Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2011, 23:37   #101
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ik betaal nooit mijn boetes....want ik heb er nog nooit één gekregen. Ik heb mijn rijbewijs 22j terug behaald nochtans. Ik houd mij keurig aan de opgelegde snelheid en vooral: ik denk aan mijne portemonee. Ok: iedereen kan eens te snel rijden uit verstrooidheid. Dat is gewoon menselijk. Maar ik ken personen die maandelijks 2,3,4 boetes moeten betalen en die daardoor nog niet geleerd zijn. Vind ik toch wel van: eigen schuld, dikke bult.
Niet van Gent zeker ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 23:39   #102
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Of dat nu in mijn eigen straat is of in een andere straat ... komaan serieus doen hé ...
Komaan zeg. Beweert u nu echt dat u in een vertrouwde dagdagelijkse ruimtelijke context (uw eigen straat!) het verschil niet merkt tussen 30 en 40 km/h?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 23:46   #103
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Niet van Gent zeker ...
Ik ben wél van Gent, rijd er sinds 15 jaar enkele keren per week op alle mogelijke momenten van de dag. De enige boete die ooit heb gekregen, was een parkeerboete. En ik moet daar echt niet veel moeite voor doen.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 23:51   #104
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
41 is inderdaad niet heel veel te snel, daar volg ik u, maar het verschil tussen 30 en 40 merk ik wel degelijk, tenzij ge totaal niet zit op te letten, maar dan zijt ge eigenlijk niet goed bezig vindt ik, want dan kunt ge nog wel meer dingen missen.
Als je heel bewust met de auto op baan bent dan merk je inderdaad wel het verschil (ik deed vanavond nog een eigen test) maar in de meeste gevallen rijden mensen niet zo "bewust". Men start de motor ... rijdt ... en probeert de omgevingsfactoren in te schatten (onbewust) ... dat maakt van een chauffeur een goede (of een slechte) chauffeur. En of dit nu aan dertig of veertig per uur is ... dat speelt eigenlijk geen enkele rol ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 23:56   #105
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Komaan zeg. Beweert u nu echt dat u in een vertrouwde dagdagelijkse ruimtelijke context (uw eigen straat!) het verschil niet merkt tussen 30 en 40 km/h?
Eerlijk gezegd ... neen ... en ik ben geen wegpiraat.
Maar je gaat wel systematisch die postings uit de weg die je stellingen zouden kunnen schaden heb ik de indruk.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 00:02   #106
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Ik ben wél van Gent, rijd er sinds 15 jaar enkele keren per week op alle mogelijke momenten van de dag. De enige boete die ooit heb gekregen, was een parkeerboete. En ik moet daar echt niet veel moeite voor doen.
Zin om een afspraak? Ik wil daar wel eens verder over doorboeren hoor ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 00:07   #107
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Zin om een afspraak? Ik wil daar wel eens verder over doorboeren hoor ...
Thanks but no.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 00:11   #108
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Maar je gaat wel systematisch die postings uit de weg die je stellingen zouden kunnen schaden heb ik de indruk.
Hoe bedoelt u? Die verwijzingen naar de Brusselse laksheid? Die zijn gewoon irrelevant. U erkent dat u te snel reed. U weet dat daar boetes op staan. U werd betrapt. Wees dan gewoon consequent: betaal die boete en probeer u aan de snelheidsbeperkingen te houden.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:05   #109
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Lach er maar mee, maar ik voel/hoor dat toerenverschil.

Doe toch niet zo hysterisch.
Met zo'n onzin kan je niet anders dan lachen...het is geen draad over vibrators hé..

Trouwens de betrouwbaarheid en leesbaarheid van analoge snelheidsmeters is klein bij zo'n extreem lage snelheden..maar ik begrijp dat je je eigen onzin wil verkocht krijgen

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 16 april 2011 om 07:10.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:09   #110
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Ik ben wél van Gent, rijd er sinds 15 jaar enkele keren per week op alle mogelijke momenten van de dag. De enige boete die ooit heb gekregen, was een parkeerboete. En ik moet daar echt niet veel moeite voor doen.
een echte verkeersheilige ?

Of gewoon iemand die 'onschuldig' verward met 'nog niet veroordeeld' ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:29   #111
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Thanks but no.
Anders ... morgenavond (zondag) zal ik rond acht in 't Haeseveld wel een pintje gaan drinken.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:30   #112
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Als je heel bewust met de auto op baan bent dan merk je inderdaad wel het verschil (ik deed vanavond nog een eigen test) maar in de meeste gevallen rijden mensen niet zo "bewust". Men start de motor ... rijdt ... en probeert de omgevingsfactoren in te schatten (onbewust) ... dat maakt van een chauffeur een goede (of een slechte) chauffeur. En of dit nu aan dertig of veertig per uur is ... dat speelt eigenlijk geen enkele rol ...
Ik ben het met u akkoord dat de meeste mensen niet zo bewust met het rijden bezig zijn. En dat is het probleem waarom er zo veel ongevallen gebeuren (zie de draden van Micele waar hij vergelijkt met andere landen)

Als ge minder alert zijt, zult ge al snel 'te snel' rijden.
Maar zult ge ook minder snel die auto gezien hebben die van rechts komt, of die voetganger die wil oversteken aan het zebrapad, of die fietser die die daar rijdt, of ... enz.

Ge moet niet de hele tijd naar dat wijzertje zitten kijken, maar als ge af en toe er eens een blik op werpt, wat maar een tiende van een seconde moet kosten, dan zult ge merken dat het een indicator wordt van verstrooidheid.

Oei, ik rij te snel, ik let niet genoeg op, even wat beter opletten, wat minder discussiëren met de passagiers, minder met het werk bezig zijn, mijn boterham/telefoon/agenda neerleggen.

Of ge nu 30 of 40 in woonzones rijdt doet er wel degelijk toe.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:31   #113
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Anders ... morgenavond (zondag) zal ik rond acht in 't Haeseveld wel een pintje gaan drinken.
Welk bedrag stond er nu eigenlijk op de boete?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:38   #114
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Welk bedrag stond er nu eigenlijk op de boete?
'k Weet het nog niet ... nog maar eerste brief gehad met vragenlijst of ik de chauffeur was of iemand anders. De afrekening zal er binnen een paar dagen wel zijn.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:45   #115
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik ben het met u akkoord dat de meeste mensen niet zo bewust met het rijden bezig zijn. En dat is het probleem waarom er zo veel ongevallen gebeuren (zie de draden van Micele waar hij vergelijkt met andere landen)

Als ge minder alert zijt, zult ge al snel 'te snel' rijden.
Maar zult ge ook minder snel die auto gezien hebben die van rechts komt, of die voetganger die wil oversteken aan het zebrapad, of die fietser die die daar rijdt, of ... enz.

Ge moet niet de hele tijd naar dat wijzertje zitten kijken, maar als ge af en toe er eens een blik op werpt, wat maar een tiende van een seconde moet kosten, dan zult ge merken dat het een indicator wordt van verstrooidheid.

Oei, ik rij te snel, ik let niet genoeg op, even wat beter opletten, wat minder discussiëren met de passagiers, minder met het werk bezig zijn, mijn boterham/telefoon/agenda neerleggen.

Of ge nu 30 of 40 in woonzones rijdt doet er wel degelijk toe.
Nochtans ... een wetenschappelijk onderzoek die ik hier een aantal jaren terug plaatste wees uit dat traag rijden (30 km/u) juist een soort "roes" veroorzaakt die minder doet opletten. En tweede aspect van dat onderzoek wees uit dat de voetganger/fietser minder alert is doordat hij/zij veronderstelt dat er niet snel wordt gereden en de straat dus als "ongevaarlijk" beschouwt. Dat onderzoek verklaarde dat zone dertig juist het omgekeerde effect heeft als beoogt. Ik meen me te herinneren dat degene die dat onderzoek heeft gedaan iemand was die gespecialiseerd was in wegverkeer.
Maar vermits het al lang geleden is dat ik het gelezen heb (in de krant) zal ik het wel niet meer terug vinden.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:45   #116
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik ben het met u akkoord dat de meeste mensen niet zo bewust met het rijden bezig zijn. En dat is het probleem waarom er zo veel ongevallen gebeuren (zie de draden van Micele waar hij vergelijkt met andere landen)

Als ge minder alert zijt, zult ge al snel 'te snel' rijden.
Maar zult ge ook minder snel die auto gezien hebben die van rechts komt, of die voetganger die wil oversteken aan het zebrapad, of die fietser die die daar rijdt, of ... enz.

Ge moet niet de hele tijd naar dat wijzertje zitten kijken, maar als ge af en toe er eens een blik op werpt, wat maar een tiende van een seconde moet kosten, dan zult ge merken dat het een indicator wordt van verstrooidheid.

Oei, ik rij te snel, ik let niet genoeg op, even wat beter opletten, wat minder discussiëren met de passagiers, minder met het werk bezig zijn, mijn boterham/telefoon/agenda neerleggen.

Of ge nu 30 of 40 in woonzones rijdt doet er wel degelijk toe.
Yep rijervaring is totaal ondergeschikt aan alertheid, vandaar dat kakelverse bestuurders de veiligste rijders zijn..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 07:50   #117
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Nochtans ... een wetenschappelijk onderzoek die ik hier een aantal jaren terug plaatste wees uit dat traag rijden (30 km/u) juist een soort "roes" veroorzaakt die minder doet opletten. En tweede aspect van dat onderzoek wees uit dat de voetganger/fietser minder alert is doordat hij/zij veronderstelt dat er niet snel wordt gereden en de straat dus als "ongevaarlijk" beschouwt. Dat onderzoek verklaarde dat zone dertig juist het omgekeerde effect heeft als beoogt. Ik meen me te herinneren dat degene die dat onderzoek heeft gedaan iemand was die gespecialiseerd was in wegverkeer.
Maar vermits het al lang geleden is dat ik het gelezen heb (in de krant) zal ik het wel niet meer terug vinden.

Hysterie kan je niet behandelen met rede of logica..

Als die verzuurden éénmaal door hebben dat stilstaande voertuigen geen ongevallen (doden!!!!!!!!!!!!!!!!!) veroorzaken is het hek helemaal van de dam..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 13:26   #118
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Nog eens extra in ´t vet citeren uit de studie van zone 30, hier zijn toch enkele mensen met een kort geheugen, of ze lezen het niet (sorry dan ). Anders veel leesplezier.

De max-opgelegde snelheid is niet significant bepalend voor het aantal ongevallen bij een dergelijke complexe omgeving met intense vermenging van snel en langzaam verkeer (studie Van Hout: doortochten). Bvb aan een typische Be-schoolomgeving aan vlotte voorrangswegen waar zich maar heel weinig (vanaf 4 %) echt aan de 30 kmh houden, zou ik zeggen.

Citaat:
http://www.steunpuntmowverkeersveili...s/store/68.pdf
Zone 30 als remedie voor onveiligheid in schoolomgevingen
Steunpuntnota
An Dreesen, Peter Princen

PROMOTOR ► Rob Cuyvers
ONDERZOEKSLIJN ► infrastructuur en ruimte
ONDERZOEKSGROEP ► Provinciale Hogeschool Limburg, LUC, VUB, Vito
RAPPORTNUMMER ► SN-2005-06

pagina 44

De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest.

Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol. Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998).

Onderzoeksresultaten met betrekking tot de effecten van een verlaging van de snelheidslimiet op het aantal ongevallen in geval van situaties zoals schoolomgevingen, waarbij verschillende weggebruikers in complexe interactie met elkaar staan, zijn niet voorhanden.

Wel blijkt uit een studie van risicoanalyse van doortochten (Van Hout, in revisie) dat het effect van de snelheidslimiet in een dergelijke complexe omgeving met intense vermenging van snel en langzaam verkeer, niet significant bepalend is voor het aantal ongevallen.

Determinanten die men kan onderscheiden bij het bepalen van de
verkeersveiligheid in een schoolomgeving, zijn de snelheidslimiet, de werkelijke snelheid, het snelheidsverschil, de infrastructuur en de kennis en het gedrag van de weggebruikers. Het is uit de literatuur niet duidelijk welke impact de verschillende determinanten hebben op de verkeersveiligheid in een complexe situatie als de schoolomgeving.
Er bestaan enkele degelijke buitenlandse studies als het om een zone 30´s gaat (te vinden in de pdf). Be loopt algemeen tot 15 jaar achter als het om studies/inrichten van een zone 30 gaat...

Maar in het buitenland zijn veel strengere eisen om een zone 30 af te bakenen (in Be niet, daar is het meestal enkel borden zetten); dus zonder duidelijke herinrichting van het wegbeeld heeft het quasi geen effect of mss 5 %.
Aangezien er in Be zone 30´s zijn waar amper 4 % zich aan de 30 kmh houdt, vraag ik me af of er wel effect is.

Mss wel integendeel, want de kwetsbare weggebruikers (ook kinderen, die af en toe haastig wil oversteken) geeft zich snel een vals gevoel van meer veiligheid als hij zich in een zone 30 bevindt, en gaat -soms onbewust- onachtzamer zijn omdat ze denkt dat de meeste voertuigen daar echt veel langzamer rijden. Maar het is niet zo, die 4 % correcte bestuurders kunnen dat vals veiligheidsgevoel zeker niet compenseren. En het bijna in de watten leggen van de kwetsbare weggebruiker is ook niet bevorderlijk te noemen...

Daarom zijn strenge voorwaarden met grondige herinrichtingen vereist zodat er wel een echt draagvlak is voor die langzame snelheid. En dat gaat natuurlijk al zeker niet op doorstroomwegen en helemaal niet op 2+2-wegen met druk en zwaar verkeer.

Maar de Belgische of Vlaamse politiek interesseert dat niet: typisch 2+2-90 kmh weg... bord 70... bord 50... bord 30.. lap opgelost...
Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/conve...=355&tref=Zone 30
Tegen 1 september 2005 moet aan alle scholen een zone 30 ingevoerd zijn. De inrichtingsvereisten voor zones 30 werden versoepeld om dat haalbaar te maken.
Het KB van 26 april 2004 verplicht het afbakenen van schoolomgevingen en het invoeren van de bijbehorende snelheidsbeperking van 30 km/uur in de schoolomgeving.
...
•Overgang: wanneer een school langs een weg ligt met een snelheidslimiet van 90 km/uur, wordt de snelheid in de praktijk trapsgewijs verlaagd, eerst naar 70 km (bord C43), dan na 200 m naar 50 km (bord C43), en uiteindelijk na 200 m naar de zonale zone 30 (bord F4a).
Betreft resultaten buitenland:
Citaat:
Vermoedelijk door de verschillende aard van de 30 km/u gebieden in verschillende landen en de verschillende context, zijn er sterk wisselende effecten mogelijk op de verkeersveiligheid. Voor zover de verschillende 30 km/u projecten vergelijkbaar zijn, kan in het algemeen duidelijk een positief effect vastgesteld worden. Wel wordt in verschillende studies opgemerkt dat de effecten op de verkeersveiligheid erg kunnen verschillen van gebied tot gebied.
Met betrekking tot de reductie van het aantal ongevallen dat kan bekomen worden met de invoer van 30 km/u maatregel, variëren de resultaten van 10 tot 80%. Als we abstractie maken van de extreme cijfers in Nederlandse proefprojecten, varieert dit tussen 10 en 40%.
Met betrekking tot de reductie van het aantal letselongevallen, liggen de cijfers duidelijk iets hoger en varieert de reductie tussen 10 en 60%.
Uit dit overzicht blijkt dat er, in geval van zone 30 zonder bijkomende omvangrijke maatregelen op vlak van handhaving en infrastructuur, steeds sprake is van relatief grote en op basis van ruimtelijke structuur afgebakende gebieden. Plaatselijke zones 30 lijken steeds gepaard te gaan met doorgedreven herinrichting.
In Duitsland bvb is de zone 30-wetgeving in 2001 al volledig herzien, een strengere regel pik ik eruit:
- zone 30 mag niet op voorrangswegen ingericht worden enkel waar aan elk kp voorrang van rechts geldt, dan zouden in Be al een heel pak zone 30´s terug verdwijnen, en bij schoolzones zal men dikwijls "de schoolpoort" naar een vvr-weg uitmondend moeten verplaatsen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempo-3...in_Deutschland
Met deze wetgeving is zelfs helemaal geen rekening gehouden in de steunpuntnota.

De enige redelijke studie in België of het nu onveiliger aan een schoolomgeving is (meer ongevallen/slachtoffers), als buiten een schoolomgeving is de case study die in Limburg uitgebreid werd doorgevoerd tussen 1998-2000 toen er daar nog geen zone 30´s bestonden.

De resultaten vielen serieus tegen, want de gewestwegen binnen een schoolomgeving zijn niet onveiliger als vergelijkbare gewestwegen (met dezelfde snelheidsbeperking) als buiten een schoolomgeving.

Daarom schrijft men vooral dat de studie beperkt is, Limburg sowieso iets gevaarlijker verkeer heeft, de mensen daar jonger zijn, meer met de fiets rijden, en blabla... niet representatief voor Vlaanderen is....

enkele citaten:

Citaat:
1.5 Verkeersonveiligheid van schoolomgevingen

De vraag die men zich kan stellen, is deze: Is de verkeersonveiligheid in de directe omgeving van de schoolpoort opvallend hoger dan elders?

1.6 Casestudy: scholen aan gewestwegen in Limburg

Zoals hierboven beschreven is het, door gebrek aan volledige gegevens, op dit moment niet mogelijk om een correct en volledig beeld te krijgen van de onveiligheid in Vlaanderen in de schoolomgeving of op de schoolroutes.
Om hier toch enigszins een idee van te krijgen, wordt een casestudy uitgevoerd op scholen in Limburg

1.6.2 Selectie van de scholen
Omdat we enkel beschikken over ongevallen op gewestwegen, worden alleen scholen geselecteerd die ‘in de buurt’ liggen van een gewestweg. Dit ‘in de buurt liggen’ kan als volgt gedefinieerd worden. [...]
Van de 336 scholen in Limburg, werden aldus 187 scholen geselecteerd die binnen een straal van 250 m van een gewestweg liggen. Deze scholen vormen de onderzoeksgroep.
...
1.6.3 Selectie van de ongevallen
Van de gelokaliseerde ongevallen werden die ongevallen geselecteerd die binnen de 250m gebeuren van de scholen uit de onderzoeksgroep.
Van de 8674 ongevallen in Limburg in 1998-2000 gebeurden 923 ongevallen op de gewestweg binnen de 250 m van de geselecteerde schoolomgeving.
...
1.6.4 Analyse van de ongevallen
a. Tijdstip van de ongevallen


De ongevallen die gebeurd zijn in de schoolomgeving, kunnen uitgezet worden in functie van de dag en het tijdstip waarop ze gebeurd zijn.
Van deze 923 ongevallen gebeurden 266 ongevallen tussen 8 en 9 uur ’s morgens of tussen 15u.00 en 17u.00 ’s avonds.
...
Figuur 21: verdeling van de ongevallen in geselecteerde schoolomgevingen in Limburg per uur en per dag, 1998-2000
De gevonden cijfers voor de geselecteerde schoolomgevingen kunnen vergeleken worden met de verdeling van alle ongevallen in Limburg.
Omdat het aantal ongevallen in de geselecteerde schoolomgevingen klein is, werden verschillende tijdsstippen samengenomen. De schoolspits worden beschouwd als de periode tussen 7 en 9 uur ’s morgens voor alle weekdagen, tussen 11 u en 13 u op woensdag, en tussen 15 u en 17 u ’s avonds. In de grafieken en tabellen wordt enkel het uur van de ongevallen aangeduid,
waarbij de klasse 14 alle ongevallen tussen 14 u en 14u59 bevat. De gedetailleerde cijfers zijn te vinden in Bijlage 1.
...

b. Leeftijd en vervoerswijze van de slachtoffersDe geselecteerde ongevallen kunnen verdeeld worden naar leeftijdscategorie van de slachtoffers en type voertuig. We kijken in dit gedeelte enkel naar de slachtoffers in de leeftijdscategorie van 3-18 jaar.

Conclusie:
Op basis van de beschikbare cijfers kan men stellen dat de verdeling van de
ongevallen in de geselecteerde schoolomgevingen nauwelijks afwijkt van de verdeling van de ongevallen over heel Limburg.

Op basis van de hierboven gevolgde methodiek en de beschikbare cijfers is het
dus niet mogelijk om te stellen dat tijdens de schoolspits in de geselecteerde
schoolomgevingen de verkeersonveiligheid hoger is dan in de rest van Limburg.
Citaat:
1.6.1 Beperkingen van deze casestudy

1. De geselecteerde scholen en ongevallen bevinden zich in de buurt van of op gewestwegen. Gewestwegen hebben meestal een uitgesproken stroomfunctie, met hoge intensiteiten autoverkeer en vaak een hogere snelheidslimiet. De onveiligheid voor zwakke weggebruikers zal in deze gevallen hoger zijn dan in schoolomgevingen gelegen in een buurt met een verblijfskarakter;

2. Scholen werden geselecteerd omdat ze binnen een straal van 250 m van een gewestweg liggen. Het is echter niet noodzakelijk zo dat de schoolingang zich op de gewestweg bevindt, of dat er schoolroutes over of langs de gewestweg lopen;

3. Limburg is een provincie die onder andere door verplaatsingsgewoonten en
ruimtelijke ordening niet representatief is voor heel Vlaanderen. Er wonen meer
jonge mensen in Limburg dan gemiddeld in Vlaanderen en België, en minder ouderen.
In verhouding tot de bevolking zijn er meer wegen in Limburg dan in Vlaanderen, maar er worden minder voertuigkilometers afgelegd. Het aandeel fietsverplaatsingen is in Limburg hoger dan in Vlaanderen. Het aandeel verplaatsingen met de bus ligt dan weer lager dan in Vlaanderen, waarschijnlijk omdat het openbaar vervoer minder uitgebouwd is in Limburg (gegevens van 1994 en 1998; Hannes et al., 2001).

4. In verhouding tot de verkeersdrukte blijkt de verkeersonveiligheid in Limburg de hoogste van alle Vlaamse provincies te zijn. Ook de ernst van de ongevallen is in Limburg groter dan in andere provincies. Het aandeel jongeren als verkeersslachtoffers is hoger dan in de rest van Vlaanderen. Anderzijds is het aandeel zachte weggebruikers (voetgangers en fietsers) van alle verkeersslachtoffers in Limburg, lager dan in de rest van Vlaanderen (gegevens van 2001; Daniëls & Geurts, 2004).

6 Zoals algemeen bekend is de registratie van ongevallen met gewonden niet volledig sluitend. We gaan er hier van uit dat de ongevallengegevens voldoende correct zijn.

De onderstaande conclusies en resultaten zijn dus enkel bedoeld als indicator, niet als representatief voor Vlaanderen of voor Limburg.
En ondoordachte zone 30´s in het buitenland werken natuurlijk ook niet, het internet staat er vol van.
( - waar soms ook de plaatselijke weg(wan)beheerder het voor het zeggen heeft zoals in Be - )

Niet dat sommigen onder jullie nog gaan insinueren dat dat enkel aan de uitzonderlijke "Belgische mentaliteit" van "onze automobilisten" ligt.

Citaat:
30 km is vaak een wassen neus

Veel automobilisten in de stad Groningen trekken zich niets aan van de 30 km-gebieden. Burgemeester en wethouders overwegen daarom om minder van deze gebieden in te richten dan aanvankelijk de bedoeling was. Dat staat in een brief van burgemeester en wethouders. Volgens B en W werken de zones, waar niet harder gereden mag worden dan 30 km, op veel plekken niet. De 30 km-gebieden zijn door de gemeente sober ingericht, waarbij slechts een bord de maximumsnelheid aangeeft. Snelheidsbeperkende maatregelen als drempels of wegversmallingen ontbreken vaak.
Ten eerste kost dat veel geld en ten tweede ontberen die maatregelen voldoende draagvlak onder de bevolking. Burgemeester en wethouders leggen de gemeenteraad twee keuzes voor. Ten eerste kan het huidige beleid worden voortgezet, waarbij het inrichten van 30 km-gebieden niet veel meer behelst dan het plaatsen van borden. De alternatieve keuze is stoppen met het neerzetten van slecht nieuwe 30 km-borden. In plaats daarvan zou een beperkt aantal gevaarlijke wegen dusdanig moeten worden ingericht dat het verkeer daar wel genoodzaakt is om langzaam te rijden. Dat betekent minder, maar veiliger 30 km-zones.
Voila, soms valt de NL-Groningse cent wel 10 jaar later als de Duitse cent, maar daar valt ze tenminste.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 april 2011 om 13:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 15:32   #119
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Yep rijervaring is totaal ondergeschikt aan alertheid, vandaar dat kakelverse bestuurders de veiligste rijders zijn..
Mooie stropop alweer.

Probleem is dat rijervaring ook geen vervangmiddel is voor alertheid.

Rijervaring + alertheid = veilig rijden
Rijervaring zonder alertheid = minder veilig rijden
Alertheid zonder ervaring = minder veilig rijden
Geen ervaring en geen alertheid = gevaarlijk rijden = de reden waarom vele jeugdige bestuurders ongevallen hebben.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2011, 15:35   #120
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De max-opgelegde snelheid is niet significant bepalend voor het aantal ongevallen bij een dergelijke complexe omgeving met intense vermenging van snel en langzaam verkeer (studie Van Hout: doortochten).
Dat is evident.
Waar het om gaat is dat er 30 gereden wordt en niet dat men er z'n botten aan veegt.
Als dat het geval is, dan zal het wel significant bepalend worden.

M.a.w. het is de mentaliteit van de bestuurders die moet veranderen.
(een fietser is ook een bestuurder)
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be