Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2011, 16:11   #101
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht

Is dat dan niet de bedoeling ?

Sssst! Jij hebt het door.

Mooie vlag overigens.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 21:21   #102
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Sssst! Jij hebt het door.

Mooie vlag overigens.
Heb de mooiste uitgekozen. De kleurenovergang overtuigde mij.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 11 mei 2011 om 21:25.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 21:55   #103
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
110 zuurverdiende miljarden euros cadeau om ze van het faillissement te redden en nog klagen. Het ligt wel erg in de aard van de Grieken om anderen als schuldige aan te wijzen, en begrip hiervoor hebben toont eigenlijk je ware aard: zijnde een egoïst die begrip heeft voor andere egoïsten. En dan kan het me niets schelen hoe links je denkt dat je bent, hoe sociaal je denkt dat je bent, of hoe solidair je denkt dat je bent.
Zijn de Grieken dan gered? Ze zijn in een slechtere situatie dan voor de zogenaamde redding. En de europese belastingbetaler eveneens want nu zit de ECB opgescheept met massa's Griekse obligaties die nooit betaald zullen worden.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 22:21   #104
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Griekenland, wat ze hebben dat is niets. Niets waarmee ze de oude schuld mee kunnen inlossen en het tegendeel komt alras naar voren: ze hebben nog meer nodig.
Ik denk dat dat niet helemaal klopt. Ze hebben wel een aantal zaken die ze ten gelde zouden kunnen maken, zoals een deel van hun eilanden bvb. Een extremer voorbeeld zou bvb zijn om de Akropolis in te pakken en te verkopen aan de chinezen.

Ik vind dit an sich nog niet eens zo'n slecht idee. Het lijkt me minder schadelijk dan de wurgleningen van nu of een default. Het heeft ook het voordeel dat iets dergerlijks een dermate grote culturele schok zal teweegbrengen dat er hopelijk een langdurige mentaliteitswijziging mee bereikt kan worden.
Oud 11 mei 2011, 22:56   #105
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

We praten hier over 2 x 150 miljard Euro - eilanden verkopen? Wat zijn die waard? Wie wil ze hebben? Dat gaat toch allemaal niet.....

Beter is om ze het geld niet te geven en ze terug te laten keren naar hun eigen munt van weleer.
Dat is wat politici veelal missen: gevoel voor realiteit. En natuurlijk, het is geld van de belastingbetaler dus bepaald niet heilig .....
Het wordt tijd dat de Eurokloten naar huis gestuurd worden en dat Griekenland terugkeert naar de Drachme. Want ook aan deze twee voorgenomen financiële expedities zal Griekenland niet genoeg hebben en blijven vragen om meer. Net als de Afrikaanse landen. En waarom? Ze kunnen gewoon niet met geld omgaan.
Oud 11 mei 2011, 23:21   #106
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beter is om ze het geld niet te geven en ze terug te laten keren naar hun eigen munt van weleer.
Dat is wat politici veelal missen: gevoel voor realiteit. En natuurlijk, het is geld van de belastingbetaler dus bepaald niet heilig .....
Het wordt tijd dat de Eurokloten naar huis gestuurd worden en dat Griekenland terugkeert naar de Drachme. Want ook aan deze twee voorgenomen financiële expedities zal Griekenland niet genoeg hebben en blijven vragen om meer. Net als de Afrikaanse landen. En waarom? Ze kunnen gewoon niet met geld omgaan.
Ik ben het met u eens mbt de Euro. Maar de drachme terug invoeren is enkel een KT oplossing voor Griekenland als het niet gepaard gaat met een enorme mentaliteitswijziging. Het land zal dan - nog meer dan voor de Euro - van devaluatie naar devaluatie gaan.

Ik vind het wel een beter scenario dan wat nu aan de gang is, en het opent bepaalde perspectieven voor GR, maar ik vrees dat het niet bepaald een stabiele oplossing zal zijn.
Oud 11 mei 2011, 23:31   #107
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik ben het met u eens mbt de Euro. Maar de drachme terug invoeren is enkel een KT oplossing voor Griekenland als het niet gepaard gaat met een enorme mentaliteitswijziging. Het land zal dan - nog meer dan voor de Euro - van devaluatie naar devaluatie gaan.

Ik vind het wel een beter scenario dan wat nu aan de gang is, en het opent bepaalde perspectieven voor GR, maar ik vrees dat het niet bepaald een stabiele oplossing zal zijn.
Uit de Euro stappen is niet de bedoeling van de EU en het IMF. Het scenario voor de redding van Griekenland is bekend want het is al vaker toegepast.

40 tot 50% van de buitenlandse schuld moet worden afgeboekt en de banken die daardoor insolvabel worden, o.a. in Duitsland en Frankrijk, moeten worden geholpen of genationaliseerd. Het kost nog een maand of meer om de geesten daarvoor rijp te maken en dan kan het gebeuren. Het is onvermijdelijk omdat Griekenland nu in een steeds hogere snelheid zijn schulden ziet toenemen en omdat de economie er vastloopt. We kunnen ze moeilijk geld lenen om de rente op de schulden te betalen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 23:42   #108
D'ARTOIS

Standaard

De stabiele oplossing is er natuurlijk wel. Maar dan komen we op uw spoor en dat is van een totale andere aanpak. Historisch gezien zijn Grieken filosofen, leraren van de Romeinen, artiesten maar geen industriëlen. Die mentale omwenteling komt er echter nooit.
En zie de realiteit: terwijl een groot deel van het 1e leenbedrag nog niet eens in z'n totaliteit is uitgekeerd en een 2e zware injectie nog moet komen wordt al geknabbeld aan de voorwaarden.

Solidair met hun land zoals de Duitesers na WWII - vergeet het maar. Vandaag weer de zoveelste staking van alles dat feitelijk werken moet.
Het is een harde vaststelling, en Brussel zou dat al veel eerder hebben moeten inzien maar op deze wijze komt Griekenland niet verder, verdwijnt het geld in de algemene middelen en blijft de torenhoge schuld bestaan.
Oud 12 mei 2011, 00:01   #109
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Uit de Euro stappen is niet de bedoeling van de EU en het IMF. Het scenario voor de redding van Griekenland is bekend want het is al vaker toegepast.

Natuurlijk is dat hun bedoeling niet. Ten eerste omdat de machtsgeile politici hun eerste prioriteit is om de EU immer verder uit te bouwen, ten tweede omdat een vrij direct gevolg daarvan zou zijn dat voor héél wat EU landen de rentelasten serieus zullen oplopen. Eens Griekenland over de Rubicon is gegaan, wat belet andere landen dan om hetzelfde te doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
40 tot 50% van de buitenlandse schuld moet worden afgeboekt en de banken die daardoor insolvabel worden, o.a. in Duitsland en Frankrijk, moeten worden geholpen of genationaliseerd.
De spaartegoeden op die banken moeten gegarandeerd worden, maar veel meer dan dat niet imo. Als ik geld uitleen aan iemand waarvan ik in alle redelijkheid moet weten dat die persoon insolvabel is moet ik ook niet bij een derde partij gaan aankloppen om mijn geld te recupereren. Ik zou ook pleiten voor een complete scheiding tussen investment en retail banking.

Ik geloof echter dat we al te diep in de shit zitten voor een dergerlijke oplossing, want dan zal naar boven komen hoezeer de meeste pensioenfondsen pure lucht zijn bvb.
Oud 12 mei 2011, 00:03   #110
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De stabiele oplossing is er natuurlijk wel. Maar dan komen we op uw spoor en dat is van een totale andere aanpak. Historisch gezien zijn Grieken filosofen, leraren van de Romeinen, artiesten maar geen industriëlen. Die mentale omwenteling komt er echter nooit.
En zie de realiteit: terwijl een groot deel van het 1e leenbedrag nog niet eens in z'n totaliteit is uitgekeerd en een 2e zware injectie nog moet komen wordt al geknabbeld aan de voorwaarden.

Solidair met hun land zoals de Duitesers na WWII - vergeet het maar. Vandaag weer de zoveelste staking van alles dat feitelijk werken moet.
Het is een harde vaststelling, en Brussel zou dat al veel eerder hebben moeten inzien maar op deze wijze komt Griekenland niet verder, verdwijnt het geld in de algemene middelen en blijft de torenhoge schuld bestaan.
Ik ben het met u eens dat een mentaliteitswijziging onwaarschijnlijk is. Wat waarschijnlijker is, is dat we een massale emigratie gaan zien van Grieken met skills waardoor de situatie voor de rest nog veel erger wordt.
Oud 12 mei 2011, 09:12   #111
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof echter dat we al te diep in de shit zitten voor een dergerlijke oplossing, want dan zal naar boven komen hoezeer de meeste pensioenfondsen pure lucht zijn bvb.
Vandaag liet Aegon weten dat het zijn winst ziet dalen doordat mensen (volgens prognoses) ouder worden, waardoor er meer geld gereserveerd moet worden voor haar pensioenverzekeringen. Er zijn heel wat banken die ook verzekeraar zijn en die zitten ook al diep in de shit van Ierland en Griekenland. En toch maar bonussen en dividend uitkeren. Ze houden elkaars handen vast en doen alsof hun neus bloed.
Oud 12 mei 2011, 15:05   #112
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wat politici veelal missen: gevoel voor realiteit.
Er bestaan geen goede oplossingen, maar dit is één van de minder slechte. Ik denk echter niet dat het onze politici zodanig aan werkelijkheidsbesef ontbreekt, dat ze een terugkeer van de drachme de dag voordien NIET in alle toonaarden zullen ontkennen.

Kijk naar de bijeenkomst in Luxemburg vorig weekend: officieel zou die niet plaatsvinden, maar achteraf gaf Juncker toe dat het politiek onmogelijk zou zijn geweest, ze eerlijk aan te kondigen.

Kijk naar Poupehan, aan de vooravond van de Belgische devaluatie: daar waren u en ik ook niet uitgenodigd. Zelfs de Luxemburgse regering niet, zeer tot haar ongenoegen (Belgisch-Luxemburgse muntunie destijds!).

Hetzelfde zullen ze met de drachme doen, als het ervan komt. Maar als het ervan komt, krijgt het vertrouwen in de euro een deuk. En als het er niet van komt, nog meer. Nog meer, maar wel iets later. Misschien pas na de verkiezingen hier en daar. En dan weet je wat het meeste kans maakt.
Oud 12 mei 2011, 15:09   #113
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben het met u eens dat een mentaliteitswijziging onwaarschijnlijk is. Wat waarschijnlijker is, is dat we een massale emigratie gaan zien van Grieken met skills waardoor de situatie voor de rest nog veel erger wordt.
Staat het multiculturele Europa ook te wachten: de geïmporteerde onbekwaamheid zal achter blijven als de jongere generatie autochtonen de biezen pakt om onder de pensioen-afdrachten uit te komen. Het wordt hier dan een land van uitkeringstrekkers en gepensioneerden.

Behalve als de crisis eens overal goed losbarst.
Oud 12 mei 2011, 15:16   #114
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat iedereen, afgezien van de Eurocraten zelf natuurlijk, uiteindelijk veel beter af zou zijn als die hele eurozone als een zeepbel uit elkaar zou spatten, en daarmee het antidemocratische instituut EU in de val meesleurt.
Dat gaat voor iedereen gegarandeerd pijn doen, maar dat is niets vergeleken met het zeer dat een al maar voortetterende EU veroorzaakt en nog gaat veroorzaken.
Misschien kan er dan op de rokende puinhopen iets nieuws en vooral beters gebouwd worden, zonder dat de Europeanen op alle mogelijke manieren door hun elites geknecht worden.
Oud 12 mei 2011, 15:34   #115
D'ARTOIS

Standaard Pensioenafdrachten

@ Kodo Kodo

Dat is een ander zéér heet hangijzer.

Van het onbetrouwbare instituut dat overheid heet, dat nationale volksgezondheid heeft verkocht of ingeruild tegen parkeerplaatsen voor onmogelijke, onhandelbare en uitgerangeerde politici, gaat datzelfde doen met de pensioenen en hun premies.
Innen, verkopen aan de meest biedende en vervolgens zal die partij wegens fout gelopen investeringen niet kunnen/willen uitbetalen.

U kunt dus die premie als een soort extra heffing zien want in de toekomst krijgt u niets terug. Tenzij je 50 jaar bij dezelfde baas blijft werken en dan moet het bedrijf nog wel bestaan. vrijwel niemand dus.
U bent en blijft verantwoordelijk voor uw eigen onderhoud als uw fysieke kar het paard niet meer kan trekken, of dat u wegens te kostbaar en te veel ervaring moet vertrekken.

De mogelijkheid om zelf voor een pensioen te zorgen wordt fiscaal weggenomen. Kleine schofterijtjes �* la Dexia doen u dan nog eens extra de das om.

Een van de oogstrelende oorzaken van de (af)gedwongen hulpverlening aan Griekenland is het feit dat de pensioenpotten van ambtenaren en civiel personeel leeg zijn. Opgesoupeerd, verkeerde investeringen (VS, Madoff, Icesave c.s.) en uiteraard aan het goede leven van de heren zelf.
"Wij willen geld lenen maar kunnen het niet terugbetalen," luidt het crescendo.

De aanzuigingskracht van de torenhoge rentes in het vooruitzicht gesteld, doet menig Pensioenfonds gretig de knip openen. Met bakken wordt het geld over de reling gegooid in de zee van de sprookjesvertellers van het eerste uur.
En u krijgt - als het zover is - geen cent.

En het allerergste komt nog. Met al deze wetenschap gaan de Eurokloten onverminderd door met allerlei onhaalbare toezeggingen aan een land dat ongegeneerd geld uitgeeft als ware ze koning Midas zelve.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 12 mei 2011 om 15:35.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 16:25   #116
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Een interessant en duidelijk artikel over de leningen voor landen in Europa, met name die voor Griekenland. Het concludeert:
Citaat:
De onvermijdelijke ontwikkeling van monetaire unie naar fiscale federatie en uiteindelijk tot een volledige politieke unie werd in 1989 al voorspeld, zowel door eurosceptici als door eurofederalisten, toen Jacques Delors voor het eerst het voorstel van een gemeenschappelijke munt lanceerde en in 1999 opnieuw, toen de euro werd ingevoerd. De ontwikkeling van gemeenschappelijke munt tot een volledig politieke federatie voert langs een iets afwijkende route dan voorzien, maar ligt precies op schema.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 16:33   #117
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Een interessant en duidelijk artikel over de leningen voor landen in Europa, met name die voor Griekenland. Het concludeert:
Ik vind wat na jouw citaat uit dat artikel gezegd wordt nog veel interessanter:
Citaat:
De vraag is of Europa haar voorgenomen bestemming bereikt voordat Griekse en Ierse arbeiders of Duitse en Finse belastingbetalers besluiten dat ze voor de gek zijn gehouden.
Oud 12 mei 2011, 17:03   #118
D'ARTOIS

Standaard

Daar mag ik me graag bij aansluiten.

Géén enkele Franse politicus durft - momenteel - het woord pensioen in de mond te nemen.

Maar ik ben bang dat de Eurokloten gaan winnen - er staan te veel kostbare en hoogbetaalde parkeerplekken op het spel.
In dit politieke end game gaan Frankrijke en Duitsland de dienst uit maken. Ik denk dat GB zal afhaken. De EPU (European Political Union) zal er wel komen maar niet alle Eurolanden zullen daaraan meedoen. Dat is tenminste wat ik denk.
Oud 12 mei 2011, 17:04   #119
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Macchiavelli

Zo iets verwacht ik ook. De EU loopt voortdurend achter de feiten aan en zal telkens in een weekend een reuze besluit moeten nemen. Het eerste dat nu staat te gebeuren is een run op de Griekse banken. Die gaan dan sluiten en dan ... ?
Oud 12 mei 2011, 18:39   #120
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Nu: Supervoordelig naar Griekenland

Een weekje naar Griekenland, Kos en Kreta, voor 116 tot 156 euro.
Momenteel is er in Athene twee dagen algehele staking. Het zal mij benieuwen hoe het verder gaat en ik zal het weten, want volgende week ga volgende week voor vier weken op vakantie naar Athene en Evia en de Peloponesus. Het avontuur lokt!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be