Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou best de nieuwe Vlaamse hoofdstad worden?
Brugge 5 6,67%
Gent 6 8,00%
Antwerpen 20 26,67%
Mechelen 15 20,00%
Leuven 6 8,00%
Hasselt 3 4,00%
andere 20 26,67%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2011, 21:51   #21
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Als ik moet kiezen uit bovenstaande poll kies ik voor Mechelen of Leuven.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 21:51   #22
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Maar anders krijg je zo'n marginaal klein provincie'tje. Vooral op gebied van inwoners.
Ik vind Friesland al nipt, maar daar valt al helemaal niets tegen te doen.

Brabant is een probleemgeval. Ik rekende Bergen-op-Zoom en Roosendaal bij het Zuiden, omdat deze strategisch beter bij Antwerpen passen. Spoorlijnen en autosnelwegen zijn in dat opzicht criteria.
Zelf Breda wou ik bij Antwerpen steken.

Ter compensatie wou ik Turnhout bij het Noorden indelen, maar die hebben geen spoorverbinding met Eindhoven.

Het zou ook moeten zorgen voor een uitwissing van de hedendaagse grens tussen België en Nederland. Want nu is dat nog echt heel vaak een grens. Die mensen moeten terug landgenoten worden!

Een andere oplossing is Brabant in 3 splitsen. Een deel waar Mechelen of Leuven de hoofdplaats van is. Een ander deel voor Antwerpen, en dan een deel met Eindhoven als hoofdplaats.
Treinverbindingen? We hebben tegenwoordig autootjes die kunnen vliegen. Wat willen we nog meer. Ik denk wel dat je op moet passen dat je niet weer probeert kunstmatig iets te creëren. West-Brabanders en Antwerpenaren zijn zeer verschillende volksgroepen. Laat iedere streek gewoon z'n eigenheid behouden binnen die eigen grenzen. Eenheid in verscheidenheid! Bij een politieke vergaande samenwerking tussen Noord en Zuid is het noodszakelijk dat het Noorden en de Noordelingen zich toch wel op gepast afstand houden van wat er in het Zuiden geschiedt.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 21:59   #23
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Leuven ligt centraal en heeft de luchthaven direct in de buurt.
Oud 23 mei 2011, 22:01   #24
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien heb je gelijk op het gebied van Brabant.

- Maar in Zeeuws-Vlaanderen zie je toch dat die mensen zich nu al halve Vlamingen voelen. Als je ziet hoeveel mensen uit Terneuzen of Breskens er zich naar het zuiden begeven.
- Het gros van de Limburgers voelt zich trouwens ook meer verbonden met het Limburg over het water, dan met de provincie Luik. Ook hier zie ik geen graten in een samensmelting.

En de samensmelting van Oost- en West-Vlaanderen is ook evident.
Oud 23 mei 2011, 22:02   #25
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

@Unie: inderdaad; de Noordwesthoek is al eeuwen Hollandstalig en ook Breda als garnizoensstad al lang Hollands beïnvloed, en tegenwoordig is heel Noord-West-Brabant wel een mengeling tussen Brabants en Randstads. Hoewel ze oorspronkelijk dus inderdaad door antwerpenaren gekoloniseerd/bevolkt schijnen te zijn, voelen ze zich nu toch niet meer echt super met ons verwant [tenzij mss in de dorpkes die pal op de grens liggen. maar ook daar aan de Ollandse kant veel randstadinwijkelingen, en aan de Vlomse kant uitgeweken antwerpenaren dus dat gaat de laatste 50 jaar mss ook niet meer op]
De huidige grenzen hebben dus wel voordelen, hoewel oplossingen voor Boal (Baarle) en Put (Putte) niet onwenselijk zouden zijn. Maar eigenlijk ben ik helemaal geen grootnederlander dus waarom spreek ik mij daar over uit
Maar 't drijft weer af. Ja bgf, ge mut kieze

edit: ik heb een vriendin uit omgeving Hulst (zeeuw-vl) en toen ik nav. uitdieping van et Scheld zei dat we Zeeuws-Vlaanderen gingen annexeren, vond ze het idd niet zo erg want haar dialect was toch meer Oostvlaams dan Zeeuws.

OT: tav. alle gruut-nederlanders hier een episch 'èrreke' http://www.youtube.com/watch?v=Q_2auYMS-VM

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 23 mei 2011 om 22:09.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 22:02   #26
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Leuven ligt centraal en heeft de luchthaven direct in de buurt.
Binnenkort komt er ook een treinverbinding tussen Mechelen en de luchthaven. Een projectje dat miljarden kost.
Oud 23 mei 2011, 22:03   #27
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Ja bgf, ge mut kieze
Ik heb Mechelen aangevinkt... Het ligt centraal in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 23 mei 2011 om 22:03.
Oud 23 mei 2011, 22:06   #28
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Mijn excuses, dad had ik over't hoofdt gezien.

Mr Orange: Maar als Brussel e zwart gat in Vlönderen vormt, ligt Leuven dan nog wel zo centraal? tja mss is het idd niet zo erg als het in mijn gedachten lijkt.

Ik had wel meer stemmen voor Gent verwacht... Maar in de vlaanders zullen ze mss al slapen, we zien morgen wel of Gent/Brugge nog stemmen gaan krijgen.

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 23 mei 2011 om 22:07.
Oud 23 mei 2011, 22:09   #29
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien heb je gelijk op het gebied van Brabant.

- Maar in Zeeuws-Vlaanderen zie je toch dat die mensen zich nu al halve Vlamingen voelen. Als je ziet hoeveel mensen uit Terneuzen of Breskens er zich naar het zuiden begeven.
- Het gros van de Limburgers voelt zich trouwens ook meer verbonden met het Limburg over het water, dan met de provincie Luik. Ook hier zie ik geen graten in een samensmelting.

En de samensmelting van Oost- en West-Vlaanderen is ook evident.
Zeeuws Vlamingen voelen zich misschien wel deels Vlaams, maar zeker niet Belgisch en ik vraag me af of ze uiteindelijk toch de verbondenheid met Nederland, die er ook een is van eeuwenlang, zomaar op zullen geven. Vooral als blijkt dat de kleine Vlaamse staat straks duurder voor de portemonnaie uit gaat vallen.

Nederlanders voelen zich sowieso wel een beetje verbonden met de Vlamingen. Vlaanderen is een stukje ''binnenland in het buitenland'' zoals het hier gezien wordt. Ik ken vrijwel niemand die niet eens of regelmatig naar Antwerpen trekt. Al is het voor mij nu wel lang geleden. Zeker een jaar of...uh zes denk ik.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 22:34   #30
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Mijn excuses, dad had ik over't hoofdt gezien.

Mr Orange: Maar als Brussel e zwart gat in Vlönderen vormt, ligt Leuven dan nog wel zo centraal? tja mss is het idd niet zo erg als het in mijn gedachten lijkt.

Ik had wel meer stemmen voor Gent verwacht... Maar in de vlaanders zullen ze mss al slapen, we zien morgen wel of Gent/Brugge nog stemmen gaan krijgen.
Ik ben van Merelbeke ... wat toch bijna zo goed als Gentse voorstad is.

Gent is een zeer charmante stad, maar dat willen we ook zo houden. Geen ambities voor hoofdstad dus

Mechelen lijkt me geschikt: veel mogelijkheid tot uitbreiden (al die gebouwen die bijgebouwd gaan moeten worden)

Alhoewel dat in Antwerpen ook mogelijk is. Op Linkeroever is er nog veel plaats over.
Oud 24 mei 2011, 09:59   #31
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Nja ik weet niet ofdat we het Europees (of Vlaams) Parlement op Sint'anneke plage willen zenne
Ze zullen heule ook wel meer gewaardeerd voelen op de rechter.

Maar iet waardat ik gisteren nog aan moest denken, is dat ik mss wel het internationaal allure van een hoofdstad was vergeten mee te calculeren in mijn keuze voor Mechelen.
Who de fuck in het buitenland heeft er ooit al van Mechelen gehoord? Berlijn, Parijs, Londen, Amsterdam, Oslo, Stockholm, dat zijn namen.
Antwerp, Ghent, zelfs Bruges dat zijn merken waarmee ge in het buitenland kunt afkomen en dat wel buitenlandse investeringen zou kunnen aantrekken. Mechelen? Hm daar vrees ik wa voor.
Bij een Vlaamse onafhankelijkheid moeten we ons natuurlijk wel een beetje op de internationale kaart zetten hé. Hmm..
Oud 24 mei 2011, 11:22   #32
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Op de vraag in dit topic: Antwerpen. 't is de grootste stad, en lelijk of zonder internationale allure is ze ook niet.

Voor een eventuele samenstaat: de belangrikste kandidaten zijn natuurlijk Brussel en Amsterdam, maar als je iets zoekt dat centraal ligt kom je ergens in de buurt van Breda uit ofzo. Antwerpen is dan geen slechte optie, het is ook in de nieuwe combinatie een van de grootste (en meest historisch significante) steden, het ligt nog enigzins dicht bij het zojuist bepaalde centrale punt en het ligt praktisch op de oude grens.
Oud 24 mei 2011, 11:38   #33
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Zijn jullie eigenlijk al eens in Leuven geweest? Daar is gewoonweg geen plaats voor een hele resem aan internationale instituties, en zeker niet binnen de ring. Zelfs een voorstad als Herent, dat officiëel niet bij Leuven hoort, geraakt al volgebouwd. Ik veronderstel dat hetzelfde geldt voor Mechelen.

Vlaanderen heeft (buiten Brussel) slechts twee steden van enige omvang: Gent en Antwerpen. En als het erop aankomt verkies ik dan toch Antwerpen. Hun 'arrogantie' kan mij niet zoveel schelen, dat is net iets dat perfect past bij hoofstedelingen en je moet al een series inferioriteitscomplex hebben om je daaraan te storen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 11:43   #34
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Antwerpen is gewoon de meest logische keuze. Niet dat ik een Antwerpen fan ben, maar het is de enige echte grootstad die we hebben buiten Brussel.
Oud 24 mei 2011, 11:47   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik moet kiezen uit bovenstaande poll kies ik voor Mechelen of Leuven.
Leuven is inderdaad geruime tijd hoofdstad van het hertogdom Brabant geweest. Mechelen was indertijd ook de residentie van een Habsburgse dame. Maar ik zou net zogoed voorstander zijn van Antwerpen.
Oud 24 mei 2011, 11:58   #36
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
5-5

Énnn den Aantwaarp is aan een inhaalbeweging bezig!
Oud 24 mei 2011, 12:00   #37
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Doel
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 13:58   #38
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Langemark-Poelkapelle
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 13:59   #39
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een andere optie is Amsterdam.
Of Anchorage.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 14:15   #40
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Langemark-Poelkapelle
Langemarck
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be