Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2011, 21:22   #4341
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Leg eens uit, want ik snap er de ballen van
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 21:25   #4342
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat ik er geen rekening mee hou? Het 'voordeel' van kernafval is dat men zo'n panische angst heeft ervoor dat in tegenstelling tot andere vormen van afval er verdomd zeker van zal zijn dat we het niet achter de hoek dumpt.

En zoals Fonne en anderen reeds vermeldt hebben, er zijn methodes om de hoeveelheid afval te reduceren.

Wat je laatste statement betreft, men zou niet liever doen dan nieuwe centrales zetten
Waarom zouden ze veel geld betalen om hun cashcow af te breken en dan opnieuw veel geld betalen om een nieuwe te bouwen die exact dezelfde elektriciteit produceert als de oude?

Citaat:
maar door politieke inmenging én de publieke opinie zit dat er niet aan te komen.
Je moet niet altijd op de pianist schieten.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 april 2011 om 21:26.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 21:26   #4343
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat zijn zo van die soort schattingen waarvan pro nucleaire experts u eerst vragen daar een bewijs van te leveren.

Enfin tenzij het in hun gekwebbel past, dan zijn schattingen oké.
Ja, vandaar dat ik eerder in deze draad al heb geschreven dat ik zelfs de allerhoogste schattingen over Tsjernobyl wil gebruiken als uitgangspunt van de discussie.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 21:27   #4344
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Leg eens uit, want ik snap er de ballen van
Ze hebben vastgesteld dat het magnetisch effect van licht veel sterker is onder bepaalde omstandigheden dan voorheen gedacht, het idee is om dat principe (licht stralen door niet conductief materiaal waardoor er een magnetisch veld opgewekt wordt) te gebruiken om stroom op te wekken.

Momenteel is het nog niet praktisch, maar het is toch maar weer eens iets nieuws eh
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 21:32   #4345
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Waarom zouden ze veel geld betalen om hun cashcow af te breken en dan opnieuw veel geld betalen om een nieuwe te bouwen die exact dezelfde elektriciteit produceert als de oude?
I dunno, stel nu eens dat ze met nieuwere centrales minder afval hebben, dan zou het wel eens rendabel kunnen zijn eh.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 15 april 2011, 21:34   #4346
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben vastgesteld dat het magnetisch effect van licht veel sterker is onder bepaalde omstandigheden dan voorheen gedacht, het idee is om dat principe (licht stralen door niet conductief materiaal waardoor er een magnetisch veld opgewekt wordt) te gebruiken om stroom op te wekken.

Momenteel is het nog niet praktisch, maar het is toch maar weer eens iets nieuws eh
Jamaar, lezen kan ik ook. Maar ik begrijp er niets van. Fotonen die gebonden electronen in een isolator gaan dwingen in C-vormige banen te bewegen, zodat de isolator niet meer isoleert maar dus in feite geleidt? Waar slaat dat nu in godsnaam op? En dan: lichtintensiteit van 10MW/cm2? Hoe zuiver moet dat glas dan niet zijn om niet binnen de kortste keren op te smoren?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 21:39   #4347
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, vandaar dat ik eerder in deze draad al heb geschreven dat ik zelfs de allerhoogste schattingen over Tsjernobyl wil gebruiken als uitgangspunt van de discussie.
De allerhoogste schattingen zijn zo niet meteen te schatten vermits men er geen link aan wil geven.

Als we even de geschiedenis van de kernrampen overschouwen, wordt al één en ander duidelijk. Die leert dat er bij een zeer zware nucleaire straling altijd onmiddellijk doden vallen. Het befaamde Los Alamos-onderzoeksteam, bijvoorbeeld, dat de atoombommen van Hiroshima en Nagasaki heeft gemaakt, verloor 3 wetenschappers direct na een blootstelling aan zware nucleaire stralingen.

Kysjtym, 1957, Sovjet-Unie: minimaal 200 directe doden door de straling en fall-out toen een opslagtank met radioactief afval explodeerde (volgens ooggetuigen “met vulkanische kracht, vele honderden kilometers ver zichtbaar”: deze weggemoffelde kernramp was mogelijk nog groter dan Tsjernobyl).

Tsjernobyl, 1986, Sovjet-Unie: 30 of 31 directe doden bij de hulpdiensten die de reactorkern te lijf gingen (over een hulpverlener die een hartaanval kreeg bij de ruiming van de opengespatte radioactieve stoffen wordt nog altijd getwijfeld of dat nu kwam door de straling uit de ontplofte kernreactor of niet).

Tokaimura, 1999, Japan: 2 doden toen een spontane kernsplitsing op gang kwam.

Doden zijn er dus. Directe, maar ook indirecte.

Voor de twijfelaars aan de langetermijneffecten: kijk naar de kernbommen in Japan. Geen overtrokken vergelijking. Want een losgeslagen kernreactor evolueert eigenlijk in de richting van een atoombom. Na de analyse van de ramp in Tsjernobyl blokletterde een gerenommeerde journalist en expert in kernenergie “A slow atomic bomb”.

In Hiroshima doodde de bom direct 78.000 mensen. Maar tegen het einde van het jaar waren er daar nog eens 72.000 bijgekomen. Er vielen ook slachtoffers die kilometers ver van de ontploffing woonden.

Vrij onschuldig?

Maar als we de berichten van vorige week mogen geloven zouden de stralingen en fall-out uit ontplofte kerncentrales vrij onschuldig zijn. Omdat de getroffenen niet onmiddellijk in de dagen, weken, maanden of jaren na de kernramp massaal doodvielen, en dus niet direct mogen gelinkt worden aan de kernramp?

Nochtans bewijzen de honderden tests met kernbommen in de jaren veertig tot de jaren zestig iets anders. Op de Marshalleilanden bijvoorbeeld, waar de VS tussen 1946 en 1958 bijna 70 kernbommen lieten ontploffen. Toeval dat daar jaren later opmerkelijke pieken in miskramen, genetische afwijkingen en kankers opdoken? Verontrustend toch, wanneer je weet dat de straling en fall-out van een kernbom eigenlijk bijna dezelfde zijn als die van een op hol geslagen kernreactor.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie en het Internationaal Atoom Energie Agentschap vielen er in de nasleep van Tsjernobyl nog eens minimaal 9.000 doden. Die twee organisaties kan je bezwaarlijk beschuldigen grote tegenstanders van atoomenergie te zijn. Toch werden vorige week ook die cijfers in vraag gesteld.
Oud 15 april 2011, 21:44   #4348
Steve_M

Standaard

Citaat:
De allerhoogste schattingen zijn zo niet meteen te schatten vermits men er geen link aan wil geven.

Als we even de geschiedenis van de kernrampen overschouwen, wordt al één en ander duidelijk. Die leert dat er bij een zeer zware nucleaire straling altijd onmiddellijk doden vallen. Het befaamde Los Alamos-onderzoeksteam, bijvoorbeeld, dat de atoombommen van Hiroshima en Nagasaki heeft gemaakt, verloor 3 wetenschappers direct na een blootstelling aan zware nucleaire stralingen.

Kysjtym, 1957, Sovjet-Unie: minimaal 200 directe doden door de straling en fall-out toen een opslagtank met radioactief afval explodeerde (volgens ooggetuigen “met vulkanische kracht, vele honderden kilometers ver zichtbaar”: deze weggemoffelde kernramp was mogelijk nog groter dan Tsjernobyl).

Tsjernobyl, 1986, Sovjet-Unie: 30 of 31 directe doden bij de hulpdiensten die de reactorkern te lijf gingen (over een hulpverlener die een hartaanval kreeg bij de ruiming van de opengespatte radioactieve stoffen wordt nog altijd getwijfeld of dat nu kwam door de straling uit de ontplofte kernreactor of niet).

Tokaimura, 1999, Japan: 2 doden toen een spontane kernsplitsing op gang kwam.

Doden zijn er dus. Directe, maar ook indirecte.

Voor de twijfelaars aan de langetermijneffecten: kijk naar de kernbommen in Japan. Geen overtrokken vergelijking. Want een losgeslagen kernreactor evolueert eigenlijk in de richting van een atoombom. Na de analyse van de ramp in Tsjernobyl blokletterde een gerenommeerde journalist en expert in kernenergie “A slow atomic bomb”.

In Hiroshima doodde de bom direct 78.000 mensen. Maar tegen het einde van het jaar waren er daar nog eens 72.000 bijgekomen. Er vielen ook slachtoffers die kilometers ver van de ontploffing woonden.

Vrij onschuldig?

Maar als we de berichten van vorige week mogen geloven zouden de stralingen en fall-out uit ontplofte kerncentrales vrij onschuldig zijn. Omdat de getroffenen niet onmiddellijk in de dagen, weken, maanden of jaren na de kernramp massaal doodvielen, en dus niet direct mogen gelinkt worden aan de kernramp?

Nochtans bewijzen de honderden tests met kernbommen in de jaren veertig tot de jaren zestig iets anders. Op de Marshalleilanden bijvoorbeeld, waar de VS tussen 1946 en 1958 bijna 70 kernbommen lieten ontploffen. Toeval dat daar jaren later opmerkelijke pieken in miskramen, genetische afwijkingen en kankers opdoken? Verontrustend toch, wanneer je weet dat de straling en fall-out van een kernbom eigenlijk bijna dezelfde zijn als die van een op hol geslagen kernreactor.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie en het Internationaal Atoom Energie Agentschap vielen er in de nasleep van Tsjernobyl nog eens minimaal 9.000 doden. Die twee organisaties kan je bezwaarlijk beschuldigen grote tegenstanders van atoomenergie te zijn. Toch werden vorige week ook die cijfers in vraag gesteld.
Zoals ik al zei: ik ben zelfs bereid om 1 miljoen doden door Tsjernobyl te aanvaarden. Laat ons eens wild doen en zeggen dat kernenergie de afgelopen 60 jaar 5 miljoen slachtoffers heeft gekost (een belachelijk hoge schatting, maar kom). Vergelijk gerust met het aantal slachtoffers dat kolencentrales gemaakt hebben: laat ons daar zeggen 1 miljoen per jaar (een grove onderschatting, want alleen in China zit je daar al aan). Dan zit je dus met 5 miljoen slachtoffers ten gevolge van kernrampen en met 60 miljoen slachtoffers ten gevolge van de normale exploitatie van steenkoolcentrales. En dan heb ik het nog niet over de slachtoffers die zouden gevallen zijn als we steenkoolcentrales in plaats van kerncentrales gebouwd hadden. Ik denk dat dat er over een periode van 60 jaar meer dan 5 miljoen zullen zijn.
Oud 15 april 2011, 21:57   #4349
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Jamaar, lezen kan ik ook. Maar ik begrijp er niets van. Fotonen die gebonden electronen in een isolator gaan dwingen in C-vormige banen te bewegen, zodat de isolator niet meer isoleert maar dus in feite geleidt? Waar slaat dat nu in godsnaam op? En dan: lichtintensiteit van 10MW/cm2? Hoe zuiver moet dat glas dan niet zijn om niet binnen de kortste keren op te smoren?
Ik snap er de details ook niet van zelle, ik wist zelfs niet dat licht een magnetisch component bezat
Oud 15 april 2011, 21:58   #4350
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zoals ik al zei: ik ben zelfs bereid om 1 miljoen doden door Tsjernobyl te aanvaarden. Laat ons eens wild doen en zeggen dat kernenergie de afgelopen 60 jaar 5 miljoen slachtoffers heeft gekost (een belachelijk hoge schatting, maar kom). Vergelijk gerust met het aantal slachtoffers dat kolencentrales gemaakt hebben: laat ons daar zeggen 1 miljoen per jaar (een grove onderschatting, want alleen in China zit je daar al aan). Dan zit je dus met 5 miljoen slachtoffers ten gevolge van kernrampen en met 60 miljoen slachtoffers ten gevolge van de normale exploitatie van steenkoolcentrales. En dan heb ik het nog niet over de slachtoffers die zouden gevallen zijn als we steenkoolcentrales in plaats van kerncentrales gebouwd hadden. Ik denk dat dat er over een periode van 60 jaar meer dan 5 miljoen zullen zijn.
Jongens zoals jullie kolen linken aan doden zouden we inmiddels met een bevolking tekort moeten zitten.
Met andere woorden, men is hier echt niet goed wijs om dat te doen.
Van kolen ga je dus niet dood, tenzij je het roet opsnuift en in de verbrande gassen gaat gaan zitten. Dat is dan ook het enige.
Van dat stof ga je dus niet dood.
Van stoflong wel maar dan zit je eerst wel 5 jaar te piepen in je zetel met een luchtflesje er naast.
Dus hou op die idiote vergelijkingen te maken.

Langs de andere kant zal ik u eens tonen hoe het met het zeewater van fukushima gesteld is inmiddels.
Oud 15 april 2011, 22:08   #4351
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het gelezen en het effect doet me denken aan een optische variant van dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 22:08   #4352
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Jongens zoals jullie kolen linken aan doden zouden we inmiddels met een bevolking tekort moeten zitten.
Van kolen ga je dus niet dood, tenzij je het roet opsnuift en in de verbrande gassen gaat gaan zitten. Dat is dan ook het enige.
Van stoflong wel maar dan zit je eerst wel 5 jaar te piepen in je zetel met een luchtflesje er naast.
Kool verhoogt het risico op kanker. Fijn stof verhoogt het risico op kanker. Radioactieve straling verhoogt het risico op kanker.

Ik zie niet in waarom de vergelijking niet op zou gaan. In tegendeel, in tegenstelling tot fijn stof en kool is de kans om met radioactiviteit (op achtergrond straling na) in contact te komen nog steeds uiterst klein.

Nu, als blijkt dat de toename van het risico op kanker bij straling véél groter is dan tot nu toe aangenomen én dat het risico om blootgesteld te worden aan radioactiviteit en/of contaminatie groter is dan tot nu toe aangenomen, dan heb je een begin van een discussie.

Citaat:
Langs de andere kant zal ik u eens tonen hoe het met het zeewater van fukushima gesteld is inmiddels.
Enig idee hoeveel vuiligheid er op dit ogenblik allemaal in de oceanen terechtkomt?
Oud 15 april 2011, 22:11   #4353
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kool verhoogt het risico op kanker. Fijn stof verhoogt het risico op kanker. Radioactieve straling verhoogt het risico op kanker.

Ik zie niet in waarom de vergelijking niet op zou gaan. In tegendeel, in tegenstelling tot fijn stof en kool is de kans om met radioactiviteit (op achtergrond straling na) in contact te komen nog steeds uiterst klein.

Nu, als blijkt dat de toename van het risico op kanker bij straling véél groter is dan tot nu toe aangenomen én dat het risico om blootgesteld te worden aan radioactiviteit en/of contaminatie groter is dan tot nu toe aangenomen, dan heb je een begin van een discussie.

Enig idee hoeveel vuiligheid er op dit ogenblik allemaal in de oceanen terechtkomt?

Als je nu eens een paar liter van dat radio actief water vraagt en er u eens een paar keer mee wast, zal je het vanzelf wel ondervinden.

Men moet al een echte idioot zijn om na alle wetenschappelijke waarschuwingen nu nog radio activiteit en gevaar niet te willen kennen.
Maar dan ook een echte.
Oud 15 april 2011, 22:13   #4354
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Als je nu eens een paar liter van dat radio actief water vraagt en er u eens een paar keer mee wast, zal je het vanzelf wel ondervinden.

Men moet al een echte idioot zijn om na alle wetenschappelijke waarschuwingen nu nog radio activiteit en gevaar niet te willen kennen.
Maar dan ook een echte.
Kerel, ik leg net uit hoe je mensen zou kunnen overtuigen van uw gelijk en ge moet weeral afkomen met nietszeggende bangmakerij?
Oud 15 april 2011, 22:14   #4355
Steve_M

Standaard

Citaat:
Wie is er hier nu aan het ontkennen en minimaliseren. Waar haal je het trouwens uit dat 1 miljoen doden per jaar zou leiden tot een bevolkingstekort? Nog een paar cijfertjes:

Verkeer: 1,2 miljoen doden per jaar
Malaria: 1 miljoen doden per jaar
Ondervoeding: ca. 35 000 per DAG

Moet ik nog even doorgaan?

EDIT: nog een cijfertje: jaarlijks sterven er 57 miljoen mensen, ongeveer 1% van de totale wereldbevolking.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 15 april 2011 om 22:16.
Oud 15 april 2011, 22:30   #4356
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, soweiso is het leuk, ik zie al zo'n gigantische zonnecollector in de woestijn staan om via zo'n stukje glas van 1cm2 dan 1Mwatt te maken.
Ik snap nog niet goed als uw glas magnetisch is, hoe je daar dan electriciteit mee kunt maken, want de aarde is ook magnetisch, en maakt geen electriciteit voor ons, maar kom, naar het schijnt haalt het een efficientie van 10%, en dit in een 'pril ontdekkingsfaze' Stel dat ze een beetje doorontwikkelen zoals zonnecellen ontwikkeld zijn, kan ik mij inbeelden dat ze wel een niveautje hoger gaan
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 22:38   #4357
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja, soweiso is het leuk, ik zie al zo'n gigantische zonnecollector in de woestijn staan om via zo'n stukje glas van 1cm2 dan 1Mwatt te maken.
Ik snap nog niet goed als uw glas magnetisch is, hoe je daar dan electriciteit mee kunt maken, want de aarde is ook magnetisch, en maakt geen electriciteit voor ons, maar kom, naar het schijnt haalt het een efficientie van 10%, en dit in een 'pril ontdekkingsfaze' Stel dat ze een beetje doorontwikkelen zoals zonnecellen ontwikkeld zijn, kan ik mij inbeelden dat ze wel een niveautje hoger gaan
Niet onnozel doen brotherke.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 05:02   #4358
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of men op 25 jaar pakweg al drie generaties ver kan kijken.
Dus die zekerheid van die genetische schade na 3 generaties is dus ook uit den duim gezogen, he

Citaat:
Voor de rest gebruikt men nog steeds cijfers uit geëvacueerde gebieden om aan te tonen hoe veilig men wel is.
Tja uit een lege vijver haal je natuurlijk ook geen vissen.
Uiteraard. Ge kunt niet tegelijkertijd uw beklag maken dat er evacuaties zijn en dat er gebied verloren gaat, en jammeren dat er niet genoeg doden zijn omdat men zo stom geweest is om die gebieden leeg te halen en dus niet genoeg slachtoffers overheeft om het wat spektakulairder te maken. Ge moet ergens kiezen waarover ge uw beslag maakt.
Oud 16 april 2011, 05:14   #4359
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de twijfelaars aan de langetermijneffecten: kijk naar de kernbommen in Japan.
Maar IEDEREEN heeft het hier over de lange-termijn effecten he.

Citaat:
"een paar kilometers ver" van een atoomontploffing doet ge nog altijd een heel grote dosis op zulle !

De directe doden van de bom waren gewoon verdampt. De anderen zijn gestorven aan stralingsziekte in de maanden die volgden.

En de "overlevers" zijn een van de belangrijkste cohorten om de lange-termijn effecten te bestuderen geweest, die grotendeels het lineaire model hebben bevestigd tussen opgedane dosis en kans om eraan te sterven: 5.6% per sievert.

Citaat:
Helemaal niet. Kunt gij lezen ? Wat men doet is uit de OPGEDANE DOSISSEN schatten (via het lineaire model hierboven) hoeveel doden ge KUNT VERWACHTEN op LANGE TERMIJN.

Citaat:
Wel, dat is grosso modo wat je ook kan verwachten UIT DE OPGEDANE DOSISSEN. Maar aangezien die opgedane dosissen misschien niet allemaal juist geschat zijn, en aangezien dat model misschien ook fouten bevat, kan daar dus een serieuze fout op zitten.

Er is ook een verschil: Chernobyl is een "bestralingsexperiment op grotere schaal" geweest: heel veel volk is aan KLEINE dosissen blootgesteld. Hiroshima was anders: minder volk was aan GROTE dosissen blootgesteld, en in flash. Er zijn dus misschien KLEINE effecten die men niet gezien heeft in de Hiroshima bom, die hier eventueel wel ontdekt kunnen worden. Maar het is moeilijk om die KLEINE effecten te onderscheiden van alle andere dingen die de gezondheid beinvloeden.
Oud 16 april 2011, 05:18   #4360
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als ik hetzelfde over straling zou zeggen, dat zou je staan te brullen dat ik alles minimaliseer. Waarom minimaliseer je de impakt van kolen tot in het ridikule ?

Citaat:
Waar ik van hou, is die "arbitrary units"

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be