![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik betwijfel evenwel of zilver je gaat helpen. Uiteindelijk kan je zilver niet opeten en moet er een markt zijn om er ook een prijs voor krijgen. When the shit hits the fan, denk ik niet dat er nog veel markt zal over zijn. Zou het niet beter zijn om én niet te veel schulden te hebben én niet teveel spaargeld te hebben ? Gecombineerd daarmee heel flexibel te zijn inzake het soort werk dat je wil en kan uitoefenen ? Laatst gewijzigd door Stingray : 24 juli 2011 om 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat laatste is inderdaad de prioriteit. Het zou gek zijn om zilver te kopen met je laatste geld of als je in de schulden zit. Alhoewel ik weet heb van iemand die in 2008 zilver kocht en het nu verkocht om zijn schulden in één keer af te betalen. Maar zoiets lukt 1 op de 10000. Kopen op een moment dat iedereen panikeert en dan nog juist inschatten wat de komende jaren gaat gebeuren. Maar bekijk het eens als volgt: als het vertrouwen in de waardevastheid van de fiatmunteenheden wegvalt, dan ontstaat er een immens gat in de markt van het ruilmedium. Want dit is geen lokaal probleem meer zoals in Zimbabwe enkele jaren terug. Het is een wereldprobleem. We kunnen niet zoals in Zimbabwe overgaan tot buitenlandse munteenheden want de wereld heeft geen buiten. Dus mijn zilver dient niet om op te eten, noch om te verkopen aan allerhande bedrijven die het nodig hebben in diverse producten, maar als ruilmedium. Afwezigheid van een ruilmedium is een situatie die ondenkbaar is. Ruilhandel volstaat nauwelijks voor primaire behoeften, laat staan meer. Het probleem is nu dat je niet zomaar een nieuwe munteenheid kunt invoeren. Stel eens de situatie voor. Mensen verloren net alle koopkracht van hun spaargeld. In latere fases kan die gewaarborgde 100.000 een maandabonnement brood vertegenwoordigen, terwijl mensen er tientallen jaren voor zitten hebben werken en sparen. 20 jaar werk met als beloning 31 broden. Nee dus. Deze werkende klasse zal niet zomaar eender welke nieuwe munteenheid accepteren als betaalmiddel. Er is maar één manier waarop een ruilmedium kan ontstaan dat vertrouwen geniet, en dat is door het te koppelen aan iets van gekende intrinsieke waarde. Mensen die allerhande dergelijke zaken naar de bank brengen, de bank die hen in ruil hiervoor eigendomsbewijzen geeft, die dan fungeren als het nieuwe geld, ten alle tijde uitwisselbaar tegen die in de bank opgeslagen zaken, ook als iedereen dat tegelijk probeert. Zilver is zoiets met intrinsieke waarde. Ook goud, edelstenen, juwelen, enzovoort. Het hoeft ook niet in de bank te liggen. Het kunnen ook (deel)bewijzen zijn van huizen, van machines in fabrieken, van een stock hout, enzoverder. In het begin zullen er waarschijnlijk diverse soorten van deze eigendomsbewijzen circuleren. Om dan geleidelijk verder te evolueren naar enkele en één. En dan kan de luie bende in de economie het nog eens proberen. Euro briefjes en munten en de elektronische vorm ervan kun je ook niet opeten. Sterker nog: ze kunnen compleet waardeloos worden. Iets met intrinsieke waarde als zilver is een representatie van prestatie. Mensen hebben het ontgonnen, hebben het gezuiverd, hebben het vorm gegeven, hebben het getransporteerd en uiteindelijk verkocht. In dit proces werden allerhande grondstoffen verbruikt. Zaken die we direct kunnen gebruiken, of ingecalculeerd zijn in hun prijs. Dat is het grote verschil met fiatgeld. De kost van fiatgeld productie is een lachertje erbij. 10 kilo meer zilver ontginnen kost dimensies meer dan 5 extra nullen op een briefje. Zilver heeft altijd een markt gehad. Ik verzamel 0.900 zilvermunten van 25 gram uit de jaren 1830-1880, van België, Frankrijk en Italie. Talloze generaties hebben er hun koopkracht mee gered, vooraleer ze in mijn handen terechtkwamen, en talloze generaties zullen dat na mij doen. Ik heb dat koopkracht behouden eens opgezocht. In 1851, 1000 BEF had de koopkracht van 4000 Euro nu. http://www.nbb.be/pub/02_00_00_00_00...01_00.htm?l=en Met 4 euro kan ik nu 2 broden kopen. Brood is een product dat weinig veranderde dus goed als maatstaf. Dit betekent dat een munt van 5 frank van 1851 toen 10 broden kon kopen. Een Euro is 40.3399 BEF. De monetaire basis werd in die 160 jaar vermenigvuldigd met 40.3399 * 4000/1000 = 161,36. Dat betekent een gemiddelde jaargroei (inflatie) van 10,085%. Zoveel koopkracht brood verloor een bankrekening dus gemiddeld per jaar over 160 jaar. Om dit ongedaan te maken, zouden banken elk jaar 10% rente moeten geven en 10% loonsverhoging. We weten allemaal dat dat niet het geval is.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zat me al een tijdje af te vragen hoe ik er nu achter kon komen wat de werkelijke prijsinflatie is, en je hebt het ons hier zeer eenvoudig en duidelijk berekend.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vond vandaag een prachtige visualisatie van de schuld van de VS Federale Staat en de nog grotere donkere wolk erachter: de pensioenen en verzekeringen.
http://www.wtfnoway.com/ De visualisatie maakt de verhoudingen duidelijk in termen van koopkracht aan de hand van $100 dollarbriefjes. Ik verwoordde dit eerder als een olifant die op een koe zit die op een muis zit. Die muis illustreert het marktgericht-werkende deel van de bevolking. Dit visualiseert het echter. Bekijk ze maar eens van boven tot beneden. En het ergste moet, voor ons, nog komen. De visualisatie toont de verhoudingen voor de VS. In absolute termen is het veel schrikwekkender dan onze situatie. Maar onze situatie is relatief, per inwoner, zelfs erger. En dan moeten we over de rest van de EU nog niet spreken. Bvb Griekenland is maar liefst de helft erger. Japan is wereldkoploper, met meer dan het dubbele per inwoner. En alles wat nodig is om deze hele structuur te doen instorten, is een bankrun op een fractie (bank) van een fractie (de wolkenkrabber uit de visualisatie). En dan zijn er hier die zich focussen op die FOEI VS een oceaan verder. En zwijgen over het nog groter probleem aan hun eigen voordeur. Die (wannabe) politiekers toch hee? ![]()
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En dan de edele metalen: het weinige geld dat ik heb, steekt erin. Ik zal het er geen twee jaar mee uitzingen, maar als ik genoeg had om het drie of vier jaar uit te zingen, had ik er ook edele metalen mee gekocht. Had ik nog meer geld gehad, dan had ik landbouwgrond gekocht in plaats van goud. Niet om te speculeren, maar om er mijn eigen voedsel op te verbouwen. Ik heb tenminste een moestuintje en een paar fruitboompjes.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 27 juli 2011 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is dus wel begrijpelijk dat de VS in het visier genomen wordt, te meer daar zij talloze oorlogen hebben kunnen bekostigen met deze oplichting op wereldschaal, en dat trekt toch ook wel eens de aandacht; wat zou je willen? Sinds de euro is ingevoerd, kunnen we er echter ook wat van, en drukken we ook stapels papier in ruil voor waren waarvoor aan de andere kant van de wereld hard is gewerkt. Vele nationale banken hebben een deel van hun dollarreserves in euro's omgezet, en de Chinezen doen hetzelfde met hun obligaties (anders zat de euro op de glijbaan). Wij zijn inderdaad de wereld aan het bestelen, tot dief nr. 2 gepromoveerd. En als de wereld ook ons papier niet meer wil, zal dat het effect van de bailouts voor banken en lidstaten (dus alweer voor banken) versterken, en is hyperinflatie onafwendbaar. Omgekeerd geldt ook dat iedereen zijn euro's kwijt zal willen zijn als de geldontwaarding nog wat toeneemt. Uiteindelijk zullen de bedriegers bedrogen worden, de dieven arm zijn.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat het dieven zijn is correct : gelegaliseerde criminaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb het wat te kort uitgedrukt.
Natuurlijk zijn de grote dieven goed voorbereid. Ze hebben de rest van de wereld bestolen, en gedeeltelijk hebben wij daarvan geprofiteerd. Dat maakt ons niet tot dieven, maar onze landen wel. Nu gaan ze de bevolking in het Westen steeds meer bestelen, en zullen onze landen, en dus wij, de rekening gepresenteerd krijgen voor de schulden die we gemaakt hebben, wat onze landen arm zal maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je hoeft er geen te maken om er te hebben. Je hoeft zelfs niet te weten dat je er hebt. Maar je redenering verdient aandacht, want zo denken de meeste mensen. Ik heb er ook lang over gedaan om te begrijpen hoe ik nou schulden kan hebben zonder er te hebben gemaakt.
Het is een lang verhaal, maar één aspect ervan is je zeker bekend en behoeft dus geen uitleg: elk van ons draagt zijn deel van de overheidsschuld. Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Burger
|
![]() Citaat:
als ik domme vragen stel, neem me dat niet kwalijk. Ik weet veel te weinig van economie. Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 27 juli 2011 om 14:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dan een iets minder googlebare vraag: Hoe groot achten julie de kans op hyperinflatie, en voor wanneer is die? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn idee: 100% kans op hoge inflatie, die waarschijnlijk zelfs in hyperinflatie zal ontaarden. Maar niemand kan dat voorspellen, en vooral het tijdstip is niet te voorspellen, omdat e.e.a. afhangt van politieke beslissingen. Je kunt alleen maar zeggen: "als zus gebeurt, zullen de politici wel zo reageren, want iets anders durven ze vast niet, dus komt er hyperinflatie". Het zou zomaar kunnen dat ze moedig ingrijpen en grote risico's voor hun carrière nemen, en dat zo het grootste onheil wordt afgewend. Het is dus gedeeltelijk een psychologische kwestie. Maar ik reken op hyperinflatie. Wat je daartegen moet ondernemen, is ook nuttig als er alleen maar hoge inflatie komt. De prijsstijgingen (niet de geldgroei) bedroegen de afgelopen 30 jaar, en ook de afgelopen 10 jaar, ongeveer 7,5 % of bijna het dubbele van de indexstijging. Vuistregel: 7% per jaar levert een verdubbeling om de tien jaar op. Wil je je geld in veiligheid brengen, moet je een belegging hebben die ten minste 7,5 % per jaar oplevert. Dus zeker geen "spaar"rekening. Maar je moet ze nog van de hand kunnen doen als je ze nodig hebt om te eten, dus edele metalen zijn niet altijd de beste keuze. De geldgroei (echte inflatie) bedroeg het dubbele van de prijsstijgingen. Dat geld moet nog te voorschijn komen, en dus moet je eigenlijk rekenen dat alles wat minder dan 15% opbrengt, je spaargeld opvreet. Koop wat je de volgende twee jaar nodig zult hebben op voorraad, zou ik zeggen. Je moet vooral bewaarbare levensmiddelen en essentiële producten zoals WC-papier en zeep hebben. Die gebruik je immers zelf.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 27 juli 2011 om 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je hebt toch onlangs een milde schenking van 1500 euro aan het noodfonds voor de PIIGS gedaan, of was jij dat niet?
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja en nee dus; dat weet je zelf ook wel; we spreken elkaar niet noodzakelijk tegen.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus wat bedoelt u dan, een bedrag in termen van gewicht zilver? Dat is volslagen onbekend, sommige zaken kunnen extreem in prijs (uitgedrukt in eender welk ruilmedium) stijgen, anderen maar een kleine fractie daarvan. In tegenstelling tot wat sommigen denken leidt inflatie/hyperinflatie niet tot het evenveel % duurder worden van alles. Een treffende schets hiervan is: http://hyperinflatie.wordpress.com/2...perinflatie-2/
|
![]() |
![]() |