Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2011, 15:43   #4081
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Bon, het is geen geheim dat ik niet bepaald overloop van sympathie voor de N-VA en voor Bart De Wever.

Misschien is het correcter te stellen dat hij geen werkbare strategie bezit om de leiding te nemen en premier te worden.
Natuurlijk komt het uiteindelijk terug naar politieke moed. In zijn geval de politieke moed om een akkoord aan zijn achterban te verkopen, waarvan iedereen weet dat een significant deel ervan het zal afdoen als kaakslag. Met eventueel nefaste electorale gevolgen.

Wat de PS en Di Rupo betreft, daar geldt mutatis mutandis hetzelfde. Hij weet wel dat veranderingen noodzakelijk zijn, maar heeft de moed niet de stap te zetten. Al ben ik er van overtuigd dat de Walen evengoed belang hebben in degelijke financiële regelingen.
Welk akkoord zou volgens U van politieke moed vanwege BDW getuigen?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2011, 10:21   #4082
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Bon, het is geen geheim dat ik niet bepaald overloop van sympathie voor de N-VA en voor Bart De Wever.

Misschien is het correcter te stellen dat hij geen werkbare strategie bezit om de leiding te nemen en premier te worden.
Natuurlijk komt het uiteindelijk terug naar politieke moed. In zijn geval de politieke moed om een akkoord aan zijn achterban te verkopen, waarvan iedereen weet dat een significant deel ervan het zal afdoen als kaakslag. Met eventueel nefaste electorale gevolgen.

Wat de PS en Di Rupo betreft, daar geldt mutatis mutandis hetzelfde. Hij weet wel dat veranderingen noodzakelijk zijn, maar heeft de moed niet de stap te zetten. Al ben ik er van overtuigd dat de Walen evengoed belang hebben in degelijke financiële regelingen.
je lijkt zowel van Bart als van DiRupo te verwachten (eisen) dat ze hun kiezers(lees kies- of partijprogramma) overboord gooien om Belgie te redden ...

1 dat belgie redden een doel voor DiRupo is, dat kan ik nog begrijpen, maar waarin zou de winst daarvan liggen voor Bart ?

2 zou het niet eervoller én democratischer zijn om te besluiten dat de noord en zuid Belgische democratieën niet meer compatibel zijn ? (en wiens schuld is dat ? alle partijen hebben de laatste dertig jaar de middelen en wettelijke mogelijkheden gehad om zich te organiseren in heel het land kieslijsten in te dienen, maar niemand deed dit (ook pro Belgische partijen niet) ... wil dit in se niet zeggen dat er geen partijen geinteresseerd zijn in het voortbestaan van B ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 11:02   #4083
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik bedoelde het alledaagse budget, de investeringen,... "faire les comptes".
Alledaags budget houden we niet echt bij.
De grote posten (hypotheeklening, gas en elektriciteit, telefonie, verzekeringen, ...) zijn gekend, en voor de rest zien we wel dat ons braaf uitgavenpatroon ons geen problemen aan het einde van de maand oplevert. Veel zin om precies bij te houden hoeveel we aan allerlei items uitgeven lijkt me dan ook saai en zinloos.
Grotere bestedingen worden zoals gezegd samen besproken, met investeringen hou vooral ik me bezig.
Citaat:
Ok nog eentje dan; denk je dat als men het hier heeft over "de Franstaligen" en "de Francofonie" ik daar ook deel van uitmaak? Ik ben wel een Vlaming maar in feite praat ik meer Frans dan Nederlands. Duidelijker denk je dat ik iemand ben zoals Brel in dit stukje:
Citaat:
Het doorsnijden van de culturele band tussen Vlaanderen en de francofonie, veroorzaakte bij de verfranste elite fantoompijn. Een mooi voorbeeld daarvan is Jacques Brel, die als telg uit een rijk West-Vlaams bourgeoisgeslacht in zijn identiteitsbeleving botste met de leden van de hem zo dierbare gemeenschap omdat die hem niet meer ten volle (h)erkenden als medelid...
??
Ik denk wel dat een aantal Vlaamsgezinden op dit forum jou (en mij) als deel van de Francofonie aanzien.
Of dat in jouw geval terecht is kan ik niet weten.
In mijn geval is dat wel terecht in de zin dat ik wellicht meer Frans spreek en lees dan de meeste Vlamingen. Politiek beschouw ik me niet als deel van de "Francofonie".

Citaat:
Wij passen uiteraard niet in het identitaire discours maar wij zijn toch ook Vlaming? Heb je nooit het gevoel dat de Flaminganten (of toch de slimmere portie ervan) daar met een dubbele tong praten?
Je kan de Flaminganten hierover echt niet over één kam scheren.
Als ik me beperk tot dit forum, zie ik toch duidelijk Vlaamsgezinden die de "staatstkundige" definitie hanteren. Ik heb geen enkele reden aan hun eerlijkheid te twijfelen.

Er zijn echter ook een aantal Vlaamsgezinden die een eng concept hanteren (sommigen gaan zover dat ze zelfs de CD&V niet als Vlaams erkennen).
Extremisten heb je uiteraard overal, en veel zorgen maak ik me om deze onnozelaars niet.

Ik vind het wel spijtig dat de normale Vlaamsgezinden zowat elke idiotie van (bv) system pagina's aan reacties waard vinden, maar meestal stil blijven wanneer Vlamsgezinden met hun bekrompen begrip van Vlaming afkomen.
Oud 2 april 2011, 11:07   #4084
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Welk akkoord zou volgens U van politieke moed vanwege BDW getuigen?
Een akkoord dat een meerderheid in de Kamer, in elk gewest en ik elke gemeenschap haalt, tiens.

Zo'n akkoord zal wellicht het Brussels gewest versterken en de geldstromen tussen de verschillende niveau's rationaliseren.
Het eerste punt vereist moed van Bart De Wever, het tweede van Elio Di Rupo.

Laatst gewijzigd door Firestone : 2 april 2011 om 11:09.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2011, 19:00   #4085
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Een akkoord dat een meerderheid in de Kamer, in elk gewest en ik elke gemeenschap haalt, tiens.

Zo'n akkoord zal wellicht het Brussels gewest versterken en de geldstromen tussen de verschillende niveau's rationaliseren.
Het eerste punt vereist moed van Bart De Wever, het tweede van Elio Di Rupo.
Simpelder kan een antwoord niet zijn...
Chapeau...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 09:55   #4086
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je lijkt zowel van Bart als van DiRupo te verwachten (eisen) dat ze hun kiezers(lees kies- of partijprogramma) overboord gooien om Belgie te redden ...
Neen, ik verwacht van De Wever, Di Rupo en de andere politici die onze stemmen wierven dat ze doen wat ze beloofd hebben: de politieke, economische, sociale, maatschappelijke problemen waarmee we zitten aanpakken.
Dat doen ze de laatste jaren nauwelijks, omdat ze (allen) bang zijn voor hun eigen schaduw, en zich dan maar verschuilen achter hun idiote dogma's.

Citaat:
1 dat belgie redden een doel voor DiRupo is, dat kan ik nog begrijpen, maar waarin zou de winst daarvan liggen voor Bart ?

2 zou het niet eervoller én democratischer zijn om te besluiten dat de noord en zuid Belgische democratieën niet meer compatibel zijn ? (en wiens schuld is dat ? alle partijen hebben de laatste dertig jaar de middelen en wettelijke mogelijkheden gehad om zich te organiseren in heel het land kieslijsten in te dienen, maar niemand deed dit (ook pro Belgische partijen niet) ... wil dit in se niet zeggen dat er geen partijen geinteresseerd zijn in het voortbestaan van B ?
België al dan niet redden is mijn probleem niet. Waar het om gaat zijn de problemen waar de Belgen (en voor mij mag je gerust deze term vervangen door Vlamingen en Franstaligen, of Vlamingen, Franstaligen en Duitstalige Belgen, of Vlamingen, Brusselaars, Walen, of nog een andere combinatie als je daardoor beter slaapt ...) mee zitten.

De N-VA en de PS hebben de verkiezingen gewonnen door hun kiezers van alles wijs te maken. Blijkt voorlopig dat ze het niet kunnen waarmaken (net als de andere partijen in de jaren ervoor trouwens).

De Vlaamsgezinden kunnen nog duizend keer herhalen dat België weg moet, eens het over Brussel gaat blijkt dat ze toch een "Belgische" structuur nodig hebben.

Dit eindelijk eens onder ogen zien, deze realiteit aanvaarden, en dat aan zijn kiezers uitleggen, d�*t is wat De Wever imho zou moeten doen.

Dat de partijen geen lijsten in heel het land indienden lijkt me met ons huidig kiesstelsel vrij logisch. Stel dat de VLD in de provincie Luik een lijst indient, dan is de kans klein dat ze zetels haalt, maar de stemmen die ze haalt zullen voornamelijk MR stemmen zijn, waardoor de Liberalen in Luik misschien een zetel zullen verliezen (mutatis mutandis hetzelfde voor de andere politieke families).
Een politieke familie zou het ook kunnen proberen met gemeenschappelijke lijsten, maar daarvoor moet je kandidaten "parachuteren".
Een federale kieskring voor (een deel van) de kamerleden zou wel een nuttige politieke test zijn.
Oud 3 april 2011, 09:57   #4087
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Simpelder kan een antwoord niet zijn...
Chapeau...
En nog altijd geen telefoontje uit Laken ...
Oud 4 april 2011, 13:57   #4088
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
...De N-VA en de PS hebben de verkiezingen gewonnen door hun kiezers van alles wijs te maken. Blijkt voorlopig dat ze het niet kunnen waarmaken (net als de andere partijen in de jaren ervoor trouwens).

De Vlaamsgezinden kunnen nog duizend keer herhalen dat België weg moet, eens het over Brussel gaat blijkt dat ze toch een "Belgische" structuur nodig hebben.

...

je lijkt te suggereren dat of "behoud van federaal B" of "confederaal B" een niet legitime politieke eis zou zijn ...
Oud 4 april 2011, 14:00   #4089
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
...Dat de partijen geen lijsten in heel het land indienden lijkt me met ons huidig kiesstelsel vrij logisch. Stel dat de VLD in de provincie Luik een lijst indient, dan is de kans klein dat ze zetels haalt, maar de stemmen die ze haalt zullen voornamelijk MR stemmen zijn, waardoor de Liberalen in Luik misschien een zetel zullen verliezen (mutatis mutandis hetzelfde voor de andere politieke families).
Een politieke familie zou het ook kunnen proberen met gemeenschappelijke lijsten, maar daarvoor moet je kandidaten "parachuteren".
Een federale kieskring voor (een deel van) de kamerleden zou wel een nuttige politieke test zijn.
N-VA is niet onderhevig aan bovenstaande logica en kan dus dientengevolge uitsluitend winnen bij opkomst in Wallonië ...

de goodwillronde van BDW in Wallonië ontlokte tal positieve respons in MR kringen ... zie je het gebeuren ?
Oud 4 april 2011, 14:00   #4090
Anna List
Banneling

Standaard

ah ja, en vooral, goeiemiddag en wb, hoe was't ?
Oud 4 april 2011, 14:11   #4091
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je lijkt te suggereren dat of "behoud van federaal B" of "confederaal B" een niet legitime politieke eis zou zijn ...
Neen, ik suggereer nergens dat het geen legitieme eisen zijn. Ik beweer dat ze niet realistisch zijn.

Als ik aan mijn baas zeg dat ik voortaan een loon van 2.000.000 euro per maand wens, dan is dat een legitieme eis. Ik maak me echter blaaskes wijs als ik denk dat deze eis ook ingewilligd zal worden.

De huidige financieringswet is niet houdbaar, een confederaal België waarbij Brussel niet een gewest vormt onrealistisch.
Oud 4 april 2011, 14:13   #4092
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik suggereer nergens dat het geen legitieme eisen zijn. Ik beweer dat ze niet realistisch zijn.

Als ik aan mijn baas zeg dat ik voortaan een loon van 2.000.000 euro per maand wens, dan is dat een legitieme eis. Ik maak me echter blaaskes wijs als ik denk dat deze eis ook ingewilligd zal worden.

De huidige financieringswet is niet houdbaar, een confederaal België waarbij Brussel niet een gewest vormt onrealistisch.

je lijkt aan te nemen dat een wijziging aan die financieringswet nog wel politiek-realistisch is ? waarom zou iemand d�*t instrument nog uit handen geven ?
Oud 4 april 2011, 15:26   #4093
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
N-VA is niet onderhevig aan bovenstaande logica en kan dus dientengevolge uitsluitend winnen bij opkomst in Wallonië ...
Klopt.

Citaat:
de goodwillronde van BDW in Wallonië ontlokte tal positieve respons in MR kringen ... zie je het gebeuren ?
Geen idee.
Je hoort soms dat er nogal wat Vlamingen in Wallonië wonen. Misschien kunnen ze daar een senaatszetel mee halen.
Oud 4 april 2011, 15:34   #4094
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ah ja, en vooral, goeiemiddag ...
Goeie middag.
Citaat:
... en wb ...
Bedankt.
Citaat:
... hoe was't ?
Het viel uiteindelijk nog mee.
Vermoeiend (zeker in de huidige omstandigheden), en nogal saai.
Maar door het ietwat gewijzigd team was de sfeer alvast veel beter dan vorige jaren.
Het succes van de iPadisering was voor mij natuurlijk ook wel leuk.
Oud 4 april 2011, 15:39   #4095
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je lijkt aan te nemen dat een wijziging aan die financieringswet nog wel politiek-realistisch is ? waarom zou iemand d�*t instrument nog uit handen geven ?
Misschien omdat die iemand ook niet in Griekse of Ierse toestanden wil verzeilen?
Oud 4 april 2011, 18:47   #4096
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nog altijd geen telefoontje uit Laken ...
mja, die zijn met andere zaken bezig op het moment hé.....
Oud 5 april 2011, 08:53   #4097
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mja, die zijn met andere zaken bezig op het moment hé.....
Wel, ook daarover mogen ze bellen. Ik wil gerust de dotatie van Laurent overnemen. Ik beloof plechtig dat ik me heel braaf zal gedragen.
Oud 5 april 2011, 09:03   #4098
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

is Anna echt weg?
Oud 5 april 2011, 09:03   #4099
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ook daarover mogen ze bellen. Ik wil gerust de dotatie van Laurent overnemen. Ik beloof plechtig dat ik me heel braaf zal gedragen.
zou je naar Congo willen reizen?
Oud 5 april 2011, 09:13   #4100
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

was heb je nu echt de laatste 2 weken gedaan? heb je, als NWO'er uiteraard, in Egypte de boel wat georganiseerd of heb je in Libia de rebellen gaan helpen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be