Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juli 2011, 16:02   #141
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.268
Standaard

Hier een site die ronduit zegt: "prefab bouwen is groen bouwen": http://www.prefabs.com/index.htm

Prefab.com bekijkt een 50-tal prefab woningen in detail.

(het doet niet zelf aan woningbouw, prefab.com verzamelt en levert gewoon de informatie)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 16:09   #142
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.268
Standaard

Een voorbeeld op prefab.com: de e-cube (model 1574) woning.

Twee badkamers, twee slaapkamers, geen garage.

Prijs: 90.000 euro.
Bijgevoegde afbeelding(e)
    
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 18 juli 2011 om 16:10.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 16:35   #143
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Hoewel ik graag groen zou willen bouwen... ik ben al blij als ik, in dit land, een totaal-ongroen vastgoed ga kunnen bemachtigen dat nog op 30 jaar kan afbetaald worden.

passief huizen, perfecte isolatie, eventueel zelfs zonnepanelen of warmtepompen = 400.000 euro minimum
juist. Overigens is er in al die "groene" projecten weinig terug te vinden van duurzaamheid en onderhouds- en afschrijvingskosten. Onze politici zitten natuurlijk met een dubbele agenda en dat is consumptie aanzwengelen en kredieten voor de banken werven. Dat ge uw heel actief leven gaat moeten werken om een eigen huis met "hedendaags comfort" recht te houden is hun zorg niet. Alle klimaatregelingen met geforceerde lucht vragen onderhoud van de kanalen (stof, schimmels, bacterien), geluidsisolatie van de ventilatoren enz.. maar daar hoort ge niets van. ook electronica heeft geen eeuwig leven en de tijd van herstellen is voorbij.
Ik pleit dan ook voor zo eenvoudig mogelijke systemen, misschien met iets minder "comfort" maar een levenslang krediet afbetalen is ook niet zo aangenaam. Comfort moet betaald worden, daar kunnen we maar best aan wennen.
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 18 juli 2011 om 16:36.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 16:58   #144
Dietrus
Vreemdeling
 
Dietrus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juli 2011
Berichten: 3
Standaard Groen bouwen

Het lijkt me ondoenbaar om "groen" te bouwen als ik al de posts doorlees. Feit is dat we tegen 2020 passief bouwen als een standaard zullen zien. En er zullen zeker onderzoeken komen naar wat de duurzaamste benadering/uitvoering is om dat te bereiken. Hoop ik toch, maar eigenlijk vertrouw ik er wel op, kwestie van optimistisch te blijven in dit groene bouwkluwen...
Dietrus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2011, 17:54   #145
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dietrus Bekijk bericht
Het lijkt me ondoenbaar om "groen" te bouwen als ik al de posts doorlees. Feit is dat we tegen 2020 passief bouwen als een standaard zullen zien. En er zullen zeker onderzoeken komen naar wat de duurzaamste benadering/uitvoering is om dat te bereiken. Hoop ik toch, maar eigenlijk vertrouw ik er wel op, kwestie van optimistisch te blijven in dit groene bouwkluwen...
de vraag is enkel welke eisen ge zelf stelt. En dat hangt dan weer samen met uw besteedbaar kapitaal en wat ge zelf kunt doen. Voor iedereen dus anders. Maar laat u niets opdringen, dat is het belangrijkste. Heel de huidige "groene hype" heeft weinig of niets met ecologisch te maken maar met politiek. Voor de meeste toepassingen in de bouw moet ge minstens twintig jaar wachten op de werkelijke resultaten (zie bv de spouwisolatie).
De meesten van de mensen die u vertellen wat voor u het beste is hebben een eigen agenda.
Zelf bouwen kost een fractie en is niet afhankelijk van de locatie (en dus zuivere winst, een gebouw zetten op dure grond of goedkope grond kost voor de aannemer hetzelfde). Mijn ruwbouw kostte indertijd in het zwart gezet (figuurlijk) een derde van de aannemer. Nu kost het mij enkel de materiaalprijs en doen we alles zelf. Gelukkig kan dat hier in Belgie nog redelijk eenvoudig (in duitsland is dat al heel wat moeilijker).
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 07:00   #146
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Paul

die earthship is iets voor u

http://www.earthshipbelgium.be/
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 08:29   #147
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Paul

die earthship is iets voor u

http://www.earthshipbelgium.be/
goed gevonden maar ik ben eerder traditioneel ingesteld. Bij de autobanden stel ik mij al zeker de vraag van brandveiligheid. Maar er zitten zeker goede ideen tussen. Het belangrijkste is het besef dat ge veel meer zelf kunt dan ge op het eerste zicht zou denken. En enige praktische lessen zijn altijd wel te vinden. Ik heb eerst een leien dak gelegd op een kippenhok voor ik aan mijn eigen dak begon. Enkele huizen later heb ik nog wat les gekregen van een leidekker. Maar mijn dak ligt er nog na 30 jaar (zonder isolatie tussen de balken maar met goede verluchting) terwijl er al vele andere "geisoleerde daken" in mijn buurt volledig verrot en beschimmeld zijn afgebroken. En zij waren allemaal jonger. Maar dat is nu eenmaal waar men op aanstuurt.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 22:46   #148
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
goed gevonden maar ik ben eerder traditioneel ingesteld. Bij de autobanden stel ik mij al zeker de vraag van brandveiligheid. Maar er zitten zeker goede ideen tussen. Het belangrijkste is het besef dat ge veel meer zelf kunt dan ge op het eerste zicht zou denken. En enige praktische lessen zijn altijd wel te vinden. Ik heb eerst een leien dak gelegd op een kippenhok voor ik aan mijn eigen dak begon. Enkele huizen later heb ik nog wat les gekregen van een leidekker. Maar mijn dak ligt er nog na 30 jaar (zonder isolatie tussen de balken maar met goede verluchting) terwijl er al vele andere "geisoleerde daken" in mijn buurt volledig verrot en beschimmeld zijn afgebroken. En zij waren allemaal jonger. Maar dat is nu eenmaal waar men op aanstuurt.

Paul
Leien leggen is niet overdreven moeilijk, op bepaalde bochten en torentjes na natuurlijk.
Maar eenmaal de goede volgorde gestart en de juiste "overlap" in acht genomen is het leuk te doen en waarschijnlijk het beste voor het dak.
Synthetische leien vragen wel wat onderhoud na een paar jaren en een nieuwe toplaag om de 10 �* 15 jaar en dan kunnen ze weer verder.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2011, 08:14   #149
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Leien leggen is niet overdreven moeilijk, op bepaalde bochten en torentjes na natuurlijk.
Maar eenmaal de goede volgorde gestart en de juiste "overlap" in acht genomen is het leuk te doen en waarschijnlijk het beste voor het dak.
Synthetische leien vragen wel wat onderhoud na een paar jaren en een nieuwe toplaag om de 10 �* 15 jaar en dan kunnen ze weer verder.
Enkele principes moet ge wel weten natuurlijk of ge gaat de mist in. Het heeft zowat dezelfde problemen dan tegels leggen. En als dan alles mooi recht en rechthoekig is dan gaat het wel als ge er op let dat ge niet met kleine stukjes eindigt. Maar als uw dak een soort parallellogram is met niet evenwijdige zijden dan hebt ge een probleem. Als ge zelf bouwt kunt ge ervoor zorgen dat ge eindigt met een vierkant of rechthoekig dak maar een metser werkt "op een haar" na. En een metsershaar is rond de tien centimeter, en met leien kunt ge dat slecht uitwerken in tegenstelling van dakpannen. Het is dus wel wat puzzelen voor ge begint en de eerste lei is de spannendste. Zij bepaald of ge alles moet afbreken. Ook niet erg (als het niet teveel is) gezien de besparingen die ge realiseerd. Materiaal van een woning (incl BTW) is maar een zesde van de prijs "sleutel op de deur". En dan kunt ge uw ramen en deuren prefab kopen. Ge moogt dus gerust wat oefenen. Bovendien zijt ge zeker van uw materialen. Alles wat de aannemer kan uitsparen aan materiaal (kwaliteit) is winst vermits de meeste werken met een vooraf bepaalde prijs. Ge zijt dan afhankelijk van het toezicht van de architect.
Mijn overburen hebben eerst een dubbele garage gebouwd achter in de tuin waar ze zijn gaan wonen (met toestemming van de gemeente). Dan hebben ze vandaar uit hun huis gebouwd. Het zijn natuurlijk enkele zware jaren.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 00:38   #150
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
goed gevonden maar ik ben eerder traditioneel ingesteld. Bij de autobanden stel ik mij al zeker de vraag van brandveiligheid. Maar er zitten zeker goede ideen tussen. Het belangrijkste is het besef dat ge veel meer zelf kunt dan ge op het eerste zicht zou denken. En enige praktische lessen zijn altijd wel te vinden. Ik heb eerst een leien dak gelegd op een kippenhok voor ik aan mijn eigen dak begon. Enkele huizen later heb ik nog wat les gekregen van een leidekker. Maar mijn dak ligt er nog na 30 jaar (zonder isolatie tussen de balken maar met goede verluchting) terwijl er al vele andere "geisoleerde daken" in mijn buurt volledig verrot en beschimmeld zijn afgebroken. En zij waren allemaal jonger. Maar dat is nu eenmaal waar men op aanstuurt.

Paul
  • natuurleien
  • kunstleien (vezelcement)
  • zinkleien
Bijgevoegde afbeelding(e)
   
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 00:42   #151
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.268
Standaard

Zonder isolatie tussen de balken? Wil de overheid dat niet verplicht maken?

Nieuwe subsidie dakisolatie
17 jan 2011
Vanaf 1 januari 2011 is een nieuw subsidiereglement van kracht voor de toekenning van een premie voor dakisolatie. Volgens onze schepen Freddy De Ruysscher (Kapelle-op-den-Bos) is het belangrijk dat mensen allereerst hun dak isoleren. Het volledige subsidiereglement kan u terugvinden op de website van de gemeente. Hieronder een korte opsomming. - De subsidie bedraagt 2 euro per m2 gerealiseerde dakisolatie voor zelf geplaatste dakisolatie of 4 euro per m2 gerealiseerde dakisolatie geplaatst door een geregistreerd aannemer en dit telkens met een maximum van 250 euro per gebouw. - De premie is cumulatief met andere bouw- en renovatiepremies van de netbeheerders, de provincies en/of het gewest, maar wordt wel begrensd tot een gecumuleerde subsidie van maximaal 100 procent van de investeringskost. - De subsidie wordt automatisch toegewezen nadat ook de subsidieaanvraag bij de netbeheerder werd goedgekeurd.
(fig.: isolatie tussen de balken)
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 29 juli 2011 om 00:42.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 00:53   #152
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Zonder isolatie tussen de balken? Wil de overheid dat niet verplicht maken?

Nieuwe subsidie dakisolatie
17 jan 2011
Vanaf 1 januari 2011 is een nieuw subsidiereglement van kracht voor de toekenning van een premie voor dakisolatie. Volgens onze schepen Freddy De Ruysscher (Kapelle-op-den-Bos) is het belangrijk dat mensen allereerst hun dak isoleren. Het volledige subsidiereglement kan u terugvinden op de website van de gemeente. Hieronder een korte opsomming. - De subsidie bedraagt 2 euro per m2 gerealiseerde dakisolatie voor zelf geplaatste dakisolatie of 4 euro per m2 gerealiseerde dakisolatie geplaatst door een geregistreerd aannemer en dit telkens met een maximum van 250 euro per gebouw. - De premie is cumulatief met andere bouw- en renovatiepremies van de netbeheerders, de provincies en/of het gewest, maar wordt wel begrensd tot een gecumuleerde subsidie van maximaal 100 procent van de investeringskost. - De subsidie wordt automatisch toegewezen nadat ook de subsidieaanvraag bij de netbeheerder werd goedgekeurd.
(fig.: isolatie tussen de balken)
Nope, er word niet gezegd waar de isolatie aanbracht moet worden, alleen onder het dak. Ikzelf heb het simpel gehouden.
De panlatten en de 60*60mm dwarsdragers zijn isolatievrij, en de isolatie zit tussen de 170mm dikke hoofdliggers op een appart frame, afgewerkt met gyproc.

En ik heb geen subsidie aangevraagd. Dat ze die €2 per m² in hun gat steken. Kunnen ze later niet komen zeiken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 07:36   #153
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
goed gevonden maar ik ben eerder traditioneel ingesteld. Bij de autobanden stel ik mij al zeker de vraag van brandveiligheid. Maar er zitten zeker goede ideen tussen. Het belangrijkste is het besef dat ge veel meer zelf kunt dan ge op het eerste zicht zou denken. En enige praktische lessen zijn altijd wel te vinden. Ik heb eerst een leien dak gelegd op een kippenhok voor ik aan mijn eigen dak begon. Enkele huizen later heb ik nog wat les gekregen van een leidekker. Maar mijn dak ligt er nog na 30 jaar (zonder isolatie tussen de balken maar met goede verluchting) terwijl er al vele andere "geisoleerde daken" in mijn buurt volledig verrot en beschimmeld zijn afgebroken. En zij waren allemaal jonger. Maar dat is nu eenmaal waar men op aanstuurt.

Paul
het is vooral het principe van de trombemuur dat je moet bestuderen Paul

dan het principe dat je via uw vloerverwarming en een warmtepomp in de zomer uw huis koelt en die warmte in de grond duwt, en in de winter uit dat vaatje tapt.

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 juli 2011 om 07:37.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 08:52   #154
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Zonder isolatie tussen de balken? Wil de overheid dat niet verplicht maken?

Nieuwe subsidie dakisolatie
17 jan 2011
Vanaf 1 januari 2011 is een nieuw subsidiereglement van kracht voor de toekenning van een premie voor dakisolatie. Volgens onze schepen Freddy De Ruysscher (Kapelle-op-den-Bos) is het belangrijk dat mensen allereerst hun dak isoleren. Het volledige subsidiereglement kan u terugvinden op de website van de gemeente. Hieronder een korte opsomming. - De subsidie bedraagt 2 euro per m2 gerealiseerde dakisolatie voor zelf geplaatste dakisolatie of 4 euro per m2 gerealiseerde dakisolatie geplaatst door een geregistreerd aannemer en dit telkens met een maximum van 250 euro per gebouw. - De premie is cumulatief met andere bouw- en renovatiepremies van de netbeheerders, de provincies en/of het gewest, maar wordt wel begrensd tot een gecumuleerde subsidie van maximaal 100 procent van de investeringskost. - De subsidie wordt automatisch toegewezen nadat ook de subsidieaanvraag bij de netbeheerder werd goedgekeurd.
(fig.: isolatie tussen de balken)
als ge spreekt van de intentie van de "overheid" dan is het nuttig om eens te overwegen wat die intentie dan wel zou kunnen zijn.
Zelfs voor idealistische politici, nemen we even aan dat die er ook zijn maar essentieel maakt dat geen verschil, is de eerste vereiste om terug verkozen te worden.
Daarvoor is het, in het huidige systeem, nodig om een procentuele economische groei te realiseren. Laten we zeggen minimaal 3 % per jaar.
Dit wil zeggen dat de economische activiteit alle 23 jaar (70:3) moet verdubbelen !! Dat wil dan ook zeggen dat consumptie, productie (en export enz..) in die mate moet toenemen.
Ik denk dat uw persoonlijke energierekening in die overwegingen helemaal niet voorkomt, nog minder de duurzaamheid (integendeel).
Probeer dus de initiatieven van de overheid te plaatsen waar ze thuishoren, belastingen innen en uitdelen waar ze best kunnen dienen om herverkozen te worden. Méér productie, méér werk, méér consumptie.. zo iets zeer eenvoudigs. Van duurzaam bouwen kennen ze eerste letter niet. Afschrijving op dertig jaar begrijpen ze wel.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 29 juli 2011 om 09:00.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 08:58   #155
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het is vooral het principe van de trombemuur dat je moet bestuderen Paul

dan het principe dat je via uw vloerverwarming en een warmtepomp in de zomer uw huis koelt en die warmte in de grond duwt, en in de winter uit dat vaatje tapt.
Ik probeer die ontwikkelingen te volgen en op vlak van enerie rendement is dit systeem wel heel goed. Maar mij te complex en daardoor te duur (afschrijving, onderhoud, herstelling..).
Ik heb al wel prefab panelen voor dakbedekking gebruikt en dat lijkt me wel interessant op enkele opmerkingen na (het gebruik van stalen profielen die kunnen roesten). Wat de duurzaamheid betreft is daar nog niets over te zeggen natuurlijk. Maar zelfs het vervangen binnen 20 jaar is eenvoudig mogelijk als daar bij de plaatsing (en het latere gebruik) rekening mee gehouden wordt.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 29 juli 2011 om 08:59.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 09:03   #156
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nope, er word niet gezegd waar de isolatie aanbracht moet worden, alleen onder het dak. Ikzelf heb het simpel gehouden.
De panlatten en de 60*60mm dwarsdragers zijn isolatievrij, en de isolatie zit tussen de 170mm dikke hoofdliggers op een appart frame, afgewerkt met gyproc.
Is inderdaad een zeer goede oplossing.
Ik ga dit ook zo doen.
Ik vraag natuurlijk wel subsidies aan, wat dacht jij.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 09:21   #157
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

[quote=brother paul;5596025]het is vooral het principe van de trombemuur dat je moet bestuderen Paul

QUOTE]


Moest eens eerst zoeken wat een trombemuur is. Dat is natuurlijk interessant. Ik heb zoiets min of meer zonder dat het toen die naam had .
De gevel (ZZW orientatie) waarachter mijn "te verwarmen kamers" liggen is gedeeltelijk zo uitgevoerd. Ik heb geen isolatie in de spouw (wel langs binnen, en ja ik ken het dauwpunt) en de buitenmuur is gedeeltelijk donkere handvorm. Die muur wordt dus warm door de zon (als ze er is) en reduceert zo de stralingsverliezen van de binnenmur in de spouw. Er is wel convectie stroming naar boven en zo door de halfopen stootvoegen van de scheerzolder wordt het daktimmerwerk gedroogd. Ook door het drukverschil tussen de spouwmuren (drukverschil over het huis) wordt deze luchtstroming, en dus de droging, beinvloed.
Wie denkt dat het plaatsen van zonnepanelen op zijn dak geen invloed heeft op de duurzaamheid zal nog even moeten afwachten. volgens mij kan men niet ongemerkt zijn huis in de schaduw plaatsen zonder dat te merken. Anders wordt het wanneer zonnepanelen als dakbedekking gebruikt worden, zij geven ook warmte af en dat zal een rol spelen voor de dakconstructie. Voor mij zijn "warmteverliezen" zeker niet altijd financiele verliezen. Ge moet ze plaatsen in het geheel van het beleven en behouden van de woning.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 09:25   #158
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Is inderdaad een zeer goede oplossing.
Ik ga dit ook zo doen.
Ik vraag natuurlijk wel subsidies aan, wat dacht jij.
Ik heb dus ook wel geisoleerde kamers gebouwd binnen de dakconstructie (los ervan zou ik zeggen maar dat is niet waar, technisch gezien). Ik kan in de scheerzolder mijn dakconstructie zien en ik kan u verzekeren dat dat regelmatig serieus nat wordt. Condensatie en waterdoordringing (ook sneeuw) bij storm zijn daar de oorzaak van. Het is dus wel een traditionele constructie van houten daktimmerwerk en kunstleien.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 09:37   #159
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik probeer die ontwikkelingen te volgen en op vlak van enerie rendement is dit systeem wel heel goed. Maar mij te complex en daardoor te duur (afschrijving, onderhoud, herstelling..).
Ik heb al wel prefab panelen voor dakbedekking gebruikt en dat lijkt me wel interessant op enkele opmerkingen na (het gebruik van stalen profielen die kunnen roesten). Wat de duurzaamheid betreft is daar nog niets over te zeggen natuurlijk. Maar zelfs het vervangen binnen 20 jaar is eenvoudig mogelijk als daar bij de plaatsing (en het latere gebruik) rekening mee gehouden wordt.

Paul
Staal is in principe zowat eeuwig te recycleren. Dus een relatief duurzaam materiaal, en een zinklaagje doet wonderen. Maar zelfs zo'n antiroestverf is zalig.

Wat ook interessant is, deze 'ammoniumcyclus warmtepomp'
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 09:37   #160
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik heb dus ook wel geisoleerde kamers gebouwd binnen de dakconstructie (los ervan zou ik zeggen maar dat is niet waar, technisch gezien). Ik kan in de scheerzolder mijn dakconstructie zien en ik kan u verzekeren dat dat regelmatig serieus nat wordt. Condensatie en waterdoordringing (ook sneeuw) bij storm zijn daar de oorzaak van. Het is dus wel een traditionele constructie van houten daktimmerwerk en kunstleien.

Paul
ben je zeker dat je geen koude bruggen hebt ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be