![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Kung Fu Tse (alias Confucius) zegde het al (in de Engelse vertaling van dr. Laurence Peter) If names are not correct, language will not be in accordance with the truth of things.
Ik moet tot mijn ergernis vaststellen dat in deze draden voortdurend begrippen gebruikt worden in een betekenis die ze helemaal niet hebben. Dat draagt niet bij tot het vormen van een helder inzicht. In de kontekst van deze draad vallen volgende "valsheden in geschrifte" duidelijk op: Sommige Belgen verwarren "Hollanders" met "Nederlanders". Sommige Nederlanders verwarren "Vlamingen" met "Belgen". Niet te verwonderen dat er voortdurend naast mekaar gepraat wordt.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor zo'n akkefietje? Hollanders zijn toch de belangrijkste Nederlanders ? Zoals Vlamingen het meest doorwegen in België? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() West-Zuid-Brabanders en de Oost-Vlamingen (= de 'Vlaamse Ruit') in België, niet dè Vlamingen.
Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 juni 2011 om 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Hier volgt een lange, nutteloze discussie over semantiek.
Wie zal er het eerst een geschiedkundig feit van meer dan 100 jaar oud oprakelen om zijn standpunten over het heden kracht bij te zetten? Ik ben alvast benieuwd. Laatst gewijzigd door captain jack : 24 juni 2011 om 14:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Twee voorbeelden in totaal verschillende domeinen om dit te illustreren: 1) Waar bevinden zich de Nederlanders in Afghanistan? Juist! In : ![]() 2) Wie had moeten winnen volgens de Nederlanders tijdens de wereldkampioenschappen voetbal? Vivat Wie? Juist! http://www.youtube.com/watch?v=TiqyV...eature=related Toch een beetje serieus blijven. Laatst gewijzigd door system : 24 juni 2011 om 16:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Zolang we maar begrijpen wat we zeggen met zijn allen. Ik probeer dat geHolland er wel een beetje uit te krijgen hier, maar dat is een interne strijd die al een tijdje loopt, getuige het feit dat de officiele IOC-landcode van Nederland sinds 1956 afwisselend OLA, NET, PBA, NLD, HOL en uiteindelijk NED is geweest.
Misschien is het maar beter zo, dan is de term "Nederland" niet al te besmet voor na een fusie. [/ja, ik kan dat overal bijslepen.]
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Ik hou er ook niet van dat Nederlanders en andere lieden me aanspreken met Belg, of over 'België en Belgisch' spreken, zeker wanneer daar geen enkele reden voor is. Spreek niet van Belgisch onderwijs of Belgische schrijvers of Belgische Kust. Het heeft geen enkele zin om in die context van Belgisch te spreken, dus doe dat ook niet.
Evenmin hou ik van Vlamingen die spreken van 'Hollanders', vaak met denigrerende toon. De Nederlanders mogen trots zijn op hun natie en hun geschiedenis en hun eeuwenlange onafhankelijkheid. Geen reden om daar denigrerend over te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 juni 2011 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Hollanders zijn het er echt niet mee t'accoord dat wij Nederlands spreken of schrijven. Ze vinden dat zij-lieden Nederlands spreken, wij spreken Vlaams. Nu ga ik hun-lieden daar ook niet in tegenspreken, maar vond het wel frappant. Zelfs als ge uw best doet om Algemeen Ollands te spreken, vinden ze het nog sjarmant Vlaams en zeker niet onder dezelfde noemer vallend als wat zij beschouwen als "Nederlands". (natuurlijk telt dat niet voor alle Ollanders; maar toch een groot genoeg deel)
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik voel me gesplitst in het buitenland, behandeld als Belg, naar mijn gevoel Vlaming. Laatst gewijzigd door eno2 : 24 juni 2011 om 19:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() In elke internationale context (contact met Fransen, Engelsen of andere volkeren) identificeer ik mij inderdaad in de eerste plaats met mijn Nederlandse moedertaal, en niet met de politieke entiteit (Vlaanderen) die ik bewoon, laat staan met de staatkundige entiteit België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Valsheid in geschrifte is een strafbaar feit. Het behelst het vervalsen van documenten met bedriegelijk inzicht. In het kader van een discussieforum staan we niet onder ede om correcte documenten te fabriceren. We mogen fouten maken, kromme redeneringen aandragen, ja zelfs vlakaf liegen. Dat is geen strafbaar feit. Het door elkaar halen van Vlamingen, Belgen, Hollanders en Nederlanders is, hoewel misschien strikt genomen niet steeds correct, dus absoluut geen schriftvervalsing. Meer nog, het doet nauwelijks of geen afbreuk aan de bedoeling van een forumtekst: iedereen weet perfect over wie we het hebben, wanneer die begrippen verschijnen. U schiet dus op zijn minst gezegd zwaar met spek wanneer u een onschuldige fout probeert te juridiseren, of althans zwaarder gaat brandmerken dan nodig.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Dat is inderdaad het probleem, die denigrerende toon. Als Noord-Brabander vind ik het helemaal niet erg om als Hollander te worden gezien - behalve door Belgen. Want Hollander wordt meestal pejoratief gebruikt in Vlaanderen. Dat verklaart waarom ik tijdens wedstrijden van Oranje vrolijk Hup Holland Hup zing, maar er toch moeite mee heb dat hollanderhaters zoals System mij als Ollander zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Als je begrijpt wat ik bedoel.
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
je bent er dus weer niet in geslaagd die helemaal de grond in te boren. Zou je je zelfopgelegde forumtaak, onzin te weerleggen, niet bij wijze van beginnersoefening beperken tot totale onzin? (lijkt me zelfs voor beginners al levensgevaarlijk als ze op een boosaardige intelligentie stuiten) Laatst gewijzigd door eno2 : 25 juni 2011 om 12:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die tijd is gelukkig al lang voorbij. Op dezelfde wijze moet de pejoratieve connotatie van (H)ollander verdwijnen, omdat het in deze vorm verdacht veel lijkt op moffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() Zijn Hollanders dan geen moffen?
![]()
![]() |
#19 |
Europees Commissaris