Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 juli 2011, 17:13   #241
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Slim gezien van die Franstaligen.
Zou in heel BE zo moeten zijn, via internet is het geen probleem meer om die vertaling te verspreiden.
Gelukkig is tax on web al in het NL & FR voor heel BE.
Je moet wel oppassen met je Frans tegenwoordig...

Citaat:

APPRENEZ A PARLER LE VRAI FRANCAIS

A vos études, et apprenez bien ces nouvelles définitions !!!

Quelques exemples de la novlangue (nouvelle langue) :
les mots façonnent les esprits, puis modifient la manière de penser

Ne dites plus clandestin mais candidat �* l'immigration. (Figaro)
Ne dites plus gitans, rôdeurs, monte en l'air, mais gens du voyage.
tous les médias).
Ne dites plus clandestin, immigré illégal, ni même sans-papiers, mais privés de papiers. (La Dépêche)

Ne dites plus discrimination positive mais encadrement différencié. (Belgique)
Ne dites plus quartier �* majorité immigrée mais quartier populaire. tous les médias >

Ne dites plus crimes, agressions, violences, mais plutôt actes de délinquance ou incivilités et encore mieux bêtises (Le Parisien) ou faux-pas (France 2). Récent : lesinconduites (CNRS)

Ne dites plus émeutes ou guerre des gangs mais incidents (partout)

Ne dites plus immigration mais mobilité européenne (Frattini, commissaire européen)

Ne dites plus immigré mais client. (autorités finlandaises)
Ne dites plus bandes mais identités de quartier.. (LCI.fr)

Ne dites plus des bandes de noirs et d'arabes mais des jeunes qui se regroupent souvent sur des considérations ethniques » (Belgique)

Ne dites plus enfants d'immigrés mais enfants issus de familles d'éducations éloignées.

Ne dites plus attraper les voleurs mais lutter contre les délits d'appropriation. Midi Libre

Ne dites plus des vauriens font des graffitis mais des graffeurs habillent la ville de couleurs.
Ne dites plus un voyou notoire mais un individu défavorablement connu de la justice.
Ne dites plus mosquée mais centre culturel et religieux

Ne dites plus fusillade mais bagarre par balles (TF1)

Ne dites plus Français attaché �* son Pays, �* sa culture, �* ses traditions et fier de son drapeau mais raciste.

Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:14   #242
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In Nederland gebruikt Total zonder problemen Bonjour voor haar winkeltjes; maar in VL kan dat niet.
Nochtans hebben de Franstaligen bijv. geen probleem met een benaming als Zeeman.
Tot er in Franstalig België ineens ergens per vergissing signalisatie van wegenwerken in het Nederlands geplaatst wordt, bedoel je?
SDG is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:15   #243
steven44
Schepen

Standaard

dan is het dijk van de dam
allemaal in rep en roer
du flamand en wallonie?
steven44 is offline  
Oud 18 juli 2011, 18:38   #244
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland gebruikt Total zonder problemen Bonjour voor haar winkeltjes; maar in VL kan dat niet.
Nochtans hebben de Franstaligen bijv. geen probleem met een benaming als Zeeman.
Staat er ook "Zeeman" op de waalse winkels?
Oud 18 juli 2011, 18:57   #245
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Nu vraagt u toch echt wel heel veel zelfrespect en assertiviteit van de Vlaming!
Ik mag hopen dat het zelfrespect en/of de assertiviteit van de Vlamingen in genen dele afhangt van één of andere vraag uitgaand van mijn nietig persoontje.

Overigens is mijn vraag “wat is precies een Vlaming” helemaal niet pejoratief bedoeld. De meeste forumdeelnemers, waaronder ikzelf, hebben het hier in onze argumenten zeer regelmatig over de Vlamingen, wijl in feite helemaal niet duidelijk is wat elk van ons daarmee bedoelt.

Ik stel dikwijls vast dat sommige forumdeelnemers desbetreffend kennelijk een zeer verschillende visie hebben dan ikzelf. Derhalve stel ik mij de vraag of de betekenis van het begrip “Vlaming”, zoals ik het zie, wel juist is.

Het ware misschien nuttig dat elkeen zich eens voor zichzelf afvraagt wat hij/zij nu precies met “Vlaming” bedoelt.

Wat mij betreft, kan ik duidelijk zijn :

• Mocht er een soevereine staat Vlaanderen bestaan, dan ware het eenvoudig : wie die de Vlaamse nationaliteit bezit, is een Vlaming.

• Bij gebreke daaraan is een Vlaming in mijn visie een Nederlandstalige Belg, waar deze ook moge wonen. Zo zijn voor mij alle Nederlandstalige forumdeelnemers, voor zover ze de Belgische nationaliteit bezitten, een Vlaming (ja ja, ook mijnheer BWarrior, mijnheer System, etc…), en zijn ook bijvoorbeeld onze in Frankrijk wonende forumvrienden mijnheer Patrickve en mijnheer Cyrano, er van uitgaand dat zij nog de Belgische nationaliteit bezitten, wel degelijk Vlamingen. Daarentegen, een Franstalige Belg die ook Nederlands spreekt (zoals bijvoorbeeld mijnheer Everytime) is voor mij geen Vlaming, zelfs niet als hij in een gemeente van het Vlaams gewest woont, maar mocht zo iemand, aanvankelijk Franstalig, zichzelf op de duur als Nederlandstalige beschouwen, dan is het voor mij wél een Vlaming, vermits hij dan een Nederlandstalige Belg is (waar hij ook moge wonen, en zelfs als dit buiten België is).
Gwylan is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:13   #246
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ter info, en ik weet niet of men zich daarvan in Vlaanderen of Nederland bewust is, maar een ruim deel etiketten op producten (levensmiddelen en andere) die in Frankrijk worden verkocht zijn tweetalig Frans/Nederlands. Ik heb hier nog nooit iemand horen zeggen dat dit onaanvaardbaar is. De eerlijkheid gebiedt mij evenwel te zeggen dat velen niet eens een idee hebben welke die “andere” taal is die op bedoelde etiketten voorkomt : men leest gewoon de Franse tekst, en de rest is nou ja….onleesbaar, zeg maar.
Gwylan is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:15   #247
steven44
Schepen

Standaard

ok maar ze zetten het er wel op in het nederlands
steven44 is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:25   #248
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Je moet wel oppassen met je Frans tegenwoordig...
Gelukkig kunnen wij het nog gewoon over 'faits-divers' hebben met dank aan de 'jongeren'.
fonne is offline  
Oud 19 juli 2011, 06:39   #249
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
zelfs in Frankrijk
azert is offline  
Oud 19 juli 2011, 07:00   #250
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
zelfs in Frankrijk
na de splitsing wordt zeeman een luxemerk voor de francofone ex-belgen
born2bewild is offline  
Oud 19 juli 2011, 07:01   #251
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik stel dikwijls vast dat sommige forumdeelnemers desbetreffend kennelijk een zeer verschillende visie hebben dan ikzelf. Derhalve stel ik mij de vraag of de betekenis van het begrip “Vlaming”, zoals ik het zie, wel juist is.

Het ware misschien nuttig dat elkeen zich eens voor zichzelf afvraagt wat hij/zij nu precies met “Vlaming” bedoelt.

• Mocht er een soevereine staat Vlaanderen bestaan, dan ware het eenvoudig : wie die de Vlaamse nationaliteit bezit, is een Vlaming.

• Bij gebreke daaraan is een Vlaming in mijn visie een Nederlandstalige Belg, waar deze ook moge wonen. Zo zijn voor mij alle Nederlandstalige forumdeelnemers, voor zover ze de Belgische nationaliteit bezitten, een Vlaming (ja ja, ook mijnheer BWarrior, mijnheer System, etc…), en zijn ook bijvoorbeeld onze in Frankrijk wonende forumvrienden mijnheer Patrickve en mijnheer Cyrano, er van uitgaand dat zij nog de Belgische nationaliteit bezitten, wel degelijk Vlamingen. Daarentegen, een Franstalige Belg die ook Nederlands spreekt (zoals bijvoorbeeld mijnheer Everytime) is voor mij geen Vlaming, zelfs niet als hij in een gemeente van het Vlaams gewest woont, maar mocht zo iemand, aanvankelijk Franstalig, zichzelf op de duur als Nederlandstalige beschouwen, dan is het voor mij wél een Vlaming, vermits hij dan een Nederlandstalige Belg is (waar hij ook moge wonen, en zelfs als dit buiten België is).
Inderdaad. Ik weet zelfs niet of het concept "Vlaming" ergens in het Belgische wettelijke doolhof dat voor grondwet moet doorgaan, gedefinieerd is (maar dat kan gewoon gebrek aan kennis mijnentwege zijn, hoor). Dat is vervelend, want de Vlaamse Gemeenschap is verondersteld zich te ontfermen over de "Vlamingen" in Brussel. Natuurlijk IS er een "Vlaamse" subnationaliteit in Brussel, namelijk of je je identiteitskaart in het Nederlands of in het Frans hebt besteld. Maar ik weet niet of dat een rol speelt op administratief vlak.

Ik ben het eens met Everytime dat er persoonsgebonden subnationaliteiten zouden moeten komen, en dat de eventuele verandering van subnationaliteit niet zomaar automatisch volgens woonadres, of zelfs een kleine formaliteit zou mogen zijn, maar inderdaad een operatie die enig onderzoek (naar talenkennis oa.) vergt.

Er zouden dus "consulaten" moeten bestaan in Vlaanderen en Wallonie om de subnationaliteiten die niet "des bodems" zijn, hun relatie met hun moederdeelstaat te helpen onderhouden. Ook kwa nationaal (?) en regionaal stemrecht zouden die subnationaliteiten moeten spelen (zoals ik niet voor de Franse president stem, maar wel voor de Belgische verkiezingen). Maw, een franstalige in Vlaanderen is, wel, een (sub) buitenlander, die daar geen politieke rechten heeft (behalve lokale), maar wel politieke rechten heeft, via zijn consulaat, in zijn "home land". Op dezelfde manier als een Fransman of een Duitser of een Brit die in Vlaanderen woont.

Het zou allemaal veel duidelijker zijn. Natuurlijk moet de nederlandstalige administratie niet "plooien" voor die "buitenlanders", maar er zouden wel "faciliteiten" kunnen georganiseerd worden, op kosten van de "buitenlandse" administratie uiteraard, om via het lokale consulaat, de administratieve relaties te vergemakkelijken.
Oud 19 juli 2011, 07:09   #252
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om eerst op uw vraag te antwoorden inzake de Brit die naar Frankrijk komt wonen, de Franse nationaliteit aanvraagt, maar geen woord Frans spreekt :

Hier vindt u de voorwaarden waaraan men moet voldoen om de Franse nationaliteit te verkrijgen bij naturalisatie :

http://vosdroits.service-public.fr/F2213.xhtml

waarin u onder andere kunt lezen :

Assimilation �* la communauté française

Le demandeur doit justifier de son assimilation �* la communauté française, notamment par l'adhésion aux principes et valeurs essentiels de la République et par une connaissance suffisante, selon sa condition sociale :
de la langue, de l'histoire, de la culture et de la société françaises,
• des droits et devoirs conférés par la nationalité française,

L'assimilation est vérifiée lors d'un entretien individuel avec un agent de la préfecture ou du consulat.
À l'issue du contrôle de son assimilation, l'intéressé signe la charte des droits et devoirs du citoyen français.
La condition de connaissance de la langue française ne s'applique pas aux réfugiés statutaires et apatrides en séjour habituel et régulier depuis au moins 15 ans en France et âgés de plus de 70 ans.

Kortom, een Brit die de Franse nationaliteit aanvraagt zal moeten aantonen dat hij/zij voldoende de Franse taal machtig is, zoniet voldoet hij niet aan de voorwaarden, en verkrijgt hij de nationaliteit niet.

Indien een Brit, wél aan de voorwaarden voldoend, de Franse nationaliteit heeft verkregen, wordt hij inderdaad “Fransman”.

Uw vergelijking gaat evenwel om het verkrijgen van een nationaliteit, en is derhalve geenszins vergelijkbaar met de notie “Vlaming” zijn of worden, vermits het in dat geval - tot nader bericht - niet om een nationaliteit gaat.
goed, bij ons is de taal blijkbaar minder belangrijk voor de nationaliteit, maar we hebben voorbeelden hé.

wie kon genieten van de Vlaamse jobkorting? iedere Vlaming. Definitie: iedereen die in het Vlaams Gewest woonde.
Oud 19 juli 2011, 07:12   #253
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Tot er in Franstalig België ineens ergens per vergissing signalisatie van wegenwerken in het Nederlands geplaatst wordt, bedoel je?
jep, dan is het kot te klein en zijn weer alle Vlamingen racisten ed.
Oud 19 juli 2011, 07:31   #254
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik mag hopen dat het zelfrespect en/of de assertiviteit van de Vlamingen in genen dele afhangt van één of andere vraag uitgaand van mijn nietig persoontje.

Overigens is mijn vraag “wat is precies een Vlaming” helemaal niet pejoratief bedoeld. De meeste forumdeelnemers, waaronder ikzelf, hebben het hier in onze argumenten zeer regelmatig over de Vlamingen, wijl in feite helemaal niet duidelijk is wat elk van ons daarmee bedoelt.

Begrippen als 'Vlaming' en 'Waal' hebben in België geen juridische betekenis, aangezien er niet zoiets bestaat als subnationaliteit. Voor de Belgische wetgeving bestaan er bijgevolg enkel 'Belgen'. Aangezien in België - Brussel niet meegerekend - overal het territorialiteitsprincipe geldt, kan een Vlaming evenwel gedefinieerd worden als een inwoner van het Vlaams Gewest, aangezien iedere inwoner daarvan onder de wetten van dat gewest valt, ongacht de taal die hij spreekt.

Het zijn de Franstaligen in België echter die dit vaak anders zien en steeds ernaar gestreefd hebben het personaliteitsprincipe voorrang te geven, waardoor zij een Vlaming zien als iemand die Nederlands spreekt. Het addertje onder het gras van deze denkpiste is echter dat zij dit tegelijk combineren met een soort van territorialiteitsprincipe, namelijk dat zij 'taal' en 'grondgebied' als één beschouwen. Vandaar het idée fixe dat Vlaanderen voor hen het gebied is waar men in hoofdzaak Nederlands spreekt en dat gemeenten met een niet-Nederlandstalige meerderheid daardoor 'logischerwijze' geen deel kunnen uitmaken van Vlaanderen. Daarom dat die enge definitie van een Vlaming als zijnde een 'Nederlandstalige Belg' voor Vlaanderen een blijvend gevaar inhoudt voor zijn territoriale integriteit.

Laatst gewijzigd door SDG : 19 juli 2011 om 07:41.
SDG is offline  
Oud 19 juli 2011, 10:23   #255
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het addertje onder het gras van deze denkpiste is echter dat zij dit tegelijk combineren met een soort van territorialiteitsprincipe, namelijk dat zij 'taal' en 'grondgebied' als één beschouwen. Vandaar het idée fixe dat Vlaanderen voor hen het gebied is waar men in hoofdzaak Nederlands spreekt en dat gemeenten met een niet-Nederlandstalige meerderheid daardoor 'logischerwijze' geen deel kunnen uitmaken van Vlaanderen.
Dit is een heel goede analyse van het "misverstand" op territoriaal vlak tussen de twee groepen.

Trouwens, Vlamingen hebben hetzelfde probleem: zij vinden dat iedereen die in Vlaanderen komt wonen, ergens "Vlaams" moet worden en dus, oa., Nederlands spreken of tenminste kennen.

Citaat:
Daarom dat die enge definitie van een Vlaming als zijnde een 'Nederlandstalige Belg' voor Vlaanderen een blijvend gevaar inhoudt voor zijn territoriale integriteit.
Nee, ik denk dat het invoeren van een "subnationaliteit", samen met een goed gedefinieerd territorium, eerder het probleem oplost.

Franstaligen in Vlaanderen zijn dan niks anders dan een soort "buitenlanders" die wel het recht hebben om daar te wonen, zoals een Japanner ook in Vlaanderen mag wonen en misschien geen woord Nederlands kan spreken. Daardoor kunnen enerzijds de franstaligen hun "identiteit" behouden, en anderzijds valt die territorialiteitseis van de franstaligen in het water: het is niet omdat er een gemeente is waar er een meerderheid aan Japanners woont, dat die gemeente een stuk van Japan wordt (meer toepasselijk trouwens op noord-afrikaanse nationaliteiten).

Franstaligen (sub-buitenlanders) in Vlaanderen hebben ook geen politieke prerogatieven in Vlaanderen, maar behouden wel hun prerogatieven in hun homeland, en kunnen via hun konsulaat nog steeds op Franstalige partijen in hun homeland stemmen. Enkel voor lokale verkiezingen mogen zij meedoen in hun woongemeente in Vlaanderen, maar zijn daarbij totaal onderworpen aan de lokale (taal) wetgiving uiteraard, zonder "faciliteiten". De 'faciliteiten' kunnen ze bekomen via hun consulaat als ze dat wensen (vertalingen van officiele nederlandstalige documenten en zo). Zoals die Japanner ook naar zijn Japans consulaat kan trekken om zich te laten helpen bij de administratieve taken die hij moet vervullen in Belgie. Dat is een louter Japanse aangelegenheid dat ze daar iemand zetten om de "link" te leggen tussen de lokale Belgische overheid en die Japanse onderdaan.

Het zou gans de zaak perfect uitklaren. De franstaligen die dat wensen, kunnen nog altijd in Wallonie stemmen, op franstalige partijen, en hoeven zich niks aan te trekken van de politiek in Vlaanderen. Zij kunnen frans spreken zoveel ze willen, behalve natuurlijk met de Vlaamse overheid, waar ze zich, bij gebrek aan talenkennis, kunnen laten helpen door hun lokaal Waals consulaat dat zelf alle "faciliteiten" die men maar wenst (op eigen kosten) organiseert. Aangezien zij het statuut van sub-buitenlander hebben, is hun aanwezigheid uiteraard geen prerogatief voor territoriale eisen.

De Vlamingen hebben verder geen last van de aanwezigheid van die sub-buitenlanders, toch niet meer dan de aanwezigheid van andere buitenlanders, zoals Finnen of Japanners, en welke taal die spreken of welke politieke voorkeuren die hebben gaat hem totaal niet aan.

Natuurlijk kunnen franstaligen die dat wensen, de Vlaamse subnationaliteit aanvragen, die hen kan toegekend worden na een of ander "integratie" onderzoek, waaronder talenkennis.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 juli 2011 om 10:25.
patrickve is offline  
Oud 19 juli 2011, 10:39   #256
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je verwart 2 zaken. enerzijds de grond en anderzijds de taal.

een Vlaming is een Belg die in Vlaanderen woont, ongeacht welke taal hij of zij ook spreekt.
Sandra Kim is geen Vlaminge voor mij om een voorbeeld te nemen. Ze is nog steeds Waalse maar ze woont wel in Vlaanderen.
Everytime is offline  
Oud 19 juli 2011, 10:41   #257
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja tuurlijk, waarom zou dat anders zijn?

als een Brit naar Frankrijk komt wonen, hij vraagt de Franse nationaliteit aan en krijgt ze, maar spreekt geen woord Frans, is hij dan een Fransman of niet?
Voor mij blijft hij een Brit maar wonende in Frankrijk.
Everytime is offline  
Oud 19 juli 2011, 10:43   #258
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Voor mij blijft hij een Brit maar wonende in Frankrijk.
ook als hij de Franse nationaliteit heeft???

trouwens, ik dacht dat de regel in Frankrijk was dat iedereen zich Fransman mag noemen als hij er geboren is? net zoals in de USA?
Oud 19 juli 2011, 10:45   #259
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Sandra Kim is geen Vlaminge voor mij om een voorbeeld te nemen. Ze is nog steeds Waalse maar ze woont wel in Vlaanderen.
als zij in Vlaanderen woont, is zij een Vlaamse, echt moeilijk is dat niet hoor.
Oud 19 juli 2011, 10:46   #260
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Heb jij nu echt zo weinig empathie? Begrijp je nu echt niet waarom dat gevoelig ligt? Ken jij de geschiedenis van ons mooi land niet ofzo?
Die "gevoeligheden" zijn belachelijk.
Everytime is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be