Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen interimarbeid & uitzendkantoren?
Tegen! 7 38,89%
Voor! 6 33,33%
Geen van beide, anderzijds zouden interimkantoren enkel mogen bestaan om tijdelijke jobs aan te bieden. 4 22,22%
Anders 1 5,56%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2011, 10:12   #1
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard Bent u voor of tegen interimarbeid & uitzendkantoren?

Nadelen van interimarbeid:

Interimkantoren verhinderen rechtstreekse toenadering tussen een sollicitant en een potentiële werkgever. De sollicitant verliest meer en meer de mogelijkheid om zich rechtstreeks tot een bedrijf te wenden. Deze vrijheid verdwijnt omdat de toegangspoort tot arbeid langzamerhand door inteirmkantoren gemonopolisieerd wordt.

De eerste selectie die interims maken stel ik mij ook vragen bij. Een bedrijf kan toch zelf evengoed kandidaten selecteren adhv hun diploma en vervolgens selecteren na een eerste sollicitatieronde. Het is ook nogal demotiverend als een de juffrouw van een interimkantoor – die notabene moet selecteren – niet eens weet wat bv. SAP is

Verder wil een interimkantoor natuurlijk dat je zolang mogelijk als interim-werknemer tegewerkgesteld wordt, omdat ze hier zelf (langer) op verdienen. Hoe langer het duurt vooraleer je een vast contract krijgt, hoe beter voor hen. Dit afschuwelijk mechanisme zit vol tegenstrijdige belangen.

Zelf heb ik ook het gevoel dat ze je kost wat kost iets willen aansmeren, enkel en alleen omdat ze hier zelf aan verdienen. Zij moeten ook hun premie krijgen en bepaalde “cijfers” halen .. Uiteraard zal men ook al gelogen hebben over jobs die zogezegd “optie vast” waren.

Mij hebben ze destijds nog de meest domme jobs aangesmeerd, het kan hen weinig schelen wat je ervan vindt eenmaal je in dienst bent.

In feite domineren ze nu allang het aanbod op de arbeidsmarkt (ca. 80 %?). Vergeet ook niet dat interimarbeid fnuikt aan ons anciënniteitssysteem en dat er aan sociale afbraak gedaan wordt.

Werkzekerheid heb je ook al niet en een lening moet ge al zeker niet vragen, ook al zijt ge al een jaar aan de slag op interimbasis.

Voordelen van interimarbeid:

Wel, ge kunt snel ervaring opdoen en snel wisselen van werkomgeving.

Bent u voor of tegen het huidige systeem van interimwerk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 2 juli 2011 om 10:14.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 10:20   #2
eno2
Banneling

Standaard

Complexe materie

Citaat:
In feite domineren ze nu allang het aanbod op de arbeidsmarkt (ca. 80 %?)
als je iets dergelijks beweert, moet je het substantiëren
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 10:42   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb geen enkel probleem met interimarbeid.
Het is een snelle manier om te zien welk vlees je in de kuip hebt.

En dan bedoel ik van de 2 kanten. Zowel werknemer als werkgever .

Ikzelf heb er weinig slechte ervaringen mee.
Langs de andere kant, met mijn achtergrond is de arbeidsmarkt 1 groot speelplein.
Oud 2 juli 2011, 10:56   #4
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Ik heb heel veel interimwerk gedaan in de jaren '70 en later tussen '96 en 2009. Voor of tegen? Ik heb er heel prettige ervaringen door beleefd maar ben ook dikwijls onrechtvaardig behandeld.
In onze economie is uitzendarbeid niet meer weg te denken. Overigens is het de enige manier om sommige moeilijke situaties op te lossen (onverwachte zieke, plotse toevloed van werk door grote bestelling enzovoort).
Anderzijds worden mensen dikwijls valse en halve beloften gedaan - om maar iets te zeggen : tegenwoordig staat bij heel veel interimvacatures "kans op vast werk", terwijl dat maar zelden het geval is.
Het 13de-maand systeem voor interims vind ik schandalig.
Het loon is ook niet altijd duidelijk. Als men superdringend ergens moet inspringen heeft men meestal geen contract gezien voor het werk begint en dan wordt er aan de telefoon iets gepreveld van "oh ja, gewoon standaardloon van die sector, hé". Verder komen de weekcontractjes haast altijd te laat wat wel vreemd is daar men in theorie niet mag beginnen werken zonder contract.
Oud 2 juli 2011, 11:15   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Anderzijds worden mensen dikwijls valse en halve beloften gedaan - om maar iets te zeggen : tegenwoordig staat bij heel veel interimvacatures "kans op vast werk", terwijl dat maar zelden het geval is.
Citaat:
Het 13de-maand systeem voor interims vind ik schandalig.
Hoezo, ik heb daar ook geen problemen mee gekend. 13de maand komt weliswaar pas eind januari, maar het was er wel. (als arbeider)
Dat werd berekend aan het aantal gewerkte dagen en de loonstroken.
Citaat:
Het loon is ook niet altijd duidelijk. Als men superdringend ergens moet inspringen heeft men meestal geen contract gezien voor het werk begint en dan wordt er aan de telefoon iets gepreveld van "oh ja, gewoon standaardloon van die sector, hé".
Dat is aan de uitzendkracht zelf om duidelijk te maken dat het allemaal wettelijk in orde moet zijn.
Alleen als er een echte vertrouwensband is tussen uitzendkracht en uitzendkantoor-medewerkers zijn uitzonderingen mogelijk.
Sommige kantoren hebben geprobeerd me jobs met een lager dan "voorzien" minimumloon aan te smeren. "'t is toch een goed beging nietwaar". Dat duurde echter niet lang. "kijk eens in mijn fiche , minimumloon zoveel, of 'k kom niet buiten." 1 keer konden ze het vragen, de 2de keer konden ze fluiten naar mijn diensten.
Ook "klanten" van de uitzendkantoren maken soms beloften die ze niet nakomen. Dat "kans op vast" is zo eentje. Ook daar was het simpel. De gentlemens agreements tussen uitzendkantoren en klanten was "toen" 3, als de uitzendkracht bevalt, 3 maand uitzendarbeid (nu is dat zelfs 4 maand), en dan een proefkontrakt bij de nieuwe "vaste werkgever".
Ik was daar resoluut in. Veel beloven en weinig geven doet zotten in vreugde leven. Vast beloofd, en na de "inloopperiode" toch nie krijgen, volgende job aub...
Citaat:
Verder komen de weekcontractjes haast altijd te laat wat wel vreemd is daar men in theorie niet mag beginnen werken zonder contract.
Ook is dat aan de uitzendkracht, het contract op te halen. Simpele truk, "Email" en afprinten.

Laatst gewijzigd door maddox : 2 juli 2011 om 11:16.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 11:45   #6
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

het heeft zijn nut, maar die juffrouwen die in die kantoren werken zijn altijd zo gatachterlijk
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 12:14   #7
eno2
Banneling

Standaard

alles is aan de uitzendkracht
hoe makkelijk
Zouden ze dan niet hun commissie afstaan aan de uitzendkracht?
Oud 2 juli 2011, 12:32   #8
freelancer
Banneling

Standaard

Ik zou denken dat de VDAB (arbeidsbemiddeling) wel wat een grote rol zou mogen spelen...

Ik heb de indruk dat deze dienst te veel het schoothondje van de uitzendkantoren speelt..
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 17:13   #9
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Complexe materie

als je iets dergelijks beweert, moet je het substantiëren
Check eens "werk zoeken" via de VDAB website. Ge zult zien dat een overgrote meerderheid van de vacatures via interimkantoren aangeboden wordt.

Voorbeelden:

http://vdab.be/mijnvdab/jobs/wz/jobs...&action=DETAIL

Citaat:
Oud 2 juli 2011, 17:58   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Check eens "werk zoeken" via de VDAB website. Ge zult zien dat een overgrote meerderheid van de vacatures via interimkantoren aangeboden wordt.

Voorbeelden:

Je sessie is verlopen
Oud 2 juli 2011, 19:06   #11
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Ik zou denken dat de VDAB (arbeidsbemiddeling) wel wat een grote rol zou mogen spelen...

Ik heb de indruk dat deze dienst te veel het schoothondje van de uitzendkantoren speelt..
VDAB is geen arbeidsbemiddeling. Dat is ook een broker, alleen ééntje die door de staat betaald wordt.

Citaat:
Uitzendgroep Adecco heeft in het eerste kwartaal zijn nettowinst zien toenemen tot 100 miljoen euro, een stijging van 77 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Citaat:
's Werelds op twee na grootste uitzender presenteerde donderdag een omzet van 5,1 miljard dollar over de eerste drie maanden van 2011. Dat was bijna een kwart meer dan een jaar eerder.
De nettowinst schoot met bijna 33 miljoen dollar omhoog tot 35,7 miljoen dollar. Dat is omgerekend 43 cent per aandeel, waar analisten gemiddeld rekenden op 32 cent.
http://www.nuzakelijk.nl/beurs/24980...k-groeien.html
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 19:28   #12
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik heb zoveel discriminatie en wantoestanden aan den lijve ondervonden tijdens interims dat ik vind dat er eens serieus moet nagedacht worden om een andere manier te vinden om aan tijdelijke vraag van werkgevers te voldoen. De werkgevers zijn vragende partij om ontslag te vergemakkelijken. Probeer van die twee met elkaar te verzoenen zonder te sterk aan de werkzekerheid te komen. Al die dubbele HR is zo inefficiënt als wat en eigenlijk niet meer of minder dan tewerkstellingsbeleid voor mensen met korte hoge schoolopleiding die beter in de sociale sector kunnen gebruikt worden en dat op kap van vooral de laagste lonen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 19:31   #13
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoezo, ik heb daar ook geen problemen mee gekend. 13de maand komt weliswaar pas eind januari, maar het was er wel. (als arbeider)
Dat werd berekend aan het aantal gewerkte dagen en de loonstroken.

Dat is aan de uitzendkracht zelf om duidelijk te maken dat het allemaal wettelijk in orde moet zijn.
Alleen als er een echte vertrouwensband is tussen uitzendkracht en uitzendkantoor-medewerkers zijn uitzonderingen mogelijk.
Sommige kantoren hebben geprobeerd me jobs met een lager dan "voorzien" minimumloon aan te smeren. "'t is toch een goed beging nietwaar". Dat duurde echter niet lang. "kijk eens in mijn fiche , minimumloon zoveel, of 'k kom niet buiten." 1 keer konden ze het vragen, de 2de keer konden ze fluiten naar mijn diensten.
Ook "klanten" van de uitzendkantoren maken soms beloften die ze niet nakomen. Dat "kans op vast" is zo eentje. Ook daar was het simpel. De gentlemens agreements tussen uitzendkantoren en klanten was "toen" 3, als de uitzendkracht bevalt, 3 maand uitzendarbeid (nu is dat zelfs 4 maand), en dan een proefkontrakt bij de nieuwe "vaste werkgever".
Ik was daar resoluut in. Veel beloven en weinig geven doet zotten in vreugde leven. Vast beloofd, en na de "inloopperiode" toch nie krijgen, volgende job aub...

Ook is dat aan de uitzendkracht, het contract op te halen. Simpele truk, "Email" en afprinten.
13de maand wordt berekend naar het aantal gewerkte dagen. Juist. Maar er moet ten minste 65 dagen gewerkt zijn tussen 1 april en 31 maart. Neem dit voorbeeld (ik ga geen dagen tellen want dat verschilt van jaar tot jaar): men begint te werken op 1 januari 2011 en werkt t/m 30 juni 2011. Laat ons zeggen dat iedere maand 21 werkdagen telt. Dan heeft men 63 dagen gewerkt tot 31 maart en 63 vanaf 1 april. Indien men in 2010 niet gewerkt heeft als uitzendkracht en na juni door brute pech geen uitzendjob meer krijgt of vast begint te werken, dan is dat een half jaar werk waarvoor men geen dertiende maand trekt. Als u dat rechtvaardig vind? Ik niet. Hebt u zich al eens afgevraagd waar dat geld blijft van al die interims die minder dan 65 dagen gewerkt hebben en waarvoor de werkgever per dag net zoveel betaald heeft als voor een interim die 165 dagen werkt?
Verder moet u ook hiermee rekening houden : als u gewoon werkt (laat ons nu over volledige jaren spreken om het gemakkelijk te maken) van 1 januari tot 31 december dan krijgt u in december (op sommige plaatsen pas in januari) uw dertiende maand. Als u als interim een vol jaar werkt van 1 april tot 31 maart dan krijgt u uw dertiende maand ook pas in december of januari. Dat betekent dat u 9 maanden langer moet wachten dan iemand in vaste dienst! Hebt u zich al eens de vraag gesteld op wiens rekening al dat geld van al die interims in België 9 maanden lang intrest opbrengt?
Wat dat lagere loon betreft, ik heb zelf in 1999 zo'n farce beleefd. Ik werkte al bijna een jaar in een petrochemisch bedrijf met een heel goed salaris - 't was tenslotte petrochemie! Mijn contract eindigde en ik werd op het werk gebeld dat alles in orde was want ik kon meteen de volgende werkdag in een ander bedrijf beginnen in de petrochemische sector, ik ging er dus vanuit dat ik hetzelfde loon zou hebben. Niets was minder waar, ik werd tewerkgesteld in een onderafdeling die zgn onder de contractorsfirma viel die daar zat. Mijn loon tuimelde naar beneden, maar dat zag ik natuurlijk pas bij mijn eerste contract dat als naar gewoonte met een week vertraging kwam (fyi in 1999 hadden gewone mensen als ik nog geen e-mail). Het verschil op het maandelijks brutoloon, zo kon ik later uitrekenen was +/- 20.000 BF! Ik kon me niet permitteren om te stoppen met werken, ik was toen al over de 50 en dankbaar voor iedere job die ik kreeg. Bovendien is de kans heel groot - zeg maar : is het gewoon zo - dat men geen werk meer krijgt van een bepaald interimkantoor als men omwille van een onenigheid ergens stopt met werken. Secretareskes genoeg, heb ik er ooit één horen zeggen op het uitzendkantoor!
Wat die late contracten betreft, u begrijpt blijkbaar niet dat het de plicht is van het uitzendkantoor om uw contract tijdig te doen toekomen! Zij moeten hun werk goed doen en dat gebeurt zelden.
A propos, ik ging ook altijd zoveel mogelijk zelf time-sheets en ondertekende contracten wegbrengen naar het uitzendkantoor en eventueel papieren afhalen, ik ben daar echt niet te lui voor. Maar iemand die geen eigen vervoer heeft en ergens tewerkgesteld is waar weinig openbaar vervoer is, kan gewoon niet altijd tijdig bij zijn uitzendkantoor geraken.
De werkgevers zoeken hun favoriete uitzendkantoor dikwijls op de gekste plaatsen, dat is mij de laatste jaren meermaals opgevallen. Ik denk dat daar veel persoonlijke voorkeuren en favoritisme een rol spelen. Vroeger was het altijd in het centrum van de stad wat mij logisch lijkt gezien de verbinding naar de grote steden altijd het meest gemakkelijke is. Nu gebeurt het regelmatig dat men naar een heel andere gemeente moet. Mijn laatste werkplaats bijvoorbeeld was in het havengebied, het gekozen interimkantoor was in Kapellen!

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 2 juli 2011 om 19:38.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 19:36   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
VDAB is geen arbeidsbemiddeling. Dat is ook een broker, alleen ééntje die door de staat betaald wordt.
vdab.be/ - In cache
De VDAB staat onder toezicht van de Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming. Biedt een dienstenpakket aan op het gebied van arbeidsbemiddeling, ...
Oud 2 juli 2011, 20:01   #15
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
vdab.be/ - In cache
De VDAB staat onder toezicht van de Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming. Biedt een dienstenpakket aan op het gebied van arbeidsbemiddeling, ...
VDAB, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding...

Laatst gewijzigd door freelancer : 2 juli 2011 om 20:03.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2011, 20:02   #16
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Al die dubbele HR is zo inefficiënt als wat en eigenlijk niet meer of minder dan tewerkstellingsbeleid voor mensen met korte hoge schoolopleiding die beter in de sociale sector kunnen gebruikt worden en dat op kap van vooral de laagste lonen.
Klopt. Uitzendkantoren zijn gewoon een overbodig en inefficïent tussenkanaal aangezien de werkgever evengoed verschillende selectieprocedures kan doorlopen. Een CV lezen is geen heuse opgave. Toch hebben veel uitzendconsulentes vaak een universitair diploma. (psychologie, vertaalkunde, ..)

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 2 juli 2011 om 20:02.
Oud 2 juli 2011, 23:06   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
VDAB, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding...

Kameleon is bij de VDKB, met de K van Kameleon
Oud 2 juli 2011, 23:45   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
alles is aan de uitzendkracht
Yep, als je moet vertrouwen op de luiheid van een ander kom je zelden bedrogen uit.
Citaat:
hoe makkelijk
Tja, het was niet moeilijk an sich voor me hoor.
Citaat:
Zouden ze dan niet hun commissie afstaan aan de uitzendkracht?
Nee, waarom?

Touwens, wilt ge zelf die commissie opstrijken, dan is er maar 1 oplossing, freelance gaan. Als ge goed zijt, en er komt wat mond aan mond reclame tussen bedrijven onderling, kan je de dikke poen pakken.

En dat vergt natuurlijk nog dat tikje meer eigen verantwoordelijkheid nietwaar.
Oud 3 juli 2011, 14:50   #19
eno2
Banneling

Standaard

De uitgezondene al het werk van de uitzender moeten doen en de uitzender alle commissie op zak steken, dat lijkt sommigen hier normaal.

Mischien daarom dat ik uitsluitend voltijds werk zocht.
Oud 3 juli 2011, 17:21   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De uitgezondene al het werk van de uitzender moeten doen en de uitzender alle commissie op zak steken, dat lijkt sommigen hier normaal.
Iets is waard wat de gek ervoor geeft. Is dat nu een doos koekjes, een pak sigaretten of een interim arbeider.

Citaat:
Mischien daarom dat ik uitsluitend voltijds werk zocht.
Goed voor U.

In alle geval, ik heb als uitzendkracht 8 goeie jaren achter de rug gehad. Weinig gezever, altijd werk, en niet noodzakelijk aan de minimumsectorlonen.

Maar het was wel een feit dat ik wel de boel zelf goed in de gaten hield. Dat noemt men zelf verantwoordelijkheid nemen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be