Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2011, 12:44   #261
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Opmerkingen van dit niveau, ligt dit aan je opvoeding en cultuur?
ik vrees dat het aan mijn multicultuur gaat liggen. Die Duitse invloed blijft hé.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 12:47   #262
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ik vrees dat het aan mijn multicultuur gaat liggen. Die Duitse invloed blijft hé.
Je bent ook een allochtoon. Met dubbele identiteit?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 12:59   #263
francisg
Vreemdeling

Standaard Dubbele nationaliteit

Opmerking over VS is een halve waarheid: als een man belg & amerikaan is zal deze op zijn meerderjarigheid moeten kiezen: wil hij amerikaan blijven, dan zal hij worden opgeroepen voor legerdienst. Voor wat hoort wat.

Verder denk ik dat dubbele nationaliteit voor europeanen weinig verschil uitmaakt. Dit is anders voor allochtonen. Het is weinig bevorderlijk voor integratie als de navelstreng met het herkomstland niet wordt doorgesneden. Dat een 1ste generatie een dubbele nationaliteit behoudt vind ik absoluut normaal. Die mensen brachten daar ook een ruim deel van hun leven door. Maar iemand die hier geboren & getogen is moet kleur bekennen.
francisg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 13:01   #264
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door francisg Bekijk bericht
Opmerking over VS is een halve waarheid: als een man belg & amerikaan is zal deze op zijn meerderjarigheid moeten kiezen: wil hij amerikaan blijven, dan zal hij worden opgeroepen voor legerdienst. Voor wat hoort wat.

Verder denk ik dat dubbele nationaliteit voor europeanen weinig verschil uitmaakt. Dit is anders voor allochtonen. Het is weinig bevorderlijk voor integratie als de navelstreng met het herkomstland niet wordt doorgesneden. Dat een 1ste generatie een dubbele nationaliteit behoudt vind ik absoluut normaal. Die mensen brachten daar ook een ruim deel van hun leven door. Maar iemand die hier geboren & getogen is moet kleur bekennen.
Akkoord. ik wil nog toegeven voor die eerste generatie. maar de kinderen die dan hier geboren zijn, hoeven helemaal geen heimweenationaliteit meer te hebben. Willen ze dat toch, mij niet gelaten, maar dan geen belgische.
Oud 13 juni 2011, 13:01   #265
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je bent ook een allochtoon. Met dubbele identiteit?
neen hoor, wij zijn consequent.
Oud 13 juni 2011, 13:10   #266
francisg
Vreemdeling

Standaard

Voor een europeaan maakt dit geen verschil uit. Voor een 1ste generatie alllochtoon moet dit kunnen: hij/zij hebben een voorgeschiedenis in een ander land.

Voor verdere generatie allochtonen( zijn dat dan eigenlijk niet meer) staat dit integratie in de weg. De navelstreng moet dan worden doorgesneden. Zij worden dan overal vreemdeling.
Oud 13 juni 2011, 13:13   #267
francisg
Vreemdeling

Standaard

Ja voor de duidelijkheid, ik ben een gewone belg. Op een of andere wijze staat er vreemdeling onder mijn naam. Dit om het gesprek niet verkeerd te beinvloeden.
vg,
Oud 13 juni 2011, 13:17   #268
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door francisg Bekijk bericht

Waarom zou dat anders zijn voor allochtonen?
Wat maakt die nationaliteit van hun land van afkomst uit voor integratie?
Oud 13 juni 2011, 13:19   #269
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat anders zijn voor allochtonen?
Wat maakt die nationaliteit van hun land van afkomst uit voor integratie?
om te beginnen geloven ze al niet in sinterklaas!
Oud 13 juni 2011, 13:51   #270
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dit is toch niet controleerbaar? Tenzij men de personen die zich van hun turkse identiteit ontdoen een database bijhoudt?

Het hoeven ook niet enkel dienstplichtweigeraars te zijn: iemand als Almaci zou dus gerust haar turkse identiteit kunnen weigeren (en dan uiteraard de nodige sancties daarbij nemen) en enkel als belg naar Turkije reizen. Dan kunnen ze haar toch niks doen?
Ik denk dat er wel een database is van Turken die hun dienstplicht niet vervuld hebben. Ik weet het zowat zeker, daar er erfenisrechten aan verbonden zijn nietwaar.

En ik geloof dat er voorbeelden zijn van hoe "immuun" buitelanders zijn voor sancties.
Dit bijvoorbeeld. Verfilmd en al.
Oud 13 juni 2011, 13:56   #271
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk dat er wel een database is van Turken die hun dienstplicht niet vervuld hebben. Ik weet het zowat zeker, daar er erfenisrechten aan verbonden zijn nietwaar.

En ik geloof dat er voorbeelden zijn van hoe "immuun" buitelanders zijn voor sancties.
Dit bijvoorbeeld. Verfilmd en al.
Van die erfenisrechten heb ik al ergens geplaatst, dit is niet de eerste keer dat ik daarvan hoor. Nochtans zouden belgen tegenwoordig toch ook eigendom in Turkije kunnen hebben?

Tja, die film heeft niks met Marokkaan-af of Turk-af te zien natuurlijk. Reden temeer om niet naar die landen te gaan of er zeer voorzichtig te zijn (ik zal vb. NOOIT een huurauto nemen en zelf rijden in Turkije). Wel straf nochtans dat al hun inwoners hier met de rode loper worden ontvangen!
Oud 13 juni 2011, 14:26   #272
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van die erfenisrechten heb ik al ergens geplaatst, dit is niet de eerste keer dat ik daarvan hoor. Nochtans zouden belgen tegenwoordig toch ook eigendom in Turkije kunnen hebben?
Probeer maar eens een stekje te verwerven in Turkije. Wedden dat ze lokale taxen en belastingen kennen die toevallig op "uw" maat gesneden zijn.

Citaat:
Tja, die film heeft niks met Marokkaan-af of Turk-af te zien natuurlijk. Reden temeer om niet naar die landen te gaan of er zeer voorzichtig te zijn (ik zal vb. NOOIT een huurauto nemen en zelf rijden in Turkije). Wel straf nochtans dat al hun inwoners hier met de rode loper worden ontvangen!
Het heeft niks te maken met " Nationaliteit X af", maar wel dat een Belgisch paspoort geen vrijgeleide is die beschermd tegen akkefietjes, bureaucratisch en/of crimineel.
Oud 13 juni 2011, 14:37   #273
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Het heeft niks te maken met " Nationaliteit X af", maar wel dat een Belgisch paspoort geen vrijgeleide is die beschermd tegen akkefietjes, bureaucratisch en/of crimineel.
o maar dat bedoel ik niet.
Maar het belgische paspoort (zonder turks paspoort) maakt wel dat ze je als belg moeten beschouwen in Turkije en niet als Turk. Een belg mag hier dus wèl de Armeense Genocide aanklagen en nadien nog naar turkije gaan. Een Turk riskeert daar vijf jaar cel mee.

Bij dubbelpaspoortigen zullen ze je steeds als Turk of Marokkaan beschouwen in die respectievelijke landen, niet als Belg in Turkije, zolang je nog twee nationaliteiten hebt.
Daarom twijfel ik of Suqar er goed aan doet om enkel met haar Belgische paspoort te vertrekken, want ik denk dat ze daar méér zever mee krijgt omdat haar Marokkaans paspoort is vervallen. In Marokko is ze nl. gewoon Marokkaans onderdaan.
Oud 13 juni 2011, 15:00   #274
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
o maar dat bedoel ik niet.
Maar het belgische paspoort (zonder turks paspoort) maakt wel dat ze je als belg moeten beschouwen in Turkije en niet als Turk. Een belg mag hier dus wèl de Armeense Genocide aanklagen en nadien nog naar turkije gaan. Een Turk riskeert daar vijf jaar cel mee.
Ik stel toch voor dat U als Belg in Turkije toch niet gaan proclameren dat de Armeense genocide een gruweldaad van jewelste is. En dat een Turk in België hierover spreekt, dat is in Turkije natuurlijk niet noodzakelijk geweten.

Citaat:
Bij dubbelpaspoortigen zullen ze je steeds als Turk of Marokkaan beschouwen in die respectievelijke landen, niet als Belg in Turkije, zolang je nog twee nationaliteiten hebt.
Een Belgische Turk in Turkije is evengoed een toerist rijp om te pluimen.
Citaat:
Daarom twijfel ik of Suqar er goed aan doet om enkel met haar Belgische paspoort te vertrekken, want ik denk dat ze daar méér zever mee krijgt omdat haar Marokkaans paspoort is vervallen. In Marokko is ze nl. gewoon Marokkaans onderdaan.
En daar heeft ze niet in te kiezen. Zelfs al zou ze willen.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 juni 2011 om 15:00.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 15:08   #275
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel toch voor dat U als Belg in Turkije toch niet gaan proclameren dat de Armeense genocide een gruweldaad van jewelste is. En dat een Turk in België hierover spreekt, dat is in Turkije natuurlijk niet noodzakelijk geweten.
Ik heb het nu niet over buurman Mustafa op de jaarlijkse BBq met de buren, maar wel over vb. de Nederlandse Staatssecretaris Albayrak die in haar functie als Nederlandse politica dat zéker nooit zal kunnen erkennen wegens zwaar strafbaar als ze een voet zet in Turkije (zelfs driemaal zwaarder dan indien ze hetzelfde vergrijp in Turkije had gepleegd).

Dit vond ik hierover nog terug. Spijtig genoeg is het originele artikel verdwenen (Opinio-artikel, totaal foetsie).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door professor Twan Tak

Maar wat zijn volgens u dan precies de problemen?

Het belangrijkste probleem is een conflict van plichten. De relatie tussen staat en onderdaan kent niet alleen rechten maar ook plichten. Wie onderdaan is van één bepaalde soevereine staat, ontleent daaraan niet alleen voordelen maar ook lasten en plichten. Je kunt bij een dubbele nationaliteit rechten gaan opstapelen, maar je moet ook rekening houden met botsende plichten. Iemand met een dubbele nationaliteit is immers onderdaan van twee rechtssystemen, met ook twee systemen van plichten. En dat leidt al snel tot botsingen. Een dubbele nationaliteit suggereert in feite dat het feit dat je onderdaan bent van land X geen consequenties heeft voor het feit dat je ook onderdaan bent van het land Y. Met andere woorden: je Nederlanderschap heeft geen consequenties voor de eisen die de Marokkaanse nationaliteit aan jou als onderdaan stelt. Maar waar moet iemand dan zijn militaire dienstplicht vervullen? Hoe zit het met belastingen en uitkeringen? En wat doen we wanneer land X een straf stelt op de beschadiging van de belangen van de staat, terwijl dat in land Y allerminst zo gezien wordt en een bepaald standpunt dat door land X als schadelijk wordt ervaren, in land Y juist zeer gewenst is.

Dat lijkt me een abstracte manier om te zeggen dat mevrouw Albayrak wel heel stil werd toen haar Turkse nationaliteit haar belette de Armeense kwestie als genocide te bestempelen, terwijl dat in Nederland toch niet ongebruikelijk is, en dat haar dubbele nationaliteit dus tot een beperking van haar vrijheid, in het bijzonder van haar vrijheid van meningsuiting, leidde.

Juist, maar als wetenschapper ben ik nu eenmaal gewoon in abstracties te spreken.
Citaat:
En verder de turkse wetgeving waarbij Turken die zich in het buitenland bevinden en enige kritiek op de Turkse staat uiten DRIEMAAL zwaardere straffen krijgen.
kwam uit hetzelfde artikel, spijtig genoeg niet meer te vinden.
http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=55

Citaat:
Een Belgische Turk in Turkije is evengoed een toerist rijp om te pluimen.
Ik heb het over de STAAT, niet de winkeliers.

Citaat:
En daar heeft ze niet in te kiezen. Zelfs al zou ze willen.
Dan moeten ze hun kinderen maar niet meer gaan aangeven aan de Marokkaanse ambassade, anders is het eigen schuld dikke bult. Met dus uitzondering voor de eerste generatie.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 13 juni 2011 om 15:17.
Oud 13 juni 2011, 15:15   #276
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het nu niet over buurman Mustafa op de jaarlijkse BBq met de buren, maar wel over vb. de Nederlandse Staatssecretaris Albayrak die in haar functie als Nederlandse politica dat zéker nooit zal kunnen erkennen wegens zwaar strafbaar als ze een voet zet in Turkije (zelfs driemaal zwaarder dan indien ze hetzelfde vergrijp in Turkije had gepleegd).
Dan is het niet onverstandig niks te zeggen over die genocide. Paraplu van onwetendheid opsteken.

Citaat:
Ik heb het over de STAAT, niet de winkeliers.
Evengoed plukken, die kip met buitenlandse devizen.

Citaat:
Dan moeten ze hun kinderen maar niet meer gaan aangeven aan de Marokkaanse ambassade, anders is het eigen schuld dikke bult. Met dus uitzondering voor de eerste generatie.
Waarom zou Suqar_7loe dat niet doen, alleen maar voordelen aan verbonden nietwaar?
Oud 13 juni 2011, 15:20   #277
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan is het niet onverstandig niks te zeggen over die genocide. Paraplu van onwetendheid opsteken.
Die buurman kan in alle privacy in DIT land, zijn mening weergeven. Hij kan dat echter niet in alle openheid indien hij een openbare functie waarneemt in dit land.

Citaat:
Waarom zou Suqar_7loe dat niet doen, alleen maar voordelen aan verbonden nietwaar?
Nooit heb ik zo'n spijt gehad om een volledig artikel niet te saven. Maar jammer maar helaas.
Ik herhaal dus nog even het gevonden stukje eruit;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door professor Twan Tak

Maar wat zijn volgens u dan precies de problemen?

Het belangrijkste probleem is een conflict van plichten. De relatie tussen staat en onderdaan kent niet alleen rechten maar ook plichten. Wie onderdaan is van één bepaalde soevereine staat, ontleent daaraan niet alleen voordelen maar ook lasten en plichten. Je kunt bij een dubbele nationaliteit rechten gaan opstapelen, maar je moet ook rekening houden met botsende plichten. Iemand met een dubbele nationaliteit is immers onderdaan van twee rechtssystemen, met ook twee systemen van plichten. En dat leidt al snel tot botsingen. Een dubbele nationaliteit suggereert in feite dat het feit dat je onderdaan bent van land X geen consequenties heeft voor het feit dat je ook onderdaan bent van het land Y. Met andere woorden: je Nederlanderschap heeft geen consequenties voor de eisen die de Marokkaanse nationaliteit aan jou als onderdaan stelt. Maar waar moet iemand dan zijn militaire dienstplicht vervullen? Hoe zit het met belastingen en uitkeringen? En wat doen we wanneer land X een straf stelt op de beschadiging van de belangen van de staat, terwijl dat in land Y allerminst zo gezien wordt en een bepaald standpunt dat door land X als schadelijk wordt ervaren, in land Y juist zeer gewenst is.

Dat lijkt me een abstracte manier om te zeggen dat mevrouw Albayrak wel heel stil werd toen haar Turkse nationaliteit haar belette de Armeense kwestie als genocide te bestempelen, terwijl dat in Nederland toch niet ongebruikelijk is, en dat haar dubbele nationaliteit dus tot een beperking van haar vrijheid, in het bijzonder van haar vrijheid van meningsuiting, leidde.

Juist, maar als wetenschapper ben ik nu eenmaal gewoon in abstracties te spreken.
Even heb ik overwogen om mijn mond niet open te doen over de problemen die Suqar zal ondervinden aan de grens. Niet dat ik enige dankbaarheid voor die informatie verlang, ze zal me hopelijk toch niet geloven.

Maar ik heb die uitleg al eens gehoord van een Marokkaanse onderdaan die enkel op haar naam moést aantonen dat ze een marokkaans paspoort had.
Nu weet ik dus niet welke achternaam Suqar heeft, ze kan evengoed Janssens heten als ze een Belgische vader had, en dan is er geen probleem natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 13 juni 2011 om 15:23.
Oud 13 juni 2011, 16:43   #278
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

In tegendeel tot vroeger heb ik besloten om geen stap meer in islamitische landen te zetten. De haat is aan het groeien ginder. Reizigers, opgepast.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 20:11   #279
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord. ik wil nog toegeven voor die eerste generatie.
Wat een goedheid dat je dat toch al wil toegeven voor de eerste generatie.
Oud 13 juni 2011, 20:37   #280
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een goedheid dat je dat toch al wil toegeven voor de eerste generatie.
dat kan niet anders dan door uw doorgedreven enthusiasme komen !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be