Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2011, 15:17   #41
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
@ txiki

was dat al de 'GAL'?
Nee, dat was de Batallón Vasco Español.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 15:29   #42
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Eventjes off topic.

San Sebastian de moeite waard om te bezoeken? Mondaine badstad, hoe zit het met de prijzen daar?
Was het nog niet genoeg dat je een draadje geopend hebt over de prijs van een glas water in dure restaurants?
Oud 20 mei 2011, 15:37   #43
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dan moeten wij elkaar kennen. Walter en ik waren goed bevriend.
Dat zou best kunnen. Met wie was hij geen vriend?
Maar ik woon wel niet in zijn regio.

Laatst gewijzigd door giserke : 20 mei 2011 om 15:38.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 15:39   #44
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor ik begin te lezen:
is de herkomst van het Baskisch nog steeds niet te localiseren?

merkwaardig dat zo'n oude taal zolang overleeft, met zo weinig sprekers

geen tijdlijn bij de Kelten, zie ik
We kunnen Baskisch wel op grond van morfologische kenmerken (die niet noodzakelijk op taalverwantschap wijzen) indelen bij de zogenaamde agglutinerende talen. Ik ken geen woord Baskisch, maar heb dat vroeger wel eens opgezocht. De Fins-Oegrische talen (Fins, Laps, Ests, Hongaars), de Turkse talen (vroeger vaker dan nu als "Oeral-Altisch met de vorige groep samengerekend) en sommige Kaukasische talen behoren daartoe. Die Kaukasische lijken naar het schijnt nog het meest op Baskisch. Het is goed mogelijk dat in Europa uitsluitend dat soort talen gesproken werd voordat (volgens mij vanuit India zelf, en volgens anderen vanuit Oekraïne of Klein-Azië of Siberië of ergens daartussen: de zgn. "Urheimat") het Indo-Europees oprukte.

Maar ook die oud-Europese agglutinerende talen zouden met een Indische groep, de dravidische talen (voornaamste Tamil) verwant kunnen zijn. Het Nederlands dankt een groot deel van zijn woordenschat aan zo'n oude taal (de substraattaal van het Germaans, leverde, als ik het nog weet 40% van de Germaanse woordenschat op).

Ten slotte zijn ook de meeste Afrikaanse talen agglutinerend: de Bantoe-groep. Maar die werken meer met voorvoegsels en minder met achtervoegsels dan voornoemde groepen.

O ja, Etruskisch lijkt qua structuur ook op Baskisch.

Het begrip "oude taal" is ook nogal problematisch. Eigenlijk is Frans even oud als Latijn, of Afrikaans even oud als Nederlands, en als er een taal heeft bestaan waarvan alle andere afstammen (ik denk van niet), dan zijn alle talen even oud: zo oud als die taal. Ze zijn immers allemaal geleidelijk daaruit ontstaan.

En waarschijnlijk zijn alle talen ongeveer even oud, zelfs als ze op meer dan één plaats zijn ontstaan, maar dat zou ons hier te ver leiden.

Edit: ik zie nu pas dat Txiki een deel van dit verhaal al uitvoeriger heeft verteld. Maar toch met een iets andere invalshoek, dus ik laat dit toch maar staan.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 20 mei 2011 om 15:59.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 15:46   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat zou best kunnen. Met wie was hij geen vriend?
Maar ik woon wel niet in zijn regio.
Ik ook niet meteen. Nu soit, om enig zicht te geven in de mate van vriendschap: laten we zeggen dat er tot op de laatste dag regelmatig telefonisch over-en-weer gebel was, tot op zijn sterfbed toe.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 20 mei 2011, 18:42   #46
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Eventjes off topic.

San Sebastian de moeite waard om te bezoeken? Mondaine badstad, hoe zit het met de prijzen daar?
San Sebastian is een ontzettend mooie stad. Er is een geweldige boulevard met veel restaurants en cafeetjes. De prijzen zijn afhankelijk van waar je eet, waar je slaapt etc..
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 20:59   #47
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
San Sebastian is een ontzettend mooie stad. Er is een geweldige boulevard met veel restaurants en cafeetjes. De prijzen zijn afhankelijk van waar je eet, waar je slaapt etc..
Wie Donostia kent, gaat daar zeer goedkoop op vakantie. Ik heb er jaren een hele maand vol pension gelogeerd voor amper 500 euro.

Uiteraard zijn de prijzen afhankelijk van waar je eet en slaapt. Dat is overal. Donostia stelt op zich ook bijzonder weinig voor. Ik verveel me dood in die stad. Tenzij ik er naartoe kan met kameraden om er de normale café's enzo af te gaan.
Oud 21 mei 2011, 11:48   #48
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het is dan wachten tot eind jaren tachtig, begin jaren negentig vooraleer er zich een diepe, grondige crisis voordoet binnen de links-nationalistische beweging.
Hier wordt wel een enorme sprong in de tijd gemaakt.
Citaat:
...Een paar dagen later kondigde ETA een staakt-het-vuren af.
1998 was ook het jaar waarin HB bij voorbaat ontbonden werd.
U schrijft dat, terwijl u eigenlijk nergens uitlegt waar dat geweld precies uit bestond.
Daarom dat ik uw betoog ook heel gekleurd vind.
U beschrijft wel heel uitgebreid het geweld dat gebruikt werd om het streven naar autonomie van Baskenland te beknotten, maar over het geweld van ETA zwijgt u, tot u het plots over een wapenstilstand heeft...

Is het niet zo dat ETA vooral bomaanslagen pleegde ?
Dat ETA handelaars afperste en 'revolutionaire taks" eiste ?
Werden bij die bomaanslagen niet ook toeristen geviseerd (ik herinner mij toch nog muurschilderingen genre : "Dit is Spanje niet, dit is Baskenland", die de toeristen moesten waarschuwen dat zij net zo goed hun bloed zouden kunnen zien bloeien, ook al hebben ze met heel dat conflict niets te maken).

Wat mij ook opvalt is dat die andere gebieden die naar autonomie streefden (Catalonië) niet tot zo'n bloedige beweging overgegaan zijn.
Oud 21 mei 2011, 13:52   #49
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht

nu zullen we het over de credentials van ETA moeten hebben

die zijn afgezakt van een volwaardige verzetsgroep (denk aan het spectaculaire 'airborne maken' van carrero blanco) naar een trieste terroristenorganisatie

(*) Volgens gegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zou het eerste dodelijke slachtoffer van ETA de 22 maanden jonge baby

Mar�*a Begoña Urroz Ibarrola

zijn, als gevolg van collaterale schade, door een bom die op 28 juni 1960 geplaatst werd in het station Amara te San Sebastián. .
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 14:49   #50
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Hoe dan ook heeft ook de IRA bewezen dat geweld, allesinds nu, in Europa contraproductief werkt.

@ Txiki: Alvast bedankt voor de uitleg. En wat zijn de vooruitzichten voor de verkiezingen van morgen (zondag)?
Oud 21 mei 2011, 15:02   #51
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Hoe dan ook heeft ook de IRA bewezen dat geweld, allesinds nu, in Europa contraproductief werkt.

@ Txiki: Alvast bedankt voor de uitleg. En wat zijn de vooruitzichten voor de verkiezingen van morgen (zondag)?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.
Zeker gezien de onvrede bij de Spaanse jeugd.
Het is mij echter niet duidelijk wat ze nu precies willen.
Verandering, want het gaat niet goed, maar dat lijkt mij nogal vaag.
Oud 21 mei 2011, 15:08   #52
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier wordt wel een enorme sprong in de tijd gemaakt.

U schrijft dat, terwijl u eigenlijk nergens uitlegt waar dat geweld precies uit bestond.
Daarom dat ik uw betoog ook heel gekleurd vind.
U beschrijft wel heel uitgebreid het geweld dat gebruikt werd om het streven naar autonomie van Baskenland te beknotten, maar over het geweld van ETA zwijgt u, tot u het plots over een wapenstilstand heeft...

Werden bij die bomaanslagen niet ook toeristen geviseerd (ik herinner mij toch nog muurschilderingen genre : "Dit is Spanje niet, dit is Baskenland", die de toeristen moesten waarschuwen dat zij net zo goed hun bloed zouden kunnen zien bloeien, ook al hebben ze met heel dat conflict niets te maken).

Wat mij ook opvalt is dat die andere gebieden die naar autonomie streefden (Catalonië) niet tot zo'n bloedige beweging overgegaan zijn.
Wat ETA allemaal uitgespookt heeft, weten we zo goed als allemaal: aanslagen, doden, gewonden, revolutionaire belasting... en dat hoef ik hier dan ook niet allemaal te herhalen, vind ik.

Wat die muurschildering betreft: dat is jouw interpretatie. Ook heel gekleurd dus. Trouwens, ik heb hier nog zo'n affiches liggen. Enne... in al die jaren dat ik er rondgelopen heb als toerist en dan als bewoner, heb ik nooit bedreigd gevoeld door wie of wat dan ook.

En Catalonië: zoek eens naar Terria Lliure.
Oud 21 mei 2011, 15:08   #53
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht

Geweld lost niks op. Zoveel is inderdaad duidelijk.
Oud 21 mei 2011, 15:10   #54
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

[quote=eno2;5469251]
Citaat:

nu zullen we het over de credentials van ETA moeten hebben

die zijn afgezakt van een volwaardige verzetsgroep (denk aan het spectaculaire 'airborne maken' van carrero blanco) naar een trieste terroristenorganisatie

(*) Volgens gegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zou het eerste dodelijke slachtoffer van ETA de 22 maanden jonge baby

Mar�*a Begoña Urroz Ibarrola

zijn, als gevolg van collaterale schade, door een bom die op 28 juni 1960 geplaatst werd in het station Amara te San Sebastián. .
De oprichters van ETA hebben de organisatie allemaal de rug toegekeerd vanaf het moment dat ETA met bomauto's begon. En dus eender wie slachtoffer kon blijven, in plaats van de eigenlijke vijand (Spaans leger, Guardia Civil...).
Oud 21 mei 2011, 15:26   #55
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
de gemuilkorfde
beter dan bankovervallen
Oud 21 mei 2011, 15:39   #56
eno2
Banneling

Standaard

een gewoon gemeenteraadslid

ik heb de commotie "zonder grenzen" toen meegemaakt in Spanje 1997
Oud 22 mei 2011, 09:06   #57
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:

Zou dat een ziek gevoel voor humor van de ETA zijn ?
Blanco in het Spaans betekent immers ook roos, schietschijf.
Oud 22 mei 2011, 13:28   #58
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou dat een ziek gevoel voor humor van de ETA zijn ?
Blanco in het Spaans betekent immers ook roos, schietschijf.
ze hebben in elk geval hun blanco goed geraakt, wat sinds die dag niets dan neergang voor ETA

Angel bleek een wrekende engel te zijn

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 mei 2011 om 13:29.
Oud 22 mei 2011, 23:17   #59
eno2
Banneling

Standaard

navarra dus ook weer zo'n onder de voet gelopen kleine staat
Oud 22 mei 2011, 23:54   #60
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik heb de commotie "zonder grenzen" toen meegemaakt in Spanje 1997
Moest je niet partijdig zijn zou je ook vermelden dat de Spaanse staat ook doodseskaders opgericht heeft. Van een terreurorganisatie kan men dit verwachten - voor een staat is het beneden alle peil. De Spaanse staat heeft toen al haar credibiliteit verspeelt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be