Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2011, 16:54   #41
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Hoe zou dat komen?

Waarom hebben de artiesten in Catalonië, Schotland, Wales, Friesland, Occitanië, Bretagne, Corsica, ... geen enkel bezwaar zich als dusdanig te uiten, hoewel die culturen nog véél harder werden onderdrukt?

Ga jij mij vertellen dat de Belgische staat en "de Walen" zò veel geraffineerder zijn in het bekampen van het vijandig separatisme dan Parijs, Madrid en Londen?
Misschien zou het kunnen zijn dat onze kunstenaars hun verstand hebben verloren:
Fabre toont zijn Piet�*
Vlaamse leeuw en Waalse haan verbroederen in Kunstbiënnale van Venetië
JAN FABRE IN DE ARMEN VAN PIETJE DE DOOD
Naam: 1.PNG
Bekeken: 148
Grootte: 144,2 KB
Oud 12 juni 2011, 18:18   #42
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zou dat komen?

Waarom hebben de artiesten in Catalonië, Schotland, Wales, Friesland, Occitanië, Bretagne, Corsica, ... geen enkel bezwaar zich als dusdanig te uiten, hoewel die culturen nog véél harder werden onderdrukt?

Ga jij mij vertellen dat de Belgische staat en "de Walen" zò veel geraffineerder zijn in het bekampen van het vijandig separatisme dan Parijs, Madrid en Londen?
in de meeste van die regio's is het nationalisme niet gelieerd met ranzig extreem-rechts.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 18:38   #43
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dat zou ik inderdaad ook niet durven uitsluiten...
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 18:39   #44
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
in de meeste van die regio's is het nationalisme niet gelieerd met ranzig extreem-rechts.
In Baskenland en Ierland is het 'geallieerd' met terroristische extremisten, maar daarom vielen kunstenaars hun eigen volk nog niet af. Enkel onze kunstenaars zijn zulke lafaards.
Oud 12 juni 2011, 18:43   #45
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Hoe zou dat komen?

Het gaat vooral om een houding die die mensen zelf aannemen. Ik begrijp ook niet waarom het nationalisme in Catalonië links is en in Vlaanderen rechts. Ik ben zelf een centrum-rechtse conservatief, maar de Vlaamse gedachte vind ik totaal niet rechts. Meer bevoegdheden voor Vlaanderen staat los van de links-rechts-vraag; indien links echt gelooft in het eigen kunnen, en de rechtse recepten toch niet werken, zal links ook in een onafhankelijk Vlaanderen de mensen wel kunnen overtuigen om op hen te stemmen!
Oud 12 juni 2011, 19:11   #46
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het gaat vooral om een houding die die mensen zelf aannemen. Ik begrijp ook niet waarom het nationalisme in Catalonië links is en in Vlaanderen rechts. Ik ben zelf een centrum-rechtse conservatief, maar de Vlaamse gedachte vind ik totaal niet rechts. Meer bevoegdheden voor Vlaanderen staat los van de links-rechts-vraag; indien links echt gelooft in het eigen kunnen, en de rechtse recepten toch niet werken, zal links ook in een onafhankelijk Vlaanderen de mensen wel kunnen overtuigen om op hen te stemmen!
nationalisten zijn meestal populisten en enten zich op de stroom die meest stemmen kan opleveren.
Meestal is het wel rechts want links heeft bijv. als lied in alle landen "de internationale" wat erop wijst dat ze er niet op uit zijn om de werknemers te verdelen en tegen elkaar uit te spelen.

Links en nationalisme gaan minder goed samen dan (extreem-)rechts en nationalisme.
Oud 12 juni 2011, 19:12   #47
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OilOnFire Bekijk bericht
Wel een zeer persoonlijke opvatting van: wat is kunst?

I'm (sorry)

Sarcasme
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 19:28   #48
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Baskenland en Ierland is het 'geallieerd' met terroristische extremisten, maar daarom vielen kunstenaars hun eigen volk nog niet af. Enkel onze kunstenaars zijn zulke lafaards.
Het al dan niet gelieerd zijn met terroristen is nooit een groot issue geweest in het culturele milieu. Behalve dan misschien in het kleinburgerlijke braaf liberale en tsjeefse milieu, dat sowieso weinig creativiteit kent.

De oorzaken liggen ergens anders. Het Vlaams nationalisme is geen volkse beweging maar een van maatpak en stropdas. Tsjeefs en liberaal dus.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 20:08   #49
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Het al dan niet gelieerd zijn met terroristen is nooit een groot issue geweest in het culturele milieu. Behalve dan misschien in het kleinburgerlijke braaf liberale en tsjeefse milieu, dat sowieso weinig creativiteit kent.

De oorzaken liggen ergens anders. Het Vlaams nationalisme is geen volkse beweging maar een van maatpak en stropdas. Tsjeefs en liberaal dus.
Misschien klopt dat wel, maar ik beoordeel een ideëngoed naar zijn inhoud, niet naar wie het vertegenwoordigt. Ik hoopte tevergeefs dat onze kunstenaars daar ook toe in staat waren. Trouwens, kom eens naar een meeting van de N-VA, heus niet iedereen draagt daar een maatpak met stropdas.
Oud 12 juni 2011, 20:10   #50
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
nationalisten zijn meestal populisten en enten zich op de stroom die meest stemmen kan opleveren.
Meestal is het wel rechts want links heeft bijv. als lied in alle landen "de internationale" wat erop wijst dat ze er niet op uit zijn om de werknemers te verdelen en tegen elkaar uit te spelen.

Links en nationalisme gaan minder goed samen dan (extreem-)rechts en nationalisme.
Je hebt partijen die misbruik maken van nationalistische elementen in een anti-vreemdelingen en populistisch discours. De N-VA hoort niet bij die kring, maar bij een kring van andere, inclusieve volksnationalistische partijen in Europa, zoals de Schots SNP. Ironisch genoeg zijn bijna al die partijen LINKS, niet rechts. Spijker je kennis omtrent de Europese Vrije Alliantie maar eens wat bij.
Oud 12 juni 2011, 20:15   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien klopt dat wel, maar ik beoordeel een ideëngoed naar zijn inhoud, niet naar wie het vertegenwoordigt. Ik hoopte tevergeefs dat onze kunstenaars daar ook toe in staat waren. Trouwens, kom eens naar een meeting van de N-VA, heus niet iedereen draagt daar een maatpak met stropdas.
Ik heb er toch al verschillende meegemaakt.

Nu, 't was nog niet zo erg als de recepties van LDD, CD&V of VLD, dat klopt.
Oud 12 juni 2011, 20:30   #52
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het al dan niet gelieerd zijn met terroristen is nooit een groot issue geweest in het culturele milieu..
Als die stelling waar is voel ik mij genoodzaakt om mijn voorgaande post te corrigeren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Misschien zou het kunnen zijn dat onze kunstenaars hun verstand hebben verloren:
Het moet dan dit worden:
Misschien zou het kunnen dat kunstenaars hun verstand hebben verloren.
Mijn excuses hiervoor.
Oud 12 juni 2011, 21:39   #53
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

kunstenaars moeten niet geclaimd worden door die of die partij of die of die staat, ze moeten onafhankelijk kunnen blijven werken.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 21:43   #54
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
kunstenaars moeten niet geclaimd worden door die of die partij of die of die staat, ze moeten onafhankelijk kunnen blijven werken.
wie als kunstenaar kritisch staat tegenover de Vlaams-radicalen is een nestbevuiler.
Typisch voor de rechtsen:
mensen intimideren & totalitarisme; kritische stemmen zijn niet welkom.
Oud 12 juni 2011, 21:49   #55
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
wie als kunstenaar kritisch staat tegenover de Vlaams-radicalen is een nestbevuiler.
Och man... ze mogen zoveel proberen als ze willen, de gewone mensen weten wel beter. Dat bewijzen de peilingen.
Ik denk eerder dat er een totalitair eenheidsdenken heerst onder de kunstenaars. Dissidente stemmen hoor je daar heel zelden.
Oud 12 juni 2011, 21:51   #56
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
Uiteraard, maar heel veel kunstenaars hebben via acties als "Niet in onze naam" in de KVS zelf partij gekozen. Ik vind het OK dat kunstenaars kritiek geven, maar dat eenheidsdenken en die vervreemding van de rest van de Vlaamse publieke opinie storen me. Ze begrijpen er gewoon niets van, en als je ergens niets van begrijpt, spreek je er beter ook niet over. Het levert toch alleen maar wederzijdse frustratie op en het verandert niets aan de opinies van de Vlaamse bevolking.
Oud 12 juni 2011, 21:52   #57
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waarom beperkt ge u tot het vloms-nationalisme? De belgische staat is even erg. belgisch nationalisme = vloms nationalisme = staatsdenken = repressie.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 21:55   #58
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet alle nationalisme is repressief. Ik ken de Occitaanse beweging vrij goed, de vrijheid en creativiteit waar die voor staat is bijzonder inspirerend.
De Vlaamse Beweging is wel heel steriel ja dat klopt.
Tsjeefs en liberaal, dus saai.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 21:57   #59
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft niemand een probleem met het feit dat de Franstalige gemeenschap daar heel België vertegenwoordigt op partijdige wijze? Deze crisis heeft niets te maken met de zeven hoofdzonden, maar met DEMOCRATIE, en de democratie van Vlaanderen die iets anders wil dan de democratie van Franstalig België.
Citaat:
Op het dak van het Belgisch paviljoen van de zopas geopende Biënnale van Venetië wappert een vlag die de Waalse haan met de Vlaamse leeuw verenigt. Toch is het gebouw dit jaar gereserveerd voor de Franse gemeenschap, nadat het gebouw dit jaar gereserveerd voor de Franse gemeenschap, nadat bij de vorige editie de Vlaamse Gemeenschap aan bod kwam.

http://forum.politics.be/showpost.ph...30&postcount=2
Wat begrijp je daar niet van?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 21:59   #60
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Niet alle nationalisme is repressief. Ik ken de Occitaanse beweging vrij goed, de vrijheid en creativiteit waar die voor staat is bijzonder inspirerend.
De Vlaamse Beweging is wel heel steriel ja dat klopt.
Tsjeefs en liberaal, dus saai.
Ik zou ook liever wat meer dynamiek hebben binnen de Vlaamse beweging. Organiseer een grote betoging voor verandering, voor een staatshervorming en laat het overdreven vlaggengezwaai vallen en verbied Voorpost & Co om te komen.
Gelukkig heeft die statische beweging wel een sterk inhoudelijk programma. De Belgische beweging, voor zover die al bestaat, quod non, is zowel niet dynamisch als inhoudelijk zwak.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be