Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2011, 12:16   #21
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Tegelijkertijd klage ndat de prijzen al hoog zijn en voorstander zijn van deze kassa's vind ik interessant. Jullie zijn jullie er toch van bewust dat prijzen alleen maar zullen verhogen, dan?
Ondertussen wordt het gat in de begroting gedicht, waardoor er minder belastingen gezocht worden bij de niet-cafégangers.

Eerlijk is eerlijk, als iedereen begint te zwartwerken...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 12:18   #22
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ondertussen wordt het gat in de begroting gedicht, waardoor er minder belastingen gezocht worden bij de niet-cafégangers.

Eerlijk is eerlijk, als iedereen begint te zwartwerken...
Gij gelooft in fabels, vrees ik.

iedereen zwart werk

Een reële belastingsverhoging betekent overigens niet noodzakelijk een verhoging van de inkomsten, natuurlijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 12:19   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja die belastingsverlaging is al in 2009 gebeurd
Dan nog klopt je redenering niet. Er zijn minstens 3 effecten die kunnen verklaren waarom je geen nominale prijsdaling waarneemt, zonder dat dit betekent dat de horeca dat 'in eigen zak steekt'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 3 juni 2011, 12:21   #24
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gij gelooft in fabels, vrees ik.

iedereen zwart werk

Een reële belastingsverhoging betekent overigens niet noodzakelijk een verhoging van de inkomsten, natuurlijk.
Sommige, zelfs de meerderheid, van de mensen in dit land verkiezen een sociaal zekerheidsnetwerk boven geen sociaal zekerheidsnetwerk. En dat heeft zijn prijs, voor iedereen. Zwartwerkers hun geld dat ze krijgen als ze ziek zijn komt ook niet uit de lucht gevallen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 12:22   #25
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan nog klopt je redenering niet. Er zijn minstens 3 effecten die kunnen verklaren waarom je geen nominale prijsdaling waarneemt, zonder dat dit betekent dat de horeca dat 'in eigen zak steekt'.
Verklaar u nader? De prijs van een pint is van de ene dag op de andere dag met 7,4% gestegen bij de brouwers zodat al het geld dat ze extra binnenhalen dat niet moet doorgestort worden naar de belastingsdienst, naar de brouwers gaat ofzo ?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 12:27   #26
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommige, zelfs de meerderheid, van de mensen in dit land verkiezen een sociaal zekerheidsnetwerk boven geen sociaal zekerheidsnetwerk. En dat heeft zijn prijs, voor iedereen. Zwartwerkers hun geld dat ze krijgen als ze ziek zijn komt ook niet uit de lucht gevallen.
Zwart werkers krijgen geen geld als ze ziek zijn... Want ja; die staan niet geregistreerd enal...

Tenzij het zo zwart werk is als 'extra uurtjes'; en dan is ook maar de vraag wat daar zo erg is.

En wat 'de meerderheid wilt' lijkt me nauwelijks een legitimatie van eender wat.
Oud 3 juni 2011, 12:28   #27
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verklaar u nader? De prijs van een pint is van de ene dag op de andere dag met 7,4% gestegen bij de brouwers zodat al het geld dat ze extra binnenhalen dat niet moet doorgestort worden naar de belastingsdienst, naar de brouwers gaat ofzo ?
- Een netto kosten stijging over de gehele lijn, waardoor de prijzen in plaats van de stijgen minder snel zijn gedaald.
- Ze schrijven meer mensen legaal in (met extra kosten dus.)
- Er is een indexvershcuiving geweest, waardoor ze hun legaal personeel meer moeten betalen.
- Jij kijkt gewoon niet goed genoeg.

Waarschijnlijk zal een combinatie van de voorgaande wel de beste verklaring zijn, aangevuld met, inderdaad, dat ze een extratje meer overhouden.
Oud 3 juni 2011, 12:30   #28
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zwart werkers krijgen geen geld als ze ziek zijn... Want ja; die staan niet geregistreerd enal...

Tenzij het zo zwart werk is als 'extra uurtjes'; en dan is ook maar de vraag wat daar zo erg is.

En wat 'de meerderheid wilt' lijkt me nauwelijks een legitimatie van eender wat.
U bent tegen democratie?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 12:35   #29
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent tegen democratie?
Euhm; hoe zie jij democratie?

Als jij daarmee bedoelt 'de wens van de meerderheid legitimeert zaken' dan 'ja, natuurlijk. Elke mens met 2 hersencellen die nadenken zou daar dan tegen moeten zijn'.

Er is geen enkele wijsgerige rechtvaardiging voor de standaard conceptie van democratie.
Oud 3 juni 2011, 12:40   #30
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Euhm; hoe zie jij democratie?

Als jij daarmee bedoelt 'de wens van de meerderheid legitimeert zaken' dan 'ja, natuurlijk. Elke mens met 2 hersencellen die nadenken zou daar dan tegen moeten zijn'.

Er is geen enkele wijsgerige rechtvaardiging voor de standaard conceptie van democratie.
Elke mens met 2 hersencellen weet ook dat als elke loontrekkende meebetaalt aan de sociale zekerheid, één sector niet wereldvreemd de andere kant moet opkijken en zelfs naar het grondwettelijk hof gaat te eisen nog verder te mogen zwartwerken.

Als u tegen sociale zekerheid bent, zeg dat dan zo. In het huidige bestel moet iedereen die werkt belastingen betalen, ge moogt van mij pleiten dat af te schaffen. Maar dat maakt hun vraag naar zwart werk gedogen niet irrationeler met ons huidige wetgeving.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 12:45   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke mens met 2 hersencellen weet ook dat als elke loontrekkende meebetaalt aan de sociale zekerheid, één sector niet wereldvreemd de andere kant moet opkijken en zelfs naar het grondwettelijk hof gaat te eisen nog verder te mogen zwartwerken.

Als u tegen sociale zekerheid bent, zeg dat dan zo. In het huidige bestel moet iedereen die werkt belastingen betalen, ge moogt van mij pleiten dat af te schaffen. Maar dat maakt hun vraag naar zwart werk gedogen niet irrationeler met ons huidige wetgeving.
De horeca sector betaalt ook mee. Alleen; niet volledig. Als ze volledig meebetaalt, dan denk ik inderdaad dat er redelijk wat problemen gaan opduiken in verband met de levensvatbaarheid van een hoop bedrijven en de prijzen. (Enfin; niet dat dat een argument op zichzelf is, maar het is er wel 1.)

Maar er is niets 'irrationeel' aan het zwart werk gedogen. Het zwart werk niet gedogen zal reële gevolgen hebben die sommigen toch wel als negatief zouden ervaren. Willen we die gevolgen?
Oud 3 juni 2011, 12:49   #32
freelancer
Banneling

Standaard

Natuurlijk willen de mensen, die de horeca man niet begrijpen, niet dat hun living in het zwart wordt geschilderd en behangen, de tuinaanleg in het zwart wordt gedaan en hun woning voor een groot gedeelte in het zwart wordt opgetrokken...
Vroeger wensten zij ook hun kuisvrouw niet in het zwart te betalen...

Laatst gewijzigd door freelancer : 3 juni 2011 om 12:52.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 12:50   #33
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De horeca sector betaalt ook mee. Alleen; niet volledig. Als ze volledig meebetaalt, dan denk ik inderdaad dat er redelijk wat problemen gaan opduiken in verband met de levensvatbaarheid van een hoop bedrijven en de prijzen. (Enfin; niet dat dat een argument op zichzelf is, maar het is er wel 1.)

Maar er is niets 'irrationeel' aan het zwart werk gedogen. Het zwart werk niet gedogen zal reële gevolgen hebben die sommigen toch wel als negatief zouden ervaren. Willen we die gevolgen?
Op basis van die argumenten zou men plots ook in de autoindustrie enz. zwartwerk mogen toelaten.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 12:54   #34
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op basis van die argumenten zou men plots ook in de autoindustrie enz. zwartwerk mogen toelaten.
Je begrijpt dat dat voor mij geen probleem is?

Overigens klopt je punt wel niet.
Oud 3 juni 2011, 12:58   #35
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je begrijpt dat dat voor mij geen probleem is?

Overigens klopt je punt wel niet.
Yea dat begrijp ik. Maar daarvoor woont ge in het foute land (als ge in België woont) want daar verkiest de meerderheid van de inwoners voor een sociale zekerheid door de overheid georganiseerd.

3 jaar geleden kreeg ik trouwens een voordracht over de sociale zekerheid op school en daar stelde men dat meer dan 90% van de inwoners van een land het beter afhebben met een sociale zekerheid door de overheid geregeld, dan één op privéinitiatief zoals in de USA.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 13:09   #36
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tegelijkertijd klage ndat de prijzen al hoog zijn en voorstander zijn van deze kassa's vind ik interessant. Jullie zijn jullie er toch van bewust dat prijzen alleen maar zullen verhogen, dan?
Ik zeg enkel dat een succesvolle horecazaak uitbouwen ook iets is waar men meer voor moet zijn als sociale cafebaas.

Het is een onderneming als een ander, en veel horecauitbaters vergeten dat. Het is niet omdat ge zelf graag eet of op cafe hangt, dat ge er een kunt opendoen.

Indien de prijzen stijgen omdat alles in het wit moet gebeuren, dan zoeken wij nog steeds de zaken uit die de beste kwaliteit/prijs verhouding geven. Bazen die snel hunnen mercedes er uit willen hebben zullen snel overkop gaan dan.

Op dit moment is de horeca nog steeds een grijs soort bedrijfsvoering. En dat moet weg.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 13:13   #37
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zeg enkel dat een succesvolle horecazaak uitbouwen ook iets is waar men meer voor moet zijn als sociale cafebaas.

Het is een onderneming als een ander, en veel horecauitbaters vergeten dat. Het is niet omdat ge zelf graag eet of op cafe hangt, dat ge er een kunt opendoen.

Indien de prijzen stijgen omdat alles in het wit moet gebeuren, dan zoeken wij nog steeds de zaken uit die de beste kwaliteit/prijs verhouding geven. Bazen die snel hunnen mercedes er uit willen hebben zullen snel overkop gaan dan.

Op dit moment is de horeca nog steeds een grijs soort bedrijfsvoering. En dat moet weg.
Tavek... da klopt natuurlijk allemaal...
Maar baat zo'n zaak maar eens uit in de 'praktijk'...
Alhoewel ik dat ook nog niet gedaan heb, begrijp ik wel met wat problemen die allemaal geconfronteerd (kunnen) worden...
Oud 3 juni 2011, 13:15   #38
freelancer
Banneling

Standaard Als

Als men zelf zijn inkomen kan bepalen/verhogen (zoals bvb naar het schijnt de parlementariërs) dan is de behoefte om iets in het zwart te doen natuurlijk stukken kleiner...
Oud 3 juni 2011, 13:15   #39
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Leuke getuigenis op DSO:

Citaat:
Op 03 juni 2011 omstreeks 11:38, zei Dave V., Zichem:

Ik heb vroeger als student in de Horeca gewerkt, in een gerennomeerde zaak in het Gentse, in de zomer werkte ik 7 dagen op 7,14 uur per dag. Officieel verdiende ik 30.000 bfr per maand, mijn baas vertelde me dat hij mij echt niet voltijds kon inschrijven omwille van de belastingen. Hij is op zijn 43ste gaan rentenieren....

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 13:20   #40
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuke getuigenis op DSO:
Citaat:
Ik heb vroeger als student in de Horeca gewerkt, in een gerennomeerde zaak in het Gentse, in de zomer werkte ik 7 dagen op 7,14 uur per dag. Officieel verdiende ik 30.000 bfr per maand, mijn baas vertelde me dat hij mij echt niet voltijds kon inschrijven omwille van de belastingen. Hij is op zijn 43ste gaan rentenieren....
Die student werkte dus zelf in het zwart...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be