![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1581 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je kijkt naar een hoelahoep van de zijkant, dan zie je één lijn; als je hem een beetje draait dan zie je echter dat het geen lijn is maar een kromme. Welaan, met de tijd-ruimte is dat dus ook het geval: wat wij in 3 dimensies zien als een lijn, is in werkelijkheid een curve, of omgekeerd. Kijk eens naar het volgende prentje: ![]() De rode lijn stelt het traject voor in 4D. Maar de waarnemer ziet enkel de witte (gekromde) lijn en die is dus altijd langer. Ook omgekeerd: vanuit het standpunt van het vliegtuig/ruimteschip is de rest van de wereld "gekromd", zei het op een andere manier (enfin, eigenlijk dezelfde manier maar hij ziet het gewoon anders). Vandaar dat vanop de grond de waargenomen snelheid altijd lager zal zijn dan de werkelijke snelheid: zelfs met de lichtsnelheid ("rechtdoor" gaan en onmiddellijk ter plaatse) zal de waarnemer gewoon het schip met de lichtsnelheid zien wegvliegen. Citaat:
Een beetje te vergelijken met perspectief, maar dan in 4 dimensies: we zien enkel een projectie van de 4-dimensionele werkelijkheid. Denk terug aan het voorbeeld met de hoelahoep. Of de verschillende manieren om naar een getekende kubus te kijken. Citaat:
Als nu die persoon op de grond spreekt, gaat de boodschap vanzelf trager overkomen voor de persoon in het vliegtuig want de klok op de grond loopt trager. Het gaat echter wel lijken alsof het lichtsignaal sneller aankomt in het vliegtuig want voor het vliegtuig lijkt de afstand wèl korter. Als de persoon in het vliegtuig spreekt dan gaat de boodschap op de grond óók trager, maar eerder doorkomen: het vliegtuig lijkt dichterbij te zijn en de klok van het vliegtuig loopt achter. Beide partijen zullen het echter ONEENS zijn over het moment waarop de signalen aankomen. Draait het vliegtuig om van richting, dan wordt alles weer anders want dan verander je van assenstelsel. Een eenvoudige manier om dat is te zien is als volgt: in het vliegtuig is de ganse afstand tussen start- en eindpunt kleiner geworden, maar vanop de grond lijkt alléén de afstand tussen start en vliegtuig kleiner (niet de afstand tussen start- en eindpunt). Op het moment dat het (allé we gaan ruimteschip pakken) ruimteschip de verre planeet aankomt aan bijna-de-lichtsnelheid, ziet de persoon op aarde echter de afstand nog steeds als te kort, en is dus volgens die persoon het schip nog niet ter bestemming. Als het schip echter abrupt zou stoppen ter hoogte van de verre planeet, dan lijkt het schip "plots" wèl ter plaatse, want dan heeft het de snelheid van de eindplaneet. Ook hier is alles weer omkeerbaar: vanuit het ruimteschip lijkt de oorsprong dichter dan in werkelijkheid, zelfs al is hij al ter plaatse. Stopt hij abrupt, dan lijkt de afstand weer groter. Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 18 mei 2011 om 18:14. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1582 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Versnellend juist trager. Dus hier openbaart zich een essentiële tegenstrijdigheid. Gaat de trein nu sneller of langzamer, wat de relativiteit betreft is dat niet te zeggen en daarom is deze theorie tegenstrijdig, wat zich moet openbaren in de klokvertraging en versnelling: dus beiden. De tijd raakt aldus in een gespletenheid. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1583 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zo ja: staat de aarde vanuit een andere waarnemer bezien (die een grote snelheid heeft) ook nog steeds stil? Of zegt deze: nee, de aarde gaat heel snel en is plat (lengtecontractie dus). Wat dan twee aardes op zou leveren: een gewoon en een plat. Om maar te zwijgen dat de reiziger op zijn beurt voor ons plat moet wezen. Dus ook deze valt dan uiteen in tweeën. Is hij zelf plat dan zou hij ons juist boller moeten zien, dus het tegendeel juist. Citaat:
Krijg je dan geen tegenstrijdigheid? En wat mag: zijwaarts vooruit gaan in godsnaam wezen? Citaat:
Temeer omdat snelheid relatief is, dus hoe weet ik nou of ik de lichtsnelheid heb? Wie bepaalt dat? Citaat:
Want ik dacht dat een hogere dimensie meer te zien zou geven en niet minder. Ook dacht ik dat niemand nog ooit een hogere dimensie gezien had en dat dat ook verschillend opgevat kan worden wat dat dan is. Dat het de tijd is is dan het gemakkelijkste te vatten, want in de ruimte kunnen we het verleden zien. Zelf heb ik een idee van een samengeperst heelal door de zintuiglijke waarneming, want we zien de wereld in perspectief dus op afstand kleiner. Ook heb ik een idee van een binnenste buiten gedraaid heelal. Daarbij krijg je zelf een oneindige grootte plus oneindige massa. Citaat:
Want dit zegt me helemaal niks. Of moet dit een kromme ruimte voorstellen met een kortere weg erbij? Citaat:
Wat is dan schijn en wat is dan echt? Citaat:
Ten tweede blijf ik zitten met de tegenstrijdigheid der relativiteit. Citaat:
Want voor de vliegenier staat zijn vliegtuig stil en is niet versneld bij de start, maar juist vertraagd. (Zie daarvoor wat je zelf in de vorige post hebt geschreven: Besluit: het maakt niet uit welk object de energietransfer doet. Je kan evengoed zeggen dat de aarde in de verkeerde richting beweegt en dat de "versnellende" trein eigenlijk vertraagt. Allemaal hetzelfde resultaat. ) Terwijl voor hem de aarde nu een flinke snelheid heeft en een klokvertraging moet hebben. Want volgens Einstein kan niet bepaald worden wie er nu stilstaat en wie beweegt. Beiden hebben gelijk recht van spreken. Aldus valt de wereld in twee. Je legt heel veel uit, maar het principe der tegenstrijdigheid komt niet ter sprake. Daarom heb ik er niet veel aan: alles in ene willen vertellen maakt het niet duidelijker en ontwijkt het probleem. Laatst gewijzigd door harriechristus : 18 mei 2011 om 18:56. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1584 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bezien wij een reiziger met grote snelheid door het heelal heen sjezen, dan zullen we hem plat zien (lengtecontractie).
Maar als hij plat is dan zal hij ons juist omgekeerd bol moeten zien. Maar volgens de relativiteit mag hij zeggen dat hij zelf stil staat en dat hij ons plat ziet en wij hem juist bol moeten zien. Aldus zijn wij gewoon en bol en plat en ook de reiziger bovendien. Hoe legt Einstein dat uit?..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1585 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mooie uitleg, Ars_Nova, maar ik vrees dat die een beetje veel te ingewikkeld is voor onze harrie.
![]() |
#1586 | |
|
![]() Zoals al aangetoond met een paar artikels draaien ze wel degelijk om elkaar, de getijden bewijzen het ook.
Citaat:
Bedankt voor uw medewerking.
![]() |
![]() |
#1587 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onzin dus. De maan heeft helemaal geen getijden, want staat altijd met dezelfde kant naar ons toegekeerd. Bovendien is er ook geen water om getijden aan te kunnen tonen. Wat je allemaal bij elkaar verzint is volkomen waardeloos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1588 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1589 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je blijft ze maar uitvinden. Dan houden we het beter bij de wetten van Einstein en Newton hoor. Die hebben elk 1 regeltje waarmee we zo goed als alle beweging en bijhorende karakteristieken kunnen berekenen en voorspellen, van de snelheid van vallende appels tot de banen van planeten rond een ster (met die van Einstein iets nauwkeuriger dan die van Newton). Met je "4 regeltjes van harrie over beweging" (tot nu toe 4) kunnen we absoluut niks berekenen over beweging. Of enkel mss. de snelheid van harrie's val in de waanzinnigheid (en die snelheid benadert C). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1590 |
Europees Commissaris
|
![]() Arme harrie, twordt echt een 7 miljard tegen 1 situatie
![]() |
#1591 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vermits relativiteit veronderstelt dat de wetten in elk referentiekader dezelfde moeten blijven, maakt de richting niet uit, alleen de grootte van de snelheid volgens bewegingsrichting (X-as). Als ik zeg dat de trein op de aarde rijdt met 10m/s of de aarde eronder roteert in de tegenovergestelde richting met 10m/s, het resultaat is hetzelfde: de grootte van de snelheid is namelijk 10 m/s VOOR BEIDE WAARNEMERS. Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 18 mei 2011 om 22:46. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1592 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1593 | ||||||||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Via de Algemene Relativiteitstheorie kan men echter wèl zeggen dat de aarde (min of meer) rond de zon draait, omdat de zon een veel grotere massa heeft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat je ook kan doen is de driehoek omkantelen, de bewegingslijn en de tijdslijn worden dan omgewisseld en je krijgt gewoon hetzelfde effect. Citaat:
Stel dat je na 3 dagen de aarde terugvindt, dan kan je t.o.v. de aarde zeggen: "ja ok we gaan met 10000km/s". Maar t.o.v. een nabije planeet heeft het schip mss maar een snelheid van 100km/s. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Wij zien enkel een soort van doorsnede, en afhankelijk van hoe we kijken kan die doorsnede anders zijn. Zelfde principe als doorsneden van een kubus maken, maar dan in 4D. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En da's dus langer. En vermits de lichtsnelheid overal even snel gaat moeten de kloktikken dus verder uit elkaar liggen op de gele lijn. Stel nu dat het zwarte vlak een soort van soepel plastiek is. Als je nu de gele lijn recht zou willen maken dan ga je de rode krom moeten maken, dat is wat ik bedoel. En dan heb je dus een kortere gele lijn en een langere rode. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 19 mei 2011 om 00:23. |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1594 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=166 Maar te vergeefs... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1595 | |
|
![]() Citaat:
Het bestaan van maangetijden hebt ge nodig om te bewijzen dat de maan rond de aarde draait, maar dat aanvaard ge al. Het zijn de getijden op de aarde die bewijzen dat de aarde ook rond de maan draait. (Naast alle andere bv wiskundige bewijzen natuurlijk)
![]() |
![]() |
#1596 |
|
![]() Is het altijd geweest.
![]() |
#1597 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel versta je de kunst alles zo ingewikkeld mogelijk te maken. Dat is dan in ieder geval nog een nagel voor mijn kist.... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1598 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo niet dan is het schijn. Denk hier eerst eens goed over na voor je een multiple-choice antwoord geeft dat nergens op slaat. Citaat:
Ken je je eigen teksten niet waar ik antwoord op heb gegeven? Dan moet je even terugzoeken naar de vorige post. Anders moet ik dat allemaal voor je doen. Citaat:
De tegenstrijdigheid is gebleven, en is alleen weggemasseerd, maar is er nog steeds. Dat is wat ik aan wil en kan tonen. Maar niemand die het begrijpt. Citaat:
Citaat:
Iedereen ziet wat anders. Citaat:
Want de aarde kan zowel stil staan als ook als bewegend worden beschouwd voor een wegreizende raket, die dus zowel versnelt als vertraagt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is wat ik beweer, maar waarschijnlijk weet je niet wat SCHIJN is. Er zijn dus echte bewegingen en schijnbewegingen binnen de relativiteit van Einstein en dat is de tegenstrijdigheid. Denk hier eens goed over na voor je aan de gang blijft met ellen lange posten te schrijven in de foute veronderstelling dat ik nog nooit van de theorie van Einstein heb gehoord en daar helemaal niks van weet. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1599 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit laatste leidt tot tegenstrijdigheid, namelijk evenveel heelallen als er waarnemers zijn, ook bekend als het multiversum of de parallelle heelallen, die daar dan op lijken. Maar goed: dat is allemaal te moeilijk voor je om dat te begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1600 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |