Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2011, 15:55   #101
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
wil wel eens weten of er zo veel nl geleerd word in de waalse scholen,als ik zie dat er zeer weinig walen nl kunnen spreken als ze hier komen weet ik genoeg,er word een voorstel afgeschoten om het frans af te schaffen als 2de taal en het engels te promoten en boem,het kot is te klein voor de walen...altijd zo van die mensen geweest trouwens...
zelfs leren ze niets,maar owee raak eens aan hun frans,trouwens zij hebben ons de les niet te spellen hier,moeten wij ginder ook niet gaan doen...mijn gedacht!
Mijn ervaring met de Waalse jongeren is dat er een grote toename is in de kennis van het Nederlands.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 15:57   #102
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
heb jij ooit geprobeerd om Chinees te leren? Ik wel, en ik kan je vertellen, dat is geen taal die men zomaar eventjes door een paar mensen met een regentaat-opleiding kan laten geven aan schoolkinderen. Om Chinees te leren, een taal die zo verschrikkelijk ver staat van onze indo-europese talen, moet je jarenlang intensief studeren, of in China gaan wonen.
²
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 6 april 2011, 15:58   #103
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Uit mijn eigen jeugd heb ik persoonlijk geen herinnering van Nederlandstalige programma's die ondertiteld moesten worden. En de kinderprogramma's op de Nederlandse tv die ik op woensdagnamiddag bekeek kon ik al evenzeer volgen zonder dat ik daarvoor ondertitels nodig had. Ik spreek dus van ongeveer dertig jaar terug, maar zelfs tien jaar verder had je zoiets gewoon nog altijd niet. Het is dus echt een vrij recent fenomeen. Soms vraag ik me dan ook af vanwaar al die behoefte om eigen taalgenoten te ondertitelen eigenlijk vandaan komt?
Geen idee, ik versta elk dialect dat ik al tegengekomen heb. (Iedereen echter, niet, sommige mensen mompelen nogal )
Oud 6 april 2011, 15:59   #104
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Akkoord, Frans afschaffen. Maar dan Duits in de plaats, die taal is veel belangrijker economisch gezien. Of gaat Frans leren om respect voor onze landgenoten? Na 180 jaar nog steeds niet begrepen?
Frankrijk <> Duitsland...
Ik zou me niet durven wagen aan een voorspelling wie van beide het belangrijkst is, in de Europese context.
Oud 6 april 2011, 17:30   #105
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

Als men toch zou kunnen kiezen welke talen men leert zou ik eerder opteren voor Engels en Spaans, het Frans is op wereldvlak een marginale taal. Er zijn betere dingen om je beperkte studietijd in te investeren dan in de Franse taal.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 17:32   #106
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Deze uitspraak lijkt me gebaseerd op frustratie, een slechte motivator om gelijk wat te zeggen.
Oud 6 april 2011, 18:12   #107
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
En met het Chinees, Russisch, Arabisch etc. nog veel meer. Maar moeten we echt alle irrelevante talen leren?

Ga naar Rusland, Polen, Turkije, Verweggistan, ... en spreek de mensen daar aan. Als die een beetje geëduceerd zijn kunnen die je helpen met een mondje vol Engels. Als ze ooit een woord Frans gehoord zouden hebben, het zou me ten zeerste verbazen.

Voedt ieder kind ter wereld op in:
- Zijn moedertaal. Het niveau van het Nederlands is hier echt veel te laag (ook ik ben slachtoffer van dit laks beleid)
- 1 universele taal. Al van zeer jonge leeftijd moet men kinderen deze taal aanleren, zodat het bijna een 2de moedertaal wordt. opties: Engels, Esperanto
Hoe voel jij je eigenlijk als je telkens een post twee woorden Frans bevat aan iemand moet vragen wat er staat? Ik zou mij daar slecht bij voelen.

Hoe meer talen, hoe beter. Als je kijkt naar ons land en onze buurlanden is dat dus: Nederlands, Frans, Engels (in deze volgorde, aangezien Vlaamse jongeren sowieso al voldoende blootgesteld worden aan het Engels), Duits en eventueel Spaans. Eventueel ten koste van Latijn en Grieks, want die dode talen zijn leuke hobby's, maar totaal overbodig. Chinees, Japans en dergelijke fantasietjes zijn compleet onhaalbaar in de beperkte uren op de school.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 18:23   #108
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Hoe minder talen een persoon kent,hoe smaller zijn wereldbeeld en mogelijkheden.
Frans afschaffen in vlaamse scholen lijkt me volkomen achterlijk en de NV-A verliest met deze uitspraak veel respect van hooggeschoolde vlaamsgezinden.
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 18:37   #109
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hoe voel jij je eigenlijk als je telkens een post twee woorden Frans bevat aan iemand moet vragen wat er staat? Ik zou mij daar slecht bij voelen.

Hoe meer talen, hoe beter. Als je kijkt naar ons land en onze buurlanden is dat dus: Nederlands, Frans, Engels (in deze volgorde, aangezien Vlaamse jongeren sowieso al voldoende blootgesteld worden aan het Engels), Duits en eventueel Spaans. Eventueel ten koste van Latijn en Grieks, want die dode talen zijn leuke hobby's, maar totaal overbodig. Chinees, Japans en dergelijke fantasietjes zijn compleet onhaalbaar in de beperkte uren op de school.
Doe in je vrije tijd wat jij belangrijk vind, maar je moet de kinderen niet met onnozelheden lastig vallen.

Men moet alle mensen ter wereld 1 universele taal leren naast hun moedertaal. Dat zal Engels of Esperanto zijn.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 18:38   #110
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Economisch gezien is Chinees interessanter.
In dat opzicht is ook Russisch steeds interessanter aan het worden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 18:38   #111
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
Hoe minder talen een persoon kent,hoe smaller zijn wereldbeeld en mogelijkheden.
Frans afschaffen in vlaamse scholen lijkt me volkomen achterlijk en de NV-A verliest met deze uitspraak veel respect van hooggeschoolde vlaamsgezinden.
N-VA verliest daar niets mee. Vic Van Aelst daarentegen.
Oud 6 april 2011, 18:43   #112
Steve_M

Standaard

Citaat:
Doe in je vrije tijd wat jij belangrijk vind, maar je moet de kinderen niet met onnozelheden lastig vallen.

Men moet alle mensen ter wereld 1 universele taal leren naast hun moedertaal. Dat zal Engels of Esperanto zijn.
Dat zijn allesbehalve onnozelheden. Dat maakt ze onder andere zelfredzaam in meer verschillende situaties. Bovendien bestaan daar ook Europese afspraken over: het doel is dat op termijn elke Europese burger naast zijn moedertaal nog twee andere Europese talen leert.
Oud 6 april 2011, 19:13   #113
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bergerac Bekijk bericht
Met als resultaat dat geen enkele taal nog voldoende zal worden aangeleerd.

Vloeiend Duits met al z'n naamvallen ga je echt niet leren op een bijkomend uurtje in de week.
Akkoord. Een taal (redelijk) vlot leren spreken en ook een behoorlijke kennis van grammatica & woordenschat verwerven is een werk van lange adem. Persoonlijk ben ik voorstander dat in Vlaanderen (en a fortiori België) naast Frans ook Engels en Duits gegeven wordt. Toch zou ik Duits (dat nu in het ASO vanaf het 4e jaar gegeven wordt) niet verplichten voor studenten die meer interesse hebben in wiskunde & wetenschappen. Hun interesses en capaciteiten mogen niet afgeremd worden door een extra vak Duits. Het omgekeerde geldt uiteraard ook.

Overigens werden talen op mijn middelbare school (waar ik vorig jaar 'afgestudeerd' ben) in mijn ogen verkeerd aangepakt. In de laatste twee jaar werd enkel Engels op zo'n manier onderwezen dat het voor ons uitdagend was en ons op een bewuste manier met de taal leerde omgaan.
Oud 6 april 2011, 19:16   #114
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
N-VA verliest daar niets mee. Vic Van Aelst daarentegen.
Zelfs Van Aelst niet , hij pakte een serieus punt aan ...
Frans is een verplicht vak , maar is Nederlands een verplicht vak in de walen ???
Verder is het Frans minder nuttig dan het Engels, behalve als je in chauvenistische landen als Frankrijk of wallonië komt ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 19:57   #115
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bergerac Bekijk bericht
Niet iedereen heeft trouwens een talenknobbel.
Kinderen hebben geen talenknobbel. De booschap moet net zijn MEER talen:

Citaat:
When children acquire language, this same part of the brain, called the "deep motor area," is what they use, so the language is like second nature.

But when adults learn a second or third language, their brains operates differently. The window of opportunity to imprint information and skills in the deep motor region of the brain is widest during early childhood and nearly shut by the time we reach about 18. Therefore, adults have to store information elsewhere, in a more active brain region.

http://acfnewsource.org.s60463.grids..._language.html
Waarom zouden wij beslissingen nemen om dit potentieel niet ten volste te benutten? Het is toch de bedoeling een kind zoveel mogelijk mee te geven? Ik ken migranten die vlot! frans/nederlands/engels/wat duits/turks/marokkaans spreken ... zonder ASO opleiding. Dat vind ik echt knap. Dat kunnen wij ook zonder veel moeite of aanpassingen. Maar dan de evolutie van opvoeding onderhevig maken aan communautaire kwesties ... jongens toch, waar zijn ze dan mee bezig? In wiens interesse is dit dan allemaal nog?
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 21:37   #116
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn allesbehalve onnozelheden. Dat maakt ze onder andere zelfredzaam in meer verschillende situaties. Bovendien bestaan daar ook Europese afspraken over: het doel is dat op termijn elke Europese burger naast zijn moedertaal nog twee andere Europese talen leert.
1 taal naast de moedertaal is voldoende. Dan zal men tenminste vreemde taal goed beheersen.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 6 april 2011 om 21:38.
Oud 6 april 2011, 21:38   #117
Steve_M

Standaard

Citaat:
1 taal naast de moedertaal is voldoende. Dan zal men tenminste vreemde taal goed beheersen.
Dat is nonsens. Zo werkt taalverwerving helemaal niet.
Oud 6 april 2011, 21:46   #118
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe voel jij je eigenlijk als je telkens een post twee woorden Frans bevat aan iemand moet vragen wat er staat?
Vast wel eens van Google translate gehoord?

Citaat:
Hoe meer talen, hoe beter.
Daar wil ik wel eens een bewijs van zien dan.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 21:52   #119
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vast wel eens van Google translate gehoord?
Ik wel, ja. Maar als je in Frankrijk rondloopt, dan heb je meestal Google translate niet bij de hand (tegenwoordig met je iPhone wel, maar dat levert wellicht uitermate grappige en bijzonder stroeve conversaties op).

Citaat:
Daar wil ik wel eens een bewijs van zien dan.
Al was het maar alleen om het praktische aspect: veel succes met je Nederlands/Engels als je naar Spanje, Italië, Frankrijk en de rest van de wereld buiten België, Nederland, Duitsland, Scandinavië en Noord-Amerika gaat. Trouwens, hoe meer talen je spreekt, hoe gemakkelijker je nieuwe talen leert.
Oud 6 april 2011, 21:52   #120
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben drietalig (Frans, Nederlands, Engels) en ik kan mijn plan trekken in het Duits. Ik beschouw dit zeker niet als iets negatiefs. Elke taalkennis is een verrijking. Als u naar het buitenland gaat, denk niet dat u overal verstaanbaar zal zijn met het Engels. Ga eens Engels in Spanje spreken, veel geluk! Ik bedoel natuurlijk "het Spaanse volk", niet de man aan de receptie in uw hotel in Spanje.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be