Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2011, 16:00   #21
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Heb ik gedaan en ieder geeft z'n eigen perceptie weer.

Ik vertrouw meer op dat rapport.

Indien Mladic 'n monster was, lopen er nog wel 'n paar monsters rond die nooit voor dat tribunaal hebben moeten verschijnen, laat staan bestraft werden.
Da's waar, inclusief Generaal Janvier.

De 'Joegoslavische oorlogen' kenmerken zich door beestachtigheden van alle partijen. Ik heb er geen goede partij in kunnen ontdekken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 16:10   #22
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Arme Mladic,

Geflikt door al die stoute moslims die neplijken in de grond staken, daarna ofwel in rook opgegaan zijn of verhuist zijn naar het westen, waar ze nu halalbubbels aan hun zwembad drinken...
nog nooit "Bosniacs" ontmoet?
Het zijn zelden godsdienstige seuten....en ze nippen al even graag als die andere "Joegoslaven" eens van een "dreupelke"(ze stoken daar ook ferme borreltjes )

Neen.....die kerel Mladic is door zijn toenmalige hoge rang(opperbevelhebber van de Servische gewapende eenheden in Bosnie) verantwoordelijk voor het wangedrag van zijn troepen(dat komt met de rang,en het gaat en niet alleen omtrent Srebrenica).Straks krijgt hij de kans om te bewijzen dat hij er naar streefde zijn troepen te disciplineren(bijvoorbeeld door het doen uitvoeren van een normale straf voor een soldaat in oorlogstijd die zich ernstig misdraagt : executie)....

Maar ik denk niet dat hij zich zal kunnen "lospraten"....

Laatst gewijzigd door kelt : 27 mei 2011 om 16:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 16:13   #23
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het zijn zelden godsdienstige seuten....en ze nippen al even graag als die andere "Joegoslaven" eens van een "dreupelke"(ze stoken daar ook ferme borreltjes )

Neen.....die kerel Mladic is door zijn toenmalige hoge rang(opperbevelhebber van de Servische gewapende eenheden in Bosnie) verantwoordelijk voor het wangedrag van zijn troepen(dat komt met de rang,en het gaat en niet alleen omtrent Srebrenica).Straks krijgt hij de kans om te bewijzen dat hij er naar streefde zijn troepen te disciplineren(bijvoorbeeld door het doen uitvoeren van een normale straf voor een soldaat in oorlogstijd die zich ernstig misdraagt : executie)....

Dat is toch wat ik zeg: arme Mladic.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 16:14   #24
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

De 'Joegoslavische oorlogen' kenmerken zich door beestachtigheden van alle partijen. Ik heb er geen goede partij in kunnen ontdekken.
idd...
Er figureerden inmiddels reeds Kroatische- en Bosnische officieren op het beklaagdenbankje...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 16:25   #25
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Generaal Janvier heeft destijds inderdaad een zeer, zeer kwalijke rol gespeeld.
Je hebt verder gelijk hoor, maar oorlogen zijn per definitie beestachtig en burgeroorlogen misschien nog wel beestachtiger dan gewone, conventionele oorlogen.

Wat mij aan die "Joegoslavische oorlogen" zo steekt, is dat men zowel toen als nu vrij eenzijdig de schuld op de Serviërs heeft geschoven. Het heersende beeld, de heersende opinie is en was, kort gezegd; Servië en de Serviërs zijn de grote boeman en de anderen, zij het Kroaten, Bosnische moslims, Macedoniërs of Kosovo-Albanen, hebben zich enkel maar verdedigd. En dat is dus beslist niet zo.
De Serviërs hebben een onevenredig groot deel van de schuld op zich geschoven gekregen, hetgeen enkele jaren geleden dan nog eens resulteerde in een regelrechte landroof waarbij Kosovo, onder luid applaus van de Amerikanen en andere belanghebbenden zoals de EU en de islamitische wereld, afgestaan moest worden.
Dat alles druist tegen elk gevoel voor rechtvaardigheid in.
Oud 27 mei 2011, 16:52   #26
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Straks valt hij ineens dood neer zonder dat hij z'n uitleg heeft kunnen doen...'n lang aanslepende hartkwaal doet 't nog steeds goed.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 17:30   #27
Koevoet
Burger

Koevoet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Wat mij aan die "Joegoslavische oorlogen" zo steekt, is dat men zowel toen als nu vrij eenzijdig de schuld op de Serviërs heeft geschoven. Het heersende beeld, de heersende opinie is en was, kort gezegd; Servië en de Serviërs zijn de grote boeman en de anderen, zij het Kroaten, Bosnische moslims, Macedoniërs of Kosovo-Albanen, hebben zich enkel maar verdedigd. En dat is dus beslist niet zo.
De Serviërs hebben een onevenredig groot deel van de schuld op zich geschoven gekregen, hetgeen enkele jaren geleden dan nog eens resulteerde in een regelrechte landroof waarbij Kosovo, onder luid applaus van de Amerikanen en andere belanghebbenden zoals de EU en de islamitische wereld, afgestaan moest worden.
Dat alles druist tegen elk gevoel voor rechtvaardigheid in.
Dat is door de historische banden van Servië met Rusland. Oom Sam kon het niet hebben dat er nog ergens in het hartland van Europa een staatje was dat het aandurfde om banden te onderhouden met Rusland. Daarom moet Servië zich al jaren publiek vernederen en zal het de kelk tot op de bodem moeten ledigen eer het kans maakt lid te worden van de EU. De VS haalden trouwens hun slag thuis, samen met Rusland maakten ze een deal die stelde dat de Balkan voortaan onder Westerse (lees: NATO) invloed zou vallen en dat de Caucasus off-limits was voor de VS en NATO. Totdat Georgië zich nadrukkelijk begon te profileren natuurlijk...
Koevoet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2011, 17:44   #28
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koevoet Bekijk bericht
Dat is door de historische banden van Servië met Rusland. Oom Sam kon het niet hebben dat er nog ergens in het hartland van Europa een staatje was dat het aandurfde om banden te onderhouden met Rusland. Daarom moet Servië zich al jaren publiek vernederen en zal het de kelk tot op de bodem moeten ledigen eer het kans maakt lid te worden van de EU. De VS haalden trouwens hun slag thuis, samen met Rusland maakten ze een deal die stelde dat de Balkan voortaan onder Westerse (lees: NATO) invloed zou vallen en dat de Caucasus off-limits was voor de VS en NATO. Totdat Georgië zich nadrukkelijk begon te profileren natuurlijk...
Precies, Servië is als wisselgeld misbruikt in de geopolitieke spelletjes van de VS, de EU en ook Rusland, met een niet onbelangrijke bijrol voor Turkije overigens.
Oud 27 mei 2011, 20:40   #29
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet helemaal. De formulering werd anders maar het kwam op hetzelfde neer:
Een bericht van drie weken geleden:

Wat mij betreft: Belgie, in ieder geval hartelijk dank voor jullie steun in deze kwestie!
Ik zou het daarmee eens zijn, hoe schuldig of onschuldig Mladic ook is, als ik niet met 100% zekerheid wist dat een loterij beter zou zijn voor de rechtsstaat (ik kan eigenlijk niet zeggen rechtszekerheid, want nu hebben we wel onrechtszekerheid) dan de internationale gerechtshoven die ik van nabij heb leren kennen.

Zulke zaken mag men niet aan rechters overlaten; die zijn daarvoor niet neutraal genoeg. Gewone volksmensen zijn beïnvloedbaar en begrijpen het recht misschien niet, maar ze dwalen meestal niet opzettelijk. Rechters doen dat vrijwel altijd wel, en zeker wanneer de hernieuwing van hun mandaat van politici afhangt, zoals bij internationale hoven gebruikelijk is.
Oud 27 mei 2011, 20:42   #30
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Precies, Servië is als wisselgeld misbruikt in de geopolitieke spelletjes van de VS, de EU en ook Rusland, met een niet onbelangrijke bijrol voor Turkije overigens.
Hoog tijd dat we de heersende klasse alle steun onttrekken. Kunnen ze ons meteen Turkije niet meer in de maag splitsen.
Oud 27 mei 2011, 20:44   #31
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar de Serviërs hebben, historisch beschouwd, vrijwel alle langdurige onrecht ondergaan.
Oud 27 mei 2011, 23:25   #32
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Maar de Serviërs hebben, historisch beschouwd, vrijwel alle langdurige onrecht ondergaan.
Misschien.
Als dat zo is, áls dat al zo is, dan hadden ze een Bart de Wever moeten hebben, geen Milosovic.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 07:32   #33
RSK
Burgemeester

Standaard

De erkende autoriteiten van de Bosnische Serviërs hebben vastgesteld dat Naser Oric in de regio Srerebnica 3.500 Servische burgers vermoorde. In Bratunac kan je een begraafplaats vinden waar honderden Servische burgers liggen die door Naser Oric vermoord werden in 1992. In die regio kan je een paar van dat soort begraafplaatsen vinden. Dit is ook vastgesteld door een onafhankelijke Servische documentatie centrum in Belgrado De Westerse media kwalificeert de bewijsstuk die getuigen van de wandaden van de Bosnische Moslims als Servische nationalistische propaganda. De term nationalisme wordt door de media gebruikt om de bewijslast van de andere partij (de Serviërs) in diskrediet brengen.

Naser Oric heeft met zijn mannen van 1992 tot 1995 3.500 Servische burgers (voornamelijk vrouwen en kinderen) onder gruwelijke omstandigheden om het leven gebracht. De bewijzen kan je terug vinden in de archieven van de autoriteiten van de Bosnische Serviërs.

In het rapport "SREBRENICA het verzwegen rapport" door Carlos Martins Branco kan je een aantal Servische dorpen en steden treffen die door de troepen van Naser Oric met de grond gelijk werden gemaakt.
Dat zijn de volgende dorpen en plaatsen:
- Sikirici, Konjevic Polje, Glogova, Zalazje, Fakovici, Kaldura, Fakovici, Brezani, Krnica, Zagoni, Orlice, Jezhtica, Bijelaca, Crni Vrh, Kamenica, Bjelovac, Kravica, Skelani, Zabokvica, etc.

Bosnische Moslims vernielen een Servische kerk
http://www.youtube.com/watch?v=IiAQF7_GhpA

Wandaden van de Bosnische Moslims
http://www.youtube.com/watch?v=2AcnO2ahEG4

Het Bosnische leger
http://www.youtube.com/watch?v=A4aXoyXsmNk

Laatst gewijzigd door RSK : 28 mei 2011 om 07:33.
RSK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 07:34   #34
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Misschien.
Als dat zo is, áls dat al zo is, dan hadden ze een Bart de Wever moeten hebben, geen Milosovic.
Werd Milosevic ooit veroordeeld door een rechtbank?
Oud 28 mei 2011, 08:10   #35
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Opvallend milde beoordelingen over en verontschuldigingen van Mladic lees ik op het forum. Is dat omdat Mladic eigenlijk een held is? Hij vocht tegen de moslims. Diverse berichten van die strekking heb ik gelezen.

Citaat:
Mladic zei tegen mij: 'Kijk goed om je heen. Dit is ons probleem met de moslims, maar jullie zullen dat over tien tot vijftien jaar ook krijgen'. Hij deed dat in antwoord op mijn vraag waarom hij de aanval op Srebrenica had geopend,'' aldus De Haan. Volgens de ex- VN'er voegde Mladic eraan toe dat de Serviërs al zó lang problemen ondervonden met moslims dat ze er genoeg van hadden. ,,Het moest worden opgelost.''
Bron: http://delagelanden.huibs.net/2007/0...lders-het.html
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 08:19   #36
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Opvallend milde beoordelingen over en verontschuldigingen van Mladic lees ik op het forum. Is dat omdat Mladic eigenlijk een held is? Hij vocht tegen de moslims. Diverse berichten van die strekking heb ik gelezen.

Bron: http://delagelanden.huibs.net/2007/0...lders-het.html
ten eerste was er burgeroorlog, dan vallen er slachtoffers. Het is nu een beetje oneerlijk om enkel de Servierste gaan berechten en de moslimse bosnische massamoordenaars vrijuit te laten gaan.

De meeste slachtoffers vielen als represaillemaatregelen tegenover vorige atrociteiten.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 08:34   #37
RSK
Burgemeester

Standaard

Op 26 mei jongstleden heeft Anne Mulder (een vertegenwoordiger van de VVD en ex-Dutchbatter) op Nederland 2 iets opmerkelijks gezegd. Hij schepte op (zo klonk het wel) hoe zijn toenmalige commandant dhr. Karremans zei: "godverdomme ,alle Serven aan het gas" toen hij aan het communiceren was met zijn commando en om luchtsteun vroeg.

Citaat:
“ik heb veel respect voor Karremans. Die man nam verstrekkende besluiten. Hij liep nog te vloeken; ‘godverdomme ,alle Serven aan het gas’. Letterlijk. En aan de telefoon; ik wil bommen hebben. Hij was heel fel. Ik vond dat een koelbloedig besluit. Want ik wist ook dat de Bosnische Serven hadden gedreigd het hele bataljon kapot te schieten als er vliegtuigen kwamen." Anne Mulder http://tweedewereldoorlogeducatie.bl...brenica-3.html
Hoe zou men in het Westen reageren als een politicus met trots zou toegeven, dat zijn commandant riep alle Nederlanders, Joden of een andere bevolking aan het gas? De media en de maatschappij zou zo'n iemand terechtstellen en veroordelen. Indien men roept dat alle Serviërs vergast moeten worden, dan is dat blijkbaar een dood normale zaak. Het is ook normaal als oorlogsmisdadigers die de dood van duizenden Servische burgers op hun geweten hebben, door Den Haag vrij gesproken worden of tot zeer lage straffen veroordeeld worden. Hieruit valt af te leiden dat er een Servo-fobische sfeer heerst in het Westen. Die vaststelling kan ook bevestigd worden door het feit dat de commandant van de Bosnische Moslims (Naser Oric) en andere misdadigers die bloedbaden onder de Servische bevolking hadden gepleegd, veroordeeld worden tot zeer lage straffen. De bewijzen van de bloedbaden onder de Servische bevolking worden door het Tribunaal in Den Haag niet in acht genomen, omdat deze afkomstig zijn van Servische bronnen.

De heer Anne Mulder die toegaf dat zijn commandant riep alle Serviërs aan het gas, moet het feit in acht nemen dat de Servische bevolking in 1941 door fascistische regimes (onder het patronaat van Adolf Hitler) in concentratiekampen werd omgebracht. Alleen in vernietigingskamp Jasenovac werden er 800.000 Servische burgers vermoord volgens bronnen zowel uit het voormalige Nazi-Duitsland als van de geallieerden. De Kroaten en Bosnische Moslims rehabiliteerden die fascistische anti-Servische politiek in het begin van de jaren negentig, toen zij besloten om op een onwettelijke manier de onafhankelijkheid van Joegoslavische federale eenheden (Kroatië en Bosnië en Herzegovina) uit te roepen. Ratko Mladic was destijds in 1991 aanwezig in Knin. Hij was toen de commandant van een eenheid van het reguliere Joegoslavische leger en hij wist een invasie van Kroatische separatistische militaire formaties in Dalmatië (de Republiek van Servische Krajina) te verijdelen. Ratko Mladic had tevens een andere een escalatie van Kroatische wandaden voorkomen, toen hij met zijn eenheid Kroatische separatisten in april 1992 wist te verbannen uit de Servische gemeenten van Kupres in Bosnië en Herzegovina, die destijds tot Joegoslavië behoorden. Zowel in het kader van het Joegoslavische leger als binnen het leger van Republika Srpska coördineerde Ratko Mladic met acties gericht op het voorkomen dat de Servische bevolking in dezelfde positie zou belanden, als in 1941 toen Bosnisch-Moslimse en Kroatische fascistische autoriteiten Serviërs massaal afslachten.

Ratko Mladic participeerde in het beschermen van de Servische bevolking die in 1991-1995 bedreigd werd door een nieuwe biologische uitroeiing, zoals dat het geval was in 1941-1945 onder leiding van Ante Pavelic.

Uit rapporten van forensische onderzoekers blijkt dat niet 8 duizend maar 2 duizend lijken in en rond Srebrenica teruggevonden zijn. De bevindingen van deze onpartijdige forensische onderzoekers worden door de media buiten beschouwing gelaten.

Bron:
http://www.afvn.nl/2007_1/afpag20_23.htm

Laatst gewijzigd door RSK : 28 mei 2011 om 08:36.
Oud 28 mei 2011, 11:28   #38
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bekijk "Servie" met het grootst mogelijke wantrouwen.

Net als in het geval Pakistan geloof ik gewoon niet dat men,en ik bedoel speciaal politie- en legerkringen,niet wist waar onze vriend vertoefde....UIteindelijk "vinden" ze hem omdat er altijd het risico bestaat dat iemand hem komt halen,of,omdat Servie hem voor niks meer nodig heeft....(politiek gezien weegt hij waarschijnlijk niks meer....)

fijne houding......hij kon al minstens 10 jaar uitgeleverd zijn denk ik zo
Zo is het, bovendien is hij ziek, en heeft hij medische verzorging nodig, en die is beter in Nederland. Daarom zal er ook wel niet veel verzet zijn tegen zijn arrestatie, hoewel de meeste ServiËrs hem nog steeds als een held zien.
Nu hopen ze dat de euros aan EU subsidies zullen binnenstromen... (valse hoop denk ik, de politieke elite zal hun bankrekeningen natuurlijk wel goed gespijsd zien...)
. Nu goed als de EU hun belofte niet houdt stemmen Serviërs volgende keer voor anti-westerse partijen, die nog meer toenadering tot Rusland willen. Uit een artikel in the economist blijkt dat Westerse leiders toch schrik hebben dat Servië teveel in Russische invloedssfeer zou komen te liggen. Ze vinden het ook schandalig dat Servië weigert zich aan te sluiten bij de NAVO (je weet wel, die organisatie die Servische ziekenhuizen, tv stations en de Chinese ambassade heeft gebombardeerd)

Het hypocriete westen zou zich beter bezig houden met hun eigen oorlogsmisdadigers, zoals George Bush. Ondertussen is bewezen dat de premier van Kosovo Servische burgers liet doden voor hun organen, maar wordt hij opgepakt of vervolgd? Nee hoor. Heel dat internationaal gerechtshof is niets anders dan een politiek instrument van het Westen. Onlangs weer een mooi staaltje. Geen enkele Arabische leider werd ooit vervolgd, zelfs de grootste schurken niet, Bahrein (waar de VS een grote militaire basis hebben) vermoordt zelfs dokters die de neergeschoten betogers verzorgden, behalve Khadafi, waar het Westen "toevallig" mee in oorlog verwikkeld is. Wat een toeval toch hé...

Laatst gewijzigd door tomm : 28 mei 2011 om 11:32.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 11:40   #39
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kroa Bekijk bericht
Hoe zou het met Gotovina zijn?
Oud 28 mei 2011, 11:43   #40
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet helemaal. De formulering werd anders maar het kwam op hetzelfde neer:
Een bericht van drie weken geleden:

Wat mij betreft: Belgie, in ieder geval hartelijk dank voor jullie steun in deze kwestie!
Ik vind dat het eens dringend tijd wordt om de koloniale leiders die indertijd vreselijke misdaden begingen in Belgisch Congo en Nederlands Indië te vervolgen, nu ze nog leven. En waarom loopt de moordenaar van Lumumba nog op vrije voeten?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be