Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2011, 19:00   #21
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Eurosong splitsen nu!

Is dit wel aandacht waard? Who cares? Wat maakt het uit? OK, Gwylan legt goed uit hoe het in feite zit, maar stel dat het niet zo was en de Fransen het uit eigen initiatief deden, zonder toelating? Sooooooo Whaaattt...
Mmmja, so what, inderdaad. Benevens de vaststelling dat zelfs zo iets onbelangrijks voor sommigen voldoende aanleiding blijkt te zijn om de Fransen en/of Franstaligen met de vinger te wijzen, is dit een volkomen oninteressant onderwerp.

Over naar nuttiger dingen...
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 19:17   #22
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik zou wel even voorop willen stellen dat ik een voorstander ben van het zingen in je eigen taal. Vele liedjes worden gewoonweg slechter door ze (geheel of gedeeltelijk) te vertalen naar het Engels, en we krijgen op den duur simpelweg eenheidsworst.

Al was het maar omdat er veel zijn die daar in steenkolenengels staan te zingen. Zo verstond ik van het nummer van Nederland eerlijk gezegd geen woord, terwijl dat in het Nederlands een mooi lied is.

In ieder geval vind ik dat, wat talen betreft, het reglement wel eens herzien mag worden. Engels en Frans zijn traditie, maar het zou me niet verbazen dat het Duits daar niet in opgenomen is omdat men toen nog met een naoorlogse aversie zat tegenover Duitsland. Het kan heden ten dage op zijn minst als derde taal opgenomen worden, naast Engels en Frans.

@azert, het staat u vrij één post van mij op te zoeken waar ik het heb over kaakslagen tegenover Nederlandstaligen. Het was simpelweg iets dat me opviel en waar ik bijgevolg een topic over geopend heb, ik wil hier geenszins het Frans in een kwaad daglicht stellen. Ik hekel eigenlijk vooral het feit dat België weer eens naar voor gekomen is als een Franstalig land, dat vind ik jammer. Alleen kwam dat aspect niet zo centraal naar voren in mijn openingspost of in de titel, dat is voor herziening vatbaar.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 19:48   #23
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Dankbaar dat me ook dit jaar dit kitscherige liedjesfestivalletje waar kleine landjes zich ook eens groot en belangrijk mogen wanen, bespaard is gebleven, deed dit topic mij wel de wenkbrauwen fronsen, aangezien ik me ten stelligste meen te herinneren dat vroeger, in een ver en grijs verleden toen er nog zwart-wit tv-uitzendingen waren, alle landen ten eerste in de eigen taal zongen, en ten tweede dat het oplezen van de toegekende punten door ieder land steevast in zowel het Engels als in het Frans plaatsvond, en dat de presentatoren en presentratrices van alle landen vaak niet alleen het Engels en Frans machtig waren, maar zich ook nogal eens van het Duits bedienden.

Nou ja, er zijn belangrijker zaken om zich druk over te maken dan dit jaarlijkse showtje in totale wansmaak.
Oud 16 mei 2011, 10:32   #24
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik zou wel even voorop willen stellen dat ik een voorstander ben van het zingen in je eigen taal. Vele liedjes worden gewoonweg slechter door ze (geheel of gedeeltelijk) te vertalen naar het Engels, en we krijgen op den duur simpelweg eenheidsworst.

Al was het maar omdat er veel zijn die daar in steenkolenengels staan te zingen. Zo verstond ik van het nummer van Nederland eerlijk gezegd geen woord, terwijl dat in het Nederlands een mooi lied is.

In ieder geval vind ik dat, wat talen betreft, het reglement wel eens herzien mag worden. Engels en Frans zijn traditie, maar het zou me niet verbazen dat het Duits daar niet in opgenomen is omdat men toen nog met een naoorlogse aversie zat tegenover Duitsland. Het kan heden ten dage op zijn minst als derde taal opgenomen worden, naast Engels en Frans.

@azert, het staat u vrij één post van mij op te zoeken waar ik het heb over kaakslagen tegenover Nederlandstaligen. Het was simpelweg iets dat me opviel en waar ik bijgevolg een topic over geopend heb, ik wil hier geenszins het Frans in een kwaad daglicht stellen. Ik hekel eigenlijk vooral het feit dat België weer eens naar voor gekomen is als een Franstalig land, dat vind ik jammer. Alleen kwam dat aspect niet zo centraal naar voren in mijn openingspost of in de titel, dat is voor herziening vatbaar.
Het Belgisch liedje van dit jaar was door de Franstaligen gekozen. Logisch dus dat de RTBF er aan bod komt. En over de "douze points" aan Frankrijk, het is verbonden met de "politieke spel" van Eurosong. Spanje geeft zoveel punten aan Portugal, Cyprus aan Griekenland, enz........... en dus geeft Franstalig België zoveel punten aan Frankrijk. Volgend jaar zal Vlaanderen zoveel punten aan Nederland geven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 14:07   #25
maatthias
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klinkt misschien arrogant van wege de Franstaligen, maar zij hebben wel gelijk als het over taalgebruik gaat op TV en zeker bij internationale uitzendingen.

Waarom moet iedereen Engels beginnen praten? Duits is de meest gesproken taal in Europa.

En het is niet omdat de Engelstaligen de grootste veroveraars waren in het verleden en nu nog de grootste actieve krijgsmachten bezitten, dat ze het recht hebben onze talen te verwijzen naar de vuilbak.

Moest de Vlaming wat fierder zijn op zijn taal en eigenheid, hij zou minder problemen hebben met de Franstalige Belgen
Geen idee.
De Fransen hebben het er volgens mij altijd een beetje moeilijk mee om ondergeschikt te zijn aan iemand anders. Net zoals dat Frankrijk in de VN Veiligheidsraad zit. Wat doen ze daar? Het zijn toch de landen die WO2 gewonnen hebben? Frankrijk was de hele tijd bezet. Frankrijk voelt zich beter dan dat ze zijn!

Maar back to the point. Laten we met z'n alle Esperanto gaan praten!
Geen gezeik meer over landen die niet de taal van een ander land wil praten. Esperanto is misschien een beetje moeilijk, maak het dan makkelijker. Het zou toch ideaal zijn als iedereen z'n eigen taal leert en dan nog verplicht DE internationale taal. Zo is iedereen tweetalig, en als je dan nog meer talen wil leren, ga je gang.
maatthias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 20:14   #26
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Er is eigenlijk een heel eenvoudige reden voor. Binnen de EBU (de organisator van het hele circus) zijn er twee officiële talen die gebruikt mogen worden: Engels en Frans. Dat is zo ooit beslist, op een moment dat Frans waarschijnlijk nog meer voorstelde.
Ik kan mij overigens van vroeger herinneren dat nog wel meer landen hun punten in het Frans gaven. Roemenië bijvoorbeeld, of Italië. Vrijwel alle "Latijnse" landen deden dat op een gegeven moment.
Ik heb echter in geen jaren meer naar het ESC gekeken.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 20:18   #27
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Frans is koel, maar niet zoals het was in de jaren '60:
http://www.youtube.com/watch?v=QKfBJMIANsM
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 20:21   #28
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Ook Nederland gaf Twelve points maar was ook blij om Douze points te kunnen zeggen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be