Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2011, 14:04   #21
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen zal inderdaad niet als geheel toetreden tot Nederland, dan krijg je Vlamingen versus 'Nederlanders', een aantal huidige provincies zouden toch moeten samengaan met Nederlandse (zoals Limburg), dit lijkt me gewoonweg beter, omdat men anders nog te veel gaat kijken hoe het eerst was, nog steeds een Vlaanderen versus Nederland verhaal. Als Vlaamse en Nederlandse provincies samengaan is er geen duidelijk onderscheid meer tussen beide.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 11 juni 2011 om 14:04.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 20:08   #22
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom is het dan al niet 40 jaar geleden gebeurd ?
Omdat sommige Vlamingen zo dom waren toen nog te geloven in de goede wil van de Franstaligen. Dat de taalgrens gerespecteerd zou worden, de taalwetten toegepast, de faciliteiten uitdovend, Brussel haar rol als tweetalige hoofdstad zou waarmaken naar letter en geest, Franstaligen dankbaar zouden zijn voor de opgebrachte solidariteit, ... Hoe dom zijn we geweest!
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 20:33   #23
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Omdat sommige Vlamingen zo dom waren toen nog te geloven in de goede wil van de Franstaligen. Dat de taalgrens gerespecteerd zou worden, de taalwetten toegepast, de faciliteiten uitdovend, Brussel haar rol als tweetalige hoofdstad zou waarmaken naar letter en geest, Franstaligen dankbaar zouden zijn voor de opgebrachte solidariteit, ... Hoe dom zijn we geweest!
dom

sorry dat het antwoord zo eenvoudig is...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 20:48   #24
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
De volledige Oostkantons keren terug naar Duitsland, hoezéé.
Waarom voeg je bv Lontzen in de oostkantons bij Duitsland? Dat is toch een deel van het oude hertogdom Limburg? Dat dan weer deel uitmaakte van Luxemburg en daardoor onder Brabants gezag viel.

http://www.trois-frontieres.be/N/carte_duch_limb.php

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 juni 2011 om 20:53.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 20:59   #25
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
*Rent hard weg voor alle hoenders in het knuppelhok.*
Ik zou dat blokje van Tholen afhalen; als West Brabander kan ik u zeggen, dat deze goede buren ((eerlijk gezegd) in negatieve zin ook wel eens zwarte kousen genoemd) toch echte Zeeuwen zijn.
Oud 12 juni 2011, 11:05   #26
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarom voeg je bv Lontzen in de oostkantons bij Duitsland? Dat is toch een deel van het oude hertogdom Limburg? Dat dan weer deel uitmaakte van Luxemburg en daardoor onder Brabants gezag viel.

http://www.trois-frontieres.be/N/carte_duch_limb.php
En waar gaat u dat Duitstalige plaatsje dan bij indelen?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 12 juni 2011, 13:03   #27
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik zou dat blokje van Tholen afhalen; als West Brabander kan ik u zeggen, dat deze goede buren ((eerlijk gezegd) in negatieve zin ook wel eens zwarte kousen genoemd) toch echte Zeeuwen zijn.
Ah, ik zie het, er is een provinciegrens weggevallen.
Oud 12 juni 2011, 13:12   #28
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dom

sorry dat het antwoord zo eenvoudig is...
Goed vertrouwen =/= dom.
Goed vertrouwen is de basis van elk intermenselijke relatie, als dat vertrouwen wordt geschonden mag men die relatie in vraag stellen.
Oud 12 juni 2011, 13:24   #29
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het Belgische grondgebied behoort enkel toe aan de verschillende volkeren die het bewonen. Als één dier volkeren zelfstandig verder wil, kan geen wet hen in dat recht tegenhouden.
Een der volkeren wil helemaal niet zelfstandig worden.
Zelfs bij de kiezers van NVA is er verre van een meerderheid voor.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 12 juni 2011 om 13:27.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:52   #30
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
En waar gaat u dat Duitstalige plaatsje dan bij indelen?
Ge zijt precies niet op de hoogte dat de oorspronkelijke streektaal daar ongeveer gelijk is met uw eigen streektaal?
Duitstalig wil enkel zeggen zeggen dat de taal voor contact met de overheid in Duits moet gebeuren. Zoals dat in uw dorp in het Nederlands moet gebeuren en niet in de taal die daar al eeuwenlang gesproken wordt. En die gij misschien zelfs niet meer kunt spreken. Wortsj

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 juni 2011 om 13:53.
Oud 12 juni 2011, 14:03   #31
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge zijt precies niet op de hoogte dat de oorspronkelijke streektaal daar ongeveer gelijk is met uw eigen streektaal?
Duitstalig wil enkel zeggen zeggen dat de taal voor contact met de overheid in Duits moet gebeuren. Zoals dat in uw dorp in het Nederlands moet gebeuren en niet in de taal die daar al eeuwenlang gesproken wordt. En die gij misschien zelfs niet meer kunt spreken. Wortsj
Zullen we de dorpen dan maar in delen via een dialect, dat overigens niet homogeen is...

Oud 12 juni 2011, 14:08   #32
pajoske

Standaard

Citaat:
Zullen we de dorpen dan maar in delen via een dialect, dat overigens niet homogeen is...
Dat zou natuurlijker zijn dan via taalgrenzen die 30 geleden ingesteld werden. Ik denk dat je dringend de geschiedenis van je eigen dorp, streek, beter, van je eigen familie moet gaan bestuderen. Dan zou je wel eens tot verrassende ontdekkingen komen die helemaal niet beantwoorden aan hetgeen je tot heden via schoolse geschiedenisboeken enz. ingeprent werden.
Oud 12 juni 2011, 14:15   #33
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou natuurlijker zijn dan via taalgrenzen die 30 geleden ingesteld werden. Ik denk dat je dringend de geschiedenis van je eigen dorp, streek, beter, van je eigen familie moet gaan bestuderen. Dan zou je wel eens tot verrassende ontdekkingen komen die helemaal niet beantwoorden aan hetgeen je tot heden via schoolse geschiedenisboeken enz. ingeprent werden.
En de officiële taal wordt dus een dialect?

Oud 12 juni 2011, 14:46   #34
pajoske

Standaard

Citaat:
En de officiële taal wordt dus een dialect?
Dat is mijn punt niet.
Ik wil enkel duidelijk maken dat er een grotere band (cultureel en geschiedkundig) bestaat tussen de Oostkantons en uw (en mijn) regio dan de band tussen onze regio en Vlaanderen.
Vandaar mijn vraag waarom Lontzen (als vb) bij Duitsland voegen? Louter op basis van de officiële taal?

PS waren het niet de troepen uit Lontzen/Montzen en Pietersheim (de Maaslanders) die onder aanvoering van Willem van Gulik de eigenlijke overwinnaars van de guldensporenslag waren? Vandaar de klauwende leeuw die al eeuwen de vlag van de 'van Gullik's" was.
tip: Zoek eens op waar Gulik/Jülich lag.

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 juni 2011 om 14:46.
Oud 12 juni 2011, 14:50   #35
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is mijn punt niet.
Ik wil enkel duidelijk maken dat er een grotere band (cultureel en geschiedkundig) bestaat tussen de Oostkantons en uw (en mijn) regio dan de band tussen onze regio en Vlaanderen.
Vandaar mijn vraag waarom Lontzen (als vb) bij Duitsland voegen? Louter op basis van de officiële taal?

PS waren het niet de troepen uit Lontzen/Montzen en Pietersheim (de Maaslanders) die onder aanvoering van Willem van Gulik de eigenlijke overwinnaars van de guldensporenslag waren? Vandaar de klauwende leeuw die al eeuwen de vlag van de 'van Gullik's" was.
Als u vindt dat u daar meer gemeen mee heeft, ik alleszins weinig, de geschiedenis misschien ja, maar wat ben ik daar mee?

Oud 12 juni 2011, 17:59   #36
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zal inderdaad niet als geheel toetreden tot Nederland, dan krijg je Vlamingen versus 'Nederlanders', een aantal huidige provincies zouden toch moeten samengaan met Nederlandse (zoals Limburg), dit lijkt me gewoonweg beter, omdat men anders nog te veel gaat kijken hoe het eerst was, nog steeds een Vlaanderen versus Nederland verhaal. Als Vlaamse en Nederlandse provincies samengaan is er geen duidelijk onderscheid meer tussen beide.
Probleem 1: Provincies worden alsmaar meer als een waardeloos bestuursniveau ervaren in Vlaanderen.

Probleem 2: Indien men de provincies opnieuw opwaardeert en weer macht geeft, zal op het niveau van uw gemengde provincies het Vlamingen vs Nederlanders verhaal weer opleven.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 07:03   #37
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat is mijn punt niet.

wat voor de nederlanden belangrijk was is de slag om woeringen, daarmee is definitief de scheiding ingezet tussen de lage landen en duitsland. verklaart ook waarom limburg in de lage landen ligt
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 09:28   #38
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Uploaded with ImageShack.us
De Provincie Antwerpen ,behoort eigenlijk tot Vlaams of Zuid Brabant.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 09:45   #39
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Met dank aan de solidariteit van Vic.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 10:01   #40
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Met dank aan de solidariteit van Vic.
Ik ben een voorstander
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be