Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2011, 16:27   #221
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
In een, nu nog fictieve, conflictsituatie zou iedereen die niet eenduidig voor België heeft gekozen, dat zijn dus alle dubbelpaspoortigen die ook de nationaliteit van het land hebben waarmee een conflict is, m.i. preventief geïnterneerd moeten worden, om de doodeenvoudige reden dat er vanwege dat dubbele paspoort gerede twijfel is over de loyaliteit aan België en de Belgen.
Zoals ze dat met de Japanners gedaan hebben in de VS tijdens WOII? Lijkt me het meest effectieve inderdaad.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 16:28   #222
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Jij doet alsof je mij kent. Eng hoor.
je hebt je verhaal toch net zelf verteld?
Oud 12 juni 2011, 16:31   #223
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
je hebt je verhaal toch net zelf verteld?
Waar heb ik over mijn naam gesproken?
Oud 12 juni 2011, 16:36   #224
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ze dat met de Japanners gedaan hebben in de VS tijdens WOII? Lijkt me het meest effectieve inderdaad.
Dat was inderdaad wat ik in gedachten had. Duitsers en Italianen werden destijds overigens ook geïnterneerd in de VS.
Oud 12 juni 2011, 16:41   #225
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
nee, je naam niet.
Je vader is dus Belgisch en je hebt een gewone Belgische achternaam. Dat helpt natuurlijk.
Oud 12 juni 2011, 16:42   #226
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent dus marokkaanse, voila, hier ff een beetje regeltjes voor u:

Meedoen in het land waar je naartoe bent gegaan, maar in je hart Marokkaan blijven. Voor eeuwig, want de Marokkaanse nationaliteit is onvervreemdbaar en wordt doorgegeven aan je kinderen.

Behoud van het Marokkaanse staatsburgerschap stelt Marokko in staat juridisch greep te houden op zijn emigranten. In theorie kan de Marokkaanse staat zijn burgers terugroepen voor dienstplicht en jurisdictie claimen voor in Nederland begane overtredingen van het Marokkaanse strafrecht (bijvoorbeeld het bekritiseren van de Marokkaanse koning, maar ook abortus, homoseksualiteit, geloofsafval). Ook worden naar Nederlands recht voltrokken echtscheidingen tussen Marokkaanse Nederlanders maar zeer moeizaam door Marokko erkend en blijf je dus getrouwd voor de Marokkaanse staat (waardoor gijzeling en kindontvoering mogelijk worden).

Ook al is het juridisch onmogelijk los te komen van de Marokkaanse nationaliteit, je kunt je er in de praktijk van bevrijden door je niet in te schrijven op het Marokkaans consulaat en geen Marokkaans paspoort aan te vragen. Daarmee word je ‘onzichtbaar’ voor de Marokkaanse staat, en ontsnap je dus aan zijn rechtsmacht. De gevolgen hiervan zijn echter groot. Ga je terug naar Marokko, dan word je urenlang vernederd bij de douane. Moussa Aynan, Haarlems gemeenteraadslid voor de PvdA, overkwam het deze zomer. ‘Wie denk je wel niet dat je bent?’, werd hem toegebeten. ‘Geen Marokkaans paspoort aangevraagd? Landverrader!’

Bovendien zijn er enorme juridische consequenties verbonden aan het de facto opgeven van de Marokkaanse nationaliteit. Zo is het praktisch onmogelijk om dan nog uit Marokko te erven (je bestaat immers niet voor de Marokkaanse staat), maar ook om grondgebied te verwerven, eigendomsrecht over onroerend goed uit te oefenen en er te worden begraven. Allemaal namelijk voorbehouden aan Marokkaanse staatsburgers.

Wie bereid is deze zaken voor lief te nemen en de integratie in Nederland wil voltooien door geen Marokkaanse nationaliteit meer aan zijn kind mee te geven, wordt echter ook door de Nederlandse burgerlijke stand tegengewerkt. Op het gemeentehuis ligt een lijst met door Marokko erkende namen, zoals Mohammed, Ahmed en Ali, en de ambtenaar van de burgerlijke stand waarschuwt dat grote moeilijkheden met de Marokkaanse overheid kunnen ontstaan wanneer je je kind onverhoopt Kees zou noemen.

Ook houdt de Marokkaanse overheid via andere kanalen greep op haar ex-burgers. Zo is het onmogelijk om vanuit Marokko grote geldbedragen over te maken naar Nederland: de Marokkaanse overheid blokkeert die transacties, waardoor Nederlandse erfgenamen van Marokkanen weer terug moeten naar Marokko en dat geld daar moeten uitgeven. Marokko heeft naar aanleiding van kritiek van minister Verhagen hierop slechts aangekondigd dat dit beleid in de toekomst ‘richting openheid’ zal gaan. Andersom is geen probleem: geldzendingen vanuit Europa zijn de belangrijkste inkomstenbron van Marokko.

Bovendien worden Marokkaanse Nederlanders die belangrijke functies bekleden, aangesproken door de geheime dienst van Marokko, aldus klokkenluider Fouad el Haji. El Haji werd benaderd om zitting te nemen in de Raad van de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland. ‘Als je dit doet, kreeg ik te horen, hoef je je nooit meer zorgen te maken over je carrière. Voorwaarde was wel dat ik me niet al te kritisch zou uitlaten over Marokko’. Het integratieprobleem werd onlangs door Frits Bolkestein ‘het grootste probleem van Nederland’ genoemd, en we kunnen pogingen van Marokko om die integratie te belemmeren niet gebruiken. Er is geen enkel bezwaar tegen een culturele band met een land van herkomst. Maar Marokkaanse staatsbemoeienis met nieuwe Nederlanders en belemmering van hun integratie dient achterwege te blijven – ook en vooral ter bescherming van hun rechten.

In de hoop u van dienst te zijn,
Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 16:44   #227
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Als uw vriendin werkelijk in Frankrijk wenst te leven, waarom zou ze dan nog met een Nederlands nationaliteit bezig zijn?
Omdat dat haar afkomst is.
Citaat:
Beslissen om in een ander land te gaan leven, wonen, werken en wat nog allemaal betekent ook dat u bereid moet zijn om die afkomst achter te laten.
Waarom zou je daartoe bereid moeten zijn?
Citaat:
't Is alsof ze een man leert kennen en er een leven mee gaat opbouwen, maar dan toch nog haar aanhouder in reserve blijft houden ...
Ben jij getrouwd met je land?

Laatst gewijzigd door artisjok : 12 juni 2011 om 17:07.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 16:49   #228
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

Waarom zou je daartoe bereidt moeten zijn?

jij blijkbaar wel, want je wil je "afkomstnationaliteit" behouden. Door het veranderen van nationaliteit verandert je afkomst toch niet?

maar ik vind het best OK als iemand zijn afkomstnationaliteit wil behouden, alleen moet je er geen 2de, 3de of 4de bijnemen omdat je van land verhuist of van partner wisselt. Vind je niet?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 12 juni 2011 om 16:50.
Oud 12 juni 2011, 16:55   #229
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind van niet. Mijn ouders zijn anders dan mij en hebben een totaal andere gedachtegang dan mij. Ik ben tevreden met de opvoeding die ik gekregen heb. Ik ben 2talig opgevoed en ben mijn ouders daar heel dankbaar voor. Ik kan me hier in dit land redden en ook in Marokko. Hoe meer talen je machtig bent, hoe beter.
Het thuis opvoeden in een andere taal (eventueel omdat ze de andere niet machtig zijn) is dan ook een heikel punt op het gebied van integratie. Men moet ook thuis de landstaal vooropstellen, zo nemen kinderen het trouwens makkelijker op (wat hun mogelijkheden om met anderen om te gaan verbeteren. Arabisch kunnen praten/schrijven kan handig zijn voor een tolk , maar als het maar dient om een keertje op vakantie verder te kunnen hoeft dat niet met de paplepel aangegeven worden.
Citaat:
Dat komt inderdaad heel veel voor onder Marokkanen. Vooral Antwerpenaren doen dat.
Welke bagage precies?
De hele bagage die vanuit het thuisland wordt meegebracht, gewoontes, kledij, taal, ga het rijtje maar af...
In A'pen kan je idd wel stellen dat de meeste Marokkaanse jongeren die mixtaal spreken (als ze al Nederlands ertussen flappen ...)
Citaat:
Wees eens even eerlijk. Als een vreemdeling alle bagage loslaat zullen de doorsnee autochtonen hem nog steeds als een vreemdeling beschouwen hoor.
'k Denk dat niet , de manier waarop die "vreemdeling" zich gaat voordragen is belangrijker. Een geäpdopteerde Nigeriaan die aan de haven werkt en dezelfde taal spreekt zal aanvaard worden als een doodgewone autochtoon , indien een geäpdopteerde Nigeriaan daarentegen in een Afrikaans kleedje en op sandalen aan komt sloffen zal men die dan weer wel als vreemdeling aanzien .
Nu ja , ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 17:00   #230
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom zou je daartoe bereidt moeten zijn?

Wat heeft haar afkomst er mee te maken als ze Francaise is???
Gaat u Fransen nu al beoordelen op afkomst???

Omdat men in Frankrijk beslist te wonen, te leven en er eventueel nog een paar kleine Fransmannetjes op de wereld te zetten... Ze wil Francaise worden, toch geen Nederlandse in Frankrijk??? Anders kan ze evengoed jaarlijks met hare caravan over en weer blijven bollen...
Kies je er voor om een nieuw leven te beginnen in een ander land, leef dan zoals men dat in dat land doen , een frituurtje in't midden van de Sahara zetten is ook niet echt een toonbeeld van integreren...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 17:01   #231
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht

Meedoen in het land waar je naartoe bent gegaan, maar in je hart Marokkaan blijven. Voor eeuwig, want de Marokkaanse nationaliteit is onvervreemdbaar en wordt doorgegeven aan je kinderen.

Behoud van het Marokkaanse staatsburgerschap stelt Marokko in staat juridisch greep te houden op zijn emigranten. In theorie kan de Marokkaanse staat zijn burgers terugroepen voor dienstplicht en jurisdictie claimen voor in Nederland begane overtredingen van het Marokkaanse strafrecht (bijvoorbeeld het bekritiseren van de Marokkaanse koning, maar ook abortus, homoseksualiteit, geloofsafval). Ook worden naar Nederlands recht voltrokken echtscheidingen tussen Marokkaanse Nederlanders maar zeer moeizaam door Marokko erkend en blijf je dus getrouwd voor de Marokkaanse staat (waardoor gijzeling en kindontvoering mogelijk worden).

Ook al is het juridisch onmogelijk los te komen van de Marokkaanse nationaliteit, je kunt je er in de praktijk van bevrijden door je niet in te schrijven op het Marokkaans consulaat en geen Marokkaans paspoort aan te vragen. Daarmee word je ‘onzichtbaar’ voor de Marokkaanse staat, en ontsnap je dus aan zijn rechtsmacht. De gevolgen hiervan zijn echter groot. Ga je terug naar Marokko, dan word je urenlang vernederd bij de douane. Moussa Aynan, Haarlems gemeenteraadslid voor de PvdA, overkwam het deze zomer. ‘Wie denk je wel niet dat je bent?’, werd hem toegebeten. ‘Geen Marokkaans paspoort aangevraagd? Landverrader!’

Bovendien zijn er enorme juridische consequenties verbonden aan het de facto opgeven van de Marokkaanse nationaliteit. Zo is het praktisch onmogelijk om dan nog uit Marokko te erven (je bestaat immers niet voor de Marokkaanse staat), maar ook om grondgebied te verwerven, eigendomsrecht over onroerend goed uit te oefenen en er te worden begraven. Allemaal namelijk voorbehouden aan Marokkaanse staatsburgers.

Wie bereid is deze zaken voor lief te nemen en de integratie in Nederland wil voltooien door geen Marokkaanse nationaliteit meer aan zijn kind mee te geven, wordt echter ook door de Nederlandse burgerlijke stand tegengewerkt. Op het gemeentehuis ligt een lijst met door Marokko erkende namen, zoals Mohammed, Ahmed en Ali, en de ambtenaar van de burgerlijke stand waarschuwt dat grote moeilijkheden met de Marokkaanse overheid kunnen ontstaan wanneer je je kind onverhoopt Kees zou noemen.

Ook houdt de Marokkaanse overheid via andere kanalen greep op haar ex-burgers. Zo is het onmogelijk om vanuit Marokko grote geldbedragen over te maken naar Nederland: de Marokkaanse overheid blokkeert die transacties, waardoor Nederlandse erfgenamen van Marokkanen weer terug moeten naar Marokko en dat geld daar moeten uitgeven. Marokko heeft naar aanleiding van kritiek van minister Verhagen hierop slechts aangekondigd dat dit beleid in de toekomst ‘richting openheid’ zal gaan. Andersom is geen probleem: geldzendingen vanuit Europa zijn de belangrijkste inkomstenbron van Marokko.

Bovendien worden Marokkaanse Nederlanders die belangrijke functies bekleden, aangesproken door de geheime dienst van Marokko, aldus klokkenluider Fouad el Haji. El Haji werd benaderd om zitting te nemen in de Raad van de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland. ‘Als je dit doet, kreeg ik te horen, hoef je je nooit meer zorgen te maken over je carrière. Voorwaarde was wel dat ik me niet al te kritisch zou uitlaten over Marokko’. Het integratieprobleem werd onlangs door Frits Bolkestein ‘het grootste probleem van Nederland’ genoemd, en we kunnen pogingen van Marokko om die integratie te belemmeren niet gebruiken. Er is geen enkel bezwaar tegen een culturele band met een land van herkomst. Maar Marokkaanse staatsbemoeienis met nieuwe Nederlanders en belemmering van hun integratie dient achterwege te blijven – ook en vooral ter bescherming van hun rechten.

Hoomer.
Niets verbindt me met Nederland en Nederlanders.
Oud 12 juni 2011, 17:07   #232
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Het thuis opvoeden in een andere taal (eventueel omdat ze de andere niet machtig zijn) is dan ook een heikel punt op het gebied van integratie.
De andere zijn ze wel machtig. Maar men maakt nu eenmaal samen keuzes als koppel en ik vind dit een wijze keuze. Ik zou net hetzelfde doen mocht ik een kind hebben.
Citaat:
Men moet ook thuis de landstaal vooropstellen, zo nemen kinderen het trouwens makkelijker op (wat hun mogelijkheden om met anderen om te gaan verbeteren. Arabisch kunnen praten/schrijven kan handig zijn voor een tolk , maar als het maar dient om een keertje op vakantie verder te kunnen hoeft dat niet met de paplepel aangegeven worden.
De landstaal is inderdaad belangrijk, je zal me niets anders horen zeggen.
Arabisch gebruikt men ook hier in dit land, niet alleen als tolk maar ook tijdens familiebijeenkomsten, Arabische conferenties, ...
Citaat:
De hele bagage die vanuit het thuisland wordt meegebracht, gewoontes, kledij, taal, ga het rijtje maar af...
Welk thuisland? Als iemand hier geboren is dan is dit het thuisland? Men kan toch niets hebben meegekregen, men is namelijk hier opgegroeid.
Citaat:
In A'pen kan je idd wel stellen dat de meeste Marokkaanse jongeren die mixtaal spreken (als ze al Nederlands ertussen flappen ...)
Soms zou je liever wensen dat ze Arabisch spreken. Dat Antwerps gebral trekt nergens op naar mijn bescheiden mening.
Citaat:
'k Denk dat niet , de manier waarop die "vreemdeling" zich gaat voordragen is belangrijker. Een geäpdopteerde Nigeriaan die aan de haven werkt en dezelfde taal spreekt zal aanvaard worden als een doodgewone autochtoon , indien een geäpdopteerde Nigeriaan daarentegen in een Afrikaans kleedje en op sandalen aan komt sloffen zal men die dan weer wel als vreemdeling aanzien .
Nu ja , ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar iemand kan ook perfect geïntegreerd zijn, meebouwen aan de maatschappij, werken, studeren, perfect de lokale taal beheersen en toch een Afrikaans kleed dragen denk ik. Uiteraard kan dit niet overal.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 12 juni 2011 om 17:08.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 17:15   #233
Hoomer

Standaard

Citaat:
Niets verbindt me met Nederland en Nederlanders.
Naast de kwestie, gaat niet over Nederlanders maar over marokkanen .
Oud 12 juni 2011, 17:18   #234
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Hoomer.
Jij hebt niemand een beetje regeltjes op te leggen.
Oud 12 juni 2011, 17:56   #235
Hoomer

Standaard

Citaat:
Jij hebt niemand een beetje regeltjes op te leggen.
Ikke regeltjes opleggen!!!!!!!!!!!!!! neem eens ne spiegel.
Dat is wel de marokkaanse regelgeving.
Oud 12 juni 2011, 18:16   #236
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Of ik mijn paspoort nu verscheur of niet. In uw ogen blijven Marokkanen toch profiterende makakken
Gij zegt dat !
Ik zou nooit iemand voor aap uitschelden ! Ik ben dan ook een dierenvriend. Aap is geen scheldwoord voor mij. En Marrokkanen zijn geen dieren in mijn ogen.

Laatst gewijzigd door den dinges : 12 juni 2011 om 18:18.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 18:17   #237
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ikke regeltjes opleggen!!!!!!!!!!!!!! neem eens ne spiegel.
Dat is wel de marokkaanse regelgeving.
Helga is er niet helemaal bij vandaag precies.
Oud 12 juni 2011, 18:20   #238
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt duidelijk gezegd wat Marokkanen zouden doen mocht er ooit een oorlog uitbreken tussen België en Marokko. U wist blijkbaar ook dat ik een collaborateur zou zijn.
Zou je, als Belgische inwoner, de wapens opnemen tegen de Marrokkaanse soldaten ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 18:21   #239
Hoomer

Standaard

Citaat:
Helga is er niet helemaal bij vandaag precies.
Waterpijp zal kapot zijn,niet kunnen blowen resulteert in geen "klare kijk" waarschijnlijk.
Oud 12 juni 2011, 18:26   #240
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Zou je, als Belgische inwoner, de wapens opnemen tegen de Marrokkaanse soldaten ?
Ik zou als Belgische inwoner ook niet de wapens opnemen tegen om het even welke mogendheid?
Wie is er nu nog zo achterlijk om de wapens op te nemen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be