Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 juli 2011, 18:17   #41
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Bij confederalisme vertrek je toch van het principe dat 2 of meerdere entiteiten autonoom beslissen om te gaan samenwerken omdat ze op bepaalde domeinen voordelen zien in een samenwerking?
Bij confederalisme ga je er toch vanuit dat elke regio autonoom kan en mag beslissen om op gebied te blijven samenwerken of niet?

Ik heb totaal geen probleem met wetten die verhinderen dat meerderheden hun wil opleggen aan minderheden (alhoewel dat een basisprincipe binnen democratie is) als in Vlaanderen verplicht Wallonië tot X of Y. Als er geen voordeel is met samenwerking, stop je toch de samenwerking?
confederalisme = / = confederale logica
BWarrior is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:18   #42
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Rondas is een zwetser. Iemand die politiek benoemd is door de NVA en politiek bevooroordeeld. Hij vertelt dan ook onzinnige praat. Voor zover ik weet, werd de parlementaire democratie in België nooit afgeschaft bij wet in 1970. Dat is nochtans wat Rondas beweert. Welke wet ook in België, ze werd meerderheid tegen minderheid aangenomen. De democratie heeft dus hier volledig gespeeld. En dus, als iemand zoals Rondas iets anders komt beweren, is dit niet ernstig te nemen. Het is iemand die niet goed meer weet wat hij vertelt. Maar wat wilt ge, politiek benoemden van de NVA moeten hun soldij toch een beetje verdienen
Hij legt wel mooi al k(r)uiperijen van de oude CVP-staat en van de huidige PS-dictatuur bloot. De nota-Di Rupo was de ene valkuil na de andere, een steeds verdere betonnering van de francofonie in Vlaanderen en Brussel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:18   #43
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben is een zwetser. Iemand die politiek benoemd is door de SPa en politiek bevooroordeeld. Ikvertel dan ook onzinnige praat. Voor zover ik weet, werd de parlementaire democratie in België nooit afgeschaft bij wet in 1970. Dat is nochtans wat Rondas beweert. Welke wet ook in België, ze werd meerderheid tegen minderheid aangenomen. De democratie heeft dus hier volledig gespeeld. En dus, als iemand zoals Rondas iets anders komt beweren, is dit niet ernstig te nemen. Maar ik ben iemand die niet goed meer weet wat hij vertelt. Maar wat wilt ge, politiek benoemden van de SPa moeten hun soldij toch een beetje verdienen
Een beetje aan de realiteit aangepast. Vet is aangepast. Het weerspiegelt beter de waarheid.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:18   #44
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
belgicisme = racisme

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:19   #45
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe kun je die dan via een democratische weg wegkrijgen als zelfs een democratische meerderheid niet volstaat? Zelfs een 2/3e meerderheid volstaat niet als in die 2/3e 100% Vlaamse stemmen zitten.
Dat gaat niet langs de geijkte democratische wegen. Wat men misschien kan doen is van Vlaamse kant signalen geven naar de OESO en de Europese commissie dan men dolgraag hun aanbevelingen tot reform wilt volgen maar dat langs Franstalige kant dat onmogelijk gemaakt wordt ook die bijzondere weten maakt dat het onmogelijk wordt. Maar nood breekt wet en aangezien er geen federale regering kan gevormd worden zou het best zijn dat al de bevoegdheden buiten buitenlandse zaken en landsverdeling zo spoedig mogelijk overgeheveld wordt naar de gewesten. Juridisch zou dat eens moeten bekeken worden of bij noodsituatie zoiets mogelijk is.
Oud 13 juli 2011, 18:20   #46
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dus beslist de minderheid hier wat de gemeenschappelijke materie is?
Dat is toch totaal ondemocratisch?
sjarel is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:20   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Het parlement heeft meerderheid tegen oppositie de splitsing van BHV gestemd. Hoe lang is dat geleden ? En is het arrondissement nu gesplitst ? En waarom niet ? Omwille van de grendels.

De man heeft gelijk.
U kunt voor of tegen de grendels zijn natuurlijk. Dat begrijp ik. Maar de 'grendels' zijn meerderheid tegen minderheid goedgekeurd. De democratie heeft dus volledig gespeeld. Dus nogmaals, Rondas vertelt dwaze dingen wanneer hij zegt dat ik citeer 'de parlementaire democratie bij wet is afgeschaft in 1970'. Dat is bombastische prietpraat. En dus, als men de grendels weg wil, dan moet men een meerderheid hiervoor vinden. D�*t is democratie..

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2011 om 18:21.
system is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:20   #48
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ik zal dan maar herhalen.

Rondas is een zwetser. Iemand die politiek benoemd is door de NVA en politiek bevooroordeeld. Hij vertelt dan ook onzinnige praat. Voor zover ik weet, werd de parlementaire democratie in België nooit afgeschaft bij wet in 1970. Dat is nochtans wat Rondas beweert. Welke wet ook in België, ze wordt meerderheid tegen minderheid aangenomen. De democratie heeft dus hier volledig gespeeld. En dus, als iemand zoals Rondas iets anders komt beweren, is dit niet ernstig te nemen. Het is iemand die niet goed meer weet wat hij vertelt omdat hij zijn broodheer ten dienste moet zijn. Maar wat wilt ge, politiek benoemden van de NVA moeten hun soldij toch een beetje verdienen
Makkelijk, hé, zo een copy/paste? Zo een pc heeft toch hier en daar wat voordelen, hé?

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:21   #49
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dat gaat niet langs de geijkte democratische wegen. Wat men misschien kan doen is van Vlaamse kant signalen geven naar de OESO en de Europese commissie dan men dolgraag hun aanbevelingen tot reform wilt volgen maar dat langs Franstalige kant dat onmogelijk gemaakt wordt ook die bijzondere weten maakt dat het onmogelijk wordt. Maar nood breekt wet en aangezien er geen federale regering kan gevormd worden zou het best zijn dat al de bevoegdheden buiten buitenlandse zaken en landsverdeling zo spoedig mogelijk overgeheveld wordt naar de gewesten. Juridisch zou dat eens moeten bekeken worden of bij noodsituatie zoiets mogelijk is.
Tof. Dan is België bij deze geen democratie meer.
sjarel is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:21   #50
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U kunt voor of tegen de grendels zijn natuurlijk. Dat begrijp ik. Maar de 'grendels' zijn meerderheid tegen minderheid goedgekeurd. De democratie heeft dus volledig gespeeld. Dus nogmaals, Rondas vertelt dwaze dingen wanneer hij zegt dat ik citeer 'de parlementaire democratie bij wet is afgeschaft in 1970'. Dat is bombastische prietpraat. En dus, als men de grendels weg wil, dan moet men een meerderheid hiervoor vinden. D�*t is democratie..
Democratie houdt ook in dat beslissingen democratisch ongedaan gemaakt kunnen worden, niet?

edit : dus als we nu democratisch beslissen (gewone meerderheid) dat België morgen een dictatuur wordt is het onzin om te zeggen dat België vanaf morgen geen democratie meer is.

Laatst gewijzigd door sjarel : 13 juli 2011 om 18:22.
sjarel is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:22   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Makkelijk, hé, zo een copy/paste? Zo een pc heeft toch hier en daar wat voordelen, hé?
U vraagt twee maal hetzelfde in twee verschillende draden. Dus krijgt u van mij twee maal hetzelfde antwoord. En nu bent u nog niet tevreden.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2011 om 18:22.
system is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:23   #52
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Je beseft toch dat jouw democratie het einde van jouw Belgikske zal betekenen? Of lukt ook dat niet?

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:26   #53
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Democratie houdt ook in dat beslissingen democratisch ongedaan gemaakt kunnen worden, niet?

edit : dus als we nu democratisch beslissen (gewone meerderheid) dat België morgen een dictatuur wordt is het onzin om te zeggen dat België vanaf morgen geen democratie meer is.
Als u een meerderheid kunt vinden om van België een dictatuur te maken, dan moet u die maar zoeken. En als u die democratische meerderheid vindt, dan wordt België morgen een dictatuur. Maar... u zal die niet vinden.
system is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:26   #54
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als u een meerderheid kunt vinden om van België een dictatuur te maken, dan moet u die maar zoeken. En als u die democratische meerderheid vindt, dan wordt België morgen een dictatuur. Maar... u zal die niet vinden.
Maar enfin... doe je er nu echt om of wat?
Antwoord op de vraag. Die als is een premisse in de stelling... Miljaar zeg.
sjarel is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:28   #55
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
U vraagt twee maal hetzelfde in twee verschillende draden. Dus krijgt u van mij twee maal hetzelfde antwoord. En nu bent u nog niet tevreden.
Je weet niet eens wat je schrijft: kijk eens in post 32 en 37 van deze draad.
Zo uit je lood geslagen?

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:29   #56
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tof. Dan is België bij deze geen democratie meer.
Ja, als u een meerderheid vindt, dan kunt u onze democratische staatsvorm afschaffen. Maar tot nader order, worden de wetten in België nog altijd gestemd en goedgekeurd, meerderheid tegen minderheid, en nog steeds niet door de 'Grote Leider'.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2011 om 18:30.
system is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:30   #57
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Maar enfin... doe je er nu echt om of wat?
Antwoord op de vraag. Die als is een premisse in de stelling... Miljaar zeg.
Hij is daar niet begaafd genoeg voor. Je moet enkel als een belgicistische sirene zingen en dan kan hij volgen.

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:31   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je weet niet eens wat je schrijft: kijk eens in post 32 en 37 van deze draad.
Zo uit je lood geslagen?
U weet zelf niet meer wat u schrijft. U stelde dezelfde vraag in een andere draad waar u eveneens kwam aandraven met de tekst van de door de NVA-partijbenoemde Rondas.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2011 om 18:32.
system is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:34   #59
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
U weet zelf niet meer wat u schrijft. U stelde dezelfde vraag in een andere draad waar u eveneens kwam aandraven met de tekst van de door de NVA-partijbenoemde Rondas.
Jep, klopt, maar je hebt je in deze draad herhaald. Vandaar mijn copy/paste-reactie. Moeilijk om te volgen, hé?

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 13 juli 2011 om 18:34.
Bokkenreyder is offline  
Oud 13 juli 2011, 18:36   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jep, klopt, maar je hebt je in deze draad herhaald. Vandaar mijn copy/paste-reactie. Moeilijk om te volgen, hé?
Natuurlijk. Dat is nogal wiedes. Waarom zou ik nu in hemelsnaam op dezelfde vraag twee verschillende antwoorden geven? Bent u soms zeer moe vandaag?

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2011 om 18:37.
system is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be