Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2011, 14:02   #241
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door QuasiX Bekijk bericht
Ik wil eerst zien hoe jullie samen met ex-circe een concrete (1) these opbouwen erover. Daarna zal ik mijn woord zeggen.

3
2
1

GO!
sorry, ik spring niet voor muzelmannetjes.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 14:02   #242
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
om te beginnen heb ik het foutje in de tekst aangepast: Mohammedaan = volgeling van Mohammed.
Ik heb het gezien. Ik spreek niet daarover.

Citaat:
U linkt twee totaal verschillende quotes. Ik zie dat U het Nederlands niet heel goed begrijpt.
Beter (voor u) dat u ooit begrijpt dat het een nihile argument is en dat je daarmee niks verandert. Met mij gebeurt daardoor niks.

Citaat:
Er is een verschil tussen islam (= ideologie) en muzelman/islamiet/mohammedaan/moslim = personen.

Dit lijkt me duidelijk.
En hoe heet de religie/geloof van moslims?
QuasiX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 14:04   #243
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
sorry, ik spring niet voor muzelmannetjes.
Het gaat over discussiëren (beginnen erover te discussiëren). Of als je het "springen" heet, dan ben je minstens sedert 2002 voor muzelmannen aan het springen op politics.be

Oud 22 april 2011, 14:06   #244
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe heet de religie/geloof van moslims?
de ideologie zoals vastgelegd in de koran is onveranderbaar.
de volgelingen daarentegen kunnen hun geloof achter zich laten en de 21ste eeuw binnenstappen. Wel eerst leren denken. Langdurig proces.

Zie volgend opiniestuk:

Islam als cognitief syndroom
ENCINA NAVAN - 20 APRIL 2011

Als islam het cognitieve functioneren van mensen verandert is er een psychologische verklaring voor het disfunctioneren van moslims.

Als we naar islam kijken zonder etiketten als ‘geloof’ of ‘ideologie’ te hanteren, dan is het meest opvallende kenmerk ervan dat het de manier waarop moslims informatie over de buitenwereld verwerken, verandert door islam.
Om die reden moet islam allereerst als een cognitief proces worden opgevat. Cognities zijn al onze gedachten, gevoelens, verwachtingen, indrukken, enzovoort die ons gedrag sturen.

Mensen staan in verbinding met hun omgeving door middel van twee soorten processen: fysiologische en cognitieve. De fysiologische processen zijn noodzakelijk voor het voortbestaan van het lichaam, zoals eten en drinken. De cognitieve processen zijn noodzakelijk voor het aansturen van denkprocessen, die op hun beurt de fysiologische processen beïnvloeden. In de procestechnologie wordt dit duale systeem beschreven als het reële systeem en het besturingssysteem.
Beide systemen zijn noodzakelijk voor het functioneren van het geheel, dat we bestaan noemen. Het menselijk lichaam houdt al snel op te functioneren als één van de twee niet meer zijn functies kan vervullen. Het duale systeem staat ook wel bekend als de lichaam-geest-paradox.

In het cognitieve functioneren zijn twee groepen cognities veruit de belangrijkste. Die twee groepen zijn de persoonlijke relaties en de zakelijke relaties. De ontwikkeling van de mens kan verklaren hoe deze tweedeling is ontstaan. Miljoenen jaren heeft de mens in familie- en groepsverband geleefd en was daarvan afhankelijk voor zijn overleven.
Geleidelijk zijn zakelijke relaties belangrijker geworden om te overleven. Godsdienst heeft nauwelijks nog een collectieve betekenis, maar vooral nog een individuele. De techniek heeft een sociale revolutie ontketend, die het cognitieve functioneren van de mens ingrijpend heeft veranderd.

Duidelijk is dat deze ontwikkeling in de samenleving veel sneller is verlopen dan de aanpassing van de overgeërfde patronen in onze hersenen. Een flink deel van de hersenen is nu eenmaal gebouwd om persoonlijke relaties te begrijpen. Hersenen zijn gebouwd om patronen te herkennen en te interpreteren en daarna pas de indrukken die er uit voortkomen te filteren en te controleren op hun waarheidsgetrouwheid. Vandaar dat het verlangen om tot een groep te behoren nog steeds groot is in de moderne samenleving.

Naast het kunnen analyseren van twee soorten relaties beschikt de mens over twee soorten denken. De eerste soort, die vroeg is ontwikkeld, wordt gebruikt als we doen, is het motorisch denken. De tweede soort, die later is ontwikkeld, wordt gebruikt als we niet weten wat we doen moeten, en wordt het logisch denken genoemd.
De oorzaak voor deze ontwikkeling is evident. Een dier dat altijd in dezelfde habitat verkeert en altijd op dezelfde wijze aan zijn voedsel komt, heeft een minimale behoefte aan denken. Hij doet en het denken beperkt zich bijna geheel tot het aansturen van motorische processen. Dit dier ondervindt nauwelijks cognitieve dissonantie en heeft nauwelijks aanleiding om logisch te denken.
Intelligentie kan psychologisch omschreven worden als het oplossen van cognitieve dissonantie die ontstaat omdat de complexiteit van de omgeving veroorzaakt dat we niet weten wat we in een gegeven situatie moeten doen.

Een mensenleven begint met de basale functies en dus met motorisch denken. Hierna begint de ontwikkeling van het denken, waarvan de hoogste fase het logisch denken is. De fasen die zich tijdens deze ontwikkeling voordoen worden hier beknopt beschreven.

De ontwikkeling van de mens is het proces waarbij logische relaties steeds meer worden geïntegreerd in het gehele denken. De leeftijd van zeven jaar is hierbij een kantelpunt.
Tot zeven jaar hebben kinderen weinig besef van individualiteit, kunnen ze logisch denken maar beperkt toepassen en berust het denken voornamelijk op imitatie van de vorm. Natuurlijk moet hierbij opgemerkt worden dat er grote verschillen bestaan tussen individuen op grond van aanleg en het soort omgeving waarin het kind verkeert. Tenslotte zijn er grote verschillen in de verbindingen tussen de diverse hersencentra en de linker en rechter hersenhelft, die de verwerking van de cognities beïnvloedt (functies linker- en rechter hersenhelft). Voor de cognitieve ontwikkeling is het belangrijk om te weten dat de rechter hersenhelft sneller en globaler werkt en dus sneller tot conclusies kan komen dan de linker hersenhelft, die meer is analytisch en gedetailleerd werk verricht.

Uit het voorgaande blijkt dat het voor een normale cognitieve ontwikkeling van een kind uiterst belangrijk is dat het zowel met persoonlijke als zakelijke relaties in contact komt op een manier die representatief is voor wat hij in zijn verdere leven zal tegenkomen. Het afstemmen van motorisch denken en logisch denken is een intensief proces, dat eigenlijk nooit ophoudt. Elke verstoring van dat proces zal tot gevolg hebben dat het motorisch denken een relatief grote rol zal behouden ten koste van het logische denken.

Als deze laatste situatie zich voordoet, dan spreken we van magisch denken. Magisch denken berust op een overeenkomst in vorm, kleur, gedaante, aantal en dergelijke. Bijvoorbeeld: alle rode dingen hebben de kleur rood gemeen, maar dat betekent niet dat ze ook in de overige eigenschappen tot een verzameling behoren. De uitspraak ‘alle moslims zijn broeders van elkaar’ veronderstelt een eigenschap die voortkomt uit het behoren tot een verzameling mensen, waarbij onduidelijk is wat ‘broeders’ inhoudt en of dit woord voor alle leden van de verzameling dezelfde inhoud heeft of kan hebben. Iedereen kent situaties waarin motorisch denken tijdelijk het logisch denken opzij schuift en indrukken produceert die nergens op gebaseerd zijn, maar puur associatief geproduceerd worden door de hersenen.

Logisch denken is gericht op de relaties in de wereld om ons heen, de zakelijke relaties. In magisch denken is er geen duidelijke afgrenzing tussen het ik en de wereld. In magisch denken is daarom ‘willen’ of ‘denken’ voldoende om het vereiste resultaat te bereiken.

Magisch denken roept enorme tegenstrijdigheden op. Een voorbeeld daarvan is de paradox: kan god een steen scheppen die zo zwaar is dat hij hem niet kan tillen? Het paradoxale karakter ontstaat omdat op taalniveau god alles moet kunnen, om te voldoen aan de eigenschap ‘almachtigheid’. In de fysieke werkelijkheid ontstaat dan een situatie die niet voorstelbaar is en ook niet afgestemd kan worden met de voorstelling die we hebben van het heelal en die ook nog in strijd is met de eigenschap ‘rationaliteit’ van god.

Magisch denken kenmerkt zich door het beschouwen van beweringen op taalniveau en beweringen op feitelijk niveau alsof het om één dezelfde werkelijkheid gaat. Het gevolg hiervan is dat de allegorische uitleg van teksten onmogelijk wordt. Ook dit laatste is een wijze van tekstinterpretatie die vaak wordt aangetroffen bij moslims: elk woord van de heilige teksten moet letterlijk worden opgevat. Voorbeelden zijn het verschil tussen rein en onrein en een magische reis op een paard naar Jeruzalem[1]. De voorrang van de magische betekenis (band met god) boven een allegorische betekent een rangorde in het denken en vervolgens een leven vol cognitieve dissonantie. In werkelijkheid brengt het handelen naar reinheidsgeboden niets tot stand, behalve in de eigen fantasierelatie met een bovennatuurlijke entiteit.

Voor een westerling is het vaak al een hele opgaaf om alle verschillende prioriteiten van het leven in een moderne samenleving op elkaar af te stemmen. Voor iemand die is opgegroeid in een pre-moderne samenleving, moet het leven in de westerse samenleving nog veel moeilijker zijn.
Het is normaal dat kinderen denken dat levenloze objecten een ‘geest’ toekennen, en wilskracht, dat ze denken dat iets niet bestaat omdat ze het niet zien, dat hogere machten buiten de mens om diens leven kunnen regelen en ontregelen. Als volwassenen dit soort denkpatronen hanteren noemen we dat bijgeloof, en als de afstemming van het gedrag met de omgeving ernstige vormen afneemt, noemen we dat een gedragsstoornis of een psychische ziekte. Meestal bestaat er dan een verband met een ziektegeschiedenis, ernstige mishandeling of aangeboren afwijkingen.

Als de complexiteit van onze sociale omgeving toeneemt, zullen we steeds meer logisch denken moeten inschakelen om op de juiste manier om te gaan met mensen met wie de verstandhouding niet voortvloeit uit verwantschap of cultuur, maar uit andere verbindingen, zoals puur economische, zakelijke, enzovoort. Toenemende complexiteit van de omgeving verstoort de eenvoud van de sociale relaties en resulteert in toenemende rationele activiteit. Tegelijkertijd neemt het sociale cement van de samenleving af en zal het wantrouwen tegen anderen toenemen, omdat de vanzelfsprekendheid van het vertrouwen kleiner is geworden.

Logische processen kunnen motorisch denken grotendeels vervangen en zelfs verbeterd tot stand brengen, maar niet in alle opzichten. Persoonlijke relaties zijn onmisbaar voor het functioneren als persoon, met name zolang de beheersing van het logische denken nog in volle gang is, zoals tijdens de kindertijd. Bovendien is motorisch denken veel beter in staat om eenvoudige patronen in de omgeving te herkennen en er op te reageren met de juiste respons. Het is dus uitermate belangrijk om het motorisch denken om een natuurlijke manier te ontwikkelen, dat wil zeggen op een manier die het logisch denken niet hindert.

Ook in de westerse samenleving is het dus van belang dat kinderen in een stabiele omgeving opgroeien, waarin ze niet worden geconfronteerd met culturen waarin het magisch denken gelijk wordt gesteld aan logisch denken.

De reactie van moslims op de confrontatie met het logisch denken is vaak het produceren van nog meer magische denkprocessen, zoals de komst van een kalifaat dat alle problemen zal oplossen. Door de nadruk die in islam bestaat op magisch denken, waarbij de tawhid een centrale rol speelt, wordt islam steeds meer een typering van een cognitief syndroom: een groep symptomen die min of meer gelijk optreden en samenhangen met het verwerken van cognities. Dit syndroom gaat een permanent karakter vertonen als vanuit de omgeving niet meer wordt geprobeerd om het magisch denken te vervangen door logisch denken, bijvoorbeeld door seculier onderwijs.
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=13143
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 14:06   #245
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil eerst zien hoe jullie samen met ex-circe een concrete (1) these opbouwen erover. Daarna zal ik mijn woord zeggen.

3
2
1

GO!
Ga toch een eind fietsen manneke, en fiets dan gelijk even naar de bilbliotheek en leen daar een koran, een verzameling ahadiths en aanverwante lectuur en begin te lezen en uw huiswerk te doen vooraleer u met de grote mensen komt babbelen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 14:08   #246
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
de ideologie zoals vastgelegd in de koran is onveranderbaar.
de volgelingen daarentegen kunnen hun geloof achter zich laten en de 21ste eeuw binnenstappen. Wel eerst leren denken. Langdurig proces.

Zie volgend opiniestuk:
...
Zo veel hutsepot ga ik niet lezen. Ik had een duidelijke vraag gesteld. Ik verwacht een antwoord met 1 woord.
Oud 22 april 2011, 14:09   #247
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ga toch een eind fietsen manneke, en fiets dan gelijk even naar de bilbliotheek en leen daar een koran, een verzameling ahadiths en aanverwante lectuur en begin te lezen en uw huiswerk te doen vooraleer u met de grote mensen komt babbelen.
Dit (jij) is wel een troll.

Laatst gewijzigd door QuasiX : 22 april 2011 om 14:09.
Oud 22 april 2011, 14:12   #248
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit (jij) is wel een troll.
Als u niets zinnigs ontopic te melden heeft, doe het dan niet hier, maar ga dan ouwebetten in K&K of zo.
Oud 22 april 2011, 14:14   #249
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als u niets zinnigs ontopic te melden heeft, doe het dan niet hier, maar ga dan ouwebetten in K&K of zo.
OK. Je wordt niet bedankt voor de niet aangevraagde inlichtingen. Goed dat je beweert dat je over het bestaan van K&K op de hoogte bent, terwijl je je onder I&I beter voelt... Maar bon.
Oud 22 april 2011, 14:14   #250
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Er bestaan uiteraard "gematigde" moslims, of zoals wij het noemen "niet praktizerende moslims" net zoals er "niet praktizerende katholieken" bestaan.
Vertel dat aan Sus.
Citaat:
Maar dat is niét de islam volgen natuurlijk. De niet praktizerende katholiek gaat ook niet beweren dat hij hét katholicisme beoefent.
Die zal zich katholiek noemen; maar niet praktiserend.
Citaat:
Er bestaat maar één koran en die zegt van zichzelf dat hij zeer duidelijk is, vandaar dat de echte muzelmannen die letterlijk lezen en volgen.
Voor jou is iemand pas moslim, als hij/zij de Koran letterlijk volgt.
Correct?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 14:16   #251
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
OK. Je wordt niet bedankt voor de niet aangevraagde inlichtingen. Goed dat je beweert dat je over het bestaan van K&K op de hoogte bent, terwijl je je onder I&I beter voelt... Maar bon.
Ga nou maar eerst eens die koran en aanverwante lectuur lezen, voor u hier verder komt zemelen over dingen waar u geen bal vanaf weet.
Oud 22 april 2011, 14:18   #252
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ga nou maar eerst eens die koran en aanverwante lectuur lezen, voor u hier verder komt zemelen over dingen waar u geen bal vanaf weet.
Jij hebt het gelezen toch !? Ik heb het niet nodig. Je gaat straks vertellen wat ik je vraag. Waarom moet ik zo veel inspanning doen? Jij bent een "lopende Koran" toch !?
Oud 22 april 2011, 14:25   #253
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Vertel dat aan Sus.

Die zal zich katholiek noemen; maar niet praktiserend.

Voor jou is iemand pas moslim, als hij/zij de Koran letterlijk volgt.
Correct?
Ten eerste hoeft dat niet aan Sus verteld te worden.

En ten tweede is iemand pas moslim als hij/zij letterlijk de koran volgt. Niet volgens mij, niet volgens Cynara Cardunculus, maar wel volgens de eigen muzelmaanse doctrines.
Oud 22 april 2011, 14:28   #254
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ten eerste hoeft dat niet aan Sus verteld te worden.

En ten tweede is iemand pas moslim als hij/zij letterlijk de koran volgt. Niet volgens mij, niet volgens Cynara Cardunculus, maar wel volgens de eigen muzelmaanse doctrines.
Er zijn dan in feite geen moslims, net als christenen (geen christenen) enz. Omdat je nergens 100% perfect en 100% ideaal kan zijn.
Klopt?

Laatst gewijzigd door QuasiX : 22 april 2011 om 14:29.
Oud 22 april 2011, 14:35   #255
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij hebt het gelezen toch !?
Ja.

Citaat:
Ik heb het niet nodig.
U heeft dat wél nodig als u over islam en aanverwante onderwerpen mee wenst te discussiëren.

Citaat:
Je gaat straks vertellen wat ik je vraag.
Ik ga helemaal niks. Wie denkt u wel dat u bent om mij te commanderen?

Citaat:
Waarom moet ik zo veel inspanning doen?
Typisch... een persoon die van ver weg is komen aanwaaien en die zich afvraagt waarom hij een inspanning moet verrichten. Tekenend.

Welnu, dat zal ik u vertellen: omdat ik het huiswerk van één of andere aanmatigende vlegelachtige blaag die denkt anderen te kunnen commanderen, niet wens te doen. Dáárom.

Citaat:
Jij bent een "lopende Koran" toch !?
Ik ben iemand die de koran en aanverwante haatgeschriften meerdere malen heeft gelezen ja. Zou u ook eens moeten doen.
Oud 22 april 2011, 14:36   #256
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toon jij aan dat je dogma's waar zijn. Met argumenten als het even kan.
Dogma's, nieuw woordje geleerd sjok, waar je dan te pas en onpas mee smijt.

Zoals ik dus al eerder schreef; "Je hoeft de krant maar open te slaan, je TV, computer aan te zetten, gewoon op straat rondkijken...en de 'verrijking' slaat je om de oren, de mohamedaanse 'verrijking' welteverstaan!
De OP is ook zo'n mooi voorbeeldje van de 'tolerantie' van de 'verrijkers'!
Citaat:
Dat is dikke zever, dat een bepaalde ideologie je recht heeft op een levenslange uitkering.
Dat weet jij maar al te goed. Vandaar dat je niet verder geraakt dan het herhalen van je dogma's.
Het lijkt een religie.
"Dikke zever", met dat 'argument' sla je me om de oren, blaas je me omver en heb ik 'echt' geen weerwoord!

Wie is 't hoogst vertegenwoordigd in de uitkeringssector, de gevangenispopulatie e.d.?

Wil ik je anders nog eens citeren uit 't boek van De Decker, dat boek, weetjewel, dat je nooit gelezen had en waar, volgens jou, geen enkele bron in stond?
Ik heb nochtans de afbeeldingen van de laatste pagina's van dat boek geplaatst mèt de bronnen, niet gezien?

Citaat:
In 'n boek staat niet hoe zij dat zien.
Jij weet het dus niet.
Dat is de allerbeste die je tot nu toe geplaatst hebt; in 1 woord hilarisch, in hun eigenste boek staat NIET hoe zij dat zien, nee, ze hangen 'n ideologie aan, ze onderwerpen zich eraan, maar 't is NIET hoe zij denken of hoe zij dat zien hoor, waarom hangen ze die ideologie dan nog aan, waarom distantiëren ze zich dan niet openlijk van die ideologie, als 't toch niet is hoe 'zij' denken of hoe 'zij' dat zien? (Stiekem volgen ze 't rode boekje van Mao, maar openlijk doen ze net alsof ze de islamitische ideologie aanhangen; zoiets sjok?)
Hoe 'zij' (allemaal) dat zien, weet jij al helemaal niet, jij kent die anderhalf miljard niet allemaal persoonlijk, ik ook niet, vandaar dat ik mn kennis opdoe uit hun eigenste geschriften, die ze zèlf aanhangen.
Om te weten hoe aanhangers van 'n ideologie iets 'zien', om te weten w�*t ze aanhangen, doe je kennis op óver de ideologie, niet van die 'paar' die jij kent!

Laatst gewijzigd door SDX : 22 april 2011 om 14:45.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 14:40   #257
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft dat wél nodig als u over islam en aanverwante onderwerpen mee wenst te discussiëren.
Dit is toch het subforum Immigratie en Integratie.
Waarom wil je hier steevast over religie discussiëren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2011, 14:43   #258
QuasiX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja.
Dat kun je onder een andere subrubriek doen. Ik heb het niet nodig.

Citaat:
Ik ga helemaal niks. Wie denkt u wel dat u bent om mij te commanderen?
QuasiX

Citaat:
Typisch... een persoon die van ver weg is komen aanwaaien en die zich afvraagt waarom hij een inspanning moet verrichten.
Demagogie.

Citaat:
Welnu, dat zal ik u vertellen: omdat ik het huiswerk van één of andere aanmatigende vlegelachtige blaag die denkt anderen te kunnen commanderen, niet wens te doen. Dáárom.
Je haat jezelf, zie ik. Dat komt vaak voor in zulke gevallen.

Citaat:
Ik ben iemand die de koran en aanverwante haatgeschriften meerdere malen heeft gelezen ja. Zou u ook eens moeten doen.
Moet ik? Wie ben je om mij te commanderen?
Oud 22 april 2011, 14:48   #259
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten eerste: wat begrijpt u niet aan "en aanverwante onderwerpen"?

Ten tweede: met de bulk van de immigranten is de islam naar hier gekomen, en het is diezelfde islam die er bij de bulk van voorgenoemde immigranten ervoor zorgt dat ze niet of nauwelijks integreren.

Maar goed, dat weet u allemaal niet omdat u zich nog altijd niet verdiept heeft in wat de islam nu eigenlijk is. En toch wilt u hier mee komen roeptoeteren over zaken die u van toeten nog blazen kent.
Oud 22 april 2011, 14:48   #260
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omd�*t sjok, die 'religie', 't integreren in de weg staat!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be