Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2011, 06:53   #1061
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zoals steeds leg je me woorden in de mond die ik niet geschreven heb of trek je zoals steeds de verkeerde conclussies.

Niet erg hoor, ik word dit stilaan gewoon.
Jij hebt die niet geschreven, BDW heeft die wel uitgesproken.
We discussiëren hier toch over waar BDW voor staat.
Verdedigt hij werkelijk de belangen van de "hardwerkende Vlaming" of de belangen van de "hardwerkend Vlaming" die bij de rijkere middenklasse behoort?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 06:56   #1062
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar heb ik het in Godsnaam over index gehad?
Bart de wever heeft het wel over de index gehad.
Daarover gaat deze discussie toch. Wat hij wil.
Hij wil de koppeling van de lonen aan de index afschaffen.
Hij vindt dat pensioenen en ziekte-uitkeringen niet welvaartsvast moeten zijn.
Oud 22 juli 2011, 06:58   #1063
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu heb je het over plannen, plannen die jij duidelijk niet begrepen hebt.
Hiervoor had je het over maatregelen die Bart genomen had of waar Bart schuldig aan was.
Stem jij niet voor een partij op basis van hun plannen?
Vertel me, wat zijn volgens jou, de plannen van BDW op socio-economisch vlak.
Oud 22 juli 2011, 07:03   #1064
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is hier mis mee?
Moet ik je de hele uitleg doen?

Lees hieronder, speciaal voor u.

Q&A vergroening van de BIV
1) Wat is de BIV?
De Belasting op Inverkeerstelling (BIV) is de éénmalige belasting die men betaalt bij de inschrijving van de wagen. Het is dus NIET de jaarlijkse verkeersbelasting. De nieuwe BIV heeft dus enkel effect op mensen die een nieuwe/tweedehands wagen kopen en inschrijven. Wie niet van wagen verandert, zal hiervan niks voelen.
De BIV zal variëren tussen 61,5 euro voor de meest milieuvriendelijke modellen en 10.000 euro voor de zeer zwaar vervuilende modellen. Voor een modale milieuvriendelijke gezinswagen zal de BIV 200 �* 300 euro bedragen, wat vergelijkbaar is met vandaag.
Niet elke wagen binnen hetzelfde prijssegment heeft dezelfde milieukenmerken. Binnen hetzelfde segment zullen dus wagens te koop zijn met een hogere of een lagere BIV. Het kan zelfs dat verschillende versies van hetzelfde model een andere BIV meekrijgen, doordat hun milieukenmerken verschillen.

2) Op wie is deze vergroening van toepassing?
Deze vergroening is enkel van toepassing op personenwagens ingeschreven door particulieren die hun hoofdverblijfplaats hebben in het Vlaamse Gewest. De hervorming is niet van toepassing op bedrijfswagens, omdat de Bijzondere Financieringswet voorschrijft dat hiervoor een voorafgaandelijk samenwerkingsakkoord nodig is met de andere gewesten. Op basis van het globale politieke akkoord met de andere gewesten van 21 januari 2011 over de hervorming van de verkeersfiscaliteit zal aan een dergelijk samenwerkingsakkoord worden gewerkt, maar gegeven de lopende Europese ingebrekestellingen en gegeven de engagementen in het Vlaams Regeerakkoord wilde de Vlaamse Regering alvast de maatregelen nemen die binnen haar autonome mogelijkheden liggen.

3) Wanneer wordt deze hervorming van kracht?
De Vlaamse Regering heeft de grote principes van deze vergroening van de BIV principieel goedgekeurd. Deze vergroening wordt nu voorgelegd aan een aantal belangrijke adviesraden zoals de milieuraad (MINA) en de mobiliteitsraad (MORA) om hun visie op de voorgestelde hervorming te vernemen. In functie van deze adviezen zullen de plannen dan een tweede maal op de Vlaamse Regering worden gebracht, waarna ze zullen voorgelegd worden aan het Vlaamse Parlement.
De effectieve invoering van deze vergroening is voorzien voor 1 januari 2012. Voor nieuwe wagens zal het vergroende systeem op deze datum volledig van kracht worden. Voor tweedehandswagens wordt het nieuwe systeem geleidelijk ingevoerd over een periode van drie jaar (33% nieuw – 67% oud in 2012, 67% nieuw en 33% oud in 2013, 100% nieuw in 2014) , teneinde de kopers en verkopers op de tweedehandsmarkt de kans te geven zich aan te passen aan het nieuwe systeem.

4) Is deze hervorming geen ‘ordinaire’ belastingverhoging?
Nee. De vergroening van de belasting op inverkeerstelling is geen belastingmaatregel maar een milieumaatregel. Voor sommige wagens zal de nieuwe BIV inderdaad hoger uitvallen dan dat vandaag het geval is, voor andere wagens zal de BIV lager uitvallen dan vandaag. De hervorming is ontworpen om neutraal te zijn ten aanzien van de begroting. Het is de bedoeling dat over het gehele wagenpark het surplus aan BIV dat wordt betaald voor de inschrijving van meer vervuilende wagens ten bate valt van de minder vervuilende wagens.
Als deze maatregel maximaal de gewenste gedragswijziging ressoreert, zal ze zelfs nadeling zijn voor de begroting. Immers, hoe meer milieuvriendelijke wagens verkocht worden, hoe lager de totale opbrengsten van de BIV.
Bovendien kan men binnen elke prijsklasse een keuze maken tussen meer en minder vervuilende wagens. Of iemand dus een hogere dan wel een lagere BIV betaalt dan vandaag, zal afhangen van zijn eigen keuze.
Wel is een beperkte veiligheidsmarge voorzien om het beoogde gedragseffect op te vangen. De bedoeling van deze vergroening is immers dat ze het aankoopgedrag van de consument stuurt, en dat er meer milieuvriendelijke wagens worden ingeschreven. Het is onmogelijk te voorspellen in welke mate dit effectief zal gebeuren. Daarom wordt vanuit het voorzichtigheidsprincipe een beperkte marge ingebouwd (8% in 2012).

5) Is de vergroening van de BIV een belasting op diesels/benzines?
Beide kritieken komen voor: men denkt dat men de aankoop van diesels stimuleert, of men gaat ervan uit dat diesels meer belast zullen worden (afhankelijk van het beperkte voorbeeld dat men in de pers leest).
De nieuwe BIV wordt bepaald op basis van objectieve, wetenschappelijk parameters. De luchtcomponent is gebaseerd op de technische componenten van de Euronorm: De uitstoot aan NOx, Fijn stof (PM), koolwaterstoffen (HC0) en koolstofmonoxide (CO). De klimaatcomponent is gebaseerd op de CO2-uitstoot.
Over het algemeen scoort een diesel wat slechter op NOx en fijn stof, een benzinewagen zal dan weer een hogere CO2-uitstoot hebben. Maar uiteindelijk zal een milieuvriendelijke diesel minder BIV betalen dan een vervuilende benzinewagen en omgekeerd. Men voert dus geen ernstig debat als men stelt dat deze vergroening van de BIV een belastingverhoging op dieselwagens is.
Daarenboven blijkt dat de nieuwe dieselwagens (euronorm 5 en hoger) die vanaf volgend jaar op de markt komen wat betreft milieukenmerken niet zo veel meer verschillen van de benzinewagens die zich in dezelfde Euro-klasse bevinden. In de perceptie scoort een dieselwagen op milieuvlak veel slechter dan een benzine, en voor de oudere modellen is dat zeker waar, maar de huidige stand van de technologie heeft ons gebracht op een punt waarbij beide vergelijkbaar zijn geworden.

6) Grote wagens gaan lagere BIV betalen dan kleinere wagens (Opel Corsa><BMW 535)
Dat is mogelijk, net zoals het omgekeerde mogelijk is. De grootte van de wagen is niet langer het relevante criterium om de BIV te berekenen of te vergelijken. Enkel de milieukwaliteiten van een wagen gaan nog meetellen in de berekening van de BIV. Als een grote wagen dus meer milieuvriendelijk is dan een kleine wagen, zal zijn BIV inderdaad lager liggen dan die van de kleine wagen. Dat is ook de logica zelve bij een belasting die zich baseert op milieukenmerken.

Sowieso wordt de grote wagen trouwens hoger belast via de BTW, die een lineaire belasting is op de aankoopprijs.

7) Is de vergroening van de BIV een belasting op tweedehandswagens?
Het spreekt voor zich dat een oude wagen mindere milieuprestaties zal hebben dan een nieuwe wagen. Een op basis van wetenschappelijke parameters berekende BIV zal dus aanvankelijk hoger zijn voor een tweedehandswagen dan voor een nieuwe wagen. Maar we houden ook rekening met de stand van de technologie op het moment van introductie van de wagen, door een lineaire leeftijdskorting toe te passen van 10% per jaar. Bij de inschrijving van een tweedehandswagen van 6 jaar oud, zal dus maar 40% moeten betaald worden van de BIV zoals die wordt berekend op basis van de euronorm en de CO2-uitstoot. Een oude wagen met relatief goede milieuprestaties zal op die manier slechts tot een beperkte BIV leiden, op een oude sterk vervuilende wagen zal nog steeds een hoge BIV van toepassing zijn.

8) Is de vergroening van de BIV asociaal?
De vergroende BIV wordt rechtstreeks gelinkt aan de milieuprestaties van het voertuig. Iedereen heeft immers baat bij een beter milieu, zowel arm als rijk, en iedereen moet geresponsabiliseerd worden voor de keuzes die hij maakt.
Wel zijn we ons ervan bewust dat een vergroende BIV een zware hypotheek kan leggen op de tweedehandsmarkt. Daarom wordt de impact gecorrigeerd met een leeftijdskorting van 10% per jaar. Bovendien wordt de invoering van de vergroende BIV voor tweedehandswagens geleidelijk over drie jaar ingevoerd.
Daarnaast is de automarkt intussen dermate geëvolueerd dat sommige nieuwe wagens niet veel meer kosten dan een tweedehandswagen.

9) In welke mate worden alternatieve brandstoffen gepromoot?
In lijn met het beleid van de Vlaamse overheid om het gebruik van alternatieve brandstoffen te promoten, worden elektrische en plug-in hybride wagens vrijgesteld van BIV. Voor LPG-wagens die zijn gehomologeerd als benzinewagens wordt een correctie toegepast op de CO2-component. Voor wagens op aardgas (CNG) wordt het lagere energiegebruik bij de productie van de brandstof in rekening gebracht door toepassing van een ‘well towheel-correctie’.

10) Wordt rekening gehouden met een later ingebouwde roetfilter?
Ja. De aanwezigheid van een gesloten roetfilter (af fabriek) wordt bepaald aan de hand van de PM-gegevens (fijn stof) die zijn opgenomen in de DIV databank. De aanwezigheid van een achteraf geïnstalleerd (half open) roetfilter is gekend bij de Vlaamse overheid aan de hand van de premie-aanvragen voor de installatie van roetfilters.
Dank je wel, maar voor mij hoefde dit niet; ik wist al dat deze nieuwe BIV niet groen is.
Er wordt nauwelijks rekening gehouden met het vervuilende fijn stof en andere giftige stoffen.
Ik citeer uit je tekst "Over het algemeen scoort een diesel wat slechter op NOx en fijn stof"
Zo'n grove leugen heb ik lang niet meer gelezen. Komt dat van de Vlaamse regering?
De diesel wordt opnieuw gepromoot.
Voor een LPG zal meer betaald moeten worden dan nu. Samen met aardgas is dit nochtans de properste (milieuvriendelijkste brandstof.

Laatst gewijzigd door artisjok : 22 juli 2011 om 07:06.
Oud 22 juli 2011, 07:46   #1065
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Bart de wever heeft het wel over de index gehad.
Daarover gaat deze discussie toch. Wat hij wil.
Hij wil de koppeling van de lonen aan de index afschaffen.
Hij vindt dat pensioenen en ziekte-uitkeringen niet welvaartsvast moeten zijn.
Drie kwart leugen en één kwart handig verdraaide waarheid.

Maar het welles-nietes-spelletje daarover is al vele malen herhaald, in deze draad en in andere draden.

Daarom een afsluitende vraag: welke Vlaamse partij zou het beter doen volgens jou?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 08:08   #1066
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Maar het welles-nietes-spelletje daarover is al vele malen herhaald, in deze draad en in andere draden.
Dit heeft BDW nochtans zelf in de media kenbaar gemaakt.
De bronnen met link werden gegeven. Zoek ik het nog eens op voor jou?

Citaat:
Daarom een afsluitende vraag: welke Vlaamse partij zou het beter doen volgens jou?
Op socio-economisch vlak, zowat elke Vlaamse partij uitgezonderd open-VLD.
De partij die de belangen van de hardwerkende Vlaming het best verdedigen, is PVDA.
Oud 22 juli 2011, 10:03   #1067
karo
Banneling

Standaard

Die partij heeft ons belogen en bedrogen, ik stem daar nooit van mijn leven nog op. Dat Bart en zijn club zelf voor een hongerloon gaan werken, ik voel me bedrogen door die vlamingen.
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 11:11   #1068
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Die partij heeft ons belogen en bedrogen, ik stem daar nooit van mijn leven nog op. Dat Bart en zijn club zelf voor een hongerloon gaan werken, ik voel me bedrogen door die vlamingen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 11:13   #1069
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit heeft BDW nochtans zelf in de media kenbaar gemaakt.
De bronnen met link werden gegeven. Zoek ik het nog eens op voor jou?

Op socio-economisch vlak, zowat elke Vlaamse partij uitgezonderd open-VLD.
De partij die de belangen van de hardwerkende Vlaming het best verdedigen, is PVDA.

(en passant:correctie: het best verdedigT)

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 juli 2011 om 11:15.
Oud 22 juli 2011, 11:17   #1070
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
guido 007
Niet erg hoor, ik word dit stilaan gewoon.
Als j e' t niet erg vindt, moet je er niet over klagen...
Oud 22 juli 2011, 11:21   #1071
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan het in het belachelijke trekken hé.

Maar indien er minder mee eters zijn kan de loonkost vanzelf omlaag.
Wizadabe?

antw: de armen en de werklozen

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 juli 2011 om 11:23.
Oud 22 juli 2011, 11:26   #1072
eno2
Banneling

Standaard

@ Good

ik eis voor de uitdrukking WIZADABE het intellectuele auteursrecht op
Oud 22 juli 2011, 12:31   #1073
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

(en passant:correctie: het best verdedigT)
Ja, je correctie is correct.
Oud 22 juli 2011, 13:00   #1074
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Blijkbaar allemaal, alleen al door het feit dat we vaststellen dat Bart en kornuiten non grata zijn geworden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 13:51   #1075
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Blijkbaar allemaal, alleen al door het feit dat we vaststellen dat Bart en kornuiten non grata zijn geworden.
Ja en daarmee heeft de Belgische democratie zich in de zelfvernietiging begeven.

Stel je voor: de grootste Belgische partij, en verkiezings-overwinnaar
opzij schuiven!

Not done.

Het zijn mijn sociaal-economische vijanden, maar dit kan niet, een regering zonder Bart Voka.

Jij Henri met je leedvermaak, graaft aan stijgend tempo je eigen graf.

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 juli 2011 om 13:53.
Oud 22 juli 2011, 13:52   #1076
eno2
Banneling

Standaard

@ Good:

de term Bart Voka is mijn intellectuele eigendom
Oud 22 juli 2011, 16:29   #1077
J.B good
Banneling

Standaard

Citaat:
@ Good:

de term Bart Voka is mijn intellectuele eigendom

J.B good is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 18:11   #1078
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja en daarmee heeft de Belgische democratie zich in de zelfvernietiging begeven.

Stel je voor: de grootste Belgische partij, en verkiezings-overwinnaar
opzij schuiven!

Not done.
Volgens mij is de PS nog steeds de grootste Belgische partij en NV-A de grootste Vlaamse partij. Maar ja Belgisch of Vlaams is voor NV-A waarschijnlijk hetzelfde of willen ze de splitsing van België dan toch niet meer op lange termijn?:
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 18:19   #1079
J.B good
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Volgens mij is de PS nog steeds de grootste Belgische partij en NV-A de grootste Vlaamse partij. Maar ja Belgisch of Vlaams is voor NV-A waarschijnlijk hetzelfde of willen ze de splitsing van België dan toch niet meer op lange termijn?:
BDW of ERD we zullen door beiden geneukt worden en gewillig ons broekje moeten laten zakken. Al zal BDW veel dieper gaan dan EDR dus de keuze is dan snel gemaakt.
J.B good is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 18:31   #1080
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe wil BDW/NVA die mee-eters verminderen? Door ze eten te ontzeggen, of door ze aan werk te helpen?

Welke loonkost wil BDW/NVA verlagen? Enkel bruto, of ook netto?
Ik ga niet alles blijven herhalen hé.
Mee eters verminderr je inderdaad door werkelozen aan het werk te zetten, kan het niert goedschiks dan moet het maar kwaadschiks.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be