Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2011, 15:48   #21
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Dat is zo, maar het valt op dat het vaak het VB is die met zulke berichten in de media komt. VB lijkt nog sneller uit mekaar te vallen dan een melaatse.
INDERDAAD, je zegt het.

"lijkt"

Bij de spa'sten rommelt het ook. Heb je Erik De Bruyn al in Terzake gezien ? Of Gennez om uit te leggen dat deze dissident schadelijk is voor haar partij ?

Andere partijen die zulke shit meemaken komen idd niet zo snel op TV, want die bestrijden is minder belangrijk voor de media.

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2011, 16:56   #22
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
INDERDAAD, je zegt het.

"lijkt"

Bij de spa'sten rommelt het ook. Heb je Erik De Bruyn al in Terzake gezien ? Of Gennez om uit te leggen dat deze dissident schadelijk is voor haar partij ?

Andere partijen die zulke shit meemaken komen idd niet zo snel op TV, want die bestrijden is minder belangrijk voor de media.

mvg. Sint Ignacius
Ik kijk nu op de site van de VRT en zie enkel en alleen de 1 Mei van SP-A. Over 1 Mei-Viering VB niks.

Dat is geen klaagzang, gewoon vaststelling van een feit.
Oud 1 mei 2011, 18:13   #23
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blauwzwart Bekijk bericht
Ik kijk nu op de site van de VRT en zie enkel en alleen de 1 Mei van SP-A. Over 1 Mei-Viering VB niks.

Is het nog relevant om het VB uit te nodigen in een televisiestudio? Ze zeggen al 30 jaar hetzelfde, en er komt nooit wat niets bij.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2011, 18:14   #24
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht

Bij de vorige barsten is de media er ook op gesprongen.
Oud 1 mei 2011, 18:19   #25
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Het VB zal terug 'hot' worden wanneer duidelijk wordt dat de huidige gematigd-rechtse partijen geen oplossing kunnen bieden voor de problemen van ons volk.
De huidige gematigd-rechtse partij is net zo groot geworden omdat het VB al 30 niets aan de problemen van het volk heeft gedaan.
Oud 1 mei 2011, 20:55   #26
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blauwzwart Bekijk bericht

Dat is volkomen logisch en terecht.

Ik heb een aankondiging gezien van die VB-1 mei "viering". Niks van enige inhoud was vermeld, enkel de locatie en de sprekers. Inhoud? dat is zoals hierboven gezegd steeds en telkens, al jaren, hetzelfde:

Splitsing sociale zekerheid + Vlaamse onafhankelijkheid + Waals PS-profitariaat en vakbondsprofitariaat. Telkens weer zijn het deze drie zaken die tot in den treure herhaald worden.

Over globaliseringsproblematiek? Niks!
Over sociaal overleg dat moet hervormd worden in solidaristische zin? Niks!
Over gescheiden sociale zekerheidsstelsels voor Vlamingen en voor vreemdelingen? Niks!
Over het profitariaat van het financieel kapitalisme? Niks!
Over het schandaal genaamd notionele intrestaftrek? Niks!
Over fiscale fraude? Niks!
Over de bankwereld die de staatskassen (en dus ons allemaal) heeft opgelicht? Niks!
Over een nationalistische sociale en economische politiek? NIKS!Enz enz...

Het VB is geëvolueerd (of wil dat toch) naar een "fatsoenlijk" rechtse partij die wil meespelen in het spel, welnu, dat ze dan ook ophouden de werkmensen een rad voor de ogen te draaien met valse 1 mei-vieringen.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2011, 22:26   #27
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 1 mei 2011 om 22:28. Reden: du
Blauwzwart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2011, 22:26   #28
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Het momentum van het VB is voorbij, dat was in de jaren '90 van de vorige eeuw. Men moet het durven toegeven: het cordon sanitaire van de regimeknechten heeft gewerkt. Daaruit moet men ter volksnationaler zijde durven lessen trekken. Een verstandig-radicaal nationalistisch rechts moet zich nu durven vernieuwen met nieuwe standpunten, nieuwe technieken, nieuwe stijl, nieuwe inzichten,... en die liggen voor het grijpen. Een deel ervan worden door het N-SA aangereikt of blootgelegd. Wat het VB nu doet is gewoon eindeloos voortborduren op thema's, stijl,... die al versleten zijn en leeggemolken.
Een bedenking bij het alternatief dat je voorstelt : je hebt het over nieuwe stijl. Waarom recycleert N-SA dan slogans en affichethema's, affichestijl van het Vlaams Blok van de jaren tachtig-negentig ? Het lijkt wel of N-SA het huidige VB een geweten wil schoppen door hen te wijzen op de wortels en de partij zoals die door Karel Dillen gesticht werd in ere wil herstellen ? Zelfs met VB-gezichten uit de jaren tachtig als woordvoerder of rolmodel ?
Waar is dan het 'nieuwe' ? Toch niet in sympathiebetuigingen voor het VMO en oude kameraden ? In de inhoud wellicht, maar je weet ook dat succes in de werving afhangt van imago, perceptie en uiterlijke stijl. Het succes van de N-VA is het succes van De Wever, niet van hun partijprogramma en nog minder van de stijl van de andere N-VA'ers genre Bourgeois of Jambon, omdat die niet het charisma van hun voorzitter hebben. Zonder De Wever haalt N-VA ook maximum 10 %.

In die zin is het N-SA volgens mij een gemiste kans (voor wie die kans wilde grijpen bedoel ik), omdat het zich al teveel verbrand heeft aan oude stijlen en retoriek. Ik denk heel objectief gezien wel dat een volledig nieuwe beweging wél succesvol zou kunnen zijn, maar dan met écht nieuwe gezichten, nieuwe verrassende en fijngevonden slogans. Een volgende generatie jonge twintigers misschien, die opgegroeid zijn in de jaren negentig en die er voor het eerst in slagen om zich op geen enkele, maar dan ook geen enkele schijn van 'nostalgie' te laten betrappen. Nieuwe wereld = nieuwe politiek nodig.

Tot zolang zie ik het Vlaams Belang nog een belangrijke rol spelen, het is nu niet dat de huidige partijleiding al hoogbejaard is. Het VB zal trouwens enkele procenten recupereren die het in 2007 en 2009 aan het nu zieltogende LDD verloren was. En met een goeie 10 % kan het perfect zijn rol als zweeppartij en opjager van de anderen blijven spelen.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 1 mei 2011 om 22:40.
Blauwzwart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2011, 23:52   #29
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De huidige gematigd-rechtse partij is net zo groot geworden omdat het VB al 30 niets aan de problemen van het volk heeft gedaan.
Iets aan het beleid veranderen lijkt me nogal moeilijk als je op voorhand al uitgesloten wordt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2011, 15:29   #30
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Iets aan het beleid veranderen lijkt me nogal moeilijk als je op voorhand al uitgesloten wordt.
Waarom zou dat uitgesloten zijn?
Oud 2 mei 2011, 17:55   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het nog relevant om het VB uit te nodigen in een televisiestudio? Ze zeggen al 30 jaar hetzelfde, en er komt nooit wat niets bij.
Je verwacht dan van een politieke partij dat ze jaarlijks hun standpunten volledig veranderen?
Oud 2 mei 2011, 17:56   #32
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We moeten ze dus dankbaar zijn.
Oud 2 mei 2011, 17:57   #33
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je verwacht dan van een politieke partij dat ze jaarlijks hun standpunten volledig veranderen?
Ze anders verwoorden of anders brengen kan ook al helpen.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 2 mei 2011 om 17:57.
Oud 2 mei 2011, 18:07   #34
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze anders verwoorden of anders brengen kan ook al helpen.
Belgie moet kapot, op hoeveel verschillende manieren wil je het horen?
Oud 2 mei 2011, 18:26   #35
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Belgie moet kapot, op hoeveel verschillende manieren wil je het horen?
Op een manier zodat het werkt.
Oud 2 mei 2011, 20:04   #36
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op een manier zodat het werkt.
Niet op de 'blijven-onderhandelen-met-de-Walen'-manier dus.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2011, 20:09   #37
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Niet op de 'blijven-onderhandelen-met-de-Walen'-manier dus.
Dat werkt wel. De Belgen hebben de laatste weken al meer gezweet dan in de 30 jaren VB-dominatie.
Oud 2 mei 2011, 20:21   #38
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Ik dacht dat je slimmer was dan dat... Dat is inderdaad het verhaaltje van het VB. Maar het is valse peptalk, want de partij verzwijgt dat ze 0,0 bestuursmandaten te verdelen heeft. Geen bestuursmandaten en geen zuil. In 2006 was het kantje boordje voor het VB in Antwerpen, maar in 2012 zal N-VA lokaal doorbreken.

Politiek is cliëntelisme en naarmate België "verdampt" ... zal het lokale niveau belangrijker worden (verkijk je niet op die regio's). Er vallen lokaal véél meer posten te verdelen dan op enig ander bestuursniveau. Ook de vergelijkingen met FPÖ en Lega Nord gaan dus niet op (want die bekleden al jaren bestuursmandaten).
Het Front National daarentegen heeft, buiten enkele burgemeesterposten, ook nog nooit op grote schaal bestuursmandaten uitgeoefend. De FPÖ heeft haar bestuursmandaten in Karintië grotendeels verloren toen de BZÖ zich afscheurde (verbeter mij indien ik het fout heb). Beide partijen hebben daar geen onoverkomelijke schade van opgelopen. Ik zie de absolute noodzaak van een bestuursmandaat voor electoraal succes van een rechts-nationale partij dus niet echt in. Wat wel zo is, is dat het VB in 2012 een redelijk aantal gemeentelijke mandatarissen zou kunnen verliezen, wat onvermijdelijk tot conflicten en overloperij zal leiden. Op zich hoeft dit echter ook geen onoverkomelijk probleem te vormen, want het zijn per definitie de postjesjagers die weglopen, en de ideologisch gemotiveerden die blijven. Zo'n evolutie kan dus zuiverend werken.

U hebt wel een punt dat het VB geen echte zuil heeft. Ik meen me te herinneren da ik enkele jaren geleden reeds op dit forum gepleit heb voor een grotere sociale implanting van het VB, met een eigen vakbond enzovoort. Het gebrek aan zo'n zuil is dus iets wat ik het VB aanwrijf. Niettemin blijkt de basis-VB-kiezer redelijk trouw te blijven aan zijn partij, zelfs nu de De Wever-hype op zijn hoogtepunt is. Daarnaast is het feit dat figuren als Guy d'Haeseleer belangrijker worden in de partij, ook hoopvol (recent aangesteld tot nationaal secretaris). Reeds bij de verkiezingen van 2007, toen de score van d'Haeseleer in Ninove vér boven het VB-gemiddelde lag, was dit mij duidelijk. Zelfs in het rampjaar 2010 behield het VB in Ninove de score van 21%. Ik ben zelf niet van de regio, maar die man blijkt door zijn actieve inzet in het verenigingsleven, zijn volkse karakter en zijn sociale bewogenheid een heleboel kiezers aan zich gebonden te hebben, die zelfs in deze N-VA-tijden grotendeels op het VB blijven stemmen. Zoals ik in 2007 reeds zei: dat is de weg die het VB verder moet inslaan.
Oud 2 mei 2011, 20:23   #39
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat werkt wel. De Belgen hebben de laatste weken al meer gezweet dan in de 30 jaren VB-dominatie.
Het leidt zeker en vast tot een bewustvorming bij de Vlaamse bevolking, maar ook niet meer dan dat. In de huidige constellatie zijn er twee uitkomsten mogelijk: ofwel wordt de N-VA opzij gezet, ofwel geeft de N-VA alsnog toe. Indien de N-VA blijft vasthouden aan haar onderhandelings-strategie, komt de Vlaamse onafhankelijkheid dus geen stap dichterbij. De N-VA bewijst dagelijks dat enkel de VB-aanpak de enige zaligmakende is.
Oud 2 mei 2011, 21:51   #40
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig is er toch nog één partij die trouw blijft aan de standpunten . ik zie uw probleem niet echt in , indien u op zoek bent naar een partij die elk ideologisch beginsel opzijsmijt om mee te doen met de grote grijze meltingpot heeft u keuze genoeg in dit land ...
En toch ... Er komen dingen bij hoor ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be