Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2011, 13:15   #101
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
de link staat in de post van Machiavelli over de belgie route.
Waarom geef je de link niet dat alle lezers van deze draad kunnen controleren?

Citaat:
als Europeaan de enige nationaliteit wordt, dan heeft geen enkele Europeaan een verblijfsvergunning nodig en kan iedereen hier doppen.
En jij gelooft dat.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:17   #102
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het begrip "loyauliteit" is U blijkbaar niet bekend?
Loyaliteit wil je zeggen.
Dat begrip ken ik zo goed dat ik mijn vreemde nationaliteit nooit zou kunnen opgeven.
Oud 12 juni 2011, 13:19   #103
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het begrip "loyauliteit" is U blijkbaar niet bekend?
Dat is wonderbaarlijk dat jij de niet-neergeschreven mening van een ander kan weergeven.

Je kan toch loyaal zijn aan je afkomst en aan je nieuwe thuis.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:20   #104
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Loyaliteit wil je zeggen.
Dat begrip ken ik zo goed dat ik mijn vreemde nationaliteit nooit zou kunnen opgeven.
Oops... geen loyauté inderdaad.

Ik heb er vooral ALLE begrip voor dat je loyaal wil zijn aan het land uwer voorvaderen. Daarom net dat ik vind dat je dan geen belgische onderdaan zonder loyaliteit kan wezen. Marokkanen zijn en blijven marokkanen, daar zit hun loyaliteit inderdaad. doe dan niet net of je "belg" bent.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:22   #105
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oops... geen loyauté inderdaad.

Ik heb er vooral ALLE begrip voor dat je loyaal wil zijn aan het land uwer voorvaderen. Daarom net dat ik vind dat je dan geen belgische onderdaan zonder loyaliteit kan wezen. Marokkanen zijn en blijven marokkanen, daar zit hun loyaliteit inderdaad. doe dan niet net of je "belg" bent.
En toch ben ik een Belg en voel ik me een Belg.
Oud 12 juni 2011, 13:24   #106
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
ja natuurlijk! maar geen loyale belg, zoals je daarstraks zei.
Nu, sinds iedereen "belg" mag worden heb ik totaal geen behoefte aan loyale belg te zijn zelf. Ik vind het vooral erg dat er familieleden van mij zijn gesneuveld als "loyale" belg terwijl vreemdelingen nadien met de karrevrachten worden binnengehaald. als die mensen dat geweten hadden, dan hadden ze hun loyaliteit ook wel aan de wilgen gehangen en leefden ze nog.

Ik heb trouwens ook geen "wij belgen" gevoel als ik Marokkanen of turken in het buitenland tegenkom. Zij trouwens ook niet: in het buitenland voelen ze zich de nationaliteit van het land dat hun loyaliteit heeft. Of niet soms?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 12 juni 2011 om 13:25.
Oud 12 juni 2011, 13:24   #107
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat betekent Belg voelen dan voor jou? Wat betekent jezelf ook Marokkaanse voelen? Wat zie je eigenlijk als je identiteit en wat komt daarbij eerst? Het moslima zijn? Het Marokkaanse zijn? Het Belg zijn?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:28   #108
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
ik refereer naar "turkskes" in de zin van jonge kinderen of jonge mensen die legerdienst moeten doen in een land waar ze niet wonen en waarvan ze soms zelfs de taal niet meer kennen.
Ze kunnen die legerdienst gelukkig wel afkopen (iets van 5000 euro). leuk.
turken kunnen inderdaad hun nationaliteit afzeggen, maar dan is er weer iets met erfenisrechten of zo. Nochtans zijn al de inwijkelingen toch zo arm als de straat als ze naar hier komen? Blijkbaar gaat het dikwijls over landerijen en familiegronden.
Moet lukken dat 1 van mijn collega's vorig jaar die legerdienst is gaan doen.

Je kan die niet volledig afkopen(normaal gezien), maar -naar gelang welke ambtenaar je als dienstplichtige treft- kan je de dienstplichtperiode van 18 maanden tot 4 of 6 weken laten verkorten, voor de luttele som van €5000 +. (het zou me niet verbazen dat voor hogere bedragen leukere postjes mogelijk zijn, geen 18 maanden Koerdistan, maar 3 weken nabij een grote stad)
Als je de dienstplicht niet vervult, dan verzaak je aan elk wettelijke regeling in Turkije als het op erfenisrechten en dergelijke aankomt. Zeer nadelig voor hen die wel een huizeke/lapje grond in een toeristenval kunnen erven nietwaar.

Ander nadeel is de bergen gezever die men kan krijgen aan de grens als men nog eens familie wil bezoeken.
Een "dubbelpaspoortige Turk met dienstplichtvervulling" kan gewoon de Turkse pas bovenhalen, en redelijk vrij en zonder toeristentaxen Turkije binnenwandelen/rijden/vliegen of huppelen.

De niet langer Turk zijnde dienstplicht-ontwijker kan zich aan de Turkse grens wel aan zeer doorgedreven controles en taxen verwachten. Als ie nog binnen mag...

Laatst gewijzigd door maddox : 12 juni 2011 om 13:29.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:32   #109
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En jij gelooft dat.
Wel, "doppen" daar ben ik niet zeker van maar de Bulgaren in Gent hebben wel een fijn systeempje ontdekt en op het einde van de dag blijft freeloading freeloading.

En kwestie van u voor te zijn: het is uiteraard de schuld van België, het systeem zou maar niet zo makkelijk moeten zijn en wij verplichten uiteraard iedereen die hier binnenkomt, van ons financieel te proberen pluimen.

En voor dit alles hoef je geen belgisch paspoort.
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:36   #110
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De niet langer Turk zijnde dienstplicht-ontwijker kan zich aan de Turkse grens wel aan zeer doorgedreven controles en taxen verwachten. Als ie nog binnen mag...
Dit is toch niet controleerbaar? Tenzij men de personen die zich van hun turkse identiteit ontdoen een database bijhoudt?

Het hoeven ook niet enkel dienstplichtweigeraars te zijn: iemand als Almaci zou dus gerust haar turkse identiteit kunnen weigeren (en dan uiteraard de nodige sancties daarbij nemen) en enkel als belg naar Turkije reizen. Dan kunnen ze haar toch niks doen?
Oud 12 juni 2011, 13:36   #111
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En wat betekent Belg voelen dan voor jou? Wat betekent jezelf ook Marokkaanse voelen? Wat zie je eigenlijk als je identiteit en wat komt daarbij eerst? Het moslima zijn? Het Marokkaanse zijn? Het Belg zijn?
Ik zal daar later een antwoord opgeven. Ik ben nu met andere zaken bezig.

Wat mijn identiteit betreft, ik voel me Belgische en Marokkaanse. Ik kan niet kiezen tussen beide nationaliteiten en ik vind het ook helemaal niet nodig van te moeten kiezen.

Wat ik wel heb als ik in Marokko ben, is dat ik verlang naar mijn thuis en zo snel mogelijk terug wil keren naar België, mijn land. Ben ik in België dan komt het gewoon in me op van naar Marokko te gaan als ik er even tussenuit wil of mijn oma aan de telefoon hoor huilen dat ze me wilt zien.

Stel dat er een dag komt dat ik één van mijn nationaliteiten zou moeten opgeven dan zou ik mijn Belgische behouden en de Marokkaanse opgeven (met pijn in het hart), puur omwille van de kansen die ik zou verliezen als ik de Belgische nationaliteit zou opgeven. Overigens bespaart mn Belgische paspoort me veel papierenwerk. Maar zo ver zal het nooit komen.
Oud 12 juni 2011, 13:37   #112
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
puur omwille van de kansen die ik zou verliezen als ik de Belgische nationaliteit zou opgeven
zuiver egoisme dus, geen loyaliteit.
Oud 12 juni 2011, 13:41   #113
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Heeft niets met egoïsme te maken. Want ik heb duidelijk gesteld dat ik niet kan kiezen tussen beide nationaliteiten.

En als ik zou moeten kiezen dan ga ik voor het gemak. In mijn gedachten en in het hart zal ik me altijd Marokkaans voelen hoor.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 12 juni 2011 om 13:41.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:41   #114
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
En als ik zou moeten kiezen dan ga ik voor het gemak. In mijn gedachten en in het hart zal ik me altijd Marokkaans voelen hoor.
schaf de sociale zekerheid af en je blijft marokkaans.

Ben je van plan om je kinderen als marokkaan in te schrijven in het consulaat? of mogen die gewone belgen worden?

toch ook wel leuk dat marokko zo vooruitstrevend is geworden dat ook kinderen van belgische (bekeerde - niet-moslims mogen niet huwen met moslima's) mannen met marokkaanse vrouwen nu ineens ook volbloed marokkaan kunnen worden als ze worden ingeschreven. Neen ze zijn geen invasie aan het plannen, noch denken ze aan de woorden van Bourguiba "we zullen Europa overwinnen door de baarmoeders van onze vrouwen". Maar zelfs vrouwen kunnen de nationaliteit doorgeven ook al hebben de kinderen nooit een voet op marokkaans grondgebied gezet.

Tiens... kan een kind van een belgische vrouw en marokkaanse man die in Marokko wonen ook Belgske worden? (oei! nu doe ik weer denigrerend over de belgen! belgske, waar haal ik het).

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 12 juni 2011 om 13:48.
Oud 12 juni 2011, 13:44   #115
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Ik vind van niet. De meeste mensen gaan nu eenmaal voor het gemak.
Ik ga mijn rechten en kansen niet verspelen door vast te houden aan een Marokkaans paspoort dat ik alleen maar nodig heb om op vakantie te gaan. Met mijn Belgisch paspoort kom ik vele verder aangezien ik hier geboren en getogen ben. Het enige dat mij verbind met Marokko is dat mijn grootouders daar geboren zijn en dat ik daar nog veel familie heb wonen.

Ook beschouw ik Marokko niet als mijn thuis. Ik kan me nog herinneren hoe ik me ziek jankte als puber als ik in Marokko aankwam toen we nog met de papa en de mama reisden. Ik kan me daar heel moeilijk aanpassen.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 12 juni 2011 om 13:49.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:47   #116
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal daar later een antwoord opgeven. Ik ben nu met andere zaken bezig.

Wat mijn identiteit betreft, ik voel me Belgische en Marokkaanse. Ik kan niet kiezen tussen beide nationaliteiten en ik vind het ook helemaal niet nodig van te moeten kiezen.

Wat ik wel heb als ik in Marokko ben, is dat ik verlang naar mijn thuis en zo snel mogelijk terug wil keren naar België, mijn land. Ben ik in België dan komt het gewoon in me op van naar Marokko te gaan als ik er even tussenuit wil of mijn oma aan de telefoon hoor huilen dat ze me wilt zien.

Stel dat er een dag komt dat ik één van mijn nationaliteiten zou moeten opgeven dan zou ik mijn Belgische behouden en de Marokkaanse opgeven (met pijn in het hart), puur omwille van de kansen die ik zou verliezen als ik de Belgische nationaliteit zou opgeven. Overigens bespaart mn Belgische paspoort me veel papierenwerk. Maar zo ver zal het nooit komen.

Wat bedoel je met die kansen opgeven wanneer je niet voor je Belgische nationaliteit zou kiezen? Wat biedt de Belgische nationaliteit wat de Marokkaanse niet heeft? Je zou ook kunnen overwegen in Marokko te gaan wonen, maar dat doe je niet?
Wat maakt dat je voor Belgie kiest en gaat dit dan over identiteit als Belg of kansen die je via die identiteit krijgt?
Oud 12 juni 2011, 13:48   #117
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind van niet. De meeste mensen gaan nu eenmaal voor het gemak.
Ik ga mijn rechten en kansen niet verspelen door vast te houden aan een Marokkaans paspoort dat ik alleen maar nodig heb om op vakantie te gaan. Met mijn Belgisch paspoort kom ik vele verder aangezien ik hier geboren en getogen ben. Het enige dat mij verbind met Marokko is dat mijn grootouders daar geboren zijn en dat ik daar nog veel familie heb wonen.
Waarom is dan ook die Marokkaanse identiteit nog belangrijk?
Oud 12 juni 2011, 13:49   #118
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
. Het enige dat mij verbind met Marokko is dat mijn grootouders daar geboren zijn en dat ik daar nog veel familie heb wonen.
Mijn grootouders en een deel familie van me wonen in Spanje. Krijg ik nu de Spaanse nationaliteit erbij?
Oud 12 juni 2011, 14:00   #119
suqar_7loe

Standaard

Citaat:

Ik heb trouwens ook geen "wij belgen" gevoel als ik Marokkanen of turken in het buitenland tegenkom. Zij trouwens ook niet: in het buitenland voelen ze zich de nationaliteit van het land dat hun loyaliteit heeft. Of niet soms?
Ik niet neen.

Als ik naar Marokko reis is dat altijd met Belgen en bevinden we ons dag en nacht in Belgisch gezelschap. Of Hollands.
Oud 12 juni 2011, 14:00   #120
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Is dat nu zo moeilijk, als men in belgië wenst te blijven wonen heeft men geen andere nationaliteit nodig... Degenen die persé vasthouden aan een andere nationaliteit om eender welke reden zijn vast van plan om zich nooit volkomen te integreren ...
Laat het nu net één van de grote problemen zijn op het gebied van integratie , het niet loslaten van de achtergrond, als ze die niet kunnen achterlaten moeten ze die bagage maar gaan uitpakken in 't land met hun ander paspoort...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be