Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2004, 22:54   #1
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Minister van State, Freddy Willockx, slaagde er binnen een zeer korte periode in, zichzelf zowel te onderschatten (toen hij de oorzaak van de vooruitgang van het Blok bij de VLD legde en niet bij zichzelf) als zichzelf te overrschatten (toen hij Frank Vandenbroucke terugfloot voor zijn uitspraken over de verdeling der middelen van de werkloosheid.)
Even het geheugen van onze minister van State opfrissen.
U herinnert zich waarschijnlijk nog, geachte minister van State, dat u in het Amazonegebouw in Brussel de scepter zwaaide over de pensioenen na de verkiezingen van 1991.
U zult zich, denkende aan de goede tijd van de Amazone, waarschijnlijk nog herinneren dat de regering waarvan u deel uit maakte het huidige artikel 35 van de Grondwet tot stand bracht.
Een hele prestatie trouwens om samen met uw geachte regeringsleider Jean-Luc Dehaene het enige onbestaande artikel van de Grondwet dat eigenlijk niet bestaat daadwerkelijk in de Grondwet in te schrijven.
Want wat zegt de overgangsbepaling van de wet van 5.5.1993 dat het bewuste artikel inschreef in de Grondwet? "De wet bedoeld in het tweede lid bepaalt de dag waarop dit artikel in werking treedt. Deze dag kan niet voorafgaan aan de dag waarop het nieuw in titel III van de Grondwet in te voegen artikel in werking treedt dat de exclusieve bevoegdheden van de federale overheid bepaalt."
Met andere woorden- want u hebt onze intellectuele capaciteiten al op de proef gesteld met die overgangsbepaling- art.35 zal pas bestaan als een wet, aangenomen met de meerderheid voorzien in art.4 van de Grondwet tot stand komt. En wat moet die wet regelen? Wel, een essentiele splitsing van bevoegdheden tussen de federale en de regionale macht die nodig is om elke federale en regionale instelling naar behoren te laten werken.
En hoe moet dat? "De federale overheid is slechts bevoegd voor de aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen.
De gemeenschappen en gewesten zijn ieder wat hem betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden..."
Dat artikel is zelfs volgens de norm die in mijn jeugd bestond voor de meerderjarigheid (21 jaar) meerderjarig geworden. Maar het bestaat nog altijd niet want die wet die eens zou duidelijk maken wie voor wat bevoegd is, is nog altijd niet tot stand gekomen.
Het moet u dan ook niet verwonderen dat uw partijgenoot probeert om daar enige verandering in te brengen en voor eens en altijd wil vaststellen wie nu voor de werkgelenheid bevoegd is. U kon het blijkbaar niet in 1993. U hebt uzelf toen immers overschat, geachte minister van Staat.
Mogen wij 21 jaar later dan misschien van uw collega vernemen of het de federale overheid is of de regionale overheid, die bevoegd is?
Eigenlijk denk ik dat u beter zou terugdenken aan die goede tijd in het Amazonegebouw. Misschien wordt het tijd dat u op pensioen gaat. U hebt bij de laatste verkiezingen alles gedaan wat mogelijk was om uw dochter een vaste job te bezorgen. U bent duidelijk aan rust toe.
U bent toch adviseur van Zijne Majesteit Albert II in de kroonraad?
Waarom legt u zich niet toe op die zware taak?
En laat het dan aan anderen over om eindelijk te bepalen wat de federale overheid moet doen en wat de regionale overheden moeten doen.
Want wij zouden het met zijn allen eigenlijk graag weten.
Oud 29 juni 2004, 23:09   #2
Seba
Europees Commissaris

Standaard

ség Karel hendrik, wat ik mij afvroeg: schitterende brieven, maar verzend jij die eigenlijk ook naar de betrokkenen zelf???
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 23:14   #3
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Ik wou Karel helpen door Freddy's emailadres te bezorgen. Ik typ in google Freddy Willockx en de derde link is deze topic
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 23:40   #4
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Seba

Indien er enige kans bestond dat die teksten iets zouden opleveren zou ik ze versturen naar de betrokkene.Ik maak mij echter geen illusies, daar ben ik te oud voor geworden.
De enige bedoeling blijft dus: mijn mede-tooghangers op dit forum opmerkzaam te maken op de werkelijke prestaties van onze politici.
In de hoop dat ik eindelijk eens als democraat mijn stem uit kan brengen op kandidaten die het waard zijn om mij te vertegenwoordigen.
Meer ambitie heb ik niet.
Oud 29 juni 2004, 23:50   #5
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
@Seba

Indien er enige kans bestond dat die teksten iets zouden opleveren zou ik ze versturen naar de betrokkene.Ik maak mij echter geen illusies, daar ben ik te oud voor geworden.
De enige bedoeling blijft dus: mijn mede-tooghangers op dit forum opmerkzaam te maken op de werkelijke prestaties van onze politici.
In de hoop dat ik eindelijk eens als democraat mijn stem uit kan brengen op kandidaten die het waard zijn om mij te vertegenwoordigen.
Ik heb ook die "ervaring" : Ik heb ook al een boel dingen opgestuurd naar politieke partijen en individuele politici (suggesties, analyses van schreefgegroide situaties, enz.) en er is daar bitter weinig uitgekomen.

Wat baat het dan zo iets op te sturen? Het is beter het publiek te maken.
Oud 30 juni 2004, 00:00   #6
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Seba

Soms verstuur ik wel een bericht aan onze politici.
Ik heb dat onder meer gedaan in de aanloop van de stemming van het fameuze nooddecreet over Doel.
Ik heb onlangs de teksten nog nagelezen. Ook de tekst van één van de twee vertegenwoordigers in het Vlaams Parlement die zich onthouden hebben en niet voor hebben gestemd.
Die twee zaten nota bene in de oppositie (toenmalig CVP).
Als ik het antwoord van één van hen hier publiceer, wat bereik ik dan?
Dat ik iemand aanpak die nog de moed gehad heeft om het op te nemen voor de basisbeginselen van de democratie, terwijl de anderen buiten schot blijven.
Mijn memoires als kiezer zijn voor mijn kinderen bestemd.
En wat kunnen zij er uit leren? Dat mijn generatie hun toekomst heeft gehypothekeerd maar dat ik tenminste een poging heb gedaan om dat te voorkomen.
Wat kopen zij daarvoor? Een stukje inlevering van de welvaart die ik heb genoten.
Binnen vijf jaar kunnen zij meebetalen voor het gratis vervoer dat ikzelf best zelf kan betalen. Ik zal er dus geen gebruik van maken. Maar zullen zij daar iets aan hebben? Ik maak mijzelf geen blaaskens wijs.
Oud 30 juni 2004, 00:10   #7
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

@ Karel Hendrik

Eigenlijk triest hé ?

Al jaren over de wantoestanden klagen en NIETS dat er effectief aan gebeurd.

Hopelijk leert de jeugd dat niet iedereen van onze generatie het maar verbrast heeft. Het zijn diegenen aan de top die hiervoor verantwoordelijk zijn.
Oud 30 juni 2004, 00:23   #8
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Herman

Je hebt gelijk. Ik heb uw inspanningen gevolgd om van onze politici die zich voor de verkiezingen op dit forum waagden enkele vragen te stellen.
Het antwoord van de Jean-Luc op mijn vraag over art.35 was duidelijk:

"Technisch is dat een heel moeilijke operatie ook al lijkt ze eenvoudig, vandaar..." Na 21 jaar moeten wij het daar mee doen.
Oud 30 juni 2004, 08:20   #9
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
@Seba

Ik heb ook die "ervaring" : Ik heb ook al een boel dingen opgestuurd naar politieke partijen en individuele politici (suggesties, analyses van schreefgegroide situaties, enz.) en er is daar bitter weinig uitgekomen.

Wat baat het dan zo iets op te sturen? Het is beter het publiek te maken.
als je echt wil jouw ideeën naar voor brengen moet je je lid maken van een fractie. Dan kan je deelnemen aan werkgroepen waar partijteksten worden ontworpen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be