Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2011, 09:40   #3721
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, ik heb de Humo ook gelezen. De Halleux is een ordinaire leugenaar. Oekraïne een van de weinige landen met een negatieve bevolkingsgroei? Echt?

Bijlage 79668

Zowat alle landen in het voormalige Oostblok hebben een negatieve bevolkingsgroei. Verder had het nog over een schatting dat tegen 2050 de levensverwachting terug zou vallen tot ergens in de vijftig. Ik heb veel gezocht, maar niets gevonden. Bovendie is in alle voormalige Sovjetrepublieken de levensverwachting stevig teruggevallen na de val van de muur. Maar in Oekraïne is die niet beduidend lager dan in die andere landen.
Ik tel 17 landen en voor de grafiek van Ukraïne zie hier:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ik heb voor de duidelijkheid eventjes Tsjernobyl aangeduid op uw grafiek.
Kijk eens naar de blauwe lijn (geboorten) na 1986.
Voorheen heb je de babyboomers van de jaren 50 en vervolgens is die lijn constant tot 1986 wanneer die lijn plots sterk daalt.
Indien dit het gevolg is van de babyboomers zou je dezelfde grafiek in België vinden.

Bijlage 79672

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 10 april 2011 om 09:42.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 09:50   #3722
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard ???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is nochtans HEEL GEMAKKELIJK zelf na te gaan. Het is veel gemakkelijker om na te gaan of iets radioactief gecontamineerd is, dan om na te gaan of het enkele microgram kwik bevat bijvoorbeeld. Je koopt een geigertellerke van enkele honderden Euro's, je houdt het ertegen, en je weet het ongeveer direct.
Je hebt geen chemisch labo nodig. En je moet niet eens precies weten wat je zoekt. Als er iets zo goed als niet te verdoezelen is, is het wel dat.
W�*�*r kunnen we zo'n Geigertellerke kopen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 09:54   #3723
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, ik heb de Humo ook gelezen. De Halleux is een ordinaire leugenaar. Oekraïne een van de weinige landen met een negatieve bevolkingsgroei? Echt?

Bijlage 79668

Zowat alle landen in het voormalige Oostblok hebben een negatieve bevolkingsgroei. Verder had het nog over een schatting dat tegen 2050 de levensverwachting terug zou vallen tot ergens in de vijftig. Ik heb veel gezocht, maar niets gevonden. Bovendie is in alle voormalige Sovjetrepublieken de levensverwachting stevig teruggevallen na de val van de muur. Maar in Oekraïne is die niet beduidend lager dan in die andere landen.
Uw kaart is niet helemaal betrouwbaar hoor: Zuid-Afrika staat bij de -0
Sedert 2001 zijn er vijf miljoen Zuidafrikanen bij gekomen !!!
Oud 10 april 2011, 09:55   #3724
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Over de kerncentrale van Onagawa horen we niets meer.
Is het daar allemaal koek en ei ?
Oud 10 april 2011, 10:03   #3725
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
U vraagt, Ik geef U de zoektermen

Conrad geigerteller
Oud 10 april 2011, 10:05   #3726
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Na een verwoestende aardbeving, een pittige tsunami en een aantal zware aardschokken staat dat boeltje nog steeds recht.

Koek en ei, niet echt, Tepco is er klauwen vol geld aan't verliezen omdat de centrale geen electriciteit aan't net leverd.
Oud 10 april 2011, 11:30   #3727
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je klinkt nu als een wensdroom van de ideale Greenpeacer.
Neen, om het probleem van ongeïsoleerde huizen aan te pakken is deze en nieuwe huizen te isoleren.
Tochtige grotten komen al een paar millenia niet meer in aanmerking.

Wat zowat elke "pro" hier aanhaalt is dat er op dit moment geen goeie vervanger is voor kernenergie, en dat alle bellenblazerij over hernieuwbare energie niet meer is dat, bellenblazerij.

Ja, er zijn risico's aan "kernenergie" verbonden. Maar die risico's zijn ook verbonden aan enige andere menselijke activiteit. En dat is wat Patrick VE al sinds moment 1 van deze topic- en de gerelateerde topics probeerd aan het verstand te brengen. Nog steeds heeft geen enkele "anti" geantwoord op de redelijk simpele vraag " bij hoeveel risico moeten we iets verbieden?".

Wat sommige "pro's" ook doen is haalbare alternatieven aanreiken, maar daar word door de "anti's" nooit adequaat op gereageerd .
Het enige dat men hier op gang wil brengen (enfin al is), is de industrialisering van energie waar de mens op de 2é plaats staat en niet omgekeerd.

Nucleaire energie is een concept van een concern. Indien er een probleem opduikt zal men niet het systeem aanpassen maar een handigheidje zoeken om verder te doen zoals ze bezig zijn. Kwestie van kostenbesparend te werken en de keten niet te onderbreken.

Zowel ik als u als Patrick als Paul en andere pro's of contra's spelen geen enkele rol indien het mis gaat. U en ik en al de rest zijn enkel een verwaarloosbaar cijfer in hun statistiek.

En je hoeft geen greenpeace lover te zijn om enig respect voor mens en natuur op te brengen.

Dat er geen goed alternatief mag zijn momenteel mag niet beletten dat er maar een goed alternatief moet gezocht worden.

Het gaat hier momenteel in verschillende zaken mis in de wereld.
In de voeding
In energie
In genetische manipulatie van voeding

enfin...al ontsproten uit breinen die industrieel denken zonder zich rekenschap te geven van waar het naartoe gaat op langere duur.
Oud 10 april 2011, 11:31   #3728
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie: passiefhuizen worden gewoon in snelbouwsteen vervaardigd. En de Europese regelgeving zal er uiteindelijk toe leiden dat men enkel nog passiefhuizen kan bouwen om aan de verschillende normen te voldoen.
Mijn voorbeeld was maar een voorbeeld, he. Passiefhuizen bouwen is veel gemakkelijker dan hernieuwbare energie in serieuze mate produceren. Maw, het is veel realistischer om te stellen dat we al onze steden gaan afbreken en binnen 50 jaar allemaal in passiefwoningen wonen, dan te stellen dat we binnen 50 jaar enkel op hernieuwbare bronnen zullen draaien.

Maw, mijn voorbeeldje was eigenlijk te gemakkelijk.
Maar het principe is hetzelfde.

Citaat:
Uw vergelijking valt plat indien men zowel appartementsgebouwen als villa's verbied.
Maw zowel steenkool als nucleair. Recent is er in Antwerpen zelfs een vergunning voor een steenkoolcentrale geweigerd. QED:
Ik ben het 100% met U eens !! Aangezien kolen dus erger zijn dan kernenergie, stel ik het volgende voor:

2013: de oudste kolencentrales in Belgie gaan dicht. Moratorium om er nieuwe te bouwen.

2015: de oudste kerncentrales gaan dicht in Belgie.
2020: de laatste kolencentrale gaat dicht in Belgie.

2025: laatste kerncentrales gaan dicht in Belgie.

Waar ik gascentrales moet plaatsen, weet ik niet, het hangt af of je het CO2 probleem ernstig neemt of niet. Duidelijk zijn gascentrales veel beter dan kolencentrales, maar als je ergens rekening wil houden met het klimaatsprobleem, dan zijn ze waarschijnlijk erger dan kerncentrales. Maar ik ben heel GUL en stel ze op gelijke voet.

Dus wordt het:

Onmiddellijk moratorium op het bouwen van kolencentrales, gascentrales en kerncentrales.

2013: oudste steenkoolcentrales gaan dicht.

2015: oudste kerncentrales en gascentrales gaan dicht.

2020: alle steenkoolcentrales gaan dicht.

2025: alle kerncentrales en gascentrales gaan dicht in Belgie.

DAT zou een coherent ecologisch voorstel zijn. Elke afwijking daarvan is absurd. Dat is mijn argument, mijn enige argument.

Eerst alle kolencentrales sluiten, dan alle gascentrales, en tenslotte alle kerncentrales. En als 't niet lukt, moet je in de omgekeerde volgorde toelaten, en bijbouwen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 april 2011 om 11:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 11:43   #3729
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn voorbeeld was maar een voorbeeld, he. Passiefhuizen bouwen is veel gemakkelijker dan hernieuwbare energie in serieuze mate produceren. Maw, het is veel realistischer om te stellen dat we al onze steden gaan afbreken en binnen 50 jaar allemaal in passiefwoningen wonen, dan te stellen dat we binnen 50 jaar enkel op hernieuwbare bronnen zullen draaien.
????
De definitie van een passief huis is een huis met een minimale energiebehoefte dat zichzelf voorziet in die minimale energiebehoefte. Met ander woorden: hernieuwbare energie.

Gecentraliseerde energievoorziening voor individuele distributie zal omslaan in gedecentraliseerde lokale energievoorziening met centrale opslag.

Zowel kolencentrales, gascentrales en nucleaire centrales passen dan niet meer in het plaatje.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 10 april 2011 om 11:47.
Oud 10 april 2011, 11:48   #3730
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie niet goed in hoe men al die oude stadsgebouwen zal willen behouden (toeristische bezienswaardigheid immers) en tegelijk ze passief zal kunnen maken.
Oud 10 april 2011, 13:26   #3731
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Even een schietgebedje.

http://www.youtube.com/watch?v=ZhAwajcLTpI

Even voelen mensen of je nog een hart hebt.
Bah, de enige goeie versie van dat nummer dat ik tot nu toe hoorde was door Poppa Chubby.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 13:30   #3732
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
????
De definitie van een passief huis is een huis met een minimale energiebehoefte dat zichzelf voorziet in die minimale energiebehoefte. Met ander woorden: hernieuwbare energie.

Gecentraliseerde energievoorziening voor individuele distributie zal omslaan in gedecentraliseerde lokale energievoorziening met centrale opslag.

Zowel kolencentrales, gascentrales en nucleaire centrales passen dan niet meer in het plaatje.
De residentiele energiebehoefte is maar ongeveer 20% van het totale energieverbruik, he.

Dat is de grote vergissing van mensen die denken "het voorbeeld te geven": het is niet omdat ze gedeeltelijk op warm water van de zon (als die schijnt), en op stroom van zon en wind THUIS genoeg hebben (gemiddeld gezien) dat dat veel te maken heeft met de maatschappelijke energiebehoeften die door die vieze centrales gedekt worden.

Maar bon: de dag dat men EERST kolencentrales, DAN gascentrales, en tenslotte kerncentrales uitfaseert en verbiedt, in die volgorde, dan zal het "groene discours" terug coherent worden. Zoniet is het incoherent, contraproduktief, en dus schadelijk en nefast.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 april 2011 om 13:32.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 13:35   #3733
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Conrad bv.
Verschiet wel niet als ge dat ding aanzet he, er is namelijk op dit exacte moment straling rondom u (en dat elke dag van je leven)
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 10 april 2011, 13:37   #3734
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Daar was er niet echt een probleem, 3 van 4 stroomlijnen uitgevallen, wat gecontamineerd water die uit koelbaden geklutst werd door de aardbeving (er was sprake van 3.8 liter), er was wat schade in de turbinekamer van reactor 3 en ze vonden hier en daar water (al dan niet gecontamineerd, dit was niet gespecificeerd in het artikel) waarvan ze nog niet zeker waren vanwaar het kwam.
Oud 10 april 2011, 13:39   #3735
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb voor de duidelijkheid eventjes Tsjernobyl aangeduid op uw grafiek.
Kijk eens naar de blauwe lijn (geboorten) na 1986.
Voorheen heb je de babyboomers van de jaren 50 en vervolgens is die lijn constant tot 1986 wanneer die lijn plots sterk daalt.
Indien dit het gevolg is van de babyboomers zou je dezelfde grafiek in België vinden.

Bijlage 79672
Zoals ik al zei: door de achteruitgang van de geboorten in de jaren zestig zie je ook een vervolg daarop als er midden de jaren tachtig een tekort aan vruchtbare vrouwen ontstaat. Tegelijkertijd is er al sinds de jaren zestig een geleidelijke toename van de sterftegraad. Daar heeft Tsjernobyl niets, maar dan ook niets aan veranderd.

Laatst gewijzigd door fonne : 10 april 2011 om 13:49.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 13:40   #3736
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zie niet goed in hoe men al die oude stadsgebouwen zal willen behouden (toeristische bezienswaardigheid immers) en tegelijk ze passief zal kunnen maken.
Good point
Oud 10 april 2011, 14:21   #3737
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hangt van gebouw tot gebouw af. Soit dat is niet echt de discussie hier.

Oud 10 april 2011, 14:24   #3738
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zoals ik al zei: door de achteruitgang van de geboorten in de jaren zestig zie je ook een vervolg daarop als er midden de jaren tachtig een tekort aan vruchtbare vrouwen ontstaat. Tegelijkertijd is er al sinds de jaren zestig een geleidelijke toename van de sterftegraad. Daar heeft Tsjernobyl niets, maar dan ook niets aan veranderd.
Die evolutie hebben wij in België ook gehad in de jaren 60. Dat was namelijk het einde van de babyboom. Echter nergens in de Belgische statistieken is er zo'n markante knik te zien na het jaar 1986.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 10 april 2011 om 14:25.
Oud 10 april 2011, 14:25   #3739
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt van gebouw tot gebouw af. Soit dat is niet echt de discussie hier.
Toch wel: het plan was toch om allemaal in energie-zelfbedruipende gebouwen te kruipen en daarna alle energie voor de industrie af te schakelen? Moeten we dan alle beschermde gebouwen in de stad laten staan, en ons laatste groen opofferen aan nieuwe huizen? Of onze landbouwgrond, maar hoe gaan we dan aan zelfbedruipende ecologisch verantwoorde landbouw gaan doen.
De enige conclusie die je kunt trekken is dat het "groene" gedachtengoed zodanig veel interne inconsequenties vertoont dat het proberen toe te passen automatisch tot gigantische milieucatastrofes leidt.
Oud 10 april 2011, 14:28   #3740
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die evolutie hebben wij in België ook gehad in de jaren 60. Dat was namelijk het einde van de babyboom. Echter nergens in de Belgische statistieken is er zo'n markante knik te zien na het jaar 1986.
Omdat 1) in België de levensverwachting is toegenomen, in plaats van afgenomen (onder invloed van drank, AIDS, zelfmoorden, TBC, ...) en
2) we hier elk jaar >70.000 immigranten binnenhalen waarvan de voortplantingssnelheid meer dan het dubbele is van dat van de autochtone bevolking.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be