![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
61 | 49,59% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
62 | 50,41% |
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Minister-President
|
![]() Oei, hij rekende BSL erbij. Oei.
![]()
![]() |
#182 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
... En met argumenteren bedoel ik niet te verwijzen naar één of andere zweep die zogezegd al 180 jaar op mijn hoofd aant slaan is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er "voldoende" ouders zijn die willen dat Engels de 2de taal wordt, dan moet de direktie die lessen organiseren. Zeker weten ! Werk voor de oudercomités... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Duits, Spaans, Portugees, Chinees, Japans, Bahasa, Turks, Arabisch, allemaal belangrijke talen die we nodig hebben voor de grote handelspartners van Vlaanderen. Maar Frans? Waarom, om Oui en Non te mogen knikken tegen de Franse bazen? Eigenlijk heeft Vic van Aelst groot gelijk. Indien de Vlamingen zouden weigeren Frans te spreken, zou ook de interesse van Franse bedrijven in het usurperen van de Belgische economie sterk afnemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is geen enkel verband met francofonia. Vlaams-Nationalisten zoals u zijn gewoon geobsedeerd met hun anti-Franstalige gevoelens die op niets trekken. Mïj kan het helemaal niet schelen wat Vlamingen van Franstaligen denken. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik was vorig jaar in Quebec. Ik moest zéér goed luisteren om hen te verstaan. Dikwijls moest ik vragen om hun zinnen te herhalen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze hebben inderdaad een vreemd accent maar ze passen zich aan het "echte Frans" aan als ze success in Franstalig België, Frankrijk of Zwitserland hebben. Céline Dion is er een goed voorbeeld van.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind het een beetje overdreven. Doet me denken aan die Vlamingen die doen alsof Nederlanders ons niet verstaan en vice versa. Overdreven uitvergroten van minieme details is het. Ze hebben toegang tot onderwijs en kunnen Standaard Frans, met enkele regionale uitdrukkingen en woordenschat, wat dan nog ? Het zijn afstammelingen van eerder rurale Fransen, denk ik. Op Wikipedia heb ik gelezen dat ze twee kampen bestaan in Franstalig Canada. Mensen die voor een regionaler Frans zijn en mensen die meer voor een éénvormig Parijs-gericht Frans zijn. Laten we echter niet vergeten dat er in Franstalig Canada ook Fransen, Zwitsers en Belgen wonen (en ook mensen uit ex-Franse kolonies uiteraard).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 april 2011 om 20:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Franstaligen laten mij helemaal koud. K-o-u-d. H-e-l-e-m-a-a-l. Mij kan het nog minder schelen wat Franco's over Vlamingen denken.
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zijn meestal afstammelingen van Vlaamse boeren. Die mensen hebben zeer hard gewerkt en hun (klein)kinderen spreken nog een beetje Vlaams (Vooral West-Vlaams). Voor de rest spreken ze Canadees-Frans en (universeel) Engels. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/...sp?docid=13480 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 7 april 2011 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=5lB-AX8_lSA
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 april 2011 om 20:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Komt daarbij dat niet iedereen polyglot is, zodat iemand met taalmoeilijkheden zich veel beter kan toeleggen op het Engels, dan zich te pijnigen aan het Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |