![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=zDZFc...eature=related
Is het onderwijs aan een diepgaande evolutie toe om zich aan te passen aan de huidige werkelijkheid. Wat is uw mening? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Misschien de godsdienstlessen volledig en integraal afschaffen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Het filmpje stelt het hele onderwijs systeem in vraag. Moeten er hele ommezwaai bestaan zoals de auteur stelt? Een beetje met het lessenrooster schuiven is niet echt revolutionair
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Er worden goede opmerkingen gegeven in de video. Jammer dat er geen oplossingen worden voorgesteld.
Nog een opmerking: ik heb het gevoel dat iets vanbuiten studeren voor een test en het daarna vergeten, belangrijker was dan iets leren en onthouden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Ik denk niet dat er een pasklare oplossing bestaat, maar moeten er dingen veranderen en zo ja wat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om bv. het probleem van afleiding te vermijden, zou men handboeken volledig kunnen vervangen door computer-gebaseerde manieren, maar dat heeft dan weer een hoop ervaringsachterstand als de studenten gaan voortstuderen en veel door boeken moeten gaan zoeken voor een thesis of zoiets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We mogen ook niet vergeten keihard te straffen. Ambetante en storende leerlingen voor de groep voor schut zetten is positief. Tegenwoordig is de middelste student het voorbeeld. Het voorbeeld moet de slimste en de beste zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Voor schut zetten is een groot woord.
I.p.v. mensen in de hoek te zetten, kunnen ze beter het klaslokaal uitgestuurd worden, waar ze bv. tijdelijk in een studiezaal zitten ofzoiets. Dan hebben ze hun straf, zonder dat daar een hoop medeleerlingen op zitten te gapen tijdens de les (ook ineens minder afleiding).. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, het onderwijs moet grondig herzien worden.
Elk individu heeft een eigen beste studiemethode. Ze dienen dan ook niet met een hele groep in een hok gestoken te worden waar ze voornamelijk blootgesteld worden aan auditieve prikkels. Je leert een deel leerstof het best wanneer je er zin in hebt. Het meest productieve is dan dat een leerling zich altijd bezighoudt met de dingen waar hij/zij op die moment het meest zin in heeft, en niet met de dingen die op die moment gepland staan in het lessenrooster. Dat is enkel haalbaar met zelfstudie. Bij zelfstudie zou het zwaartepunt van het leerproces moeten liggen, ook omdat iedereen dan op het eigen ideale tempo kan leren. De taak van de leerkracht verschuift dan naar het voornamelijk beantwoorden van vragen. Bij die zelfstudie kan er een brede keuze zijn tussen verschillende soorten bronnen (schriftelijke bronnen, opgenomen auditieve lessen, ... op verschillende manieren uitgelegd) en na een tijd ontdekt een leerling welk materiaal het best bij hem/haar past bij welk soort leerstof, kan daarvan gebruikgemaakt worden en de efficiëntie van het leerproces wordt op die manier verhoogd. Ook zorgt zelfstudie ervoor dat wie boven het klasgemiddelde zit qua cognitieve capaciteiten zichzelf genoeg uitdaging kan geven, en de meest intelligente leerlingen niet zoals nu vaak gebeurt zich beginnen te vervelen en zwakke prestaties behalen, tekorten halen, geen A-attest halen en terechtkomen in klassen waar ze nog minder uitdaging krijgen. Dat zijn maar een paar dingen die in me opkomen. Zelfstudie lijkt me de kern te moeten vormen bij degelijk onderwijs. Het systeem met lesuren en studierichtingen lijkt me, zeker voor diegenen die nog verdere studies willen doen, achterhaald. Laatst gewijzigd door Robinus V : 27 juli 2011 om 19:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Ik heb mij bij vele vakken steendood verveeld, en de lat lag echt te laag voor mij, maar ik heb nooit de les verstoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
|
![]() ik weet niet of dat een typisch verband is, maar dat les verstoren is een duidelijk signaal dat er iets moet veranderen en straffen is achterhaald. Stel dat voor een leerling een les een mentale kwelling is of de lat nu te hoog of te laag is dat doet er op zich niet toe, maar dat vervelen is een enorm feit dat moet opgelost worden, wat een verlies van productiviteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() Bij zelfstudie heb je wel een soort repetitor nodig, de school zou een leuke sociale omkadering kunnen bieden die het sociale aspect benadrukt maar het leren doe je toch zelf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Door te straffen wordt niemand geholpen. De situatie wordt er enkel erger door, in vele gevallen. Beter kan je mensen die niet in het 'systeem voor iedereen' passen alternatieve leermethodes aanbieden, zoals zelfstudie, zodat ze apart op het eigen tempo kunnen leren zonder de les te verstoren. Daar wordt wel iedereen beter van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat studeren is mooi. En dat die lat te laag ligt is geweten want waarom zouden ze anders na de unief zo dikwijls naar het ocmw achter een leefloon gaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ²
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |