Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2011, 07:34   #4141
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Beste largo,

Om Firestones draad niet te verpesten zal ik het kort houden. Ik denk dat u zich deerlijk vergist. Sterker nog, zolang u - en anderen - ze als extremisten beschouwt begrijpt u volgens mij niet waar het in de kern om gaat. Mag ik u uitnodigen om daar in een andere draad met mij verder over te discussieren?

HvG
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
^2!

(mijn "politieke vraag" heeft de draad verpest )

Het is hier anders wel politics.be, ik kan daar wel tegen hoor.
Oud 11 april 2011, 07:34   #4142
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
(sorry om ook even off topic te gaan)
Gij zijt toch echt de gentleman der gentlemen op dit forum Hertog
Hij is natuurlijk niet voor niets Hertog, hé?
Oud 11 april 2011, 07:39   #4143
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat denk je van deze man's mening, Firestone?
Citaat:
Het idee van twee zuivere, eentalige gewesten, Vlaanderen en Wallonië, die samen het onvolwaardige gewest Brussel besturen, het doet WALTER ZINZEN een beetje denken aan de apartheid in Zuid-Afrika.
Er zijn vele goede redenen om het separatisme af te wijzen: sociale, economische, politieke, culturele. Ze zijn allemaal valabel en ze worden in het debat over de toekomst van België veelvuldig gebruikt. Maar er is één argument dat naar mijn smaak onderbelicht blijft, hoewel het toch essentieel is: separatisme komt neer op etnische zuivering. Anderstaligen zijn welkom maar dan op voorwaarde dat ze net zo worden als wij. Het is een toepassing in vermomming van de apartheid, die in Zuid-Afrika voor zoveel ellende heeft gezorgd. In feite willen de nationalisten een soort van Bantoestans creëren: ieder volk met zijn eigenheid, taal en cultuur in zijn eigen gebied, beschermd door ondoordringbare (taal)grenzen. Overdreven? Slechts in schijn. Wie aandachtig de redenering over de identiteit beluistert van Bart De Wever (N-VA) en zijn neo-nationalistische epigonen �* la Jean-Pierre Rondas en Siegfried Bracke kan niet anders dan concluderen dat ze naadloos aansluit bij een minder fraaie traditie uit de Vlaamse Beweging: die van het etnisch denken. Het was de tijd dat op IJzerbedevaarten en in pressiegroepen (Protea bijvoorbeeld) de steun aan de ‘stambroeders' met woord en daad werd beleden.

Dat apartheidsdenken is niet verdwenen. Niet bij de nationalisten (de nieuwe N-VA'er Vic Van Aelst heeft er de voorbije week een treffend voorbeeld van gegeven ) maar ook niet bij ‘gewone' Vlaamsgezinden. Niet meer het ras, maar de identiteit is het die aanzet tot scheiden, tot apartheid. De Vlaamse identiteit verschilt van de Waalse, dus moeten Vlamingen en Walen ieder hun eigen Bantoestan autonoom kunnen besturen. Het is exact dezelfde benadering als die van het blanke minderheidsregime in Zuid-Afrika destijds. Alleen voor Brussel geldt die redenering ineens niet meer. Brusselaars hebben kennelijk geen recht op een eigen identiteit. De verklaring voor deze contradictie is makkelijk te vinden. Brussel is een veeltalige, kleurrijke, multi-etnische stad, daar kun je geen Bantoestan van maken. Daarom moet Brussel bestuurd worden door de ‘zuivere' Frans- en Nederlandstalige gemeenschappen en moeten de Brusselaars, ook de meer dan 50procent die van niet-Belgische afkomst is, kiezen of ze Vlaming dan wel Waal willen zijn.

Het is niet de enige contradictie die het hedendaags Vlaams-Nationalisme typeert.

Alarmbel

De nationalisten vinden België een ondemocratische staat omdat de Vlaamse meerderheid haar wil niet kan opleggen door het bestaan van allerhande mechanismen (alarmbel, gekwalificeerde meerderheden) die de rechten van de Franstalige minderheid moeten beschermen. Een demografische meerderheid hoort in hun ogen ook een democratische te zijn. Raar toch dat in hun aanvallen op de zogenaamde ‘kosmopolieten' plots een heel andere aap uit de mouw komt. Op de naïeve kosmopolieten, die de wereld als hun dorp beschouwen, vieren de nationalisten graag hun gram bot. Zo maakte Siegfried Bracke, kort na zijn bekering tot het Vlaams-Nationalisme, een rondgang bij zijn logebroeders om ze overtuigen van zijn eigen gelijk. In zijn pleidooi pro domo verketterde hij de kosmopolieten en hun dromerijen over de gelijkwaardigheid van alle aardbewoners. Zijn ultiem argument was dat een wereldregering ondemocratisch zou zijn. Letterlijk zei hij: ‘Je kunt in je global village moeilijk stemmingen organiseren met 10 miljoen Belgen en twaalfhonderd miljoen Chinezen en op het einde van de rit zeggen: de meerderheid heeft beslist, dit is democratie.' Precies het omgekeerde dus van wat op Belgisch niveau wordt verkondigd. Wie gelooft die nationalisten nog?

Het wordt de hoogste tijd dat we ons spiegelen aan het nieuwe Zuid-Afrika, dat van de Regenboognatie, en niet aan dat van de verkrampte blanken van weleer. Dat heeft de Bantoestans afgeschaft en probeert, met vallen en opstaan, een land op te bouwen, waar het voor iedereen goed leven is. Laten we daarom volop inzetten op de unieke troeven die België heeft. Wie door onze steden dwaalt beseft dat in België zowat de hele wereld thuis is, of althans zich thuis zou moeten voelen. Dit is een enorme kans, geen bedreiging.

De toekomst van ons land is: meertaligheid. De wettelijke eentaligheid van Vlaanderen en Wallonië is, net zoals de tweetaligheid van Brussel, een fictie. Het Engels rukt hoe langer hoe meer op als lingua franca. Het is het communicatie-instrument bij uitstek voor alle anderstaligen die zich op ons grondgebied bevinden. Iedere Belg, Vlaming, Waal of Brusselaar moet daarom minstens drietalig zijn. Wallonië geeft het goede voorbeeld met zijn onderdompelingsscholen. Wanneer volgt Vlaanderen? Een meertalig België kan buitenlanders wat ruimhartiger en gastvrijer ontvangen dan nu het geval is. We gaan toch ooit eens ophouden met mensen, die zich hier voor een jaar of drie vestigen, te verplichten zich aan te passen aan onze verouderde taalwetgeving?

Academisch gezwets

En laten we het onszelf wat makkelijker maken door ons ingewikkeld koninkrijk om te vormen tot een Belgische Unie met doorzichtige, doeltreffende en simpele structuren. Een Unie met vier volwaardige gewesten zonder gemeenschappen, zoals nu ook door Johan Vande Lanotte (SP.A) wordt bepleit. Dat is geen academisch gezwets zoals de Vlaamse minister-president, Kris Peeters (CD&V), beweert, maar een duidelijke en realiseerbare visie op de toekomst. Totnogtoe ook het enige echte plan dat in politieke kring is geformuleerd. Zo'n Unie mag voor mijn part een republiek zijn. Dan is er voor potsenmakers als de heer Laurent geen plek meer. Tja, het blijven dromers, die ‘kosmopolieten'.
Hij legt een aantal bekende tegenstrijdigheden in het standaard Vlaams politiek discours bloot.
De vergelijking met de apartheid vind ik erover.
Meertaligheid, daar ben ik zeker voor, en met "En laten we het onszelf wat makkelijker maken door ons ingewikkeld koninkrijk om te vormen tot een Belgische Unie met doorzichtige, doeltreffende en simpele structuren. Een Unie met vier volwaardige gewesten zonder gemeenschappen, zoals nu ook door Johan Vande Lanotte (SP.A) wordt bepleit. " ben ik het zoals reeds gezegd eens.

Laatst gewijzigd door Firestone : 11 april 2011 om 07:44.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 07:22   #4144
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker... maar denk jij nu echt dat een zwartengeel een "helemaal verschillend wereldbeeld heeft" tegenover vorige jaren? die jongen is dezelfde blokker die hij was... dezelfde racist. Alleen zou je kunnen stellen dat hij het nu gewoon slimmer aanpakt. denk je dat die jongen op termijn één keer zijn onafhankelijkheid een feit is niet terug zal grijpen naar zijn blank Vlaanderen? (http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=36) idem voor anna list hoor (http://ns29032.ovh.net/showpost.php?...5&postcount=14)

Allemaal hetzelfde alleen kan je de ene gewoon wat meer verstand aanmeten dan de andere... ik blijf er dus bij accentverschillen.

Alle respect daarvoor niet daarvan... ikzelf denk helemaal anders.
Ja man, precies alsof jij een zak geeft om allochtonen. 'België', dat is het enige waar het jou om te doen is en niets anders en de basis waarop jij de mensen indeelt in goed en slecht, dat is ondertussen wel al duidelijk geworden. De dag dat allochtonen massaal voor Vlaamsgezinde partijen zouden stemmen zou jij de eerste zijn om op te roepen om 'ze' eruit te trappen, dat weet ik zeker.

Terzijde, ik weet dat je mijn adres kent en dat je blijkbaar op één of andere manier een obsessie voor mij hebt. De dag dat dit land in een extentiële crisis zou belanden ga ik in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen en een paar weken richting buitenland trekken. Mensen als jij boezemen mij namelijk hoe langer hoe meer angst in en jouw posts van de laatste tijd nopen mij ertoe het hele zaakje niet langer te vertrouwen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 09:29   #4145
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ja man, precies alsof jij een zak geeft om allochtonen. 'België', dat is het enige waar het jou om te doen is en niets anders en de basis waarop jij de mensen indeelt in goed en slecht, dat is ondertussen wel al duidelijk geworden. De dag dat allochtonen massaal voor Vlaamsgezinde partijen zouden stemmen zou jij de eerste zijn om op te roepen om 'ze' eruit te trappen, dat weet ik zeker.

Terzijde, ik weet dat je mijn adres kent en dat je blijkbaar op één of andere manier een obsessie voor mij hebt. De dag dat dit land in een extentiële crisis zou belanden ga ik in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen en een paar weken richting buitenland trekken. Mensen als jij boezemen mij namelijk hoe langer hoe meer angst in en jouw posts van de laatste tijd nopen mij ertoe het hele zaakje niet langer te vertrouwen.

Jij bent gewoon een verre buur van mij (http://ns29032.ovh.net/showpost.php?...6&postcount=52)... maar wees gerust ik ken jouw adres niet hoor . Je moet niet paranoïde worden...

Verder weet ik niet of allochtonen niet stemmen op Vlaamsgezinde partijen... interesseert me eigenlijk ook niet. Dat ik geen racist ben zoals jij dat weet ik wel... dat betekent dat ik mijn wereldbeeld dus niet baseer op basis van rassen hé!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 09:31   #4146
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
De vergelijking met de apartheid vind ik erover.
Dat zal wel de bedoeling geweest zijn neem ik aan.
Citaat:
Meertaligheid, daar ben ik zeker voor,
En wat denk je van het voorstel van Vic Van Aelst om die meertaligheid te baseren op Nederlands en Engels?
Citaat:
en met "En laten we het onszelf wat makkelijker maken door ons ingewikkeld koninkrijk om te vormen tot een Belgische Unie met doorzichtige, doeltreffende en simpele structuren. Een Unie met vier volwaardige gewesten zonder gemeenschappen, zoals nu ook door Johan Vande Lanotte (SP.A) wordt bepleit. " ben ik het zoals reeds gezegd eens.
Makkelijk... bwak
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 12 april 2011, 09:38   #4147
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat denk je van het voorstel van Vic Van Aelst om die meertaligheid te baseren op Nederlands en Engels?
Totaal onaangepast aan de realiteit.

Ik vind dat leerlingen in België het middelbaar moeten uitkomen met tenminste een degelijke kennis van Nederlands, Frans, Engels en Duits.
Oud 12 april 2011, 09:42   #4148
largo_w

Standaard

Citaat:
Je verwart relativisme met nuancering.
Misschien wel...
Citaat:
Het is een beetje zoals zeggen: "alle politici denken maar aan hun zakken vullen".
Het is een straffe uitspraak, en hij zal in zekere zin kloppen omdat iedereen (zowel politici als niet politici) wel begaan is met zijn/haar inkomen.
Maar door elke nuance weg te laten verdwijnt het onderscheid tussen gewone politici en de echte corrupten, waardoor de uitspraak een lege aanklacht wordt.
Jaja maar zo bekijk ik het ook maar ik noem dat accentverschillen daar waar jij spreekt over fundamentele verschillen. voor mij is een fundamenteel verschil het verschil tussen mij en bvb. Dronkoers. Er is ook een groot verschil tussen mijn ideeën en jouw ideeën maar die zijn voor mij minder fundamenteel...
Citaat:
Awel, dat is toch waar het mij over gaat ...
Citaat:
En weer zijn we het eens...
Ja dus weeral het is gewoon een manier van kijken hé...
Citaat:
Tout ce qui est excessif est insignifiant. Door ze allen over dezelfde kam te scheren wordt de kritiek inhoudsloos.
Ja maar mijn kritiek gaat in op WAT ze versterken en verdedigen en dat is voor allen hetzelfde. HOE ze dat doen is voor mij gewoon verschillend.
Excessif= insignifiant pas en B... ici ils prennent 30%.
Citaat:
Oud 12 april 2011, 09:46   #4149
largo_w

Standaard

Citaat:
Totaal onaangepast aan de realiteit.

Ik vind dat leerlingen in België het middelbaar moeten uitkomen met tenminste een degelijke kennis van Nederlands, Frans, Engels en Duits.
(advocaat der duivel)
"ja maar hij stelt alleen dat het niet meer moet verplicht zijn om Frans te nemen als tweede taal... net zoals in Wallonië waar men al sinds jaar en dag mag kiezen tussen het Engels en het Nederlands als tweede taal..."

Dus eigenlijk iedereen vrij laten kiezen welke talen hij neemt.

Mijn Duits is zo goed als onbestaande... heb er natuurlijk wel lessen van gehad in het secundair. als ik nu een taal zou moeten aanleren waarom zou ik Duits moeten nemen en niet Spaans of zelf arabisch?
Citaat:
Oud 12 april 2011, 09:51   #4150
largo_w

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad zo, en heel spijtig.
Sjah... kijk tien maanden niks doen en de hoogdagen van de politiek zijn er wanneer Laurent naar Congo gaat...
Citaat:
Het toont hoe onvolwassen het politiek debat in België/Vlaanderen/Wallonië/Brussel nu is.
Een soort van curve waarbij je democratie op de x-as zet en op de y-as volwassenheid... blijkt dat hoe hoger je gaat in de democratisering hoe onvolwassener de maatschappij zich gedraagt. En klok-curve dus. Kan je dat volgen? Een "tipping point" waarna democratie contra-productief wordt...
Ik vraag me steeds af hoe Zwitserland dat doet met haar referenda die het er toch zeker niet gemakkelijker op maken. De opkomsten van rond de 30% voor de referenda kan natuurlijk een antwoord zijn op mijn vraag... Of denk jij daar anders over?
Citaat:
Oud 12 april 2011, 10:10   #4151
largo_w

Standaard

Het is nu wettelijk verplicht voor beursgenoteerde bedrijven om in hun jaarverslag een "renumeratieverslag" te zetten voor raad van bestuur en bestuursleden (het is ook wettelijk verplicht te schrijven welk deel vast en welk deel variabel is). Is een nieuwe wetgeving die nu pas van kracht is... het gevolg daarvan is dat elke dag in de krant (je zag het misschien al of misschien niet) een artikel staat over "de bonus van die en die managers is...". Wat vind jij daarvan?

Een andere economisch vraag; Firestone wordt aangesteld als algemeen directeur van de NMBS-holding. Ze mag doen wat ze wil; delen verkopen... alles op de beurs zetten... Echt alles. Wat doet Firestone om de 3 miljard euro schulden in de holding aan te zuiveren? Of doet ze niks? (mag ze ook... dan eindigen die 3 miljard on the long run gewoon bij de staatsschulden)
Citaat:
Oud 12 april 2011, 10:15   #4152
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jij bent gewoon een verre buur van mij (http://ns29032.ovh.net/showpost.php?...6&postcount=52)... maar wees gerust ik ken jouw adres niet hoor . Je moet niet paranoïde worden...

Verder weet ik niet of allochtonen niet stemmen op Vlaamsgezinde partijen... interesseert me eigenlijk ook niet. Dat ik geen racist ben zoals jij dat weet ik wel... dat betekent dat ik mijn wereldbeeld dus niet baseer op basis van rassen hé!
Ik baseer mijn wereldbeeld ook niet op basis van rassen. Ik herhaal het nog eens: je mag heel je gezeik over het VB, Dewinter en de rest van de kliek voor mijn part STEKEN WAAR JE WILT. Ik heb daar niets meer mee vandoen en ik denk bovendien zelfs dat ik in het dagelijkse leven zelfs met meer allochtonen in contact kom dan jij doet. Ik zal je zelfs meer zeggen: voor mijn part mag je zelfs die Vlaamse onafhankelijkheid steken waar je wilt. Ik hoef ze niet meer omdat de Vlaming momenteel gewoon te dom is om verder te kijken dan zijn neus lang is en niet in staat is om van een zelfstandige staat een succesverhaal te maken. Als België verdwijnt of niet, het zij zo, maar ik ga er geen poot meer naar uitsteken.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 12 april 2011 om 10:17.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 10:38   #4153
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik baseer mijn wereldbeeld ook niet op basis van rassen. Ik herhaal het nog eens: je mag heel je gezeik over het VB, Dewinter en de rest van de kliek voor mijn part STEKEN WAAR JE WILT. Ik heb daar niets meer mee vandoen en ik denk bovendien zelfs dat ik in het dagelijkse leven zelfs met meer allochtonen in contact kom dan jij doet. Ik zal je zelfs meer zeggen: voor mijn part mag je zelfs die Vlaamse onafhankelijkheid steken waar je wilt. Ik hoef ze niet meer omdat de Vlaming momenteel gewoon te dom is om verder te kijken dan zijn neus lang is en niet in staat is om van een zelfstandige staat een succesverhaal te maken. Als België verdwijnt of niet, het zij zo, maar ik ga er geen poot meer naar uitsteken.
ok...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Om Firestones draad niet te verpesten ...
Citaat:
Oud 12 april 2011, 13:36   #4154
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(advocaat der duivel)
"ja maar hij stelt alleen dat het niet meer moet verplicht zijn om Frans te nemen als tweede taal... net zoals in Wallonië waar men al sinds jaar en dag mag kiezen tussen het Engels en het Nederlands als tweede taal..."

Dus eigenlijk iedereen vrij laten kiezen welke talen hij neemt.
Het fetisjisme over tweede/derde/vierde taal interesseert me niet.
Als de leerlingen op hun 18de maar hun plan kunnen trekken in de vier talen (meer is natuurlijk nog beter).

Citaat:
Mijn Duits is zo goed als onbestaande... heb er natuurlijk wel lessen van gehad in het secundair. als ik nu een taal zou moeten aanleren waarom zou ik Duits moeten nemen en niet Spaans of zelf arabisch?
Duits is een landstaal, en vooral de taal van onze grote buur en grote handelspartner.
Waarmee ik niet wil zeggen dat Spaans, Arabisch (en vele andere talen) niet belangrijk zijn.
Oud 12 april 2011, 13:45   #4155
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sjah... kijk tien maanden niks doen en de hoogdagen van de politiek zijn er wanneer Laurent naar Congo gaat...

Een soort van curve waarbij je democratie op de x-as zet en op de y-as volwassenheid... blijkt dat hoe hoger je gaat in de democratisering hoe onvolwassener de maatschappij zich gedraagt. En klok-curve dus. Kan je dat volgen? Een "tipping point" waarna democratie contra-productief wordt...
Ik vraag me steeds af hoe Zwitserland dat doet met haar referenda die het er toch zeker niet gemakkelijker op maken. De opkomsten van rond de 30% voor de referenda kan natuurlijk een antwoord zijn op mijn vraag... Of denk jij daar anders over?
Zoals geweten was ik enkele weken geleden in Basel.
Uiteraard ondervroeg de meneer waar ik logeerde me over de politieke situatie in België.
Hij kon goed volgen, totdat hij doorhad dat ik met Wallonië en Franse Gemeenschap wel degelijk iets anders bedoelde (hij keek me toen echt vol twijfels aan, zich kennelijk afvragende of ik of de Belgische structuren zot waren).

Maar bij de financiering van en samenwerking tussen de entiteiten is het volgens hem in Zwitserland ook niet altijd koek en ei.
De rijke kantons (Basel is een rijk kanton) zagen over de transferts naar de armere kantons, de halfkantons Basel-stad en Baselland ruzieën over allerlei projecten die al dan niet gemeenschappelijk zouden moeten zijn, ...
Van ver lijkt het allemaal ideaal, maar in elk land zijn er wel problemen.

Van die klok-curve geloof ik weinig. Een valabel alternatief voor democratie (met alle caveats die we kennen) heb ik nog nergens gezien.
Oud 12 april 2011, 14:37   #4156
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nu wettelijk verplicht voor beursgenoteerde bedrijven om in hun jaarverslag een "renumeratieverslag" te zetten voor raad van bestuur en bestuursleden (het is ook wettelijk verplicht te schrijven welk deel vast en welk deel variabel is). Is een nieuwe wetgeving die nu pas van kracht is... het gevolg daarvan is dat elke dag in de krant (je zag het misschien al of misschien niet) een artikel staat over "de bonus van die en die managers is...". Wat vind jij daarvan?
Ik heb geen probleem met dat "renumeratieverslag".

Ik stoor me soms wel aan het populisme rond de bonussen.
De banken hebben geen steun "gekregen", ze zullen alles moeten terugbetalen (of het gaat om aandelen die de staat nu bezit, en waarvoor hij dividenden ontvangt), KBC betaalt op de publieke gelden een forse intrest, voor de staatswaarborg betalen de banken premies, ...
De zageventen hadden wellicht liever enkele van de grote banken failliet laten gaan, en tant pis voor de gewone mensen die daar hun spaartegoed hadden (of zijn ze zo hypocriet dat ze dan de ... staatswaarborg voor bankrekeningen dachten in te roepen ).
Daarmee spreek ik me niet uit over de specifieke bonus van deze of gene bestuurder. Zoals Luc Coene zegt, er zijn regels over de bankbonussen, en desnoods moeten deze aangepast worden.
Bonussen kunnen perverse effecten hebben, en dat mag gerust aangepakt worden.
Maar prestaties mogen wel degelijk beloond worden.

Citaat:
Een andere economisch vraag; Firestone wordt aangesteld als algemeen directeur van de NMBS-holding. Ze mag doen wat ze wil; delen verkopen... alles op de beurs zetten... Echt alles. Wat doet Firestone om de 3 miljard euro schulden in de holding aan te zuiveren? Of doet ze niks? (mag ze ook... dan eindigen die 3 miljard on the long run gewoon bij de staatsschulden)
Mezelf om te beginnen een vette bonus toekennen zeker?

Sorry, ik ken daar echt te weinig over.
Intuïtief hou ik het liever in staatseigendom, en ja, dat betekent in feite dat de 3 miljard bij de staatsschuld horen.

Laatst gewijzigd door Firestone : 12 april 2011 om 14:46.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 15:07   #4157
freelancer
Banneling

Standaard

Dat er mensen zijn die denken dat diegenen die op Vlaamse partijen stemmen racisten en/of extremisten zijn, die zijn natuurlijk van lotje getikt...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 15:09   #4158
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Dat er mensen zijn die denken dat diegenen die op Vlaamse partijen stemmen racisten en/of extremisten zijn, die zijn natuurlijk van lotje getikt...
Dat er daartussen racisten en/of extremisten zitten wordt op dit forum nochtans elke dag bewezen.
Oud 12 april 2011, 15:11   #4159
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat er daartussen racisten en/of extremisten zitten wordt op dit forum nochtans elke dag bewezen.
Die zitten er ook tussen de O-VLD... Of denkt U van niet?
Oud 12 april 2011, 15:12   #4160
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen probleem met dat "renumeratieverslag".

Ik stoor me soms wel aan het populisme rond de bonussen.
De banken hebben geen steun "gekregen", ze zullen alles moeten terugbetalen (of het gaat om aandelen die de staat nu bezit, en waarvoor hij dividenden ontvangt), KBC betaalt op de publieke gelden een forse intrest, voor de staatswaarborg betalen de banken premies, ...De zageventen hadden wellicht liever enkele van de grote banken failliet laten gaan, en tant pis voor de gewone mensen die daar hun spaartegoed hadden (of zijn ze zo hypocriet dat ze dan de ... staatswaarborg voor bankrekeningen dachten in te roepen ).
Daarmee spreek ik me niet uit over de specifieke bonus van deze of gene bestuurder. Zoals Luc Coene zegt, er zijn regels over de bankbonussen, en desnoods moeten deze aangepast worden.
Bonussen kunnen perverse effecten hebben, en dat mag gerust aangepakt worden.
Maar prestaties mogen wel degelijk beloond worden.

Mezelf om te beginnen een vette bonus toekennen zeker?

Sorry, ik ken daar echt te weinig over.
Intuïtief hou ik het liever in staatseigendom, en ja, dat betekent in feite dat de 3 miljard bij de staatsschuld horen.
En wat als er één van die banken 'springt'?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be