Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2011, 11:41   #601
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Niet zo kort eigenlijk.
De Russen en de geallieerden beeindigden de oorlog in een rush om elk van hun kant zoveel mogelijk terrein nog binnen te halen.
De voorstelling dat Berlijn het einddoel was in al lang achterhaald.
De plannen voor een Europese invasie van West Europa door de Russen zijn ook al lang gekend.
Rusland heeft tot 60 jaar na de oorlog trouwens nog vele Europese landen bezet.
Turkije bezet tot op vandaag Grieks grondgebied.
Die feiten liggen trouwens ten gronde aan de koude oorlog en het Ijzeren Gordijn.

Dat u voor geen van beiden kiest is uw zaak.
Ik kies trouwens ook voor noch Rusland, noch Duitsland.
Ik kies voor Vlaanderen...
Beweren dat de oostfronters mee aan de basis lagen van het latere 'vrije' west-europa door hun inspanningen is hilarisch..

Oostfronters hebben nooit morele bezwaren gehad tegen de inval en onderwerping van België door de nazi's..integendeel zij lieten zich zover krijgen dat een verre goddeloze staat de échte vijand was

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 11 mei 2011 om 11:44.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 11:52   #602
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Beweren dat de oostfronters mee aan de basis lagen van het latere 'vrije' west-europa door hun inspanningen is hilarisch..

Oostfronters hebben nooit morele bezwaren gehad tegen de inval en onderwerping van België door de nazi's..integendeel zij lieten zich zover krijgen dat een verre goddeloze staat de échte vijand was
Van kort door de bocht gesproken...
Niet alle Oostfronters waren voorstanders van de Duitse Bezetter.
Binnen de Oostfronters en de Vlaamse beweging waren er heel wat varianten te onderscheiden.
Feit was wel dat de Vlamingen door de bezetter meer beloofd werd dan de francophone regering hen ooit had willen gunnen...
Nadien is het gemakkelijk te stellen 'dat zij bedrogen werden'...
Weet u tot hoe lang men in Leuven in het Frans moest studeren?
Dat was tot lang na WOII hoor.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 12:03   #603
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van kort door de bocht gesproken...
Niet alle Oostfronters waren voorstanders van de Duitse Bezetter.
Binnen de Oostfronters en de Vlaamse beweging waren er heel wat varianten te onderscheiden.
Feit was wel dat de Vlamingen door de bezetter meer beloofd werd dan de francophone regering hen ooit had willen gunnen...
Nadien is het gemakkelijk te stellen 'dat zij bedrogen werden'...
Weet u tot hoe lang men in Leuven in het Frans moest studeren?
Dat was tot lang na WOII hoor.
Vanaf 1936 werden zowat alle colleges in Leuven in het Frans en in het Nederlands gedoceerd. Gent was sinds 1930 Nederlandstalig.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 12:06   #604
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ironisch dat een paar miljoen Belgische jongemannen,ook ondergetekende,in de jaren erna mochten gaan "dienstdoen voor het vaderland" om te gaan zitten wachten op een oorlog met ,uitgerekend,de Sovjets,onze geallieerde bondgenoot,terwijl diegenen die,in een verkeerd uniform weliswaar,er effectief slag tegen leverden,tot het einde van hun dagen vervolg zijn......
Vechten voor de vijand heeft zo zijn risico's
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 12:06   #605
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vanaf 1936 werden zowat alle colleges in Leuven in het Frans en in het Nederlands gedoceerd. Gent was sinds 1930 Nederlandstalig.
U doet het klinken of de 'Leuven Vlaams' acties totaal overbodig waren.
Ik denk dat het overgrote deel van de Vlaamse beweging (ongeacht haar politieke strekking) het niet met u eens is...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Oud 11 mei 2011, 12:08   #606
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Als uw vader een oprecht bevechter van het Rode Gevaar was, en voor Katholiek eer en geweten naar het Oosten trok ging er een bewonderenswaardig man heen. Indien niet, toch respect voor de dode.
ja met als adolescenten gehersenspoelden moeten we wat verzachtende omstandigheden in aanmerking nemen, de ware schuldigen waren de clerus die mijn vader op college aangestookt hebben om collaborateur te worden

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 mei 2011 om 12:10.
Oud 11 mei 2011, 12:09   #607
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vechten voor de vijand heeft zo zijn risico's
Vechten voor Stalin ook neem ik aan.
Dochters en vrouwen van Oostfronters bestelen, brandschatten, martelen, verminken, verkrachten en vermoorden met actieve medewerking van de Belgische staat daarentegen...
Oud 11 mei 2011, 12:12   #608
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
ja met gehersenspoelden moeten we wat verzachtende omstandigheden in aanmerking nemen, de ware schuldigen waren de clerus die mijn vader aangestookt hebben om collaboratuer te worden
Ik beschouw Oostfronters niet als collaborateurs.
Ik acht geallieerde soldaten ook niet verantwoordelijk voor door Stalin begane oorlogsmisdaden...
Ik werk namelijk niet met twee gewichten...
Oud 11 mei 2011, 12:14   #609
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U doet het klinken of de 'Leuven Vlaams' acties totaal overbodig waren.
Ik denk dat het overgrote deel van de Vlaamse beweging (ongeacht haar politieke strekking) het niet met u eens is...
Ik som maar een paar feiten op. Het staat u vrij die te weerleggen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 12:14   #610
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dochters en vrouwen van Oostfronters bestelen, brandschatten, martelen, verminken, verkrachten en vermoorden met actieve medewerking van de Belgische staat daarentegen...
ik praat repressie en wreedheden niet goed, ik keur ze ten stelligste af en walg ervan, mijn ouders (en vooral ook ik, die volkomen onschuldig was) zijn er het slachtoffer van geworden

ik las je posting niet alleen de titel

ik keur mijn vader af

van oostfronters en collaborateurs moet ik niets hebben

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 mei 2011 om 12:15.
Oud 11 mei 2011, 12:16   #611
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Joris claessens
Ik beschouw Oostfronters niet als collaborateurs.
mijn vader was een collaborateur
bij de rijkswacht
de jouwe was een landverrader

ik heb ze niet over dezelfde kam geschoren.

Citaat:
van oostfronters en collaborateurs moet ik niets hebben

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 mei 2011 om 12:18.
Oud 11 mei 2011, 12:21   #612
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
mijn vader was een collaborateur
bij de rijkswacht
de jouwe was een landverrader
Dat is zwart-witdenken.
Best mogelijk dat jou vader een collaborateur was. Ik ken hem niet.

Ik weet wel dat niet iedereen die 'voor den DUITS werkte' zoals dat heette dat slecht bedoelde of daar alleen maar voordeel uit wou halen.

Er zijn 'witten' te over die uiteindelijk alleen maar platte smokkelaars waren die zich aan de oorlog verrijkten.
Er zijn ook heel wat zogenaamde 'collaborateurs' die hun positie in dienst van de bezetter gebruikten ten voordele van de burgers.

Een oorlog bekijken in zwart-wit getuigt mijn inziens van morele armoede...
Oud 11 mei 2011, 12:39   #613
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België is geen Natie. Je kan in België niet spreken over één volk, één staat.
Dat geldt evenzo voor Vlaanderen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 13:18   #614
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niettegenstaande het geschreeuw achteraf van vele collaborateurs en rabiate Vlaams-nationalisten, was de repressie in België was vrij gematigd. Let wel, ik zeg dat niet. Bruno De Wever beweert dit. En hij is toch een onverdachte bron.

Excessen na 4 jaar oorlog waren haast niet te vermijden. Maar die keur ik dan ook zonder voorbehoud af.

Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2011 om 13:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 13:20   #615
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik beschouw Oostfronters niet als collaborateurs.Ik acht geallieerde soldaten ook niet verantwoordelijk voor door Stalin begane oorlogsmisdaden...
Ik werk namelijk niet met twee gewichten...
Het zal nog niet. U verkiest waarschijnlijk meer de term 'gelegenheidsmedewerker'.

Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2011 om 13:27.
Oud 11 mei 2011, 13:31   #616
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Hum,
processen zonder de minste bewijslast, plundering, mishandeling, verkrachting en moord zou ik persoonlijk niet zo direct gematigd noemen.
Er waren wel wat meer slachtoffers dan enkel maar de officiele trouwens ook.

Feit is echter wel dat de gekende moordenaars en verkrachters die tot op vandaag ongemoeid worden gelaten niet er mee weg komen vanwege 'de zogenaamd normale reacties direct na de oorlog' maar wel vanwege het feit dat de Belgische staat zelf actief bij deze martelingen, verkrachtingen en moorden betrokken was en haar schuld na 70 jaar nog steeds niet wil toegeven...
Oud 11 mei 2011, 14:21   #617
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hum,
processen zonder de minste bewijslast, plundering, mishandeling, verkrachting en moord zou ik persoonlijk niet zo direct gematigd noemen.
Er waren wel wat meer slachtoffers dan enkel maar de officiele trouwens ook.

Feit is echter wel dat de gekende moordenaars en verkrachters die tot op vandaag ongemoeid worden gelaten niet er mee weg komen vanwege 'de zogenaamd normale reacties direct na de oorlog' maar wel vanwege het feit dat de Belgische staat zelf actief bij deze martelingen, verkrachtingen en moorden betrokken was en haar schuld na 70 jaar nog steeds niet wil toegeven...
Waren er geen 'zwarten' geweest, er zouden ook geen 'witten' zijn geweest.

Was er geen verklikking en verraad geweest door de 'zwarten' tijdens de oorlog; hadden de 'zwarten' hand in hand met de Gestapo geen mensen hebben doen 'uithalen' in het holst van de nacht en moest er dus geen collaboratie zijn geweest door bovengenoemde zwarte groep, er zou ook geen repressie geweest zijn.

Dat zijn nu eenmaal de feiten. Want stel dat de Duitsers de oorlog zouden hebben gewonnen, dan zouden diezelfde verraders en verklikkers geparadeerd hebben als de nieuwe Vlaamse (lees: verduitse) elite, al dan niet met de botten (laarzen) aan en liefst nog in uniform.

En bijgevolg, als er ooit een substantiële groep Vlamingen het Vlaamse volk hebben verkocht en verraden voor een bord linzensoep en voor een goede job in het toekomstige duizendjarige Nazi-paradijs (dat er dus nooit kwam), dan is het wel dat soort Vlaams-nationalisten. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan.

Bovendien... hadden ze beter moeten weten. Want de 'activisten' met Borms op kop hadden al in de eerste collaboratie en hun 'Raad van Vlaanderen' hun zwarte pluimen verdiend tijdens WO I. . Ook toen kregen ze het deksel op hun neus.

Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2011 om 14:43.
Oud 11 mei 2011, 14:23   #618
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Oostfronter is niet meer.
Zand erover. Letterlijk. Veel zand.

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 mei 2011 om 14:25.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 14:25   #619
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is zwart-witdenken.
Best mogelijk dat jou vader een collaborateur was. Ik ken hem niet.

Ik weet wel dat niet iedereen die 'voor den DUITS werkte' zoals dat heette dat slecht bedoelde of daar alleen maar voordeel uit wou halen.

Er zijn 'witten' te over die uiteindelijk alleen maar platte smokkelaars waren die zich aan de oorlog verrijkten.
Er zijn ook heel wat zogenaamde 'collaborateurs' die hun positie in dienst van de bezetter gebruikten ten voordele van de burgers.

Een oorlog bekijken in zwart-wit getuigt mijn inziens van morele armoede...
Ja morele armoede, als je een rechtstreeks slachtoffer bent van een collaboteur die jarenlang in de bak gezeten heeft en toen hij eruit kwam niet voor zijn kind kon zorgen en nergens meer aan de bak kwam

Ik heb trouwens ook als volwassene nog zware moeilijkheden gehad met een nazi- collaborateur zonder burgerrechten uit de katholiek-vlaamse intellectuele elite die mijn toekomst terminaal beschadigd heeft

praat jij maar in volle morele rijkdom met je ruimdenkende colllaborateursympathisanten die zelf niets aan den lijve ondervonden hebben, dat is een hoogst gezellig theekringetje.

en veel plezier nog verder met je facistische sympathieën

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 mei 2011 om 14:34.
Oud 11 mei 2011, 15:17   #620
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja morele armoede, als je een rechtstreeks slachtoffer bent van een collaboteur die jarenlang in de bak gezeten heeft en toen hij eruit kwam niet voor zijn kind kon zorgen en nergens meer aan de bak kwam

Ik heb trouwens ook als volwassene nog zware moeilijkheden gehad met een nazi- collaborateur zonder burgerrechten uit de katholiek-vlaamse intellectuele elite die mijn toekomst terminaal beschadigd heeft

praat jij maar in volle morele rijkdom met je ruimdenkende colllaborateursympathisanten die zelf niets aan den lijve ondervonden hebben, dat is een hoogst gezellig theekringetje.

en veel plezier nog verder met je facistische sympathieën
Ik kom zelf uit een gezin met 11 kinderen waarvan de vader een Oostfronter en de moeder bij de landdienst was. Mij moet je niets verduidelijken.
Het is niet je vader die jou toekomst en je verleden met armoe belastte. Tenzij hij zoals de griekse filosoof vrijwillig in een ton ging leven, wat ik betwijfel.

Vele gezinnen leden armoede door de represailles van de Belgische staat.
Indien u het ontzeggen van hoger onderwijs, studietoelagen, sociale bijstand aan kinderen van collaborateurs de schuld van uw vader acht dan is dat volgens mij inderdaad morele armoede.

Je wentelen in je armoede en ongeluk en verwijten aan je vader daarover spuien maakt alleen maar diegenen die jou die armoede aandeden gelukkig... want bij jou slaagden zij in hun opzet.

Ik ben geen bewonderaar van fascisme voor zover die term heden nog een inhoudelijke betekenis heeft. Hij wordt al te veel gebruikt voor alle politieke denkbeelden waarmee men zelf niet akkoord is.

De drie grootste fascisten die mij bekend zijn zijn Mao, Hitler en Stalin. Alledrie in de eerste plaats socialist...
En geen van die drie is mij een voorbeeld.
Ik ben in de eerste plaats Vlaams Nationalist en dit vanuit een Christelijk Heidense cultuur en geschiedenis.

Ik heb geen voeling met mensen die hun leven laten bepalen door zelfbeklag en de schuld voor van alles en nogal wat op hun ouders, de kerk, de maatschappij enzoverder steken zonder zelf ook maar enige verantwoordelijkheid te aanvaarden.
Enkel diegene die zijn eigen verantwoordelijkheid opneemt heeft het recht anderen op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be