![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, dat was de Batallón Vasco Español.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Was het nog niet genoeg dat je een draadje geopend hebt over de prijs van een glas water in dure restaurants?
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik woon wel niet in zijn regio. Laatst gewijzigd door giserke : 20 mei 2011 om 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ook die oud-Europese agglutinerende talen zouden met een Indische groep, de dravidische talen (voornaamste Tamil) verwant kunnen zijn. Het Nederlands dankt een groot deel van zijn woordenschat aan zo'n oude taal (de substraattaal van het Germaans, leverde, als ik het nog weet 40% van de Germaanse woordenschat op). Ten slotte zijn ook de meeste Afrikaanse talen agglutinerend: de Bantoe-groep. Maar die werken meer met voorvoegsels en minder met achtervoegsels dan voornoemde groepen. O ja, Etruskisch lijkt qua structuur ook op Baskisch. Het begrip "oude taal" is ook nogal problematisch. Eigenlijk is Frans even oud als Latijn, of Afrikaans even oud als Nederlands, en als er een taal heeft bestaan waarvan alle andere afstammen (ik denk van niet), dan zijn alle talen even oud: zo oud als die taal. Ze zijn immers allemaal geleidelijk daaruit ontstaan. En waarschijnlijk zijn alle talen ongeveer even oud, zelfs als ze op meer dan één plaats zijn ontstaan, maar dat zou ons hier te ver leiden. Edit: ik zie nu pas dat Txiki een deel van dit verhaal al uitvoeriger heeft verteld. Maar toch met een iets andere invalshoek, dus ik laat dit toch maar staan.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 20 mei 2011 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() San Sebastian is een ontzettend mooie stad. Er is een geweldige boulevard met veel restaurants en cafeetjes. De prijzen zijn afhankelijk van waar je eet, waar je slaapt etc..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard zijn de prijzen afhankelijk van waar je eet en slaapt. Dat is overal. Donostia stelt op zich ook bijzonder weinig voor. Ik verveel me dood in die stad. Tenzij ik er naartoe kan met kameraden om er de normale café's enzo af te gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarom dat ik uw betoog ook heel gekleurd vind. U beschrijft wel heel uitgebreid het geweld dat gebruikt werd om het streven naar autonomie van Baskenland te beknotten, maar over het geweld van ETA zwijgt u, tot u het plots over een wapenstilstand heeft... Is het niet zo dat ETA vooral bomaanslagen pleegde ? Dat ETA handelaars afperste en 'revolutionaire taks" eiste ? Werden bij die bomaanslagen niet ook toeristen geviseerd (ik herinner mij toch nog muurschilderingen genre : "Dit is Spanje niet, dit is Baskenland", die de toeristen moesten waarschuwen dat zij net zo goed hun bloed zouden kunnen zien bloeien, ook al hebben ze met heel dat conflict niets te maken). Wat mij ook opvalt is dat die andere gebieden die naar autonomie streefden (Catalonië) niet tot zo'n bloedige beweging overgegaan zijn.
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
die zijn afgezakt van een volwaardige verzetsgroep (denk aan het spectaculaire 'airborne maken' van carrero blanco) naar een trieste terroristenorganisatie (*) Volgens gegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zou het eerste dodelijke slachtoffer van ETA de 22 maanden jonge baby Mar�*a Begoña Urroz Ibarrola zijn, als gevolg van collaterale schade, door een bom die op 28 juni 1960 geplaatst werd in het station Amara te San Sebastián. . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe dan ook heeft ook de IRA bewezen dat geweld, allesinds nu, in Europa contraproductief werkt.
@ Txiki: Alvast bedankt voor de uitleg. En wat zijn de vooruitzichten voor de verkiezingen van morgen (zondag)?
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Zeker gezien de onvrede bij de Spaanse jeugd. Het is mij echter niet duidelijk wat ze nu precies willen. Verandering, want het gaat niet goed, maar dat lijkt mij nogal vaag.
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat die muurschildering betreft: dat is jouw interpretatie. Ook heel gekleurd dus. Trouwens, ik heb hier nog zo'n affiches liggen. Enne... in al die jaren dat ik er rondgelopen heb als toerist en dan als bewoner, heb ik nooit bedreigd gevoeld door wie of wat dan ook. En Catalonië: zoek eens naar Terria Lliure.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geweld lost niks op. Zoveel is inderdaad duidelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=eno2;5469251]
Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() ![]() een gewoon gemeenteraadslid ik heb de commotie "zonder grenzen" toen meegemaakt in Spanje 1997 |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Zou dat een ziek gevoel voor humor van de ETA zijn ?
Blanco in het Spaans betekent immers ook roos, schietschijf.
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Angel bleek een wrekende engel te zijn Laatst gewijzigd door eno2 : 22 mei 2011 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() navarra dus ook weer zo'n onder de voet gelopen kleine staat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Moest je niet partijdig zijn zou je ook vermelden dat de Spaanse staat ook doodseskaders opgericht heeft. Van een terreurorganisatie kan men dit verwachten - voor een staat is het beneden alle peil. De Spaanse staat heeft toen al haar credibiliteit verspeelt.