Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2011, 18:51   #241
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Chinese FOREX-reserves (minus goud), uitgedrukt in dollar.
Uiteraard onderdeel van de hegemonie de dollar (om alles uit te drukken in dollar).
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  china_reserves.jpg‎
Bekeken: 69
Grootte:  19,1 KB
ID: 77664  

Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 00:22   #242
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

In verband met de post hierboven:

UPDATE: CISA: China Should Use Forex Reserves To Buy Commodities
23 feb 2011
Citaat:
A senior steel industry official Thursday called for China to use its foreign-exchange reserves to build strategic commodity stockpiles, including iron ore, as a means to combat "unfair and monopolistic" global mining companies.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 23:44   #243
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard 41% van het goud van de Belgische centrale bank is uitgeleend!

En ik durf te wedden dat we dit nooit meer terug zien!

http://www.zerohedge.com/article/41-...-been-lent-out
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 23:59   #244
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Het uitlenen of leasen van goud is "a great way" om de piepkleine markt te shorten. De papieren goud- en zilvermarkt is dan ook veel groter dan de bestaande reserves. Ooit komt de juiste prijszetting.

Ik blijf erbij dat we ons zilverfonds best wat spijzen met 99,9% zuiver zilver...

http://prudentinvestornewsletters.bl...1-of-gold.html
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 01:59   #245
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
En ik durf te wedden dat we dit nooit meer terug zien!

http://www.zerohedge.com/article/41-...-been-lent-out
Ik durf zelfs te wedden dat je daarvoor niet veel durf nodig hebt gehad . Waar je echter wel durf voor nodig zult hebben, is dit te blijven volhouden tegenover de lichtgelovige, gedweeë burger die er als het ware om smeekt, door de overheid te worden belazerd.
Oud 25 juni 2011, 02:08   #246
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Zij durven alvast! Op een kwarteew is ongeveer 1100 van de 1300 ton Belgisch goud tegen bodemkoersen - in fiatgeld luidend - van de hand gedaan, en van de resterende 200 ton is nog eens 40% uitgeleend, en brengt drie duizendsten rente per jaar op! En juist, Siverfields: die zien we niet terug. Van 1300 ton schiet dus 120 ton over, nog geen 10%.
Oud 25 juni 2011, 02:40   #247
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door capper Bekijk bericht
Met de loskoppeling van goud en geld in 1971 heeft president Nixon het huidige financieel/economische model de facto om zeep geholpen! Zwevende valuta’s en een uitzinnige geldgroei waren het gevolg. De ene bubble volgt op de andere. De wereld kan niet overnight terugkeren naar een gouden standaard zonder een heftige kredietcontractie met een wereldwijde depressie als gevolg. Hoe krijgen we terug greep op dit zwalpend schip?
Aha da's de vraag... ondertussen zijn we al zo ver in het inherent zelfvernietigend systeem dat het altijd pijn zal doen; als we er van af stappen en/of als die tikkende tijdbom ontploft.

De moderne economie (1970 tot op heden) zal dan ook ruw geschat ook niet langer als 100 jaar houdbaar zijn. Waarschijnlijk ook zo bemeten; 50 tot 100 jaar alvorens er iets anders gedaan moet worden.
Als men toch perse aan het geld wil blijven vastklampen als ruilmiddel en economische drijfveer dan zal zeer zwaar saneren nodig zijn en geld dus terug aan een fysiek gelimiteerd (edel-)metaal moeten gekoppeld worden.
Dat zal een hele reeks nieuwe problemen oproepen maar onwaarschijnlijk zullen deze weer "creatief" opgelost worden. Vermoedelijk iets tussen toestanden van voor de eerste wereldoorlog en nu zeker... Of dat een werkbare of aangenamere situatie zal zijn betwijfel ik ten zeerste.

Mocht je het nog niet gezien hebben raad ik u het volgende eens aan te bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WV...embedded#at=71
en waarvoor zeitgeist de movement is:
http://www.thevenusproject.com/
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 04:48   #248
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Zij durven alvast! Op een kwarteew is ongeveer 1100 van de 1300 ton Belgisch goud tegen bodemkoersen - in fiatgeld luidend - van de hand gedaan, en van de resterende 200 ton is nog eens 40% uitgeleend, en brengt drie duizendsten rente per jaar op! En juist, Siverfields: die zien we niet terug. Van 1300 ton schiet dus 120 ton over, nog geen 10%.
Traditioneel is goud een zero-intrest actief op de balans van een centrale bank, maar sommige centrale banken kunnen het uitlenen. Dat gebeurt dan aan een lage vergoeding, zoals in dit voorbeeld: 40% uitgeleend aan 0,3% per jaar.
Oud 25 juni 2011, 12:47   #249
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Traditioneel is goud een zero-intrest actief op de balans van een centrale bank, maar sommige centrale banken kunnen het uitlenen. Dat gebeurt dan aan een lage vergoeding, zoals in dit voorbeeld: 40% uitgeleend aan 0,3% per jaar.
Maar waarvoor kun je in 's hemelsnaam goud lenen - tenzij het sieraden zijn, die hebben een "gebruikswaarde"? Het geleende goud wordt verkocht, en moet worden teruggekocht als de lener zijn goud terug wil. Nu vele nationale banken hun voorraden terug willen, of de uitleentermijnen verstrijken, zien zij ook in dat hun "leningnemers" het goud niet kúnnen terugkopen; het is te duur. En dus drukken de nationale banken de goudkoers met verkopen op cruciale momenten, om hun crediteuren de terugkoop te vergemakkelijken. Absurde situatie: wij maken het goud dat we terugkrijgen goedkoop, anders zien we het niet terug.

Het is toch wel ongelooflijk dat het wettelijk toegestaan is, iets te lenen en het vervolgens te verkopen! Dat mogen de bullion banks (JP Morgan, Goldman Sachs...) wél, maar u en ik toch niet?
Oud 25 juni 2011, 13:20   #250
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Maar waarvoor kun je in 's hemelsnaam goud lenen - tenzij het sieraden zijn, die hebben een "gebruikswaarde"? Het geleende goud wordt verkocht, en moet worden teruggekocht als de lener zijn goud terug wil. Nu vele nationale banken hun voorraden terug willen, of de uitleentermijnen verstrijken, zien zij ook in dat hun "leningnemers" het goud niet kúnnen terugkopen; het is te duur. En dus drukken de nationale banken de goudkoers met verkopen op cruciale momenten, om hun crediteuren de terugkoop te vergemakkelijken. Absurde situatie: wij maken het goud dat we terugkrijgen goedkoop, anders zien we het niet terug.

Het is toch wel ongelooflijk dat het wettelijk toegestaan is, iets te lenen en het vervolgens te verkopen! Dat mogen de bullion banks (JP Morgan, Goldman Sachs...) wél, maar u en ik toch niet?
Is dat niet hetzelfde met shorten? Als de broker of bank de eigendom van aandelen zou respecteren dan zou hij die toch niet mogen uitlenen achter de rug van de eigenaar, zeker als die 'leningnemers' daarmee ook nog eens de aandelenprijs van dikwijls perfect gezonde bedrijven pogen te kelderen. Al dit soort van spelletjes daar dienen banken zich toch niet mee bezig te houden. Dat grenst toch aan het criminele. Als ik mijn auto op een parkeergarage zet dient de eigenaar toch niet die uit te lenen s' nachts opdat anderen er een toerke over mijn gazon mee kunnen maken. Banken dienen beter gereguleerd te worden. Eigendom van goud of aandelen dient beter gerespecteerd te worden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 juni 2011 om 13:22.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 13:33   #251
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Is dat niet hetzelfde met shorten? Als de broker of bank de eigendom van aandelen zou respecteren dan zou hij die toch niet mogen uitlenen achter de rug van de eigenaar, zeker als die 'leningnemers' daarmee ook nog eens de aandelenprijs van dikwijls perfect gezonde bedrijven pogen te kelderen.
Je praat gibberish. Volgens mij weet je niet goed wat 'shorten' is.

En er bestaat niet zoiets als een 'perfect gezond bedrijf' as such dat relevant zou zijn voor economische interactie. Er bestaan alleen maar inschattingen en het zijn de die die relevant zijn voor economische interactie. Waarom iemand een 'perfect gezond bedrijf' zou 'pogen te kelderen' door middel van shorten is mij vreemd. Een heel hoog risico op een heel lage pay off; waarom je zoiets zou doen (uit eigenbelang) is mij vreemd.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 juni 2011 om 13:34.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 13:55   #252
chan
Burger

chan's schermafbeelding

Standaard

ze gaan in ieder geval zilverpapier en goudpapier afbouwen : http://www.dekritischebelegger.nl/gr...-van-beloftes/
chan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 15:02   #253
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waarom iemand een 'perfect gezond bedrijf' zou 'pogen te kelderen' door middel van shorten is mij vreemd.
Misschien weet jij dan niet goed wat shorten is. Bestudeer wat er tegenwoordig met in de VS 'listed' Chinese small caps gebeurt op dit moment.

Lees dit ook eens:

http://www.counterfeitingstock.com/C...tingStock.html

Maar we hoeven het nog niet over naked shorten te hebben. Gewoon shorten respecteert eveneens niet de aandeelhouders van bedrijven en zou dus illegaal dienen te zijn.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 juni 2011 om 15:06.
Oud 25 juni 2011, 15:05   #254
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien weet jij dan niet goed wat shorters allemaal doen. Bestudeer wat er tegenwoordig met in de VS 'listed' Chinese small caps gebeurt op dit moment.

Lees dit ook eens:

http://www.counterfeitingstock.com/C...tingStock.html
Waarom zou iemand (1) gigantische fondsen op het spel zetten (2) voor een enorm hoog risico (3) met een heel lage, potentiële, opbrengst?

Dat is wat jij beweert. Ik vind dat precies niet zo geloofwaardig.

Als dat te abstract is: waarom zou iemand bijvoorbeeld 100 000 dollar riskeren, met een enorm risico om het allemaal te verliezen, om een enorm lage winstmarge (1000 dollar ofzo) te verdienen?

Waarom, Johan? Waarom?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 25 juni 2011, 15:07   #255
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou iemand (1) gigantische fondsen op het spel zetten (2) voor een enorm hoog risico (3) met een heel lage, potentiële, opbrengst?

Dat is wat jij beweert. Ik vind dat precies niet zo geloofwaardig.

Als dat te abstract is: waarom zou iemand bijvoorbeeld 100 000 dollar riskeren, met een enorm risico om het allemaal te verliezen, om een enorm lage winstmarge (1000 dollar ofzo) te verdienen?

Waarom, Johan? Waarom?
Indien het bedrijf failliet gaat hoeft de shorter de aandelen niet terug te kopen. Maximale windt dus. Verder begijp ik van geen kanten waar je het hierboven over hebt. Ik heb het over de praktijk van het shorten zoals dat op Wall Street gebeurt.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 juni 2011 om 15:09.
Oud 25 juni 2011, 15:08   #256
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is mij niet duidelijk - de chaos op die website is redelijk hoog - of die website het werkelijk over iets illegaal heeft (en iets dat illegaal behoort te zijn) of dat hij gewoon niet begrijpt wat er aan de hand is.

Het feit dat hij dit schrijft:
Citaat:
It is important to understand that selling a stock short is not an investment in American enterprise. A short seller makes money when the stock price goes down and that money comes solely from investors who have purchased the company's stock. A successful short manipulation takes money from investment in American enterprise and diverts it to feed Wall Street's insatiable greed — the company that was attacked is worse off and the investing public has lost money.
doet me het ergste vermoeden.

Hij begrijpt niet wat de normale, gangbare gang van shorten is - en hij vermeldt helemaal niet welke werkelijke en wezenlijke voordelen shorten inhoudt.

De goesting om verder te lezen is dus in ieder geval weg.
Oud 25 juni 2011, 15:09   #257
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien het bedrijf failliet gaat hoeft de shorter de aandelen niet terug te kopen. Maximale windt dus. Verder begijp ik van geen kanten waar je het hierover hebt.
Maar waarom zou een 'gezond bedrijf' ineens failliet gaan?

Waarom denk je dat als een bedrijf failliet gaat, de shorter de aandelen niet zou hoeven terug te kopen?

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 juni 2011 om 15:11.
Oud 25 juni 2011, 15:10   #258
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon shorten respecteert eveneens niet de aandeelhouders van bedrijven en zou dus illegaal dienen te zijn.
Ah, je wilt privileges. Zeg dat dan. En het verkopen onder 'respect'. Dubbel bonus.

Waarom het privilegiëren van aandeelhouders positief zou zijn, is mij vreemd. Je loopt in ieder geval de positieve effecten van shorten mis. Maar ja; als je maar de gevestigde klasse van aandeelhouders kan privilegiëren, zeker?
Oud 25 juni 2011, 15:13   #259
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is mij niet duidelijk - de chaos op die website is redelijk hoog - of die website het werkelijk over iets illegaal heeft (en iets dat illegaal behoort te zijn) of dat hij gewoon niet begrijpt wat er aan de hand is.
Ik denk dat jij niet begrijpt wat er aan de hand is. Jij denkt zeker dat shorten nuttig is voor de liquiditeit of zoiets, en daar blijft het bij.

Probeer dit eens. Simpeler uitgelegd

http://www.netcastdaily.com/broadcas...08-0531-3b.mp3
Oud 25 juni 2011, 15:13   #260
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de praktijk van het shorten zoals dat op Wall Street gebeurt.
Ah, jij weet wat er allemaal op Wall Street gebeurd? Jij kijkt daarmee over de schouders van investeerders enzo?

Shorten is shorten is shorten. Als het gaat over shorten, is daar niets mis mee. Als het gaat over een andere praktijk, die wel eens shorten wordt genoemd, maar dat niet is, dan gaat het daar niet over, he.

Het verschil tussen verkrachting en seks is ook 'maar theorie', maar 't is wel significant.

Ik verdedig shorten. Wat er op Wall Street 'echt' gebeurd, weet ik niet. Maar als het shorten is, is daar niets mis mee. Als het iets is dat op shorten lijkt, maar het niet is, dan kan ik er niet over oordelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be