![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De linkerzijde van de vlaams-nationalisten heb ik daarentegen al vaak vertegenwoordigd gezien op allerhande vredesmanifestaties. Op Kleine Brogel bvb. En iemand als Nelly Maes heeft ook jarenlang een groot engagement getoond voor de vredesbeweging. En in 1991 waren de SP met Frank VDB en de toenmalige Volkusunie met Vic Anciaux zodanig tegen wapenleveringen aan Saudi-Arabië dat ze zelfs de regering hierover hebben laten vallen. Dus, die kritiek gaat op voor al die rechtse vlaams-nationalisten (genre Theo Francken vd NVA ook, met zijn stoer gebrul over 'we go to war', en zeker voor de Ijzerwake-fasco's, die nazi-militarisme verdedigen en vergoelijken). Maar de linkse vlaams-nationalisten hoeven volgens mij hierover geen lessen te krijgen van een ultra-liberaal. Of spelen jullie wel een rol van betekenis in de vredesbeweging misschien? Dan heb ik daar in ieder geval nog nooit op gelet...
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 1 juni 2011 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Nee maar serieus nu, natuurlijk moeten partijleden in staat geacht worden om vrienden en familie te inspireren om voor hun partij te stemmen, en zeker als ze zelf op de lijst staan. En aangezien de PVDA een veel groter percentage leden op hun lijsten zet dan de gemiddelde partij (allez, met uitzondering van de LSP natuurlijk), zou dit dus een groter effect moeten hebben zelfs dan bij andere partijen. Je kunt nu zeggen wat je wil, maar als je louter objectief naar de cijfers kijkt, dan valt het op dat de PVDA veel te weinig stemmen krijgt in verhouding met hun ledenaantal. En dat is een probleem. En dat wil iets zeggen. Doe er mee wat je wil. Maar door het te ontkennen met allerlei drogredeneringen zal je het probleem niet oplossen.
![]() |
![]() |
#203 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#204 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Het kan toch niet de bedoeling zijn om te groeien enkel en alleen door ontgoochelde linkse sp.a'ers naar je toe te lokken? Ten eerste is deze potentiele kiezerspool niet groot genoeg voor een echte doorbraak (en dan bedoel ik niet de kiesdrempel, maar boven de 10 %) Ten tweede betekent het weghalen van dergelijke kiezers bij centrum-links enkel en alleen maar een objectieve verzwakking van de linkerzijde ten koste van rechts, als PVDA en/of Rood de kiesdrempel niet halen. Ik weet dat dit een tactische manier van redeneren is, en dat je je daar eigenlijk niets van zou hoeven aan te trekken, maar het blijft wel een feit dat dit een correcte tactische redenering is. Nee, het lijkt mij veel beter om je als radicaal-linkse partij ook en vooral op andere potentiële kiezers te richten: - de apolitieke jeugd, en alle mensen die vaak niet gaan stemmen (vergeet niet, meer dan 10 % vd kiezers is bij de laatste verkiezingen niet komen opdagen of heeft blanco/ongeldig gestemd) - de arbeidersklasse die grotendeels niet politiek gevormd is, geen besef heeft van de reële consequenties van de economische programma's van rechtse partijen, en daarom massaal Vlaams Belang, NVA en LDD stemt Kortom, inspelen op anti-establishment-gevoelens, en dit combineren met duidelijke en heldere voorstellen over linkse economische hervormingen. In zekere zin zijn zowel de PVDA als Rood hier al mee bezig eigenlijk De PVDA met haar politieke circus-campagne, wat duidelijk inspelen was op gevoelens van antipolitiek en vervreemding bij de mensen. Populistisch zouden sommigen zeggen, maar ik vind dat een vleugje populisme bij tijd en wijle geen kwaad kan. En als je de beginseltekst van EDB leest, staat daar ook duidelijk dat hij Rood! wil profileren als een linkse anti-establishment-partij. Een verstandige visie vind ik (en verstandiger volgens mij dan het stukje waarin hij zich te veel als een neo-belgicist profileert, wat vaak een probleem is bij diegenen die terechte kritiek op BDW geven) Anyway, het probleem van 'links' in het algemeen is dat ze door velen als onderdeel van het systeem worden beschouwd, en niet als diegenen die vechten om het systeem te verbeteren voor de mensen die uit de boot vallen. Rechts daarentegen, die eigenlijk veel meer onderdeel van het systeem is, altijd al geweest, slaagt er op één of andere manier in om 'rebels' over te komen, en 'nieuw'. Terwijl ze gewoon conservatieve standpunten innemen en de economische consensus volgen. Neem nu bvb de perceptie over regeringspartijen en oppositie. De SP. a zit al 4 jaar in de oppositie (ze hebben hier zelf voor gekozen), maar krijgt nu voortdurend verwijten over postjesjagen en zich vastklampen aan de macht. Ze worden door de bevolking niét als oppositiepartij gezien (mede ook door de ministers in de Vlaamse regering natuurlijk) De NVA daarentegen werd in 2010 als iets nieuws gezien, als een oppositiepartij (en dit ondanks het feit dat ook zij al j�*�*�*�*ren aan een stuk in de Vlaamse regering zitten, en tussen 2007 en 2008 eigenlijk deel uit maakten van de rooms-blauwe meerderheid) Links moet er in slagen haar natuurlijke rol als rebelse anti-establishment-beweging terug te claimen op rechts. Dat moet gebeuren zowel door inhoud als door vorm. (en het zal niet gebeuren door de vakbonden, die vaak verworden zijn tot conservatieve instellingen die geincorporeerd zijn in het systeem en zich meestal beperken tot het verdedigen van de voorrechten van een beperkte in-group) op elk punt achterna te hollen. Blind trade-unionisme is niet de oplossing. Vakbonden zijn belangrijk en moeten verdedigd worden, ze zijn de basis voor zelforganisatie van de arbeidersklasse, maar ze mogen nooit de ideologische gids worden van de linkse beweging. Een partij moet voorop lopen, en niet het middenveld achterna lopen.)
![]() |
![]() |
#205 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ging dus niet over 'speel een rol in de vredesbeweging!' maar 'als je al jaren beweert tegen oorlog te zijn en daar je organisatie rond draait, waarom zwijg je nu dan'? De enige 'ultra liberale' vereniging in België - het LVSV - heb ik inderdaad enkele artikelen weten schrijven tegen de oorlog. (Zover ik weet, wel geen persbericht.) Maar die vereniging heeft sowieso geen enkele maatschappelijke waarde. Echt actief zijn we niet echt in de vredesbeweging; zover ik weet. Voor de rest; Liberales en Libera! kan je bezwaarlijk 'ultra-liberaal' noemen. (En het zou me niet verbazen als beide voorstander zouden zijn van de 'humanitaire' ingreep.) Dus waar heb je het precies over?
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je hebt een punt dat er voorlopig nog weinig stemmen naar PVDA gaan in vergelijking met het ietsje meer media-aandacht en het groeiende aantal leden. Maar ik blijf er van overtuigd dat het laagdrempeliger imago op langere termijn z'n vruchten zal afwerpen. De verkiezingen in Antwerpen lijken me daarin erg belangrijk. Als het PVDA met/zonder Rood niet lukt om daar een serieus percentage te halen dan is er idd een groot probleem.
![]() |
![]() |
#207 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#208 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() En dat terwijl ik me vaak blauw erger aan die rooie geel-zwarten hier (ja, ook aan diegenen die ik verder best sympathiek vind, zoals Txixi en Pelgrim) Maar goed, ik maakte dus enkel de observatie dat ik tijdens vredesbetogingen en bestormingen van Kleine Brogel, dus wel al leeuwenvlaggen had gezien, maar nog geen delegaties van liberalen of libertairen had opgemerkt. Maar het kan zijn dat dit louter aan een gebrek aan vlaggen ligt natuurlijk ![]()
![]() |
![]() |
#209 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben niet op de hoogte van een betoging tegen de oorlog - maar zelfs dan nog zou ik er geen deel van uitmaken. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Voor degenen die op basis van mijn interventies hier de PVDA beoordelen: hou voor ogen dat de PVDA-Antwerpen in januari én recent aan EDB heeft voorgesteld om in kartel naar de gemeenteraadsverkiezingen et stappen: in januari was de letterlijke reaktie van EDB: de pvda spreekt voor zijn beurt wij, sp.a rood zijn en blijven in de sp.a en op het recente voorstel reageerde EDB door te stellen dat Rood! veel breder wil zijn dan een kartel met PVDA en dat de PVDA zich beter zou "overstijgen" door op te gaan in Rood! Wat de rest van de PVDA daar ook mag vinden: dat vind ik dikke bullshit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Op jouw opmerking over het kartelvoorstel is ook al geantwoord door o.a. E. Waarom zou dat er onmiddellijk moeten komen, daar is toch nog tijd genoeg voor. Laat Rood! eens rustig van start gaan en zien wie geïnteresseerd is, wie de eventuele bondgenoten kunnen zijn, etc. .
![]() |
![]() |
#212 |
Parlementslid
|
![]() Laat ons nu echt maar even afwachten want anders blijven we onszelf herhalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Burger
|
![]() QED
![]() Laat ons deze discussie niet openen. Maar als je wat degelijke informatie wil ipv sectair dogmatische ultralinkse bullshit over Cuba kan je altijd terecht op www.cubanismo.net ![]()
![]() |
#215 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De PCP gaat licht vooruit tot 8 % en wint er één afgevaardigde bij. Voor het links blok betekent is dit een direct gevolg van het tendensrecht. Aangezien de tendenzen blijven bestaan is een verdere achteruitgang meer dan waarschijnlijk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Partijlid
|
![]() Leg eens uit welke andere reden er volgens jou is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Parlementslid
|
![]() Een lichte vooruitgang is in elk geval veel vetter dan van 10 naar 5 procent gaan . Overigens ook in Griekenland is exact hetzelfde gebeurd: de communisten vooruit, de coalitie met ik, weet niet hoeveel stromingen, zwaar achteruit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Partijlid
|
![]() Ik vind het zeer verontrustend dat het democratisch karakter van een (revolutionaire) partij blijkbaar ondergeschikt is aan het electoraal succes ervan.
Laatst gewijzigd door Woetse : 8 juni 2011 om 15:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Je moet zelfmoordneigingen hebben om zoiets te accepteren. Gelukkig zijn het alleen trotskisten die daarmee hoog oplopen. Gelukkig bestaan de 300 trotskisten in gans België door het tendensrecht in 10 verschillende groupuscules ![]() |
|
![]() |
![]() |