Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2011, 07:29   #141
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Gissen naar de daders

Er is nog geen duidelijk spoor van de dader van de aanslag in Oslo, maar op het internet doken al meteen geruchten op dat islamitische extremisten achter de terreuractie zouden zitten. Met name een groepering 'Global Jihad' zou de aanslag opgeëist hebben. De schietpartij op het eiland Utoya doet anderen dan weer denken aan een extreem-rechtse dader.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110722_149
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht
En daar heb je ze weer, even selectief knippen en plakken

Je bent "per ongeluk" de andere regels van het bericht vergeten te plakken, maar zal ik even voor je doen ;

start :

Noorwegen, dat lid is van de Navo, kreeg wel al eerder te maken met bedreigingen vanuit islamitische extremisten vanwege bijvoorbeeld zijn betrokkenheid bij conflicten in Afghanistan.

Iets meer dan een jaar geleden werden ook drie leden van Al-Qaeda opgepakt omdat ze aanslagen in Noorwegen zouden plannen.
Hoezo selectief? Jij bent het die selectief copieert uit het artikel.
Ik heb uit het artikel de titel en de inleiding gecopieerd. In het artikel stond nogmaals hetzelfde.

Ik heb onderlijnd dat voor de bomaanslag gekeken wordt in de richting van islamitisch extremisme, voor de schietpartij in de richting van extreem-rechts.
Ik heb ook onderlijnd dat dit geruchten zijn, dat dit doet denken aan; wat er op wijst dat het nog niet geweten is.

De titel heb ik in vet gezet, omdat het weergeeft wat (ook hier) gebeurt; er wordt gegist.

Hier wordt behalve gegist, ook beschuldigd, veralgemeend en haat gezaaid.
Je kan er van op aan, als de daders uiteindelijk te vinden zijn in de hoek van extreem-islamisme, er weer haat gezaaid zal worden tegen alle moslims. (t' Is hun religie, hun opvoeding, hun natuur) Als de daders uit extreem-rechtse hoek komen zal er gezegd en geschreven worden dat dit uitzonderlijk is, zal er eveneens haat gezaaid worden tegen alle moslims (gewoonlijk zijn het de moslims want het is hun religie, hun opvoeding, hun natuur)

Over extreem-rechts zal er nog altijd beweerd worden dat dit maar een klein ongevaarlijk groepje is, de daders psychisch iets mankeert. We zullen ons afvragen "hoe dat mogelijk is" en besluiten dat we het niet weten.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 07:37   #142
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Met de info tot hiertoe lijkt het wat op die geflipte Columbine schutters en zo.
Ergens naartoe gaan om zoveel mogelijk mensen neer te schieten
Hoewel er dan wel erg veel slachtoffers zijn, ze spreken van 80 doden...
Die bom past er dan weer niet echt bij, toevallige samenloop van omstandigheden of een gecoördineerde actie?
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 07:41   #143
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Extremisten, links of rechts, fundementalisten, geloofsfanaten.....
Eén pot nat.
Oud 23 juli 2011, 08:15   #144
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Met de info tot hiertoe lijkt het wat op die geflipte Columbine schutters en zo.
Ergens naartoe gaan om zoveel mogelijk mensen neer te schieten
Hoewel er dan wel erg veel slachtoffers zijn, ze spreken van 80 doden...
Die bom past er dan weer niet echt bij, toevallige samenloop van omstandigheden of een gecoördineerde actie?
Voila, we zijn er al.
Het is misschien een "van ons" en hij is op slag geflipt.
Oud 23 juli 2011, 08:21   #145
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Afschuwelijk. Op ware Jihadstijl een dubbele moordaanslag. Bomauto en 80+ jonge mensen van wie hun leven nog moest beginnen aflachten. Levenslang, en niet levenslang zoals in Belgie (15 jaar) maar echt levenslang voor zulk een monster. Moge hij wegrotten in de cel.
Oud 23 juli 2011, 08:50   #146
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Voila, we zijn er al.
Het is misschien een "van ons" en hij is op slag geflipt.
Wat "een van ons" ?
Ik kijk gewoon naar de gegeven, het gebeuren en de mogelijkheden.
Trouwens, ene van mij is't niet, 'k heb ze even gaan tellen en ze zijn er nog allemaal...

Bekijk het zelf een keer vanop afstand, een grote hoeveelheid slachtoffers (91 zeggen ze nu),men komt uiteraard weer met dezelfde zaken af als videospelletjes en muziek, wapenliefhebber (hoewel het me zou verbazen moest iemand 91 mensen doden en wie weet hoeveel gewonden met 1 geweer en 1 pistool) en de manier waarop de schietpartij gebeurde.
Als politiek statement zou het doelwit zowieso een slechte keuze zijn, een jongerenkamp? Je kan dan beginnen denken aan Beslan en zo maar daar had men eerst nog een soort gijzeling.

Wat de bom betreft, het zou kunnen dat de schutter(s) iets met de bom te maken had(den) als er idd een meststoffenbedrijf in handen was, op internet kan je zo aan een handleiding geraken, maar toch ...

Maar in mijn ogen gaat het idd over een geflipte schutter, of dacht u dat een weldenkende persoon op een killing spree gaat om zich te ontspannen of zo?
Oud 23 juli 2011, 08:52   #147
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Extremisten, links of rechts, fundementalisten, geloofsfanaten.....
Eén pot nat.
2
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 08:53   #148
kameleon
Minister

Standaard

Was al bij al voorspelbaar. Dit is de maatschappij waar onze politici naartoe willen.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:05   #149
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

ik vind het schandalig dat er nu niet meteen een reactie vanuit de christenen komt waarmee ze duidelijk maken wat ze nu eigenlijk van terrorisme vinden. Hoe komt het dat ik nog geen enkele priester heb gehoord die zich duidelijk distantieert van deze misdaad?

redwasp
Dat heeft Jezus zelf al gedaan. Kun je van jouw pedofeet (vrede zij met hem) niet zeggen, hè rooiwesp?

En de christenen van tegenwoordig, wel, die zijn daar ook duidelijk over.
Oud 23 juli 2011, 09:19   #150
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

't is hier plots zo stil ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:24   #151
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Yep.

Zojuist heeft vrijmetselaar Anders Behring Breivik de bloedigste massaschietpartij ooit op zjin naam geschreven.

Volgens sommige geruchten is hij de onbekende Zionistische blogger Fjordman (http://en.wikipedia.org/wiki/Fjordman). De aanslag zou dan te verklaren zijn door het feit dat hij er niet blij mee zou zijn dat Noorwegen van plan was/is om als eerste Europese land de Palestijnse non-staat te erkennen (�* la Kosovo/Ossetië)

Laatst gewijzigd door Tempest : 23 juli 2011 om 09:35.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:32   #152
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wachten tot er iets meer geweten is hé.
Citaat:
-Hij is wel lid van een schietclub,
-maar niet meteen van een neo-nazistische organisatie,
-woonde bij zijn moeder
-en speelde blijkbaar nogal fervent "World of Warcraft" op zijn computer.
- Door zijn job - hij stichtte het bedrijfje Geoforam in 2009 - geraakte hij makkelijk aan kunstmestoffen en dus ook materiaal om bommen te maken.
-lid van Oslo Gun Club
de vrijmetselaarsloge.
-Hij zou een hevige fan zijn van Winston Churcill,
-klassieke muziek
-de Noorse verzetsheld Max Manus.
-Links met de fameuze extreemrechtse black metalscene van Noorwegen, die notoir racistisch is en betrokken was bij ongeveer vijftig brandstichtingen in vooral kerken in de jaren negentig, zijn er niet.
-Hij zou niet meteen lid zijn van één van de neo-nazistische groeperingen in Noorwegen. "In dat geval zouden we hem wel gekend hebben", zei een speurder.
-Hij kantte zich daarin sterk tegen de multiculturele samenleving en promootte zijn conservatieve opvattingen
-Later maakte hij een nieuw profiel aan, waarop hij alleen links naar muziekvideo's plaatste.
-'Het geloof van één persoon is gelijk aan de kracht van 100.000 anderen die slechts belangen hebben'
Men kan zich afvragen hoe het allemaal in mekaar zit en vooral of er anderen bij betrokken zijn. Vaak zitten zo'n mensen in een soort van "pact" met anderen.
Op zoek gaan naar de trigger zal wel iets makkelijker zijn, men luisterde niet.
Oud 23 juli 2011, 09:34   #153
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Wat "een van ons" ?
Ik kijk gewoon naar de gegeven, het gebeuren en de mogelijkheden.
Trouwens, ene van mij is't niet, 'k heb ze even gaan tellen en ze zijn er nog allemaal...

Bekijk het zelf een keer vanop afstand, een grote hoeveelheid slachtoffers (91 zeggen ze nu),men komt uiteraard weer met dezelfde zaken af als videospelletjes en muziek, wapenliefhebber (hoewel het me zou verbazen moest iemand 91 mensen doden en wie weet hoeveel gewonden met 1 geweer en 1 pistool) en de manier waarop de schietpartij gebeurde.
Als politiek statement zou het doelwit zowieso een slechte keuze zijn, een jongerenkamp? Je kan dan beginnen denken aan Beslan en zo maar daar had men eerst nog een soort gijzeling.

Wat de bom betreft, het zou kunnen dat de schutter(s) iets met de bom te maken had(den) als er idd een meststoffenbedrijf in handen was, op internet kan je zo aan een handleiding geraken, maar toch ...

Maar in mijn ogen gaat het idd over een geflipte schutter, of dacht u dat een weldenkende persoon op een killing spree gaat om zich te ontspannen of zo?
Ja, één "van ons" een westerling.
Natuurlijk is hij geflipt, het is één "van ons"; anders lag het aan de religie, cultuur, opvoeding,....
Oud 23 juli 2011, 09:37   #154
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
welkom op p.be
Ik ben hier niet echt nieuw hoor. Heb alleen e onhebbelijke gewoonte om mensen soms op hun domheid, idiotie en hypocrisie te wijzen. Daar is hier vaak genoeg aanleiding toe.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:37   #155
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Afschuwelijk. Op ware Jihadstijl een dubbele moordaanslag. Bomauto en 80+ jonge mensen van wie hun leven nog moest beginnen aflachten. Levenslang, en niet levenslang zoals in Belgie (15 jaar) maar echt levenslang voor zulk een monster. Moge hij wegrotten in de cel.
Volgens de radio vandemorgend zou hij max 21 jaar kunnen krijgen, daar verschoot ik toch wel van.
(edit: in de negatieve zin he... dat die ni levenslang krijgt kan ik ni bij)

En 't blijkt inderdaad nen extreemrechtsen te zijn... wa nen hond, wa ne vuilen hond...
en dan nog het lef hebben van ni zn eigen van kant te maken, maar z'n eigen gewoon te laten oppakken.

PS wel vreemd dat nen extreemrechtse ergens een kamp vol blanke noorse kinderen gaat uitmoorden niet dat dat erger of minder erg zou zijn, maar ik vind het wel vreemd; mss was het anti-links/anti-arbeidarpartiet dan wel belangrijker dan racistische motieven.

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 23 juli 2011 om 09:38.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:40   #156
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik volg zelf vooral den originelen draad hé

En idd tot hiertoe alleen gehandeld, maar volgens ooggetuigen zou hij nen headset op hebben gehad en daarin aan't praten hebben, dus da blijft te onderzoeken.
Oud 23 juli 2011, 09:41   #157
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Twee opties: extremisten uit de hoek van de walvisbeschermers of wederom de Islam.

Geen van beiden dus. De islamhaters zitten er weer eens ferm naast!

Een frustré uit vrijmetselaarshoek...
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:41   #158
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Ach, weeral vergelijken ze zoiets met de Noorse black metal scéne. Ik luister naar die muziek omdat het gewoon extreem goed en sfeervol is zonder bijbedoelingen. Waarom moet men toch altijd black metal vernoemen?
Oud 23 juli 2011, 09:41   #159
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Heeft de autochtone gemeenschap de aanslagen al veroordeeld?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:44   #160
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Heeft de autochtone gemeenschap de aanslagen al veroordeeld?
Iedereen heeft het toch al veroordeeld? ik heb nog niemand dit zien/horen goedpraten.

Dit is de groep jongeren waar het om gaat, gvd de smeerlap.
http://farm7.static.flickr.com/6016/...f277d79f_o.jpg
(nog in betere tijden, niks gorey)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be