Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2011, 19:08   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard Een nieuwe fase voor Open Office

Verleden jaar nam Oracle de sectorgenoot Sun over.Sun was al vele jaren in een soort samenwerkingsverband met een ganse menagerie van vrije ontwikkelaars bezig met het verder ontwikkelen van Open Office.Een pakket waarvan zelfs de gratis versie eigenlijk niet meer moet onderdoen voor het product van zekere markleider

Nadat Sun overgenomen werd door Oracle zat er blijkbaar al snel een serieus haar in de boter tussen Oracle en de "vrije ontwerpers",met als gevolg dat een grote horde van deze laatsten de deur dichtsloegen,en met alle beschikbare "vrije" software een "fork" startten:LibrOffice.Een steeds populairder produkt...ook gratis te downloaden.

En nu dus het nieuws dat Oracle in ieder geval al de verdere ontwikkeling van de commerciele versies van Oo zou stoppen (en dus feitelijk geen bijdrage meer zou doen aan Oo)...

http://www.zdnet.be/news/126890/orac...office-org-op/

Als dit bevestigd wordt,dan is Open Office dood...maar het is absoluut niet verontrustend voor de vele miljoenen gebruikers zoals kelt.Doordat de fork zo recent is,zal de omschakeling naar LibrOffice waarschijnlijk pijnloos zijn.Bovendien,als je dat doet via distro's als Ubuntu of Mandriva of zo zal dit met het het bestaande updatesysteem waarschijnlijk stukje bij beetje georganiseerd worden....

OO is dood....leve het herrezen Open Office

o ja....LibrOffice leest probleemloos alle dokumenten van Oo....het open Data formaat weet je wel

Laatst gewijzigd door kelt : 19 april 2011 om 19:10.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 19:12   #2
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Verleden jaar nam Oracle de sectorgenoot Sun over.Sun was al vele jaren in een soort samenwerkingsverband met een ganse menagerie van vrije ontwikkelaars bezig met het verder ontwikkelen van Open Office.Een pakket waarvan zelfs de gratis versie eigenlijk niet meer moet onderdoen voor het product van zekere markleider

Nadat Sun overgenomen werd door Oracle zat er blijkbaar al snel een serieus haar in de boter tussen Oracle en de "vrije ontwerpers",met als gevolg dat een grote horde van deze laatsten de deur dichtsloegen,en met alle beschikbare "vrije" software een "fork" startten:LibrOffice.Een steeds populairder produkt...ook gratis te downloaden.

En nu dus het nieuws dat Oracle in ieder geval al de verdere ontwikkeling van de commerciele versies van Oo zou stoppen (en dus feitelijk geen bijdrage meer zou doen aan Oo)...

Als dit bevestigd wordt,dan is Open Office dood...maar het is absoluut niet verontrustend voor de vele miljoenen gebruikers zoals kelt.Doordat de fork zo recent is,zal de omschakeling naar LibrOffice waarschijnlijk pijnloos zijn.Bovendien,als je dat doet via distro's als Ubuntu of Mandriva of zo zal dit met het het bestaande updatesysteem waarschijnlijk stukje bij beetje georganiseerd worden....

o ja....LibrOffice leest probleemloos alle dokumenten van Oo....het open Data formaat weet je wel
Goed nieuws; jammer dat Libr zo Frans klinkt hé.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 19:18   #3
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zou het alsjeblieft mogelijk zijn om met jouw dwangneurosen niet iedere draad op dit forum om zeep te helpen? Geen dank.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 10:17   #4
Scheet in een fles
Banneling

Standaard

Leve LibrOffice!
Scheet in een fles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 11:09   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Spijtig dat het toch weer zo moet lopen. Alle goede dingen moeten ooit door private ondernemingen opgekocht worden en om zeep geholpen worden blijkbaar... Gelukkig dat er nog genoeg anarchie is in het net om daar tegen in te gaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 11:27   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Als ik xlsx files open doe in openoffice herkent hij sommige formules helemaal niet. Bijvoorbeeld de iferror is een nobele onbekende in openoffice. Zijn daar oplossingen voor?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 11:52   #7
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Je bent geobsedeerd...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 12:30   #8
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Spijtig dat het toch weer zo moet lopen. Alle goede dingen moeten ooit door private ondernemingen opgekocht worden en om zeep geholpen worden blijkbaar... Gelukkig dat er nog genoeg anarchie is in het net om daar tegen in te gaan.
Open Office is begonnen door een privaatonderneming (Star Division). De enigste redenen waarom de broncode is vrijgegeven, was om de dominatie van MS Office te doorbreken.

Zonder een privaatonderneming was er geen Openoffice laat staan libre office.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 12:53   #9
Albrecht
Banneling

Standaard

Ik ben overgestapt naar Libreoffice, en het lijkt sneller te gaan dan Openoffice. Er zijn ook enkele handige add-ons ingebouwd, wat ineens wat tijd bespaart.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 13:00   #10
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Ik blijf bij MS Office.
Oud 20 april 2011, 13:41   #11
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Ik blijf bij MS Office.
Waarom zou je veranderen als je tevreden bent?
Oud 20 april 2011, 13:45   #12
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Waarom zou je veranderen als je tevreden bent?
Das waar.

Voor de meesten is openoffice genoeg. Ik ben begonnen met MS office en kan de licenties vrij goedkoop kopen (student). Bovendien vind ik de nieuwe versie 2010 vrij goed. Persoonlijk is het gemakkelijker werken voor mij dan openoffice.
Oud 20 april 2011, 13:59   #13
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Zou het alsjeblieft mogelijk zijn om met jouw dwangneurosen niet iedere draad op dit forum om zeep te helpen? Geen dank.
²

anyway, ik gebruik beiden, excell is handiger dan de openoffice versie ervan

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 14:18   #14
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
²

anyway, ik gebruik beiden, excell is handiger dan de openoffice versie ervan
En aangezien ik over beiden beschik: ik prefereer in ieder geval Office 2011 voor Mac boven de klassieke Office-variant. Veel overzichtelijker en gebruiksvriendelijker, vind ik.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 17:08   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als ik xlsx files open doe in openoffice herkent hij sommige formules helemaal niet. Bijvoorbeeld de iferror is een nobele onbekende in openoffice. Zijn daar oplossingen voor?
oeps...het spijt me maar er is nooit gegarandeerd dat Open Office (of LibrOffice) altijd ALLE funkties van Microsoft Excel ,of van enigerlei ander commercieel pakket,zullen kunnen emuleren of gebruiken.

Tenslotte is het niet zeker dat dit zomaar mag,ik kan me voorstellen dat je als ontwikkelaar moet opletten niet voor de rechtbank gesleurd te worden...

Precies daarom is binnen de Open Community het Open Data Format afgesproken.Deze formaten zijn volledig vrij te gebruiken.Wie dus zelf een volledig officepakket wil ontwikkelen is geheel gerechtigd deze formaten te gebruiken,maar moet er rekening mee houden dat andere pakketten er dan ook mee kunnen werken...
Precies daarom zijn de bouwblokken van Open Office vrijgegeven...voor diegenen die er zelf aan willen knutselen.Waarschijnlijk was dit in gevaar bij Oracle,en is de fork,gebaseerd op de niet-commerciele gedeeltes, er inderhaast gekomen...

Een commercieel bedrijf als Microsoft staat het vrij om daar NIET,of niet helemaal,of niet met zijn nieuwste software ,aan mee te doen natuurlijk

Laatst gewijzigd door kelt : 20 april 2011 om 17:17.
Oud 20 april 2011, 21:34   #16
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Das waar.

Voor de meesten is openoffice genoeg. Ik ben begonnen met MS office en kan de licenties vrij goedkoop kopen (student). Bovendien vind ik de nieuwe versie 2010 vrij goed. Persoonlijk is het gemakkelijker werken voor mij dan openoffice.
Als u dat zo vindt, vind ik dat best OK. MS Office is ook een degelijk pakket. En u betaalt er ook voor merk ik. Bravo, want ik vind MS zijn gebruikersvoorwaarden compleet van de pot gerukt en weiger voor zo'n product (opnieuw) te betalen.

Ik heb minder respect voor mensen die dat product dan illegaal gaan downloaden en dan op een forum de vrije versies beginnen afbreken. De lusten maar niet de lasten, weet u wel.

Maar ik vraag me af hoeveel mensen er zijn als wij, die de complete consequenties van onze keuze aanvaarden. Om maar een voorbeeld te noemen, vraag ik mij af in hoeverre Windows (daar gaan we weer) marktleider zou zijn als iedereen braaf zijn licentie betaalt. MS klaagt over piraterij en installeert pest programma's als die genuine check, maar als ze die piraterij niet hadden, waren zij niet zo dominant als nu (misschien wel marktleider, maar zeker niet zoals nu).
Oud 21 april 2011, 09:04   #17
kameleon
Minister

Standaard

Oracle, Microsoft,....zouden al lang niet meer bestaan zonder hun relatiegeschenkjes.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2011, 12:41   #18
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Bestaat er een versie van Libroffice voor Windows ?
Oud 21 april 2011, 14:01   #19
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Bestaat er een versie van Libroffice voor Windows ?
ja; maar gelezen in ComputerTotaal (geloof ik) dat je beter zou wachten tot de volgende versie (3.2? in mei?)
omdat het nu een snelle omschakeling was van Open Office
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2016, 18:31   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Italiaanse Strijdkrachten gaan over naar Libreoffice

http://www.zdnet.com/article/from-mi...o-open-source/

Vooral in Overheids-bedrijven in Europa en Latijns-Amerika lijkt open-source software groeiend succes te hebben.Het gaat niet noodzakelijk om de overstap van het ene operating systeem(Windows) naar het andere(Linux) maar ook om ,bvb,het gebruik van Windows machines,maar met open-source community-software er op.

Er zijn overigens ook verhalen genoeg van organisaties die terugkeren van Open source software (zij het nu het ganse OS-ecosysteem,of enkele wat software-paketten) naar,bvb Office 365 van Microsoft,uiteraard op Windows machines.

De Italiaanse strijdkrachten moeten in de volgende jaren zowat 100000 machines,die veelal al op jaren zijn en met sofwarelicenties die toch al zullen vervallen,vervangen.

Na een jarenlange studie van wat er juist gedaan wordt op dergelijke machines(of zeg liever,wat er NIET gedaan wordt,ondanks dat er software voor aanwezig is),is beslist dat ze LibrOffice zullen gebruiken en niet MS Office.(er wordt niet gezegd dat ze noodzakelijkerwijze op Linux zullen draaien,dat is een ander verhaal!)

Fundamenteler is dat ook bij het Italiaanse MoD er overgeschakeld wordt op documenten in het Open Document Format (dat overigens ook door de recente Microsoft officepakketten kan behandeld worden).....
Hopelijk volgen organisaties overal dit pad (ook mijn eigen werkgever doet dit nog niet.....)

Laatst gewijzigd door kelt : 2 juli 2016 om 18:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be