Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2011, 21:30   #4261
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Op 7 februari verscheen er op deze site een vertaling van ondergetekende over de ontwikkeling van een nieuwe brandstof, die milieuvriendelijk en goedkoop is. Bij gebruik van deze nieuwe brandstof hoeven bestaande motoren niet te worden aangepast. Een liter van deze brandstof kost ongeveer 30 cent en bij de verbranding ontstaan geen broeikasgassen.
Nogmaals, het is een energiedrager, geen energiebron. Nergens ter wereld ga je - in tegenstelling tot fossiele brandstoffen - waterstofgas ontginnen.

Waterstofgas moet aangemaakt worden en dat kost veel energie. Hoewel... er liggen wel veelbelovende waterstofgasproductietechnieken in het verschiet, zoals de generatie 4 VHTR met combinatie van thermochemische waterstofgasproductie met jood-zwavel cyclus...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 21:34   #4262
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Nogmaals, het is een energiedrager, geen energiebron. Nergens ter wereld ga je - in tegenstelling tot fossiele brandstoffen - waterstofgas ontginnen.

Waterstofgas moet aangemaakt worden en dat kost veel energie. Hoewel... er liggen wel veelbelovende waterstofgasproductietechnieken in het verschiet, zoals de generatie 4 VHTR met combinatie van thermochemische waterstofgasproductie met jood-zwavel cyclus...
Ik zou het dus niet weten.
Maar cella industrie weet dat dus al wel.

Je kan altijd eens contact met hun opnemen om het te vragen.
Oud 14 april 2011, 21:38   #4263
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En lap gans de atoom industrie staat ook op zijn achterste poten uiteraard.
De waterstofeconomie is nu net de natte droom van de nucleaire industrie. Stel u voor, de ganse primaire energieproductie zou kunnen bediend worden met kernenergie !
Oud 14 april 2011, 21:39   #4264
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zo geheim is het nu ook weer niet hoor.

Cella Energy hydrogen fuel storage in microbeads research paper on the encapsulation method

Nu, zonder belastingen kost benzine ook maar 30 ct/liter.
En het is maar de vraag wat de energie inhoud zou zijn van een liter van dit spul.
En natuurlijk: hoeveel kerncentrales er nodig gaan zijn om al die waterstof aan te maken, en hoeveel chemische fabrieken er gezet moeten worden voor al dat kankerverwekkend polystyreen!
Het geheime onderzoek was al begonnen in 2007. Het nieuwe product levert per massa-eenheid driemaal zoveel energie op als ruwe olie. Er ontstaan geen broeikasgassen tijdens de verbranding. Op een volle tank zou men 450 tot 600 kilometer kunnen rijden. En als literprijs van de nieuwe brandstof wordt een bedrag van minder dan 30 cent genoemd. Er kleeft maar één enkel nadeel aan: de belasting. Eigenlijk zouden de regeringen de nieuwe brandstof niet moeten belasten, omdat zij toch immers het broeikaseffect willen bestrijden. De politici zouden het liefst willen, dat een of andere olieproducent de ontwikkeling zou opkopen en zou laten verdwijnen. Zo heeft men dat vroeger immers geregeld. Maar de onderneming heeft de nieuwe brandstof al lang laten patenteren – en wil het patent nu tot geen enkele prijs verkopen. Men doet precies datgene waartoe de politiek opdracht heeft gegeven: men wil het milieu beschermen en de kosten drastisch verminderen. Nu wordt het serieus: de grote autobouwers zullen het product de komende maanden in het geheim testen. Dat is al lang afgesproken. Ook de luchtvaartindustrie is al blij.
Oud 14 april 2011, 21:42   #4265
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De waterstofeconomie is nu net de natte droom van de nucleaire industrie. Stel u voor, de ganse primaire energieproductie zou kunnen bediend worden met kernenergie !
Het maken van waterstof uit water kan overal waar water is. In Leeuwarden is een bedrijf dat bezig is met de ontwikkeling om uit afvalwater waterstof te maken. Ze maken daar gebruik van een soort bacterie, dat ze elektrochemische bacteriën noemen.
Ze noemen deze vorm van waterstof maken biogekataliseerde elektrolyse. Het bedrijf verwacht dat er over vijf tot tien jaar waterstofgas geleverd kan worden voor energie gebruik op grote schaal.

Dus bye nucleair
Oud 14 april 2011, 21:47   #4266
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het geheime onderzoek was al begonnen in 2007. Het nieuwe product levert per massa-eenheid driemaal zoveel energie op als ruwe olie. Er ontstaan geen broeikasgassen tijdens de verbranding. Op een volle tank zou men 450 tot 600 kilometer kunnen rijden. En als literprijs van de nieuwe brandstof wordt een bedrag van minder dan 30 cent genoemd. Er kleeft maar één enkel nadeel aan: de belasting. Eigenlijk zouden de regeringen de nieuwe brandstof niet moeten belasten, omdat zij toch immers het broeikaseffect willen bestrijden. De politici zouden het liefst willen, dat een of andere olieproducent de ontwikkeling zou opkopen en zou laten verdwijnen. Zo heeft men dat vroeger immers geregeld. Maar de onderneming heeft de nieuwe brandstof al lang laten patenteren – en wil het patent nu tot geen enkele prijs verkopen. Men doet precies datgene waartoe de politiek opdracht heeft gegeven: men wil het milieu beschermen en de kosten drastisch verminderen. Nu wordt het serieus: de grote autobouwers zullen het product de komende maanden in het geheim testen. Dat is al lang afgesproken. Ook de luchtvaartindustrie is al blij.
Zucht...een simpele zoektocht op Web of Science geeft 100 artikels over het onderwerp in kwestie. Daar is niets geheim aan. De technologie om waterstofgas te encapsuleren is technisch haalbaar. punt. De rest zijn cowboyverhalen die er bij het brede publiek ingaan als zoete broodjes.

Nogmaals, van waar komt uw waterstofgas ? Elektrolyse van water, stoomreforming van aardgas of kolen, biomassavergassing, Gen IV-kernreactoren,...?
Oud 14 april 2011, 21:54   #4267
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zucht...een simpele zoektocht op Web of Science geeft 100 artikels over het onderwerp in kwestie. Daar is niets geheim aan. De technologie om waterstofgas te encapsuleren is technisch haalbaar. punt. De rest zijn cowboyverhalen die er bij het brede publiek ingaan als zoete broodjes.

Nogmaals, van waar komt uw waterstofgas ? Elektrolyse van water, stoomreforming van aardgas of kolen, biomassavergassing, Gen IV-kernreactoren,...?
Er zijn er idd inmiddels veel artikels van verschenen. Echter tot op een zeker punt vermoedde men een hoax.
En dat punt is nu voorbij.

Maar kom indien je brede belangstelling hebt stel ik voor het bedrijf in kwestie te contacteren in plaats van mij. Ik sta niet op de loonlijst dus ik kan er niks meer van zeggen dan ieder ander.
Het bedrijf in kwestie kan u voorzeker verder helpen.
Oud 14 april 2011, 22:02   #4268
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het maken van waterstof uit water kan overal waar water is. In Leeuwarden is een bedrijf dat bezig is met de ontwikkeling om uit afvalwater waterstof te maken. Ze maken daar gebruik van een soort bacterie, dat ze elektrochemische bacteriën noemen.
Ze noemen deze vorm van waterstof maken biogekataliseerde elektrolyse. Het bedrijf verwacht dat er over vijf tot tien jaar waterstofgas geleverd kan worden voor energie gebruik op grote schaal.

Dus bye nucleair
Alle, een beetje chauvinistisch he, ons eigen VITO (in Mol) doet ook onderzoek naar biowaterstofproductie. Maar afvalwater fermenteren tot waterstof ? Veel succes gewenst, want je vuilvracht bedraagt maar 0.1 a 0.5 COD g/l. Dus mag je al je afvalwater gaan opconcentreren voor wat ? een paar tot hoogstens 10 % waterstof in je biogas...
Oud 14 april 2011, 22:09   #4269
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het geheime onderzoek was al begonnen in 2007. Het nieuwe product levert per massa-eenheid driemaal zoveel energie op als ruwe olie.
Twijfel ik een beetje aan. Een liter vloeibare waterstof is 10MJ, een liter benzine 30MJ. Maar een liter waterstof weegt maar 70 gram. In gewicht heeft waterstof 3,3 maal meer energie per kilogram. Anderzijds heb je het gewicht van de hydrides en de polystyreen bolletjes. De factor drie lijkt mij wel erg optimistisch, je moet al heel veel waterstof gebonden krijgen aan het hydride.
Citaat:
Er ontstaan geen broeikasgassen tijdens de verbranding.
Nee, maar je moet wel eerst de waterstof maken. Ofwel door kraken van methaan wat heel veel broeikasgassen genereert, ofwel door de vervloekte kerncentrales.
Citaat:
Op een volle tank zou men 450 tot 600 kilometer kunnen rijden.
Er vanuit gaande dat je met een 60 liter tank benzine 1800 km ver komt in een drieliterwagen, zou het kunnen kloppen.
Citaat:
En als literprijs van de nieuwe brandstof wordt een bedrag van minder dan 30 cent genoemd.
Da's maar de vraag natuurlijk. Een liter vloeibare waterstof kost rond de 2€ en heeft maar 1/3 van de energie van een liter benzine. Dus 6€ of meer voor dezelfde hoeveelheid energie als een liter benzine? Tenzij je natuurlijk er van uit gaat dat je de waterstof zeer voordelig kunt produceren met Generatie-4 kerncentrales.

In ieder geval gaan ze nog een oplossing moeten zoeken voor het veelvuldig hergebruiken van de hydrides en de microbeads. Anders wordt het helemaal peperduur. De regeneratie en recyclage-installaties zullen ook moeten afgeschreven worden.
Citaat:
Er kleeft maar één enkel nadeel aan: de belasting. Eigenlijk zouden de regeringen de nieuwe brandstof niet moeten belasten, omdat zij toch immers het broeikaseffect willen bestrijden.
En waarmee moeten ze dan de wegen betalen en de verkeerspolitie? Oh juist, kilometertaks aan 2€/10km. Je gaat echt niet aan de belasting ontsnappen hoor, de overheid heeft dat geld nodig. Of gaan ze dat lappen zoals met de zonnepanelen: de armen laten opdraaien voor de speeltjes van de rijken?
Citaat:
De politici zouden het liefst willen, dat een of andere olieproducent de ontwikkeling zou opkopen en zou laten verdwijnen. Zo heeft men dat vroeger immers geregeld. Maar de onderneming heeft de nieuwe brandstof al lang laten patenteren – en wil het patent nu tot geen enkele prijs verkopen. Men doet precies datgene waartoe de politiek opdracht heeft gegeven: men wil het milieu beschermen en de kosten drastisch verminderen. Nu wordt het serieus: de grote autobouwers zullen het product de komende maanden in het geheim testen. Dat is al lang afgesproken. Ook de luchtvaartindustrie is al blij.
Ik heb niet de indruk dat we er de eerste vijf jaar nog iets van gaan horen. Cella had gewoon extra financiering nodig, en dan is een beetje publiciteit best meegenomen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 22:11   #4270
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle, een beetje chauvinistisch he, ons eigen VITO (in Mol) doet ook onderzoek naar biowaterstofproductie. Maar afvalwater fermenteren tot waterstof ? Veel succes gewenst, want je vuilvracht bedraagt maar 0.1 a 0.5 COD g/l. Dus mag je al je afvalwater gaan opconcentreren voor wat ? een paar tot hoogstens 10 % waterstof in je biogas...
Dat ze het onder elkaar uitzoeken hoe ze het gaan doen hé.
Oud 14 april 2011, 22:16   #4271
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Twijfel ik een beetje aan. Een liter vloeibare waterstof is 10MJ, een liter benzine 30MJ. Maar een liter waterstof weegt maar 70 gram. In gewicht heeft waterstof 3,3 maal meer energie per kilogram. Anderzijds heb je het gewicht van de hydrides en de polystyreen bolletjes. De factor drie lijkt mij wel erg optimistisch, je moet al heel veel waterstof gebonden krijgen aan het hydride.

Nee, maar je moet wel eerst de waterstof maken. Ofwel door kraken van methaan wat heel veel broeikasgassen genereert, ofwel door de vervloekte kerncentrales.

Er vanuit gaande dat je met een 60 liter tank benzine 1800 km ver komt in een drieliterwagen, zou het kunnen kloppen.

Da's maar de vraag natuurlijk. Een liter vloeibare waterstof kost rond de 2€ en heeft maar 1/3 van de energie van een liter benzine. Dus 6€ of meer voor dezelfde hoeveelheid energie als een liter benzine? Tenzij je natuurlijk er van uit gaat dat je de waterstof zeer voordelig kunt produceren met Generatie-4 kerncentrales.

In ieder geval gaan ze nog een oplossing moeten zoeken voor het veelvuldig hergebruiken van de hydrides en de microbeads. Anders wordt het helemaal peperduur. De regeneratie en recyclage-installaties zullen ook moeten afgeschreven worden.

En waarmee moeten ze dan de wegen betalen en de verkeerspolitie? Oh juist, kilometertaks aan 2€/10km. Je gaat echt niet aan de belasting ontsnappen hoor, de overheid heeft dat geld nodig. Of gaan ze dat lappen zoals met de zonnepanelen: de armen laten opdraaien voor de speeltjes van de rijken?

Ik heb niet de indruk dat we er de eerste vijf jaar nog iets van gaan horen. Cella had gewoon extra financiering nodig, en dan is een beetje publiciteit best meegenomen.
Ik zou het niet weten beste.
Als men uitpakt met dit nieuws neem ik aan dat ze het al uitgetest en uitgerekend hebben.
't is in elk geval dit verhaal die op tv is geweest deze week. Blijkbaar is het toch al meer dan je hoopt dat het maar is.

En regeringen hebben altijd geld nodig en ze hebben altijd geld te kort. We moeten van regeringen dan ook af geraken zoals we van nucleaire installaties moeten af zien te geraken.

Zoniet blijven we sukkelen en in het armenstraatje zitten.
Oud 14 april 2011, 22:22   #4272
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus bye nucleair
Een klein detailtje: bij de electrolyse van het organisch materiaal komt dus wel C02 vrij. Net zoals bij het kraken van koolwaterstoffen. Toch maar weer nucleair dus.

Blauwe brandstof: waterstof winnen uit afvalwater.
Oud 14 april 2011, 22:30   #4273
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men uitpakt met dit nieuws neem ik aan dat ze het al uitgetest en uitgerekend hebben.
't is in elk geval dit verhaal die op tv is geweest deze week. Blijkbaar is het toch al meer dan je hoopt dat het maar is.
De wetenschappelijke artikelen vermelden nochtans wat de problemen allemaal nog zijn. Dus hou het er maar op dat Cella op zoek is naar financiers.

Citaat:
En regeringen hebben altijd geld nodig en ze hebben altijd geld te kort. We moeten van regeringen dan ook af geraken zoals we van nucleaire installaties moeten af zien te geraken.

Inderdaad, elke burger moet maar zelf zijn straat aanleggen of zijn spoorweg uitbaten als hij ergens naartoe wil.
Oud 14 april 2011, 22:44   #4274
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een klein detailtje: bij de electrolyse van het organisch materiaal komt dus wel C02 vrij. Net zoals bij het kraken van koolwaterstoffen. Toch maar weer nucleair dus.
In tegenstelling tot kernenergie is CO2 wel degelijk terug te recycleren. Al wat je nodig hebt, is voldoende bos.

Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 22:48   #4275
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wetenschappelijke artikelen vermelden nochtans wat de problemen allemaal nog zijn. Dus hou het er maar op dat Cella op zoek is naar financiers.
Tja dat zal wel hé, wie niet?

Citaat:
Inderdaad, elke burger moet maar zelf zijn straat aanleggen of zijn spoorweg uitbaten als hij ergens naartoe wil.
Kan evengoed goedkoper en sneller door een zakenkabinet gedaan worden.
Trouwens als ik me niet vergis verlies je meer geld met de spoorwegen dan zonder de spoorwegen.
En zo nog van die zaken allerhande.
Oud 14 april 2011, 22:57   #4276
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Welke reden heeft hij om dat te hopen? Kijk, de voorbije 20 jaar horen we dergelijke berichten met de regelmaat van de klok en uiteindelijk blijkt het keer op keer niet te werken (onlangs was er nog een claim van een bedrijf dat in samenwerking met een prof aan de universiteit van Bologna aankondigde dat ze koude fusie konden beheersen, nog maar eens). Het is dan toch niet meer dan normaal dat er een zekere scepsis bestaat bij de mensen wanneer er alweer een revolutionaire technologie wordt aangekondigd. Als ik een auto zie rondrijden of een elektriciteitscentrale stroom zie leveren met die technologie (en ze blijkt effectief goedkoop en milieuvriendelijk), dan zal ik de eerste zijn om ze aan te moedigen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 22:59   #4277
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja dat zal wel hé, wie niet?

Kan evengoed goedkoper en sneller door een zakenkabinet gedaan worden.
Trouwens als ik me niet vergis verlies je meer geld met de spoorwegen dan zonder de spoorwegen.
En zo nog van die zaken allerhande.
Dit zakenkabinet reist wel met de TGV in alle luxe en staat niet in de files!
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 23:07   #4278
corse
Banneling

Standaard

Prachtige 5 sterren restaurant op deze trein, slaapcoupé, bar, privaat badkamer.
Jij mag met uw mercedes pens in de files staan en veel moeten pissen.
Voorbijgestreefd privaat vervoer, weg ermee!
Oud 14 april 2011, 23:38   #4279
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Prachtige 5 sterren restaurant op deze trein, slaapcoupé, bar, privaat badkamer.
Jij mag met uw mercedes pens in de files staan en veel moeten pissen.
Voorbijgestreefd privaat vervoer, weg ermee!
aangedreven op kernenergie corse ? probleem in uw model ?? hoe los je dat op
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2011, 23:42   #4280
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
aangedreven op kernenergie corse ? probleem in uw model ?? hoe los je dat op
Geen kerncentrales of steenkoolcentrales maar deze wel:

Zonne-energie

Deserttec http://www.youtube.com/watch?v=_3nYF...eature=related
Deserttec http://www.youtube.com/watch?v=RMuS7ZlZh_8
Solarzelle auf Pflanzenbasis:
http://www.youtube.com/watch?v=c-d4Z...layer_embedded
Abenteuer Wissen - Kommt unser Strom morgen aus der Sahara? 4/4
http://www.youtube.com/watch?v=xVU8s...eature=related
Zenith turns an Israeli kibbutz solar:
http://www.youtube.com/watch?v=L8mXD...eature=related
kibutz kvutza internet:
http://www.youtube.com/watch?v=htvRa...eature=related
Kraftwerk Sonne:
http://www.youtube.com/watch?v=jxUVADRd958
http://www.youtube.com/watch?v=yJ5_P...eature=related
http://www.zonnepanelen-energie.be/

Geothermische energie (aardwarmte door warmtewisselaar)
http://www.youtube.com/watch?v=3o6Me...8B2E96A993DB31
http://www.youtube.com/watch?v=oELNlf0jclI
http://www.youtube.com/watch?v=pmlhtkaQI6E
http://www.geo-energie.nl/paginas/view/43/

Windenergie:
http://www.youtube.com/watch?v=np3bb14B1fE
http://www.youtube.com/watch?v=K25tP...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=LQxp6...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=sA9GP...eature=related
http://www.wind-energie.be/

Waterenergie:
http://www.youtube.com/watch?v=sx9AL...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9rPFc6mbkzw
http://mediatheek.thinkquest.nl/~lle...p?pagina=water

Auto’s op lucht:
http://www.flixxy.com/zero-pollution-automobile.htm

Auto’s op zonne-energie
http://www.youtube.com/watch?v=r1T4wfVfTzc
http://www.youtube.com/watch?v=lekszDURGA4

Biologische landbouw:
http://www.youtube.com/watch?v=jRz34...layer_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=S-N6uwAeIGM
http://www.youtube.com/watch?v=7lY0M...eature=related

Grillen met de zon:
http://www.youtube.com/watch?v=aJ22Q...eature=channel
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be