Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2011, 17:31   #41
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zo is dat! Ik heb trouwens nog vanwege geen enkele van die kleinzerige ventjes een serieus alternatief gelezen voor de term "Vlaanderen". Behalve wellicht onnozelheden zoals "Noord-België" of "Nederlandstalig België". Wat perfect past in de francofone optiek: "Sois belge et tais-toi!".
'Nederlandstalig België' past bovendien in het door België opgedrongen idée fixe dat Vlaanderen het gebied is waar men Nederlands - of 'Vlaams', wat sommigen halsstarrig blijven beweren - spreekt, wat tevens inhoudt dat gemeenten waar de meederheid van de bevolking geen Nederlands spreekt geen deel van Vlaanderen kunnen uitmaken en dat de territoriale begrenzing van Vlaanderen bijgevolg blijvend voor verandering vatbaar is.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 17:47   #42
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het 'Nederlands Gewest' is een goed alternatief qua naamgeving. En indien het onafhankelijk wordt, vind ik de Republiek der (Zuidelijke) Nederlanden of gewoon Zuid-Nederland de beste benamingen. Helaas weten mensen niet meer wat 'Nederlands' betekent en houden ze het bij 'Vlaanderen', een pars-pro-toto die eerder gebruikelijk was in de Latijnse cultuur en niet in die van de elite in onze eigen contreien. Het gevolg van een proletariërsnationalisme geschoeid op Franse leest wiens geschiedenis pas begint in de 19de en voor wie de tijd ervoor prehistorie en mythologie was.
Dat België erbij vermeld ik soms, om geen verwarring te veroorzaken. In principe vind ik het net zo overbodig hoor. De naam België is immers het resultaat van een tendens in de Franstalige cultuur om 'Pays-Bas' te vermijden, wat allergische reactie veroorzaakte.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 17:52.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 17:52   #43
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het 'Nederlands Gewest' is een goed alternatief qua naamgeving. En indien het onafhankelijk wordt, vind ik de Republiek der (Zuidelijke) Nederlanden of gewoon Zuid-Nederland de beste benamingen. Helaas weten mensen niet meer wat 'Nederlands' betekent en houden ze het bij 'Vlaanderen', een pars-pro-toto die eerder gebruikelijk was in de Latijnse cultuur en niet in die van de elite in onze eigen contreien. Het gevolg van een proletariërsnationalisme geschoeid op Franse leest wiens geschiedenis pas begint in de 19de en voor wie de tijd ervoor prehistorie en mythologie was.

Dat België erbij vermeld ik soms, om geen verwarring te veroorzaken. In principe vind ik het net zo overbodig hoor. De naam België is immers het resultaat van een tendens in de Franstalige cultuur om 'Pays-Bas' te vermijden, wat allergische reactie veroorzaakte.
Wat denken mensen dan dat het betekent?
wat betekent het (volgens u)?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 17:53   #44
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Wat denken mensen dan dat het betekent?
wat betekent het (volgens u)?
De meeste volkse medemensen zouden het als synoniem aan Holland of 'Olland' zien. Holland dan op te vatten als pars pro toto voor het Koninkrijk der Nederlanden. Nochtans is onze beschaving in oorsprong ook Nederlands en word de term Nederlands het eerst in onze contreien gebruik. Bovendien is de grens tussen Vlaanderen en Nederland arbitrair, maar helaas wel een feit. Dat hoeft niet te deren indien het zuidelijke land (wij dus) niet zo onwetend was over diens naamgeving. Eén van de grootste rampen in onze geschiedenis was volgens mij wel het Katholieke Vlaams-nationalisme dat de Franse beschaving nodig had (en niet enkel om eruit te leren, veeleer een Franse tendens om ons Vlaams te noemen slaafs na te bootsen) om gecreëerd te worden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 17:56.
Oud 12 juli 2011, 17:54   #45
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste volkse medemensen zouden het als synoniem aan Holland of 'Olland' zien. Holland dan op te vatten als pars pro toto voor het Koninkrijk der Nederlanden.
Akkoord.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 12 juli 2011, 17:57   #46
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nochtans is het mogelijk om twee landen te hebben die Nederland heten, nl. Noord-Nederland en Zuid-Nederland. Je hoeft er niet per se één verenigde staat voor te vormen. Ik geef dan ook Albrecht en anderen volkomen gelijk dat Vlaanderen of Vlaams Gewest een stomme naam is en dat het strijden om het in stand te houden nog belachelijker is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 17:59.
Oud 12 juli 2011, 17:59   #47
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans is het mogelijk om twee landen te hebben die Nederland heten, nl. Noord-Nederland en Zuid-Nederland. Je hoeft er niet per se één verenigde staat voor te vormen.
Niet per se, maar is mijn inziens gewenst.
Overigens zou ik met die namen geen probleem hebben natuurlijk.

Oud 12 juli 2011, 18:00   #48
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met 'Vlaanderen' is absoluut niets mis, en het gebruik ervan als 'pars pro toto' beperkte zich helemaal niet tot de Latijnse cultuur (net alsof het trouwens enkel om die reden uit den boze zou moeten zijn). De benaming van de taal Nederlands in het Turks is bijvoorbeeld Felemenkçe. Ik verdenk jou niet van duistere motieven zoals enkele anderen, maar het is alleszins futiel en contraproductief om te ijveren voor een andere benaming.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 18:02   #49
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Nochtans is het mogelijk om twee landen te hebben die Nederland heten, nl. Noord-Nederland en Zuid-Nederland. Je hoeft er niet per se één verenigde staat voor te vormen. Ik geef dan ook Albrecht en anderen volkomen gelijk dat Vlaanderen of Vlaams Gewest een stomme naam is en dat het strijden om het in stand te houden nog belachelijker is.
Neen, strijden om het te veranderen is belachelijk. Om het 'in stand te houden' is geen strijd nodig, omdat het nu eenmaal is en enkel maar sterker wordt.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 12 juli 2011 om 18:02.
Oud 12 juli 2011, 18:03   #50
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Met 'Vlaanderen' is absoluut niets mis, en het gebruik ervan als 'pars pro toto' beperkte zich helemaal niet tot de Latijnse cultuur (net alsof het trouwens enkel om die reden uit den boze zou moeten zijn).
Ik zeg niet dat de Latijnse cultuur uit den boze is. Wat ik wel beweer is dat Franstaligen of gelijk welke andere vreemde cultuur ook, hoe goed hun bedoelingen ook, over het algemeen niet echt voeling hebben met ons. Dat andere mensen maar Vlaanderen als pars pro toto gebruiken, dat is hun recht, maar het is wenselijk voor ons om kennis te hebben over ons eigen land.
Oud 12 juli 2011, 18:03   #51
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, strijden om het te veranderen is belachelijk. Om het 'in stand te houden' is geen strijd nodig, omdat het nu eenmaal is en enkel maar sterker wordt.
Wat veranderd is kan terug veranderd worden. Ik zal altijd over Nederlands over Vlaams spreken en ik zal het Vlaams nationalisme altijd als een ramp beschouwen en als een mislukte slappe creatie. Het Vlaanderen dat ik een warm hart toedraag is het echte Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 18:04.
Oud 12 juli 2011, 18:04   #52
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat de Latijnse cultuur uit den boze is. Wat ik wel beweer is dat Franstaligen of gelijk welke andere vreemde cultuur ook, hoe goed hun bedoelingen ook, over het algemeen niet echt voeling hebben met ons. Dat andere mensen maar Vlaanderen als pars pro toto gebruiken, dat is hun recht, maar het is wenselijk voor ons om kennis te hebben over ons eigen land.
Dus degene die deze term gebruiken hebben er geen kennis over?

Oud 12 juli 2011, 18:06   #53
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus degene die deze term gebruiken hebben er geen kennis over?
Het is een vereenvoudiging. Holland en Vlaanderen/Flandre/Flanders bekken gemakkelijker dan Nederland/Nederlanden/Pays-Bas/Netherlands. Leuk voor in de volksmond, maar niet wanneer het officieel wordt (dat komt dan dom en onwetend over). Dit is ook waarom ik onze contreien als het mindere gedeelte van de Nederlanden beschouw. In het huidige Koninkrijk der Nederlanden weet men tenminste wel wat Holland, Brabant, Limburg, enz... betekenen en daar krijgt men ook geen exceem uit schrik voor een verdeling (er is geen verdeling want er is een betere naam dan dat pars-pro-toto).

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 18:08.
Oud 12 juli 2011, 18:08   #54
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een vereenvoudiging. Holland en Vlaanderen/Flandre/Flanders bekken gemakkelijker dan Nederland/Nederlanden/Pays-Bas/Netherlands. Leuk voor in de volksmond, maar niet wanneer het officieel wordt (dat komt dom en onwetend over). Dit is ook waarom ik onze contreien als het mindere gedeelte van de Nederlanden beschouw. In het huidige Koninkrijk der Nederlanden weet men tenminste wel wat Holland, Brabant, Limburgs, enz... betekenen.
Holland is dan ook geen officiële naam voor Nederland, denk ik.
Er is wel een Vlaams gewest, Vlaamse gemeenschap, Vlaamse media en dergelijke.... Hiermee bedoelt men dus het Nederlandstalig gedeelte van België en is toch zo erkend?
Over Vlaanderen spreken, dat heeft niets met onwetendheid ofzoiets te maken...

Laatst gewijzigd door Lavox : 12 juli 2011 om 18:09.
Oud 12 juli 2011, 18:09   #55
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Wat veranderd is kan terug veranderd worden. Ik zal altijd over Nederlands over Vlaams spreken en ik zal het Vlaams nationalisme altijd als een ramp beschouwen en als een mislukte slappe creatie. Het Vlaanderen dat ik een warm hart toedraag is het echte Vlaanderen.
Enerzijds zeggen dat dingen veranderen en ook terug veranderd kunnen worden, maar anderzijds stellen dat er iets bestaat als een tijdloos, 'echt' Vlaanderen. Neen, het blijft nergens op slaan en ik snap ook niet welke motivatie erachter zit, Scarabaeida. Dat men voorstander is van een Nederlandse identiteit is geen probleem, maar als daarvoor Vlaanderen op gekunstelde wijze gedeconstrueerd moet worden pas ik, en dat geldt voor de meeste Vlamingen. Dat heeft op zich niets te maken met taal - natúúrlijk praten we Nederlands.
Oud 12 juli 2011, 18:10   #56
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Holland is dan ook geen officiële naam voor Nederland, denk ik.
Dat zeg ik toch ook. Het is een volkse naamgeving die gebruikt wordt. In het buitenland zal men (zelfs in de pers) sneller Holland dan the Netherlands zeggen. Daarover kniezen is belachelijk, zolang Nederlanders Holland maar zelfs niet officieel gaan gebruiken als pars pro toto. Vlamingen doen dat dus wel en enkel maar recentelijk in de geschiedenis (wat officieel betreft).
Oud 12 juli 2011, 18:11   #57
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Enerzijds zeggen dat dingen veranderen en ook terug veranderd kunnen worden, maar anderzijds stellen dat er iets bestaat als een tijdloos, 'echt' Vlaanderen. Neen, het blijft nergens op slaan en ik snap ook niet welke motivatie erachter zit, Scarabaeida. Dat men voorstander is van een Nederlandse identiteit is geen probleem, maar als daarvoor Vlaanderen op gekunstelde wijze gedeconstrueerd moet worden pas ik, en dat geldt voor de meeste Vlamingen. Dat heeft op zich niets te maken met taal - natúúrlijk praten we Nederlands.
Laten we zeggen, ik hecht geen emotionele waarde aan de naam 'Vlaanderen' in de moderne betekenis. Ik krijg er zelfs een afkeer van als ik zie hoe die vroeger vereenzelvigd werd met een streng ultramontaans Katholicisme (in mijn ogen de achterlijkste variant van die kerk). We hebben er het raden naar waarom men de ommezwaai naar Vlaanderen maakte. Is het dat Katholicisme ? Is het een Latijnse inbreng ? Geen idee eigenlijk.
Over taal heb ik zelfs nog niet gesproken. De Nederlandse taal staat erg veilig in Vlaanderen, naar mijn mening.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 18:15.
Oud 12 juli 2011, 18:22   #58
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Wallonië hoorde ook bij de Zuidelijke Nederlanden, hoor.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 18:23   #59
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Zo 'neder' vind ik Wallonië niet.

Oud 12 juli 2011, 18:23   #60
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nederlanden is volgens mij ook een pars pro toto, zoals ik ooit eerder zei.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be