginfra, handhaving alle regels, enz..), enkele Scandinavische landen als N en S mss uitgezonderd. (Noorwegen is geen EU-land) D is nu een topland qua verkeersveiligheid, enkele # Bundesländer zijn even veilig en zelfs "veiliger" als huidige n° 1 UK met 38 verkeersoden/milj. inwoners (zie tabel). Ondanks dat een ´verkeersonveilig DDR´ in 1990 bij D kwam. Zoals ge ziet is # Sachsen ondertussen al een topland geworden, in 1990 was Sachsen ~ verkeersveiligheidsniveau Polen... UK heeft gemiddeld ook een van de hoogste limieten in de EU (60 mph gewone weg, officieus 80 mph (off 70 mph) snelweg). Zelfs 5 ex-oostbloklanden hebben Belgium ingehaald op de Europese 27-ladder verkeersdoden/miljoen inwoners. (btw daar mag men al een heel tijdje 130 kmh op de autoweg/autosnelweg) De autosnelweg is i.p. daarvoor ontworpen. En er mogen geen trage voertuigen op en streng verboden voor kwetsbare weggebruikers , de minimumsnelheid is i.p. zelfs 70 kmh, zelfs 70 kmh rijden terwijl de verkeerstroom minstens 90 kmh rijdt is al zeer gevaarlijk, als de verkeerstroom 120 kmh rijdt is het extreem gevaarlijk. Men spreekt dan van een rijdende hindernis, waardoor de vlotte verkeerstroom onnodig maneuvers moet doen om te ontwijken ttz in te halen. Minder als 70 kmh rijden bij een veel vlottere verkeerstroom op de autoweg/autosnelweg zou zelfs een heel zware overtreding moeten zijn. In traag.be is het maar 1e graad: Citaat:
Citaat:
Alhoewel 50 kmh i.p. de starre limiet in de bbk is, bijna overal in Europa. Maar in Be maakt men de algemene denkfout dat trager = veiliger is. Het moet zo zijn: onaangepaste snelheid = onveiliger. Citaat:
http://www.destatis.de/jetspeed/port...nderPrint.psml
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2011 om 11:48. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Eigenlijk kan men zoveel goochelen met die cijfers als men wil, toch geven ze de werkelijkheid slechts gedeeltelijk weer. Neem nu dat zogezegd "veilig VK". Als er immers een land is in West-Europa waar mensen bijzonder weinig de fiets nemen, dan is het wel het VK. De bij ons veel sterker aanwezige zwakke weggebruiker is zo goed als weggecijferd aan de overkant van het Kanaal. Kinderen die er met de fiets naar school komen, vormen eerder uitzonderingen dan regel. Kinderen worden meestal met de wagen of de bus naar school gebracht. Ook het volwassen gebruik van de fiets ligt er laag. Als er maar weinig zwakke weggebruikers op de weg zijn, valt er ook weinig te vrezen voor veel confrontaties tussen gemotoriseerde en zwakke weggebruiker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Ik ga me devolgende keer terug een 3 liter naft aanschaffen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
Maar als je nu VK vergelijkt met Wallonië zal er ook niet zoveel verschil zijn, het heeft dus ook wat met het reliëf te doen van een land of streek. Ik heb daar in VK, zelfs -eenzame- fietsers gezien op drukbereden 70 mph (113 kmh)-wegen (zonder fietspad). In UK weten ze ook dat fietsen per gereden kilometer tot 6 �* 7 maal dodelijker kan zijn tov een autoinzittende. Hoe verhoudingsgewijs veel minder fietsers, hoe minder verkeersdoden -enkel- bij de fietsers. Als men veel fietsers heeft zoals in de lage landen Vlaanderen/Nederland/ook Noord en N-West-Duitsland moet men natuurlijk veel meer veilige fietsinfra aanleggen om dat enigzins (proberen) te compenseren. De meest betrouwbare statistieken zijn nu eenmaal verkeersdoden per inwoner, dus dichtbevolkte landen met een relatief goed uitgebouwd openbaar vervoer waar relatief veel inwoners van gebruik maken (en minder van de fiets/bromfiets, moto, of auto,..) doet natuurlijk ook een groot "statistisch" voordeel. Dat is in elk geval zo voor Nederland (3e plaats), ook Nordrhein-Westfalen als deelstaat (absolute n° 1); maar dichtbevolkt België helemaal niet, zelfs integendeel (19e plaats). Dus Be heeft een heel groot probleem qua verkeersveiligheid, en ook de populariteit van het OV heeft daar een significant aandeel aan. Maar aangezien onze politiekers hardnekkig focusseren op flitsen en verlagen van snelheidsmaxima zal er hier amper iets veranderen, ik vrees ervoor dat we verder naar onder schuiven op de Europese ladder, bijna alle zuid-Europese landen hebben ons ingehaald, en de ex-Oostbloklanden doen dat ook al een tijdje, zij nemen wel de meeste voorbeelden aan van het buitenland.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2011 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Mij heeft het altijd verwonderd dat je als fietser gebruik mag maken van de autosnelwegen. En dat het met een bord staat aangegeven waar je dan weer niet mag rijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Goeie ![]()
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
De staatskas zal er wel bij varen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_carriageway Citaat:
Maar elke 2+2 heeft hier wel een verplicht fietspad, of anders zal er wel een verbodsbord staan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2011 om 10:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
Aan 40 kmh verbruikt men veel meer hé. ![]() Toen 1973 waren de gemiddelde auto´s ook onzuinig en onaerodynamisch. Het verschil tussen pakweg 160 kmh en 120 kmh was toen nog groot. Nu is dit quasi te verwaarlozen. In Duitse studies bewezen. De studies houden wel rekening dat als de Autobahn veel minder populair is door snelheidsbegrenzingen dat dan vele bestuurders op de gevaarlijkere ook al tot 100 kmh-wegen gaan uitwijken, waar ze minder zuinig onderweg zijn als aan hogere snelheden op de autobahn. De autosnelweg is namelijk de zuinigste weg van allemaal, behalve als de gemiddelde gereden snelheden onder ca. 90 kmh dalen. Het is het gelijkmatig vlot rijden dat de zuinigheid van een auto bepaalt, in de stad wordt het meeste olie verspild (ook fileverkeer op de snelweg), dan op de lintbebouwde wegen vol verbruiksverhogende drempels en hindernissen. Dit is een Oostenrijkse studie (symposium): http://www.oeamtc.at/?id=2500,1099459 Berekende optimale snelheden, hoofdzakelijk rekening houdend met 4 "kostencomponenten": rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofkosten en schaadstofkosten; en dit met de prioriteit op: 1. Economie : benzine- | dieselauto[/b] bebouwde kom: 49 | 48,8 gewone weg: 75,8 | 75,9 snelweg: 124,7 | 128,4 2. Rijtijd ++ = Milieu ++: bebouwde kom: 60 gewone weg: 100 snelweg: 150 3. Rijtijd +++ > Milieu + : bebouwde kom: van + 20 minimum gewone weg: - snelweg: tot 160 maximum Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2011 om 11:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Tiens, ik heb anders geen probleem om minder te verbruiken bij 140 dan bij 120. Gewoon kwestie van in een andere versnelling te rijden (en aangezien een zes-bak niet zo goed trekt bij 110-120 is het vaak voorkomend dat er dan in vijfde gereden wordt).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Is de weg van Dover naar Londen (A2) dan geen autosnelweg? Daar heb ik immers al meerdere fietsen zijn rijden (op de pechstrook wel te verstaan).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Idd, en dan zijn er nog de A-wegen met een (M) achter, daar mag men in principe ook niet fietsen.
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2011 om 16:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.219
|
![]() Citaat:
Ecologisch bekeken zou prioriteit 1 moeten zijn om voor een vlotte verkeersdoorstroming te zorgen. Het constant filerijden / vertragen - optrekken verbruikt véél meer brandstof dan 'snel' rijden. Optimale snelheid qua verbruik hangt daarnaast ook erg van de wagen af. Wagens met een zwakke motor verbruiken vaak erg veel tegen hogere snelheden. Apropos: mijn wagen houdt mijn gemiddelde snelheid ook bij. Ik rij hoofdzakelijk autostrades en kom op een gemiddelde snelheid van 50 per uur. Om uw optimale snelheid te bereiken zal ik dus gemiddeld een pak sneller moeten kunnen rijden dan vandaag het geval is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Ik moest 400 km rijden door en weer. Wagen is een doorsnee middenklasser. In het doorgaan heb ik er op gelet constant 120 te rijden, in het terugrijden 100. Identiek verkeer, identieke weersomstandigheden. Het scheelt 0,7 liter/100km. Oliebesparend is het dus wel degelijk.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
Identiek verkeer en identieke weersomstandigheden (op het eerste zicht)? Hoe objectief is dit? Maw, een waardeloze test.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |