![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je heel bewust met de auto op baan bent dan merk je inderdaad wel het verschil (ik deed vanavond nog een eigen test) maar in de meeste gevallen rijden mensen niet zo "bewust". Men start de motor ... rijdt ... en probeert de omgevingsfactoren in te schatten (onbewust) ... dat maakt van een chauffeur een goede (of een slechte) chauffeur. En of dit nu aan dertig of veertig per uur is ... dat speelt eigenlijk geen enkele rol ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar je gaat wel systematisch die postings uit de weg die je stellingen zouden kunnen schaden heb ik de indruk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Europees Commissaris
|
![]() Zin om een afspraak? Ik wil daar wel eens verder over doorboeren hoor ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe bedoelt u? Die verwijzingen naar de Brusselse laksheid? Die zijn gewoon irrelevant. U erkent dat u te snel reed. U weet dat daar boetes op staan. U werd betrapt. Wees dan gewoon consequent: betaal die boete en probeer u aan de snelheidsbeperkingen te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens de betrouwbaarheid en leesbaarheid van analoge snelheidsmeters is klein bij zo'n extreem lage snelheden..maar ik begrijp dat je je eigen onzin wil verkocht krijgen Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 16 april 2011 om 07:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of gewoon iemand die 'onschuldig' verward met 'nog niet veroordeeld' ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als ge minder alert zijt, zult ge al snel 'te snel' rijden. Maar zult ge ook minder snel die auto gezien hebben die van rechts komt, of die voetganger die wil oversteken aan het zebrapad, of die fietser die die daar rijdt, of ... enz. Ge moet niet de hele tijd naar dat wijzertje zitten kijken, maar als ge af en toe er eens een blik op werpt, wat maar een tiende van een seconde moet kosten, dan zult ge merken dat het een indicator wordt van verstrooidheid. Oei, ik rij te snel, ik let niet genoeg op, even wat beter opletten, wat minder discussiëren met de passagiers, minder met het werk bezig zijn, mijn boterham/telefoon/agenda neerleggen. Of ge nu 30 of 40 in woonzones rijdt doet er wel degelijk toe.
![]() |
![]() |
#113 |
|
![]() Welk bedrag stond er nu eigenlijk op de boete?
![]() |
#114 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar vermits het al lang geleden is dat ik het gelezen heb (in de krant) zal ik het wel niet meer terug vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hysterie kan je niet behandelen met rede of logica.. Als die verzuurden éénmaal door hebben dat stilstaande voertuigen geen ongevallen (doden!!!!!!!!!!!!!!!!!) veroorzaken is het hek helemaal van de dam.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog eens extra in ´t vet citeren uit de studie van zone 30, hier zijn toch enkele mensen met een kort geheugen, of ze lezen het niet (sorry dan
![]() De max-opgelegde snelheid is niet significant bepalend voor het aantal ongevallen bij een dergelijke complexe omgeving met intense vermenging van snel en langzaam verkeer (studie Van Hout: doortochten). Bvb aan een typische Be-schoolomgeving aan vlotte voorrangswegen waar zich maar heel weinig (vanaf 4 %) echt aan de 30 kmh houden, zou ik zeggen. ![]() Citaat:
Maar in het buitenland zijn veel strengere eisen om een zone 30 af te bakenen (in Be niet, daar is het meestal enkel borden zetten); dus zonder duidelijke herinrichting van het wegbeeld heeft het quasi geen effect of mss 5 %. Aangezien er in Be zone 30´s zijn waar amper 4 % zich aan de 30 kmh houdt, vraag ik me af of er wel effect is. Mss wel integendeel, want de kwetsbare weggebruikers (ook kinderen, die af en toe haastig wil oversteken) geeft zich snel een vals gevoel van meer veiligheid als hij zich in een zone 30 bevindt, en gaat -soms onbewust- onachtzamer zijn omdat ze denkt dat de meeste voertuigen daar echt veel langzamer rijden. Maar het is niet zo, die 4 % correcte bestuurders kunnen dat vals veiligheidsgevoel zeker niet compenseren. En het bijna in de watten leggen van de kwetsbare weggebruiker is ook niet bevorderlijk te noemen... Daarom zijn strenge voorwaarden met grondige herinrichtingen vereist zodat er wel een echt draagvlak is voor die langzame snelheid. En dat gaat natuurlijk al zeker niet op doorstroomwegen en helemaal niet op 2+2-wegen met druk en zwaar verkeer. Maar de Belgische of Vlaamse politiek interesseert dat niet: typisch 2+2-90 kmh weg... bord 70... bord 50... bord 30.. lap opgelost... ![]() Citaat:
Citaat:
- zone 30 mag niet op voorrangswegen ingericht worden enkel waar aan elk kp voorrang van rechts geldt, dan zouden in Be al een heel pak zone 30´s terug verdwijnen, en bij schoolzones zal men dikwijls "de schoolpoort" naar een vvr-weg uitmondend moeten verplaatsen. http://de.wikipedia.org/wiki/Tempo-3...in_Deutschland Met deze wetgeving is zelfs helemaal geen rekening gehouden in de steunpuntnota. ![]() ![]() De enige redelijke studie in België of het nu onveiliger aan een schoolomgeving is (meer ongevallen/slachtoffers), als buiten een schoolomgeving is de case study die in Limburg uitgebreid werd doorgevoerd tussen 1998-2000 toen er daar nog geen zone 30´s bestonden. De resultaten vielen serieus tegen, want de gewestwegen binnen een schoolomgeving zijn niet onveiliger als vergelijkbare gewestwegen (met dezelfde snelheidsbeperking) als buiten een schoolomgeving. Daarom schrijft men vooral dat de studie beperkt is, Limburg sowieso iets gevaarlijker verkeer heeft, de mensen daar jonger zijn, meer met de fiets rijden, en blabla... niet representatief voor Vlaanderen is.... ![]() enkele citaten: Citaat:
Citaat:
( - waar soms ook de plaatselijke weg(wan)beheerder het voor het zeggen heeft zoals in Be - ) Niet dat sommigen onder jullie nog gaan insinueren dat dat enkel aan de uitzonderlijke "Belgische mentaliteit" van "onze automobilisten" ligt. Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 april 2011 om 13:50. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Probleem is dat rijervaring ook geen vervangmiddel is voor alertheid. Rijervaring + alertheid = veilig rijden Rijervaring zonder alertheid = minder veilig rijden Alertheid zonder ervaring = minder veilig rijden Geen ervaring en geen alertheid = gevaarlijk rijden = de reden waarom vele jeugdige bestuurders ongevallen hebben.
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
Waar het om gaat is dat er 30 gereden wordt en niet dat men er z'n botten aan veegt. Als dat het geval is, dan zal het wel significant bepalend worden. M.a.w. het is de mentaliteit van de bestuurders die moet veranderen. (een fietser is ook een bestuurder)
![]() |