![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
43 | 58,11% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
Anders omschrijf |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,76% |
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ik slaag er anders wel degelijk in. Ik heb religie niet nodig om goed te functioneren. Zelfs met religieuze mensen heb ik weinig of geen problemen om op persoonlijk niveau overeen te komen, straf hé.
![]() |
![]() |
#403 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is zelfs ronduit beledigend tov jezelf en anderen om waarden en normen toe te dichten aan een god, aangezien dit denigrerend is tov de mens. Godsdienst is per definitie iets dat mensonterend is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
Minister
|
![]() Jacpbus1:26 Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.
Mijn godsdienst: 27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld Niet bij een of ander clubje behoren.
Do you know, my son, with what little understanding the world is ruled? Pope Julius III 1550-1555 (1487 - 1555) Laatst gewijzigd door Argusx43 : 6 april 2011 om 20:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
Minister
|
![]() Nee , gewoon God gehoorzamen, en niet ergens een christelijk clubje of club.
![]() |
#408 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hanteren we dezelfde definitie van religie? En wat is goed? Ik ga zeggen waarom je religieus bent aan de hand van het antwoord op deze vraag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Bovennatuurlijk - Moraal - Principe - Waarde - Norm - Mens - God (afhankelijk van definitie). Ik zie hier in deze lijst één woord dat een betekenis zou kunnen hebben, en dat woord is norm: inderdaad alles is normaal want alles onderwerpt zich aan de wetten die de werkelijkheid en de hersenen sturen. Maar de rest in die lijst, hoe kom je daaraan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Lange tijd was het de kerk die als enige een vorm van solidariteit en 'sociale zekerheid' (verzorging armen, oprichting ziekenhuizen...) in stand hield. De overheden deden daar zelden aan mee. Hetgeen aantoont dat religie wel degelijk positieve effecten kan hebben op de samenleving, wat fanatiekelingen als Dawkins "the root of all evil" of Hitchens "Religion poisons everything" ontkennen. Laatst gewijzigd door respublica : 9 april 2011 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
|
![]() Heeft wat een zin?
Even goed of beter dan een gelovige zou ik zeggen. Citaat:
Beetje afgezaagd, maar give it your best shot.
![]() |
![]() |
#412 | |
|
![]() Citaat:
Ik laat de mensen dan ook geloven wat ze willen, zolang ze mij niet proberen te bekeren, want dan vindt ik het toegestaan hetzelfde te doen. Maar de vraag is of we als maatschappij niet in staat zijn morele waarden in ere te houden zonder een imaginair vriendje in de wolken. We zijn nu eenmaal een stuk intelligenter geworden de laatste paar eeuwen.
![]() |
![]() |
#413 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik kan functioneren zonder ...
Ik ben geen mens .. Ik leef niet .. Ik kijk uit naar je antwoord. Wat is water? water is water. Ja, maar wat is water? Dus, wat is "goed" ? Deze vraag kun je absoluut niet beantwoorden zonder beroep te doen op je wereldbeschouwing/wereldbeeld. De manier hoe je handelt in overeenstemming met dit beeld = religie. Heeft het een zin? Om de vraag "heeft wat een zin" te vermijden; heeft "de islam is geen religie" bijvoorbeeld zin? Laatst gewijzigd door porpo : 9 april 2011 om 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1. Zeker weten dat er überhaupt een god is (is, niet was)Driehéél dikke problemen al. Laatst gewijzigd door filosoof : 9 april 2011 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 |
Europees Commissaris
|
![]() Het zijn inderdaad dikke problemen want zekerheid en weten zijn twee tegengestelde visies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zou niet zeggen dat we intelligenter geworden zijn, eerder dat wij, de mensheid, meer kennis over de wereld hebben dan ooit tevoren. Wetenschappelijke kennis staat echter volledig los van moreel gedrag. Een topwetenschapper kan een moreel monster zijn en een keukenmeid kan hem makkelijk overtreffen. Veel atheïsten beseffen ook niet dat onze morele waarden voor een heel groot stuk voortbouwen op het christendom. Ook het ontstaan van de wetenschap en de Verlichting kunnen niet los van het christendom bestudeerd worden. Vraag is of we deze waarden, die wij allemaal goedkeuren, in stand kunnen houden zonder het geloof in God. We snijden immers het fundament waarop deze waarden gebaseerd zijn weg. Op lange termijn wordt dat een echte uitdaging, denk ik. Zal de samenleving van morgen nog normen durven stellen? Waarom zouden wij nog zelfmoord moeten veroordelen (er zijn nu al voorstellen om in euthanasieklinieken ook gezonde mensen toe te laten, zoals de woordvoerdster van de Vrijzinnigen het zei). Waarom zouden wij pedofilie afkeuren, indien er (hoe extreem zelden dat ook moet zijn) werkelijk sprake is van wederzijdse toestemming? Wat is er verkeerd aan abortus, indien de mens toch niet meer is dan een slim dier en een embryo dus al helemaal 'waardeloos' is? Laatst gewijzigd door respublica : 10 april 2011 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Welke morele waarden volgden de mensen voor het christendom. Wat was er eerst, morele waarden of het geloof in een godheid? Er zijn mensen die geen godheid en straffen nodig hebben om te weten dat je niet steelt, niet moordt, niet misbruikt,... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 10 april 2011 om 07:44. |
|
![]() |
![]() |