Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2011, 04:27   #1
vrijheidsstrijder
Vreemdeling

Standaard geen islamscholen maar wel deze...

ik stel me al zolang de vraag waar joden naar school gaan en dus hun leerplicht voldoen en ik als man da werkt voor de stad kom regelmatig joden tegen die me om informatie vragen
hoe komt het dat joden die hier geboren zijn
erger gebroken nederlands bezitten dan een libier iranees of afrikaan dat hier een half jaar is
bij deze vragen vroeg ik mezelf af hoeveel joodse scholen er zijn in antwerpen en ik heb er al een dertigtal gevonden

Bais Chinuch, Isabellalei 63, 2018 Antwerpen
Bais Rachel, Lamorinierestraat 26-28, 2018 Antwerpen
Belze Cheider, Van Spangenstraat 6, 2018 Antwerpen
B'noth Jerusalem, Van Immerseelstraat 33, 2018 Antwerpen
Bobover Cheider, Van Diepenbeeckstraat 6-8, 2018 Antwerpen
Jeshiva Etz Chaim, Steytelincklei 2, 2610 Wilrijk
Jeshiva Daas Sholem (Shotz), Plantin Moretuslei 7, 2018 Antwerpen
Jeshiva Lazeïrim Belze, Van Spangenstraat 6, 2018 Antwerpen
Jeshiva Tichonit, Lamorinierestraat 150
Jeshiva Tal Toïre, Lange Van Ruusbroeckstraat 12-34, 2018 Antwerpen
Jeshiva Wiznitz, Jacob Jacobsstraat 33, 2018 Antwerpen
Jeshiva Satmar, Jacob Jordaensstraat 106, 2018 Antwerpen
Jesode Hatorah-Beth Jacob, Lange Van Ruusbroeckstraat 12-34, 2018 Antwerpen
Kolel Avreichim, Van Leriusstraat 22, 2018 Antwerpen
Kolel Alexander, Isabellalei 44, 2018 Antwerpen
Kolel Belz, Van Spangenstraat 6, 2018 Antwerpen
Kolel Bobov, Lange Leemstraat 224, 2018 Antwerpen
Kolel Ohel Jakob, Mercatorstraat 56, 2018 Antwerpen
Kolel Gur, Antoon Van Dijckstraat 41, 2018 Antwerpen
Kolel Satmar, Jacob Jacobsstraat 6, 2018 Antwerpen
Kolel Erev Belz, Van Spangenstraat 6, 2018 Antwerpen
Kolel Erev Beis Jitzchok, Mercatorstraat 56, 2018 Antwerpen
Kolel Erev - Zichron Eliezer Mordche, Van Leriusstraat 54, 2018 Antwerpen
Kolel Erev satmar, Jacob Jacobsstraat 6, 2018 Antwerpen
Kolel Erev Skwer, Isabellalei 133, 2018 Antwerpen
Kolel Erev Tschortkow, Van Leriusstraat 37, 2018 Antwerpen
Satmar Cheider, Jacob Jacobsstraat 6, 2018 Antwerpen
Seminarie Bet-Jacob en Scholen Sociale promotie Lange Van Ruusbroeckstraat 12-34, 2018 Antwerpen
Tachkemoni, Lange Leemstraat 313, 2018 Antwerpen
Tikvatenoe, Haringrodestraat 84, , 2018 Antwerpen
Vrijetijdsonderwijs Benoth Agoedat Jisroel, Isabellalei 93, 2018 Antwerpen
Wiznitzer Cheider, Brialmontlei 28, , 2018 Antwerpen
Yavne-School, Lamorinierestraat 150, 2018 Antwerpen

dit zijn allemaal adressen van joodse scholen die gesubsidieerd worden door middel van fondsen of overheid, en hier gaan de joden dus naar school en wordt hun leerplicht voldaan

is het dan niet bizar dat er geen enkele islamitische school in het antwerpse is of op geheel belgisch grondgebied waar de islamieten hun leerplicht kunnen voldoen de juiste lessen krijgen maar met tegelijk een groter pakket aan islamitische opvoeding arabische leer koranleer,etc... neen verschillende initiatieven hebben er alles voor geprobeerd en er is gewoon geen islamitische school te vinden enkel 1 in het brusselse die je kan vergelijken met wat zij van een der boven vermelde joodse scholen mogen

gelijkheid = niet geslaagd

men zegt het integratiebeleid heeft gefaald

is dat dan niet normaal als alles ontnomen wordt aan de een terwijl de ander alles krijgt toegegeven

Laatst gewijzigd door vrijheidsstrijder : 5 augustus 2011 om 04:29.
vrijheidsstrijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 06:09   #2
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Klein verschil is dat de Joden niet aanzetten tot haat of discriminatie (toch niet bij mijn weten), in tegenstelling tot de Koran bv. Maar akkoord, ik vind dat geen van beiden gesubsideerd moet worden.
Oud 5 augustus 2011, 06:53   #3
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Klein verschil is dat de Joden niet aanzetten tot haat of discriminatie (toch niet bij mijn weten), in tegenstelling tot de Koran bv. Maar akkoord, ik vind dat geen van beiden gesubsideerd moet worden.
U klutst de zaken door mekaar.
Als u de wreedheden, discriminatie en haat in de koran storen, zou ik u niet aanraden het OT te lezen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 06:57   #4
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U klutst de zaken door mekaar.
Als u de wreedheden, discriminatie en haat in de koran storen, zou ik u niet aanraden het OT te lezen.
Welke zaken? Ik keur het OT ook niet goed. Toch is het in mijn ogen nog steeds een stuk minder haatzaaiend dan de Koran. Ik wil overigens voor geen enkel geloof subsidies.
Oud 5 augustus 2011, 07:20   #5
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijheidsstrijder Bekijk bericht
dit zijn allemaal adressen van joodse scholen die gesubsidieerd worden door middel van fondsen of overheid, en hier gaan de joden dus naar school en wordt hun leerplicht voldaan

is het dan niet bizar dat er geen enkele islamitische school in het antwerpse is of op geheel belgisch grondgebied waar de islamieten hun leerplicht kunnen voldoen de juiste lessen krijgen maar met tegelijk een groter pakket aan islamitische opvoeding arabische leer koranleer,etc... neen verschillende initiatieven hebben er alles voor geprobeerd en er is gewoon geen islamitische school te vinden enkel 1 in het brusselse die je kan vergelijken met wat zij van een der boven vermelde joodse scholen mogen

gelijkheid = niet geslaagd

men zegt het integratiebeleid heeft gefaald

is dat dan niet normaal als alles ontnomen wordt aan de een terwijl de ander alles krijgt toegegeven
Niemand houdt moslims tegen om hun eigen schoolnet op te zetten. Dit is geen taak van de staat (die zorgt voor stedelijk onderwijs en gemeentelijk onderwijs), maar de joodse scholen, katholieke scholen etc... behoren tot het VRIJ onderwijs en worden dus door eigen middelen beheerd. Indien deze voldoen aan de vereisten wat betreft het aangeboden lessenpakket dan krijgen ze subsidies.
Dus uw probleem ligt bij de moslims zelf die geen scholen opzetten. In Nederland zijn er trouwens wel, al blinken ze nogal regelmatig uit door frauduleuze praktijken die aan het licht komen waarbij vb. de subsidies worden gebruikt om met eigen familie naar Mekka te reizen of waar het onderwijsniveau zo laag is dat men overgaat tot het sluiten van de school. Maar dat is hun eigen probleem.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 5 augustus 2011 om 07:22.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 08:07   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Niemand houdt moslims tegen om hun eigen schoolnet op te zetten. Dit is geen taak van de staat (die zorgt voor stedelijk onderwijs en gemeentelijk onderwijs), maar de joodse scholen, katholieke scholen etc... behoren tot het VRIJ onderwijs en worden dus door eigen middelen beheerd. Indien deze voldoen aan de vereisten wat betreft het aangeboden lessenpakket dan krijgen ze subsidies.
Dus uw probleem ligt bij de moslims zelf die geen scholen opzetten. In Nederland zijn er trouwens wel, al blinken ze nogal regelmatig uit door frauduleuze praktijken die aan het licht komen waarbij vb. de subsidies worden gebruikt om met eigen familie naar Mekka te reizen of waar het onderwijsniveau zo laag is dat men overgaat tot het sluiten van de school. Maar dat is hun eigen probleem.
wie betaalt in feite de lonen van de leerkrachten die in het vrij onderwijs les geven?
Oud 5 augustus 2011, 08:18   #7
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wie betaalt in feite de lonen van de leerkrachten die in het vrij onderwijs les geven?
Indien de scholen waar die mensen lesgeven voldoen aan de specifieke eindtermen dan zal de staat die betalen neem ik aan.
Indien het een privéschool is waar geen gehomologeerde diploma's worden uitgereikt, tenzij de leerlingen naar de Middenjury trekken, dan zullen die leerkrachten uit eigen zak (ouders van leerlingen) moeten betaald worden.

Maar vb. bij het katholieke onderwijsnet is het wel de Guimardstraat die de beslissingen neemt over al of niet bijbouwen van scholen meen ik.

Citaat:
Het confessioneel vrij onderwijsOnderwijs gebaseerd op een zekere godsdienst, zoals katholiek, protestants, islamitisch, ... Zij hebben een zekere vrijheid in het aanbieden van leerplannen en onderwijsmethoden. Zolang ze aan de inrichtingsvoorwaarden van de Vlaamse gemeenschap voldoen, krijgen ook deze scholen subsidies voor personeels- en werkingskosten. In de praktijk zijn deze subsidies door ingewikkelde verdeelsleutels altijd lager per leerling dan in het officiële onderwijs.

Het grootste (vrije) net in Vlaanderen is het katholiek onderwijs. Daarnaast bestaan er protestantse en Joodse scholen. In deze scholen is de keuze van levensbeschouwelijke vakken niet vrij: het is automatisch de levensbeschouwing van het net waarvoor men kiest.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijsnet

Citaat:
Begin 21e eeuw werd een Turks-islamitische school opgericht door een vzw. Ze behoort administratief tot het vrij-confessioneel onderwijs. De school verkiest echter uitdrukkelijk het programma van het gemeenschapsonderwijs te volgen, inclusief de keuzevrijheid van levensbeschouwelijk vak om het etiket "moslimschool" te vermijden.
Dit is het Lucerna College: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucerna_College

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 5 augustus 2011 om 08:23.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 16:53   #8
vrijheidsstrijder
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

ah nee joden zeggen en leren elkaar dat ze andere mensen eender welk ras of geloof moeten aankijken als dieren omdat zij het ultieme volk zijn en zullen bevrijd worden door hun messias en blabla

en wow in tegenstelling tot wat gij zegt over de koran gaat de koran dus echt wel om vrede en rechtvaardigheid oog om oog tand om tand de vrouwen bij ons worden gezien als gelijke tegenover de man
ach mensen willen niets inzien of zich openstellen voor wat anders dan dat ...
Oud 5 augustus 2011, 16:55   #9
vrijheidsstrijder
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ok dit wist ik dus niet
en tja overal zijn er rotte appels te vinden die ervoor zorgen dat mensen gaan veralgemenen
Oud 5 augustus 2011, 16:57   #10
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ah nee joden zeggen en leren elkaar dat ze andere mensen eender welk ras of geloof moeten aankijken als dieren omdat zij het ultieme volk zijn en zullen bevrijd worden door hun messias en blabla

en wow in tegenstelling tot wat gij zegt over de koran gaat de koran dus echt wel om vrede en rechtvaardigheid oog om oog tand om tand de vrouwen bij ons worden gezien als gelijke tegenover de man
Gelieve met je racisme ergens anders te gaan kakken.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 16:58   #11
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

allee na de 'ongelovigen' zijn de joden nu aan de beurt...
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 16:59   #12
Fleur__
Lokaal Raadslid

Fleur__'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke zaken? Ik keur het OT ook niet goed. Toch is het in mijn ogen nog steeds een stuk minder haatzaaiend dan de Koran. Ik wil overigens voor geen enkel geloof subsidies.
Ofwel klets je uit je nek ofwel heb je het OT nooit gelezen.
Fleur__ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 17:02   #13
vrijheidsstrijder
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Gelieve met je racisme ergens anders te gaan kakken.

en waar bespeurt gij racisme :s:s:s
ik heb hier op een dag al zoveel dingen gelezen dat je racisme kan noemen maar wat ik zei heeft niet maar dan ook niets met racisme te maken

en hoe dan ook een jood mag een jood zijn maar zou niet meer mogen dan een ander en btw ik kom vaak in contact met joden waar ik eens een babbeltje mee doe
Oud 5 augustus 2011, 17:04   #14
vrijheidsstrijder
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
allee na de 'ongelovigen' zijn de joden nu aan de beurt...

jij lijkt wat te hebben voor mij ga je me elke discussie volgen of wat is u bedoeling
en waar begint gij in godsnaam over lees de topic
Oud 5 augustus 2011, 17:06   #15
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fleur__ Bekijk bericht
Ofwel klets je uit je nek ofwel heb je het OT nooit gelezen.
hier is het OT al lang vervangen door het NT (en zelfs het NT volgen maar enkele zielen hier)...
Oud 5 augustus 2011, 17:06   #16
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
jij lijkt wat te hebben voor mij ga je me elke discussie volgen of wat is u bedoeling
Het staat u vrij te negeren wie u wilt.
Oud 5 augustus 2011, 17:07   #17
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
hier is het OT al lang vervangen door het NT (en zelfs het NT volgen maar enkele zielen hier)...
En jij gelooft dat?
Oud 5 augustus 2011, 17:07   #18
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voor hier 1 dag te zijn heb je al veel praat...
gelukkig zullen je discriminerende en antisemitische teksten je snel de das omdoen...
Oud 5 augustus 2011, 17:08   #19
Albrecht
Banneling

Standaard

Ik meen wel wat kennis te hebben rond de Bijbel. Wat zijn exact de problemen ermee?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 17:10   #20
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik meen wel wat kennis te hebben rond de Bijbel. Wat zijn exact de problemen ermee?
Volgens dixie is er geen enkele ziel de het OT volgt. Volgens hem zijn er nog maar 'enkelingen' die het NT volgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be