Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 juli 2011, 21:25   #21
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Grappig toch hoe jullie altijd blijven vasthouden aan het principe van "Wij zijn goed en de ander is slecht"...

Je kunt veel zeggen, maar die "belachelijke acht" zoals jij ze noemt, doen iets wat de grote meerderheid van de mensen in dit landje wil: ze gaan echt onderhandelen over de vorming van een regering...

Nee, ze gaan eerst onderhandelen over de manier van onderhandelen

Citaat:
En over die "vakantie": soms is het nuttig om even een moment van stilte in acht te nemen om er nadien weer tegen aan te gaan.
Fair enough, ware het niet dat ze de 20ste nog aan't zagen waren over hoe dringend het allemaal wel is, als je dan amper 24 later al beslist om een verlofke in te plannen.... dan lijkt het me nogal op volksverlakkerij

Citaat:
En wat de N-VA betreft, die heeft gewoon zichzelf buitenspel gezet door al meer dan 400 dagen niet datgene te doen wat ze als winnaar van de laatste verkiezingen moest doen: haar verantwoordelijkheid nemen en een regering vormen.
NVA heeft geprobeerd, helaas heeft NVA geen absolute meerderheid en moest ze dus andere partijen meenemen. Ook zitten we in dit apeland met regels die de samenstelling van de regering vastlegt, dus moesten er ook wat Franstalige partijen bij. Bovendien heb je in dit apeland nog eens een meerderheid nodig in elke taalgroep als je aan de grondwet wilt raken.

Nu dat we echter zitten met één kant die niet wilt bewegen, en een andere die wél wilt bewegen maar niet mag zolang die eerste niet veranderd van gedacht.... blokkeert alles al 400+ dagen.

Maar troost U het is allemaal NVA haar schuld hoor! Zou niet willen dat je niet meer kan slapen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 22 juli 2011, 21:40   #22
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
En maar zagen dat ze 400+ dagen nodig hebben, en nu zijn ze op vakantie en is de tijdverspilling ineens normaal?
In zijn toespraak zei bert bibber dat Belgie dringend een regering nodig heeft met volwaardige bevoegdheid daar Belgie anders afstevent op een economische crisis, en nu stuurt meneer ze op vakantie.

Laatst gewijzigd door daiwa : 22 juli 2011 om 21:40.
daiwa is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:10   #23
Herbstnebel
Burger

Herbstnebel's schermafbeelding

Standaard

Het viel me op dat in tegenstelling tot andere jaren op 21 juli ik op één na geen enkele belgische vlag aan de huizen heb zien hangen. Wel enkele vlaamse.
Zou dit de politiekers ook opgevallen zijn ?

ps: Ben afkomstig uit Oost-Vlaanderen en heb die dag met de wagen rondgetoerd tussen Aalst - Dendermonde - Hulst en Lokeren
Herbstnebel is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:18   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Zeg eens: wanneer kreeg de GROOTSTE PARTIJ VAN BELGIË nu ook weer het initiatief om een regering proberen te vormen? Die waarvan jij beweert dat ze niet gewillen hebben, omdat ze geen verantwoordelijkheid wilden. Zeg eens, welke datum was dat? IK VIND DAAR NIKS VAN TERUG. Dus please tell me.
Doe niet onnozel. Niemand verbiedt de N-VA om gesprekken te hebben met gelijk wie en niemand houdt hen tegen. In tegendeel. Ze zijn zelfs vragende partij.

Wouter Beke heeft onlangs nog uitgehaald naar zowel de PS en de N-VA dat hij alle moeite heeft gedaan om ze tezamen te brengen maar dat deze partijen maar weigeren om zelf met elkaar te onderhandelen. Awel, als ze niet met elkaar onderhandelen dat ze dan maar andere partijen zoeken om een coalitie te vormen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:24   #25
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Blijft dat mijn spellingswijze de enige juiste is
Correct, Nebur!
Ernst Niessen is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:26   #26
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Doe niet onnozel. Niemand verbiedt de N-VA om gesprekken te hebben met gelijk wie en niemand houdt hen tegen. In tegendeel. Ze zijn zelfs vragende partij.

Wouter Beke heeft onlangs nog uitgehaald naar zowel de PS en de N-VA dat hij alle moeite heeft gedaan om ze tezamen te brengen maar dat deze partijen maar weigeren om zelf met elkaar te onderhandelen. Awel, als ze niet met elkaar onderhandelen dat ze dan maar andere partijen zoeken om een coalitie te vormen.
Elio Di Rupo ...
Ernst Niessen is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:27   #27
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Ik had de indruk dat N-VA pogingen genoeg heeft willen doen om hun verantwoordelijkheid op te nemen.
ik niet... 400+ dagen na de verkiezingen is het de eerste keer dat ik echt hoor dat men gaat onderhandelen over de vorming van een regering.
Ervoor... is men nooit tot onderhandelen gekomen, hoogstens tot het stellen van eisen tot een staatshervorming door de ene ... en het afschieten van diezelfde eisen door de anderen - da's dus niet onderhandelen (zeker niet over een regering)

Citaat:
Een regering krijg je pas gevormd als je een akkoord hebt, en als er compromissen gesloten worden.
Natuurlijk als de bovengrens van de enen ver onder de ondergrens van de anderen ligt, dan moeten er heel veel toegevingen gedaan worden.
Klopt... Om compromissen te sluiten moet je naar de onderhandelingstafel, niet ervan weglopen.

Citaat:
Welke toegevingen zou jij doen, en welke eisen wil jij ingewilligd zien?

Niet vergeten dat ook jij langs de zijlijn staat te roepen
Ik besef zeker dat ik - net zoals velen hier - ook aan de zijlijn sta te roepen en net zoals de meesten wens ik een land te wonen waar verschillende bevolkingsgroepen elkaar respecteren en men met respect voor elkaar werkt aan de oplossingen voor de problemen van de man in de straat (werkgelegenheid, pensioenen, sociale zekerheid, ...). We kunnen dit doen, elk met zijn eigen mening, maar met respect voor de andere. Je hoeft het niet altijd eens te zijn om een te zijn.

Laatst gewijzigd door LcGrs : 22 juli 2011 om 22:28.
LcGrs is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:27   #28
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Zeg eens: wanneer kreeg de GROOTSTE PARTIJ VAN BELGIË nu ook weer het initiatief om een regering proberen te vormen? Die waarvan jij beweert dat ze niet gewillen hebben, omdat ze geen verantwoordelijkheid wilden. Zeg eens, welke datum was dat? IK VIND DAAR NIKS VAN TERUG. Dus please tell me.
Euh... na de verkiezingen?... Als winnaar van de verkiezingen was NVA (dus Bart De Wever) toch de partij die aan zet was om een regering te vormen? Meer dan het stellen eisen over staatshervorming heb ik van NVA niet gehoord.

PS: ook na de vorige verkiezingen zat NVA in het winnende kamp (toen in kartel met CD&V). Aantal NVA-ministers in de regering Leterme I? ... Nul? ... Getuigde toen al van vrij weinig interesse in regeringsdeelname...
LcGrs is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:28   #29
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herbstnebel Bekijk bericht
Het viel me op dat in tegenstelling tot andere jaren op 21 juli ik op één na geen enkele belgische vlag aan de huizen heb zien hangen. Wel enkele vlaamse.

ps: Ben afkomstig uit Oost-Vlaanderen en heb die dag met de wagen rondgetoerd tussen Aalst - Dendermonde - Hulst en Lokeren
Het laat hen koud of er Belgische vlaggen hangen of niet. Hun interesses liggen immers bij de lucratieve postjes.
Ernst Niessen is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:34   #30
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:

Misschien had je gewoon in andere straten moeten rijden? Ik heb best wel Belgische vlaggen gezien (niet in Aalst, Dendermonde, Hulst, Lokeren). Ik ben ook niet speciaal daarvoor gaan rondrijden... Autorijden is daarvoor iets te duur geworden...
LcGrs is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:35   #31
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In zijn toespraak zei bert bibber dat Belgie dringend een regering nodig heeft met volwaardige bevoegdheid daar Belgie anders afstevent op een economische crisis, en nu stuurt meneer ze op vakantie.
Het systeem had dringend behoefte aan de uitschakeling van het Vlaamse initiatief. Nu dat heroverd lijkt te zijn, heeft het alle tijd van de wereld, op het arrogante af.
Ernst Niessen is offline  
Oud 22 juli 2011, 22:45   #32
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...storisch.dhtml

Zie hun gezichten maar glunderen ik WALG er van!!!
matthias999 is offline  
Oud 22 juli 2011, 23:39   #33
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...storisch.dhtml

Zie hun gezichten maar glunderen ik WALG er van!!!
Laat de leden van het Voorlopig Bewind glunderen. De afrekening komt na het reces.
Ernst Niessen is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:53   #34
Fleur__
Lokaal Raadslid

Fleur__'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bij ons in Brussel was het een groot Belgisch feest.
Fleur__ is offline  
Oud 23 juli 2011, 01:23   #35
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Laat de leden van het Voorlopig Bewind glunderen. De afrekening komt na het reces.
Daar ben ik niet zeker van. Vlaanderen en zijn toekomst liggen volledig in handen van Wouter Beke. Als hij ermee instemt dat de 6 faciliteitengemeenten de facto worden aangesloten bij Brussel (met een 'apart statuut') dan betekent dat het finaal doorknippen van de band tussen Brussel en Vlaanderen. In de onvermijdelijke scheiding heeft Vlaanderen dan geen been om op te staan om Brussel te claimen. Er staat ons een werkelijk historische tragedie te wachten, in de komende weken en maanden zal de toekomst van Vlaanderen beslist worden.
end is offline  
Oud 23 juli 2011, 02:01   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
En over die "vakantie": soms is het nuttig om even een moment van stilte in acht te nemen om er nadien weer tegen aan te gaan...

Hopelijk denken 'de financiële markten' er ook zo over

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 23 juli 2011, 02:22   #37
Ambiorix1
Partijlid

Standaard

CVP en PS hebben wat ze willen...alles rekken, rekken en nog is rekken.
Zo is de CVP tevree want het blijft aan het roer in de onslagnemende regering, en de PS is ook tevree want ze zijn gerust dat er niets verandert.

Je wordt er haast belachelijk misselijk van!

Laatst gewijzigd door Ambiorix1 : 23 juli 2011 om 02:23.
Ambiorix1 is offline  
Oud 23 juli 2011, 06:38   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik niet... 400+ dagen na de verkiezingen is het de eerste keer dat ik echt hoor dat men gaat onderhandelen over de vorming van een regering.
Ervoor... is men nooit tot onderhandelen gekomen, hoogstens tot het stellen van eisen tot een staatshervorming door de ene ... en het afschieten van diezelfde eisen door de anderen - da's dus niet onderhandelen (zeker niet over een regering)
Dat is omdat de sleutel tot een goed bestuur in Belgie - de enige sleutel die nog overblijft - het afbouwen is van de federale macht. Al de rest is futiel zolang de federale regering nog veel te zeggen heeft in dit land.

Dat is het standpunt van de N-VA, ook de mijne.

Let wel, ik heb het niet noodzakelijk over de totale staatskundige splitsing en het afschaffen van het LAND Belgie, maar over de federale machtsstructuur die moet afgebouwd worden. Ze mag blijven bestaan, zolang ze enkel maar zeggenschap heeft over futiliteiten (ik neem altijd als grappig voorbeeld de plantentuin van Meise en het Congomuseum van Tervuren).

Zolang de federale regering meer macht heeft, is er geen goed bestuur mogelijk. Dat is het basis standpunt waarvan men dient uit te gaan. Ik kan lang argumenteren WAAROM dat zo is, maar er is genoeg empirisch bewijs de laatste 30-40 jaar hierover. Het zou evident moeten zijn.

Eens je dat standpunt begrijpt, eens je weet dat DAT het basis axioma is waarvan men vertrekt, kan je toch wel totaal de houding van de N-VA begrijpen hoop ik ?

Zij willen WEL een akkoord natuurlijk, een dat serieus dat heuvel verhelpt. Maw, een akkoord dat de macht van het federale voor een belangrijk stuk overdraagt naar de deelregeringen. Hij weet wel dat hij niet ALLES in EEN KEER gaat bekomen, maar in 2 of 3 keer zou de boel toch helemaal opgesplitst moeten zijn. Je kan daar geen 20 jaar over doen.

Dat is wat BDW geprobeerd heeft, maar OP BIJNA GEEN ENKEL PUNT is er ooit iets in 't zicht gekomen dat een behoorlijke hap macht van het federale naar het regionale ging.

BDW kon zich daar natuurlijk aan verwachten, want voor de Franstaligen is het federale niveau de machtshengel waarmee ze in hun Vlaamse kolonie naar centen kunnen op jacht gaan, en hun bemoeienissen doordrukken. Ze gingen hun koloniaal bestuur niet zomaar opgeven in een keer, dat wist hij wel. Dus moest hij ze "gaar koken" tot ze begonnen te beseffen dat er anders niks zou van komen.

Citaat:
Klopt... Om compromissen te sluiten moet je naar de onderhandelingstafel, niet ervan weglopen.
In die compromissen moet natuurlijk wel nog een belangrijk voordeel voor jezelf zitten, anders sluit je het beter niet, he. En dat is de typische Vlaamse fout op federaal niveau: ze denken dat er een compromis moet komen, ten alle prijze.

Nee, BDW had een veel gezonder houding ingevoerd: er komt een compromis als dat voor ons voordelig is, anders komt er geen compromis.

Dat is toch altijd zo: als je ergens "zaken gaat doen" met iemand, dan wil je natuurlijk wel onderhandelen en compromissen sluiten ZOLANG HET VOOR JE VOORDELIG BLIJFT, maar als die andere niet wil, dan doe je gewoon geen zaken, he.

Citaat:
Ik besef zeker dat ik - net zoals velen hier - ook aan de zijlijn sta te roepen en net zoals de meesten wens ik een land te wonen waar verschillende bevolkingsgroepen elkaar respecteren en men met respect voor elkaar werkt aan de oplossingen voor de problemen van de man in de straat (werkgelegenheid, pensioenen, sociale zekerheid, ...).
We zijn dat stadium allang voorbij. Er is allang geen respect meer, het is er langs de kant van de Franstaligen nooit geweest trouwens.

Op een zeker ogenblik moet je beseffen dat je te maken hebt, niet met partners, maar met onbetrouwbare uitzuigers. Op een zeker ogenblik moet je beseffen dat de andere je vertrouwen niet meer waard is. Als je kijkt naar de evolutie sinds 2003, zou dat duidelijk moeten zijn.

Schrijf dus dat "land waar verschillende bevolkingsgroepen elkaar respekteren" maar op je buik. Het is er nooit geweest en het is ondertussen verergerd. Doe je rouw daarover, en open dan je ogen. Het heeft bij mij ook geduurd hoor.

Citaat:
We kunnen dit doen, elk met zijn eigen mening, maar met respect voor de andere. Je hoeft het niet altijd eens te zijn om een te zijn.
Dat is juist, maar aangezien er toch geen wederzijds respect is, erger, geen wederzijds vertrouwen, is het stukken beter dat iedereen voor de belangrijke zaken zijn eigen potje kookt zonder inmenging van de andere, he. Welnu, dat is de sleutel die hierboven werd beschreven, dat is wat de N-VA (misschien om andere, eerder nationalistisch gekleurde, redenen maar dat doet er niet toe) wilde verwezenlijken en dat is waar de Franstaligen niet van willen horen, omdat ze dan gewoon hun beslag op vlaanderen moeten opgeven.

Maar maak U geen illusies, aan de andere kant zijn ze het OOK beu. Zij hebben daar een totaal andere oplossing in de maak. Die heet Frankrijk. Alleen zijn ze ginder stukken leper, en willen ze natuurlijk Brussel meepakken. En daar werken ze dus nu aan, sinds 4 dagen met groot succes. Dank zij onze meneer Beke.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 juli 2011 om 06:44.
patrickve is offline  
Oud 23 juli 2011, 08:42   #39
Herbstnebel
Burger

Herbstnebel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien had je gewoon in andere straten moeten rijden? Ik heb best wel Belgische vlaggen gezien (niet in Aalst, Dendermonde, Hulst, Lokeren). Ik ben ook niet speciaal daarvoor gaan rondrijden... Autorijden is daarvoor iets te duur geworden...
die in uwen hof, slaapkamer en living tellen niet mee
Herbstnebel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be