![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
43 | 58,11% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
Anders omschrijf |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,76% |
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#462 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
|
![]() Citaat:
Wil je nu een sticker?
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Next ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
|
![]() Je geeft me zelf de definitie van leven en vraagt me dan om de definitie van leven te geven, als hier iemand rond de pot draait ben jij het wel.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Citaat:
Neem er een van die definities en verantwoord het om, op een niet-abstracte niveau, de essentiële verschillen tussen dood en leven in (1) te beargumenteren. Is het moeilijk? Veronderstelling: De dood bestaat als substantie = de eigenschap van de bouwstenen van de wereld en alles erin. Veronderstelling: Het leven bestaat niet als substantie. Het is een proces en deze proces bestaat uit taken die essentieel dood zijn omdat deze taken (-bio-chemische (re)acties) ook de bouwstenen (of onderdeel daarvan) zijn die de wereld en alles erin vormen. Conclusie: De dood = leven en leven = dood. Dood en leven zijn twee begrippen die betekenisloos/zinloos zijn. Nu mag je mijn bewering, en dit is de bedoeling van een discussie, weerleggen. Het is helemaal niet moeilijk, en je hebt niets te verliezen. Wees niet bang Laatst gewijzigd door porpo : 10 april 2011 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Enkel de biologische definitie van leven en door heeft belang in de evolutie van de moraliteit. En nu misschien terug naar het oorspronkelijk onderwerp? 'Haal alle godsdienst uit de scholen'
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 11 april 2011 om 06:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Niemand is bang, porpo, enkel misschien om tijd te verliezen in nutteloze en off-topic discussies.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
|
![]() Citaat:
Je veronderstellingen en conclusies zijn weeral eens gebouwd op constructies die alleen in uw fantasie bestaan en zijn dus zinloos om verder op in te gaan. Je hebt duidelijk de definitie van leven al gevonden, als je dan het verschil met dood niet kan zien is geen verdere discussie mogelijk.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
Maar dat is toch iets anders dan de zin van moraliteit om samen te leven; ongeacht het geloof in (1) of (2). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Citaat:
a) moraliteit bij een mens en b) moraliteit in een geloof/filosofie/whatever .. Het is altijd zo dat een bepaald beeld bepaalden gevolgen impliceert. In het geloof (1) heeft (im)moraliteit, leven, dood en overleven absoluut geen zin/betekenis. <==== dit wil niet zeggen dat een mens die in deze filosofie gelooft (im)moreel moet zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
|
![]() Neen, die veronderstellingen en conclusie hebben geen verbinding met de biologische definities van leven en dood ergo ze bestaan alleen in uw fantasie.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
Daar heeft niet iedereen een godsdienst voor nodig. Men kan dus evengoed leven zonder godsdienst. Die godsdienst mag dus verdwijnen uit het onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Citaat:
d1) Nood aan godsdienst/religie (een andere discussie) d2) Weten (een andere discussie) d3) Alle mensen kunnen (im)moreel zijn ongeacht hun filosofie (akkoord en bevestigd) Onze discussie hier is: heeft (im)moraliteit in geloof (1) zin? Om deze vraag te beantwoorden hebben we "moord" als voorbeeld genomen. Let op het verschil: v1) => heeft (im)moraliteit in geloof (1) zin? v2) => heeft (im)moraliteit bij iemand die in (1) gelooft zin? Onze discussie gaat om (v1) en niet (v2) want (d3) impliceert "JA"-antwoord in (v2). Let wel op: [v1] = {samenleven, ..} =/= [v2] = {samenleven, ..} Kan je dood én levend zijn? De logica van metafysica heeft maar één antwoord op deze vraag: NEE. Dit antwoord is gebaseerd op de basiselementen van metafysisch logisch denken: de identiteit en de wet van de non-contradictie. Het positivisme/fysicalisme aan de andere hand heeft een ander antwoord en dat is JA, en dit is eigenlijk wat het geloof (1) impliceert: één logische conclusie: dood = leven. Conclusie: De (im)moraliteit in (1) geen zin/betekenis of waarde. Iemand die ECHT in (1) gelooft moet zijn bek houden, maar niet alle mensen geloven echt in (1) want emotioneel atheïsme bestaat ook: Emotional Atheism: Angry Withdrawal |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Toch niet, godsdienst in de scholen is het onderwerp van de discussie, niet wat gij er wilt van maken.
Citaat:
Probeer bij het onderwerp te blijven a.u.b. Laat ik u de vraag stellen: Waarom moet godsdienst, en dan bedoel ik het als 'naast 1+1=2 aanleren dat er een god is', onderwezen worden als basispakket. Waarom kunnen we niet zonder? Wie wil kan nog wel Bijbellessen voor hun spruit organiseren.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
Ik reageerde op de argumentatie dat godsdienst onontbeerlijk zou zijn om te functioneren; om tot enige morele waarden te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Citaat:
Er zijn verschillende antwoorden op jouw vraag, maar ik noem er twee. 1) werkloosheid: meer beroepswerklozen (lesgevers) in dienst nemen. 2) België is geen ideologische staat en wilt via het onderwijs geen bepaalde filosofie opleggen, dus wie religie wil volgen, gaat het volgen, en wie "zedenleer" in plaats daarvan wilt, volgt "zeden"leer. Goed? ![]() Waarom kunnen we niet zonder religie? Deze vraag is een goede vraag, maar er komen andere vragen (sorry ![]() Bijvoorbeeld Waarom kunnen we niet zonder 1+1, geschiedenis, ..? Waarom kunnen we niet zonder school in eerste plaats? Of waarom kunnen we niet zonder leven? ![]() |
|
![]() |
![]() |