Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen het rookverbod ?
Ik ben voor het rookverbod, alle cafe's moeten rookvrij zijn. 30 45,45%
Ik ben tegen het rookverbod, de eigenaar moet zelf beslissen 36 54,55%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2011, 21:42   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens mij is dat een zet van nachtwinkels geweest.
Die zullen hun verkoop meteen met misschien wel 50% of meer zien stijgen in drank.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 22:08   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je zal alleszins vroeger thuis zijn wegens gesloten cafés.
Niet erg. Een cafe minder is minder overlast voor de buren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 23:13   #23
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Van al dat gezaag krijg ik stress, en dat is heel slecht voor m'n hart volgens de dokter!

Als ge wil uitgaan in een volledig clinische omgeving, blijf dan thuis.

Overigens ik kan tegen veel niet. Als ik een clochard passeer in het station blijft die geur ook in m'n kleren plakken, dan toch liever cigarettenrook hoor! De geur van verschraald bier is ook vreselijk, en zo kan ik doorgaan.

Alcohol is slecht voor je, en al dat laat opblijven eveneens, dus beter gewoon alle café's en dancings sluiten toch zoals in Iran? Ook vet is erg slecht voor het hart, alle Mc Donalds dicht!
om nog te zwijgen van dampende auto's en fabrieken allemaal afschaffen!
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 05:23   #24
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Slechts een handvol rokers kunnen voor veel hinder en last zorgen in een drukbezocht café. Is het logisch dat de minderheid de meerderheid dicteert, en zelfs onrechtstreeks verjaagt ?

Het is een scheefgegroeide situatie, en kan zo niet langer.

De hele discussie en de huidige problematiek is trouwens bijna volledig te wijten aan de pertinente onwil van de rokers in het verleden om, als ze hun sigaretje willen roken, zich vijf minuutjes te verwijderen van de niet-rokers. Indien men vanaf de eerste dag hoffelijk geweest was, en zich gerealiseerd had dat niet iedereen kickt op sigarettenrook, waren er vandaag veel minder problemen en was er niet zo een polarisatie van de standpunten.
Neen helemaal niet, de meeste niet-rokerse café bezoekers zijn geen rabiate anti-rokers integendeel...

De reden is te zoeken bij studies die uitwezen dat roken de staat veel geld kost én ook schade kan toebrengen aan niet-rokers die zich in de nabijheid bevinden én de algemene maatschappelijke groeiende afwijzing van dit ongezond gedrag..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 06:12   #25
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
De reden is te zoeken bij studies die uitwezen dat roken de staat veel geld kost én ook schade kan toebrengen aan niet-rokers die zich in de nabijheid bevinden én de algemene maatschappelijke groeiende afwijzing van dit ongezond gedrag..
Veel, zeer veel rokers zijn nochtans heilig overtuigd dat roken net de schatkist vult.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 06:28   #26
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Veel, zeer veel rokers zijn nochtans heilig overtuigd dat roken net de schatkist vult.
die eerste studies kwamen uit de medische en verzorgende hoek, latere studies die rekening hielden met de extra accijnzen en de kortere levensduur gaven inderdaad een pak genuanceerder resultaten..

Citaat:
VVD: stoppen met roken kost te veel

Volgens de VVD moet hulp bij stoppen met roken niet meer vergoed worden. Als mensen stoppen met roken leven ze langen en dat kost de staat veel te veel geld.
Oud 24 juni 2011, 07:50   #27
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Ze mogen zelfs al die tabak voor mijn part uit de rekken halen, als ik eens rond mijn school rondkijk hoeveel gasten onder de 15 jaar zitten te roken. En het is er zelfs een taboe geworden.

Is dat dus wat ze willen? En het legaal maken van soft-drugs is ook al helemaal van de pot gerukt.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 08:22   #28
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Ze mogen zelfs al die tabak voor mijn part uit de rekken halen, als ik eens rond mijn school rondkijk hoeveel gasten onder de 15 jaar zitten te roken. En het is er zelfs een taboe geworden.

Is dat dus wat ze willen? En het legaal maken van soft-drugs is ook al helemaal van de pot gerukt.
Arti zal bewijzen hebben dat de ouders hun kinderen de eerste sigaret hebben aangeboden na de gezinsmaaltijd..
Oud 24 juni 2011, 10:12   #29
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je zal alleszins vroeger thuis zijn wegens gesloten cafés.
In alle landen waar men recent een rookverbod in cafés heeft ingevoerd, heeft men vastgesteld dat het cafébezoek helemaal niet daalde, zelfs integendeel. Waarom zou dat hier anders zijn?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 10:28   #30
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
In alle landen waar men recent een rookverbod in cafés heeft ingevoerd, heeft men vastgesteld dat het cafébezoek helemaal niet daalde, zelfs integendeel. Waarom zou dat hier anders zijn?
Omdat dit een fabeltje is dat is gelanceerd door de anti-tabakslobby

Citaat:
In Ierland is sinds de invoering van het rookverbod een sterke teruggang geconstateerd in het aantal pubs. Nader onderzoek heeft echter uitgewezen dat het rookverbod slechts voor een klein deel verantwoordelijk is voor deze terugloop. Veroudering onder de exploitanten, huiskamerpubs, sterk toegenomen controle op het gebruik van alcohol in het verkeer en de hoge waarde van vergunningen voor drankverkoop (er is 1 type vergunning voor pubs en slijterijen, wat aantrekkelijk is voor ketens slijterijen) blijken een veel grotere invloed te hebben.
Ook in Nederland is het algemeen rookverbod ook teruggeschroeft..
Oud 24 juni 2011, 11:03   #31
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Sterker nog: in sommige landen stelde men een toename van het cafébezoek vast na de invoering van het rookverbod.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 11:06   #32
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Sterker nog: in sommige landen stelde men een toename van het cafébezoek vast na de invoering van het rookverbod.
bron(nen)?
Oud 24 juni 2011, 11:24   #33
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bron(nen)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking..._on_businesses

"A government survey in Sydney found that the proportion of the population attending pubs and clubs rose after the introduction of a ban on smoking in enclosed places"

"The city's [New York] Department of Health found in a 2004 study that air pollution levels had decreased sixfold in bars and restaurants after the ban went into effect, and that New Yorkers had reported less second-hand smoke in the workplace. The study also found the city's restaurants and bars prospered despite the smoking ban, with increases in jobs, liquor licenses, and business tax payments"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 24 juni 2011 om 11:25.
Oud 24 juni 2011, 11:38   #34
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dit zijn al wat betere bronnen en wat korter bij de deur :

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuw...buitenland.xml

http://www.horecaentree.nl/upload/pd...rookverbod.pdf

Zoals je kan lezen verschillen de gevolgen in de landen met een rookverbod, maar een significante omzetverhoging is er nergens, enkel de algemene volksgezondheid doet het overal beter ( volgens de eerste onderzoeken)

Maar uw stelling is beter..in sommige landen een toename dat klopt maar zeker niet in alle landen..verre van..
Oud 24 juni 2011, 11:42   #35
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
enkel de algemene volksgezondheid doet het overal beter
Meer moet dat niet zijn.

Citaat:
Oud 24 juni 2011, 11:48   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bron(nen)?
Ooit al eens een kleine zelfstandige gezien of gehoord die zei dat hij meer klandizie heeft ingevolge een maatregel of een fenomeen ?

Neem het voorbeeld van het verkeersvrij of verkeersluw maken van een straat of plein.
Alle zelfstandigen zijn tegen.
Maar eens het er is, en men zou het willen terugschroeven: verrassing: alle zelfstandigen zijn tegen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 11:52   #37
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ooit al eens een kleine zelfstandige gezien of gehoord die zei dat hij meer klandizie heeft ingevolge een maatregel of een fenomeen ?
Neem het voorbeeld van het verkeersvrij of verkeersluw maken van een straat of plein.
Alle zelfstandigen zijn tegen.
Maar eens het er is, en men zou het willen terugschroeven: verrassing: alle zelfstandigen zijn tegen.
Ooit al eens een kleine zelfstandige gezien of gehoord die tegen een maatregel of fenomeen is dat zijn klandizie gaat verhogen ?

En in het geval van Nederland/Ierland was die 'omzetangst' niet eens ongegrond..
Oud 24 juni 2011, 11:58   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooit al eens een kleine zelfstandige gezien of gehoord die tegen een maatregel of fenomeen is dat zijn klandizie gaat verhogen ?

En in het geval van Nederland/Ierland was die 'omzetangst' niet eens ongegrond..
Ja natuurlijk. Ik heb het toch uitgelegd: elke verandering vinden ze een achteruitgang voor hun omzet, en straffer: zelfs geen verandering is ook al een achteruitgang.

Luister hé, binnen twee jaar gaat ge niet begrijpen dat het ooit anders geweest is met dat rookverbod binnen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 12:07   #39
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk. Ik heb het toch uitgelegd: elke verandering vinden ze een achteruitgang voor hun omzet, en straffer: zelfs geen verandering is ook al een achteruitgang.

Luister hé, binnen twee jaar gaat ge niet begrijpen dat het ooit anders geweest is met dat rookverbod binnen.
Nee je begrijpt het niet..de gevolgen zijn (blijkbaar) cultuurgebonden, op de ene plaats valt het mee of is het zelfs een verbetering, in andere landen is het bijna een catastrofe voor de horeca..

Zoals in Nederland en Ierland daar was het ook geen voorbarig 'gevoel' de ervaring met het rook erbod was teleurstellend voor de sector..

En ik vrees dat we wat 'cultuur' betreft dichter aanleunen bij de Ieren en Nederlanders dan bij de New yorkers of Italianen..

Maar het is natuurlijk nu nog veel te vroeg om al een conclusie te kunnen trekken
Oud 24 juni 2011, 12:58   #40
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wens je veel succes bij het zoeken naar mensen die je hierbij wensen te steunen, zodat het ooit, ooit, ooit ... misschien eens gestemd zou geraken.
Ik ben daar ook niet voor, maar als je echt cigaretten wil weren uit gezondheidsreden moeten deze maatregelen ook, tenminste als je consequent wil zijn.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be