Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2011, 20:53   #21
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb zo ooit nog eens horen zeggen dat ze opzij een klein gaatje maken en daar een pinnetje doorstaken of zo?
Moest het zo simpel zijn, waarom betaalt dan zowat iedereen zijn onvervalste elektriciteitsrekening?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 21:03   #22
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Ik ben geen electricien, maar ik weet dat je na een kleine ingreep aan je meterteller je op een halve faze kan draaien - dus teller draait 50% minder snel en je krijgt toch evenveel verbruik van electriciteit in je prive-woonst

Jaren geleden werd dit door electriciens als vriendendienst bij familieleden geflikkert.
Wettelijk is dit verboden
Doch dit is het bewijs dat je electriciteit kan krijgen via dezelfde meter aan de helft van de prijs (Voor wie is die andere helft nu ????)

Als dit mogelijk is, kan men evengoed een faze extra plaatsen aan je meter zodat je dubbel betaald.

Alle Vlamingen zouden dit moeten doen uit protest tegen de extra betaling voor de zonnepanelen van Jef of Piet
1. Welke truuk?
2. Weet je dat veel mensen het zouden proberen. Dan geef ik je tienduizenden mensen die er zonder kennis van zaken en met een internet documentje in de hand dood zullen liggen rondom hun teller

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 21:07   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
1. Welke truuk?
2. Weet je dat veel mensen het zouden proberen. Dan geef ik je tienduizenden mensen die er zonder kennis van zaken en met een internet documentje in de hand dood zullen liggen rondom hun teller
Inderdaad: lees #4 van maddox, 3de laatste alinea...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 22:45   #24
pegasus6869
Banneling

Standaard

Wij zouden zoiets niet mogen doen,t'is verboden hé.Maar de grootste smeerlappen zijn de energieleveranciers die zuigen de mensen uit, en straffeloos.
We hebben ze blijkbaar nodig zulke bedrijven,maar het blijven gore gangsters.
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2011, 23:04   #25
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Zelfs al zou je er in slagen om met je meter te sjoemelen (en dit kan op meer dan één manier)...

eandis houdt van elke persoon een verbruik-geschiedenis bij. Indien uw verbruikt daalt onder een bepaald % t.o.v. de vorige jaren, dan kan u zich verwachten aan een controle van de meter Indien ze ontdekken dat u eraan geprutst heeft, kan u zich verwachten aan een fikse boete.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 4 april 2011 om 23:06.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 00:42   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Moest het zo simpel zijn, waarom betaalt dan zowat iedereen zijn onvervalste elektriciteitsrekening?
Schrik om een gaatje te maken zeker?
Nochtans met een soldeerboutje en wat plastiek smelt je dat zo weer dicht als het nodig mocht zijn.
Enfin ik zal het nog eens navragen en laten weten.
Oud 5 april 2011, 00:44   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Van horen zeggen weet ik dat ik eigenlijk de prins van Asnapijë ben.

Je kan op een mechanische manier die teller wel laten stoppen met draaien. Maar denkt U dat het niet opvalt?
Als het iemand opvalt dan is het omdat je iemand naar uw meter laat kijken hé.
Nu ja een beetje verbruik moet je wel hebben natuurlijk.
Oud 5 april 2011, 00:46   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn er zelfs die hun watermeter ook wel eens durven omdraaien van tijd tot tijd.
Uiteraard eerst op een briefje schrijven op hoeveel uw teller stond hé.
Oud 5 april 2011, 00:55   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vroeger woonde ik op een appartement en daar zaten in de radiatoren zo van die glazen buisjes met een soort olie in. éénmaal per jaar kwamen ze die ophalen om uw verbruik te meten.
Die hingen vast met zo'n verzegelt loodje.
Ik haalde die er ook uit en zette die netjes opzij.
En waar er toch al wat teveel uit was daar deed ik een beetje naaimachine olie bij.
Best goedkope verwarming gehad. Dag en nacht volle bak.
Oud 5 april 2011, 02:25   #30
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Vroeger woonde ik op een appartement en daar zaten in de radiatoren zo van die glazen buisjes met een soort olie in. éénmaal per jaar kwamen ze die ophalen om uw verbruik te meten.
Die hingen vast met zo'n verzegelt loodje.
Ik haalde die er ook uit en zette die netjes opzij.
En waar er toch al wat teveel uit was daar deed ik een beetje naaimachine olie bij. Best goedkope verwarming gehad. Dag en nacht volle bak.

Jij hebt de watermaatschappij dus letterlijk en figuurlijk genaaid
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 05:47   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Schrik om een gaatje te maken zeker?
Nochtans met een soldeerboutje en wat plastiek smelt je dat zo weer dicht als het nodig mocht zijn.
Enfin ik zal het nog eens navragen en laten weten.
Onze meter zit nu in een grote kunststof kast, met de 20A automaat door een voorgemaakt gat.
Perfect leesbaar, maar moeilijk om mee te knoeien. Rare jongen die erin slaagt om met een soldeerbout al die centimeters te overbruggen zonder opvallende gaten te maken, om dan op de exacte plek in die meter een "stoppertje" aan te brengen.

Neen, dan lijkt het me simpeler een installateur van een leverancier om te kopen en het aftakken, omleggen van de stroomkring of anderwijs vervalsen van de gegevens te doen en nadien terug te verzegelen.
Dat klinkt eerder de truk die in't verleden wel eens toegepast werd, een ons kent ons, en die bak trapist staat wel klaar systeem.

Misschien dat het nu nog kan, maar ik vermoed dat de leveranciers dat ook door hebben.
Vandaar de "gegarandeerde" meteropname na een serieuze verbruiksval zonder "officiële" verklaring-"zoals het leggen van zonnepanelen"-

Ik geloof ook nooit, stel dat ik mijn kennis zo gebruiken om de meter te neppen, of om te leggen, dat ik ons verbruik kan laten zakken naar 1000kw/u jaar zonder weer een grondige meteropname te krijgen.
(die loodjestangen zijn geen High Tech, noch onvindbaar)
Oud 5 april 2011, 06:17   #32
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze meter zit nu in een grote kunststof kast, met de 20A automaat door een voorgemaakt gat.
Perfect leesbaar, maar moeilijk om mee te knoeien. Rare jongen die erin slaagt om met een soldeerbout al die centimeters te overbruggen zonder opvallende gaten te maken, om dan op de exacte plek in die meter een "stoppertje" aan te brengen.

Neen, dan lijkt het me simpeler een installateur van een leverancier om te kopen en het aftakken, omleggen van de stroomkring of anderwijs vervalsen van de gegevens te doen en nadien terug te verzegelen.
Dat klinkt eerder de truk die in't verleden wel eens toegepast werd, een ons kent ons, en die bak trapist staat wel klaar systeem.

Misschien dat het nu nog kan, maar ik vermoed dat de leveranciers dat ook door hebben.
Vandaar de "gegarandeerde" meteropname na een serieuze verbruiksval zonder "officiële" verklaring-"zoals het leggen van zonnepanelen"-

Ik geloof ook nooit, stel dat ik mijn kennis zo gebruiken om de meter te neppen, of om te leggen, dat ik ons verbruik kan laten zakken naar 1000kw/u jaar zonder weer een grondige meteropname te krijgen.
(die loodjestangen zijn geen High Tech, noch onvindbaar)
Probleem is dat, als je zo iemand al zou kunnen omkopen, en je verbruikt verdacht weinig, de maatschappij aan de zegel kan zien wie de kast herzegeld heeft. Gaat het meermaals om dezelfde persoon, dan wordt nagegaan waarom die man in die kasten geweest is.
Oud 5 april 2011, 06:28   #33
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een zelfstandige lasser (verhaal is 30 jaar oud) stoorde de hele buurt met 's avonds met zijn laswerken.
Er werd een beperker ingebouwd in zijn kast, vanaf een bepaald moment kreeg hij veel minder ampère.
Wat deed deze man:
- Hij plaatste een stroomgroep (die geen stroom meer opwekte) en liet die bollen, de hele buurt dacht dat hij laste met zijn stroomgroep.
- Doordat de "stroomgroep" geen stroom opwekte moest hij een middel vinden om zijn minimum ampère te omzeilen.
- De man takte gewoon af aan de draden (waren toen nog niet geisoleerd) die aan zijn atelier toekwamen en hij laste er lustig op los.

Maar ..... bij Interelectra waren ze ook niet van de domsten. Wat doet die firma?

Zij plaatsen een meter bij de uitgang van een stroomcabine, iedere kw die eruit gaat wordt dus gemeten.
Zij berekenen het theoretisch verbruik van de straatverlichting.
Zij tellen het verbruik van iedere gebruiker die op een bepaalde lijn aangesloten is samen.
Bij een ernstige afwijking gaan ze zoeken waar dit verschil kan zitten.
De persoon die gepakt wordt, krijgt de rekening voor het verschil.

Een vriend, die bij Infrax werkt, vertelde me onlangs, dat het momenteel één van de problemen is waar ze mee kampen, ze weten niet meer hoeveel er effectief verbruikt wordt, er zijn nl meerdere oorzaken:

- Zonnepanelen
- Verschillende leveranciers
- ...

Vandaar mss dat ze de kwh prijs omhoog willen jagen.
Oud 5 april 2011, 07:22   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Indien 3 fases binnen komen moet dat zo wel lukken.
Maar worden in dat geval ook geen 3-fasige omvormers gebruikt ?
ja, ik heb dat hier staan
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 07:25   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Guido 007, er zit waarschijnlijk wel een kern van waarheid in. Maar indien een metaalbewerker (het lassen zelf is niet zo lawaaierig) de buurt stoort, en er maatregelen genomen worden, is dat via het vredegerecht, of via de rechtbank. De kans dat er via de electriciteitsleverancier acties ondernomen worden is klein.
Of je moet al een rechter hebben die "technisch onderlegd" is.

Mij lijkt het eerder dat die metaalbewerker "zijn excuus" voor het plots lagere verbruik klaargestoomd had. Een nep stroomgroepje laten lopen en als er een meterstgandopnemer/controleur afkomt, die groep bovenhalen.

Helaas , zoals in het verhaal blijkt, zijn de leveranciers en verdelers ook geen uilen.
Oud 5 april 2011, 07:27   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je bedoeld dat de omvormer bij de zonnepanelen van gelijkstroom 3 faze maakt en die op't net terugpompt.
Klinkt eigenlijk logisch, dan blijft de belasting per faze ongeveer gelijk.
Oud 5 april 2011, 08:45   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit persoonlijke ervaring weet ik, als het electriciteitsgebruik in een woning "teveel zakt" zonder aanwijsbare oorzaak, dat men wel een blikje komt werpen op de loodzegels om de hoofdkast. "Meterstand opname" weet U wel.
Nadat wij indertijd onze enkelvoudige meter vervangen hadden door een tweevoudige zorgde dat voor een verschuiving van het grootste deel van ons elektriciteitsverbruik naar het daltarief. Het resultaat was dat we bij de eerstkomende meterstandopneming in enkele weken drie controles over de vloer krijgen (waaronder één technische). Eandis wou maar niet geloven dat dit ons correct verbruik was...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 09:22   #38
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Indien 3 fases binnen komen moet dat zo wel lukken.
Maar worden in dat geval ook geen 3-fasige omvormers gebruikt ?
Toch niet als je het met een éénfasige kan redden.
Het is wel zo dat het aantal zonnepanelen beperkt is per fase, heb je een driefasig ne, kan je natuurlijk 3 maal zoveel panelen leggen.

Ik heb een driefasig net, ik heb echter maar 9 panelen liggen dus ...
Oud 5 april 2011, 09:23   #39
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ben je daar zeker van?
Heb je geen drie omvormers staan die elk op één fase staan?
Oud 5 april 2011, 09:28   #40
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Guido 007, er zit waarschijnlijk wel een kern van waarheid in. Maar indien een metaalbewerker (het lassen zelf is niet zo lawaaierig) de buurt stoort, en er maatregelen genomen worden, is dat via het vredegerecht, of via de rechtbank. De kans dat er via de electriciteitsleverancier acties ondernomen worden is klein.
Of je moet al een rechter hebben die "technisch onderlegd" is.

Mij lijkt het eerder dat die metaalbewerker "zijn excuus" voor het plots lagere verbruik klaargestoomd had. Een nep stroomgroepje laten lopen en als er een meterstgandopnemer/controleur afkomt, die groep bovenhalen.

Helaas , zoals in het verhaal blijkt, zijn de leveranciers en verdelers ook geen uilen.
Ik werkte in die tijd daar (als student).
Het lawaai stoorde inderdaad niet, het piekverbruik bij het lassen echter wel.
Je moet je dat voorstellen in die tijd, het net werd berekend op gewoon huishoudelijk verbruik, en 'savonds met al die TV's en de verlichting(die echte stroomverbruikers waren) aan, flikkerde bij iedereen het licht telkens wij daar aan het lassen waren (4 lassers).

Nadat hij zijn boete betaald had en ... hebben ze een speciale lijn voor hem aangelegd. Probleem opgelost en geen hinder meer voor de buren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be