![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat plan? Er heeft op het vtm nieuws gisteren nochtans een hulpverleenster zonder iets aan de verbeelding over te laten gezegd dat er géén is!! Het is dus niet zo dat het in de paniek niet gebruikt was, of toch niet zo goed is gebleken dan men dacht. Het was er gewoonweg niét. Blijkbaar vond men dat overbodig. Blijkbaar verwachtte men daar nooit meer dan een aantal schrammen en wat builen door een ongelukkige val na het stage-diven en hier en daar een onderkoelde, oververhitte of alcoholgeïntoxiceerde. Maar een hele hoop slachtoffers tegelijk? Ho maar ... In een wei met 60 000 man werd dat blijkbaar als een niet zo waarschijnlijk scenario geacht... Over je tweede alinea: klopt, het beste wat je mi daar kon doen is zo ver mogelijk van alles gaan staan en jezelf zo klein mogelijk maken ... Een alternatief had Chokri blijkbaar niet ... Maar dat is dan toch iets wat kan gecommuniceerd worden. Bv. als die eerste tent is ingestort zou ik mogen aannemen dat je beseft dat de tenten kunnen instorten en dat je vreest dat er nog meer de geest gaan geven, met nog meer slachtoffers als gevolg. ![]() Dan kan er bv. toch gecommuniceerd worden om uit de tenten te gaan en je allen zo ver mogelijk van rondvliegende of mogelijke objecten te verspreiden in de wei. Hoe zoiets afloopt, daar hebben we het gissen naar. Maar ik denk dat de mensen toch liever iets van een helpende communicatie hadden gehoord dan dat ze gewoon volledig aan hun lot werden overgelaten en van ingestorte tent één in allerhaast verlaten in tent twee springen om die dan zelf overeind te houden en dan op naar nummer drie die ook crasht, enzovoort... ![]() Allé het ergste gevoel lijkt me dan toch nog van: ik sta er hier volledig en compleet alleen voor. Het is ieder voor zich. En de organisatie weet het ook niet meer ... Ja, dat is traumatiserend. Het volledig aantal mensen dat er was is getraumatiseerd, ja dat vind ik ook een reden om over te zeiken. Psychologisch leed is niet grappig. Overigens hebben ook degenen met werkelijk grote verwondingen ook psychologisch leed en een trauma hoor, of dacht je dat dat was voorbehouden voor de weinigen die er compleet ongedeerd (dus zelfs zonder blauwe plek of schram) vanaf gekomen zijn? Ik snap overigens niet dat je kan ontkennen dat het een complete chaos was. ![]() Dat temidden van die chaos de hulpverlening zich zo goed mogelijk georganiseerd heeft, zo goed en zo kwaad als het enigszins kon gegeven de omstandigheden, dat is allicht waar (d'uh). Maar dat neemt niet weg dat er eigenlijk geen plan was en zij blijkbaar ook niet echt raad wisten ...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#662 |
Minister-President
|
![]() bij dat ge ok zijt
![]() |
#663 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wegens persoonlijke aanval geknipt.
Laatst gewijzigd door Pontifex : 20 augustus 2011 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#664 | |
|
![]() Citaat:
Weet je wat wij hebben gedaan? Rustig gewacht tot onze vrienden en kennissen ons belden, sms'ten of op andere manier bereikten. Dat dat even zou duren leek ons evident: die masten zijn daar simpelweg niet op voorzien. De laatste is opgedoken rond een uur of tien 's ochtends. Eén lichtgewonde (die al aan het uitzoeken was naar welk feestje hij 's avonds kon gaan, dat vond hij de beste manier om het te verwerken). En dat was het dan. Opgelucht en blij dat iedereen terecht was, spijtig voor de doden en zwaargewonden (die we niet kennen, net zoals de honderden gewonden en doden die ieder jaar op de weg vallen of op andere manieren gewond geraken of sterven), maar trauma's hou ik daar echt niet aan over. Wat betreft de organisatie: dergelijke apocalyptische toestanden en minder doden dan tijdens een doorsnee weekend op de weg zegt eigenlijk al genoeg. Alleen vorig weekend stierven er al 14 mensen terwijl ze voor hun plezier in de auto zaten, een vrouw plooide haar auto rond een boom doordat ze op weg naar de Chinees uitweek voor een eekhoorn die overstak. Eekhoorns afschaffen? Chinese afhaalrestaurants verbieden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#665 |
Banneling
|
![]() Nochtans is dit allemaal gemakkelijk te voorkomen... namelijk door niets meer in te richten (of toe te laten)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#666 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#667 |
Gouverneur
|
![]() Ja, er valt al eens een dode door bepaalde drugs. Drugs maar verbieden?
![]()
![]() |
#668 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Tegen overmacht kan je niets beginnen. Het is blijkbaar eigen aan de mens om dat niet te kunnen aanvaarden.
![]() |
![]() |
#669 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#670 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#671 |
|
![]() Adrian, wat in mij heeft gedacht dat jij in deze omstandigheden wel in staat zou zijn tot een volwassen discussie? We zijn momenteel toch weer enkele jaren verder.
Het was fout in elk geval. Communicatie met jou gesloten. Je raast als een wildeman. Dat afkondigen van het rampenplan heeft trouwens op zich niets met de organisatie van PKP te maken. Boven een aantal zwaargewonden/doden kondigt iedere gemeente zijn rampenplan af.
![]() |
![]() |
#672 | |
|
![]() Citaat:
Mensen maken het onderscheid blijkbaar niet meer tussen reële risico's en daaruit voortvloeiende logische beslissingen gebaseerd op evidentie en expertise, en compleet surreëele risico's. Of het onderscheid tussen dingen die noodzakelijk zijn en dingen die extra zijn. ![]() Ik wacht op de eerste post waarin iemand hier komt beweren allen in stilte te zitten en te treuren, er zijn immers al zoveel mensen gestorven op deze planeet. ![]() Beetje ernstig de discussie proberen te voeren kan geen kwaad, denk ik dan. Probleem is dat je dan al eerst die intentie moet hebben natuurlijk. Volgens mij is dat uitgangspunt van mij verkeerd, of naïef. (Is overigens lang niet enkel tegen u bedoeld hoor Nynorsk, maar wat ik hier zoal allemaal lees ... volgens velen hier moest de concorde nog vrolijk blijven rondvliegen alsook zeppelins geloof ik).
![]() |
![]() |
![]() |
#673 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat mij nog altijd het meest verbaast, is dat er niet meer doden zijn gevallen in zulke vreselijke toestanden. de organisatie moet echt perfect geweest zijn want anders kan dit niet.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#674 |
|
![]() Maar goed, ik ben niet slim genoeg om niet te zien dat er geen onderscheid is tussen bekijken of we pukkelpop en misschien ook andere evenementen veiliger kunnen maken na de verschrikkelijke gebeurtenissen die zich daar hebben afgespeeld en het water afschaffen omdat er al personen gestorven zijn aan legionella.
![]() |
![]() |
#675 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Gelukkig zijn er wel andere redenen om niet meer met dat ding te vliegen.
![]() |
![]() |
#676 | |
|
![]() Citaat:
Het veiligste is jezelf opsluiten in een glazen kastje, en dan nog, dat weet ik ook. Doch heb ik hier ook al duidelijk gezegd dat het mij niet echt reëel lijkt om een festival te voorzien op een boeing-crash, alieninvasie of vulkaanuitbarsting terwijl er geen enkele aanleiding (of beter aanwijzing) voor is dat het daar ooit zou kunnen voorkomen. (En neen, één aanwijzing zoals bv een gek die roept dat het gaat gebeuren is niet genoeg. ![]() Het is inderdaad zeer vreemd dat er niet veel meer doden zijn gevallen. Hoe dit te verklaren valt, is mij ook een raadsel. Allereerst weet ik wel dat er geen 60 000 man waren, maar pak dan nog dat het er god weet hoeveel waren, dan nog blijft de balans bijzonder klein. Al is die voor de betrokkenen natuurlijk veel te groot. ![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#677 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De natuur kan nu eenmaal dingen doen met ons die traumatiserend werken. Daar kan je niet onderuit. In ons land maken we gelukkig weinig extreme natuurfenomenen mee. Als het dan eens gebeurt op plaatsen waar mensen samen komen om in open lucht te zijn (dat is de expliciete doelstelling van zomerfestivals, die trekken geen volk als je ze in gebouwen organiseert), dan zijn de gevolgen natuurlijk groot. Als je het persoonlijk risico daarop tot nul wil herleiden, moet je dat afschaffen. Maar dat gaan veel mensen niet willen, natuurlijk.
![]() |
![]() |
#678 |
|
![]() Omdat de organisatie voorzien was op noodweer, alleen niet op dergelijk apocalyptisch noodweer? Erg raadselachtig is dat allemaal niet. Je beseft zelf toch wel dat zonder op voorhand opgesteld rampenplan je helemaal geen festival mag organiseren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#679 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Ik wil maar zeggen ... Het heeft zich afgespeeld in een goei kwartier. Citaat:
jij vindt een blauwe plek èrger dan het verliezen van een dierbare????? Denk jij dat de mensen met blauwe plekken meer bijstand nodig hebben dan mensen die iemand hebben verloren? ![]() De fysieke pijn, is het minste van heel deze ramp Adrian. Zelfs voor de blijkbaar vele mensen die een ledemaat verloren. De psychische pijn. Dat is de ware hel. Als jij trouwens gezien hebt in welke staat vele "niet of nauwelijks fysiek beschadigden" waren (compleet in psychische shock, zelfs nog uren na de ramp) weet je het ook wel... Maar ik weet niet of jij kan beseffen dat die mensen op dat moment veel minder inzitten met het feit dat ze schrammen, bulten en blauwe plekken en misschien zelfs diepe wondes hebben opgelopen dan met het feit dat ze net (vaak herhaaldelijk) ontsnapt zijn aan een veel te lang durende, levensbedreigende situatie waarin mensen, al dan niet vrienden van hen of mensen die zij hebben gezien ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#680 |
|
![]() Al dat psychologisch gedoe is inderdaad ferm overdreven en meer een vorm van massahysterie dan wat anders. Ok dat sommige mensen daar last van hebben, maar wat we nu vaak meemaken is overgemediatiseerd kuddegedrag.