Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 augustus 2011, 23:43   #241
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Brandende haat voor Vlaanderen? Het is niet in Wallonië dat Ijzerdinges gebeuren, het is niet in Wallonië dat men TAK, VNJ, NSV, enz........ hebben. Pas op, ik weet wel dat die voorbeelden een kleine minderheid in Vlaanderen vertegenwoordigen maar die bestaan wel. De meeste Franstaligen hebben geen haat tegenover Vlaanderen. Ze lachen wel met het Vlaams-Nationalisme maar dat is niet erg.
Ik pleit nooit voor Everytime - en die is volgens mij anti-Vlaams - maar hem beschuldigen van brandende haat is gewoon belachelijk.
Oud 22 augustus 2011, 23:45   #242
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brandende haat voor Vlaanderen? Het is niet in Wallonië dat Ijzerdinges gebeuren, het is niet in Wallonië dat men TAK, VNJ, NSV, enz........ hebben. Pas op, ik weet wel dat die voorbeelden een kleine minderheid in Vlaanderen vertegenwoordigen maar die bestaan wel. De meeste Franstaligen hebben geen haat tegenover Vlaanderen. Ze lachen wel met het Vlaams-Nationalisme maar dat is niet erg.
Ze hebben geen Vlaams-Nationalistische of extremistische partijen en verenigingen nodig. Binnen de linkse partijen en rechtse partij, zijn de Waalse variant van deze "nationalistische" standpunten voldoende ingebed en kompleet normaal en natuurlijk en zeker niet extremistisch. Op de Waalse fora wordt Maingain vaak verdedigd als zeer democratisch.

Zie ook deze quote:
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 22 augustus 2011, 23:47   #243
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn altijd mogelijke keuzes. Toch blijven ze samenwerken. Het feit is daar.
Zet Hitler, Stalin en Rabbi Rosenbaum in een rubbere boot midden in de Noord Zee, en ze zullen ook samenwerken hoor... maar wat bewijst dat?

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 22 augustus 2011 om 23:47.
Salvadorii is offline  
Oud 22 augustus 2011, 23:47   #244
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Iedere Franstalige partij is minstens zo communautair ingesteld als de N-VA bij ons. Het is raar dat zo weinig mensen dat overduidelijke gegeven gewoon niet schijnen te merken. Nu ja, als je een koelbloedige kikker op een plaat zet en die geleidelijk verwarmt merkt die het ook niet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 augustus 2011 om 23:48.
Weyland is offline  
Oud 22 augustus 2011, 23:49   #245
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Volgens mij is Everytime nog steeds een emotionele rattachist, maar hij was nooit een fundamentalist erin. Hij is Fransgezind eerder. Er bestaat nog steeds een leven buiten de staatkunde. Bovendien kan je je Frans voelen binnen België. Ik kan mezelf er ook in terugvinden, maar dan tegenover de Nederlanden. Je kan jezelf koud voelen voor Vlaanderen of België en ze lamme identiteiten beschouwen, maar je kan hier wel wonen, een gelukkig leven leiden en jezelf Nederlander voelen.
Voil�*, ik ben eerder Fransgezind en dit zelfs als ik ook naar Vlaamse TV kijk (niet de "grote zenders" maar TMF en Anne). Rattachisme kan u alvast vergeten sinds ik de site van de RWF heb gezien : die mensen zijn gewoon racisten en ik heb niets te maken met die mensen. Bovendien is de huidige Frankrijk totaal verschillend van Wallonië en eerlijk gezegd heb ik liever Frankrijk dan Wallonië.
Everytime is offline  
Oud 22 augustus 2011, 23:50   #246
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is Everytime nog steeds een emotionele rattachist, maar hij was nooit een fundamentalist erin. Hij is Fransgezind eerder. Er bestaat nog steeds een leven buiten de staatkunde. Bovendien kan je je Frans voelen binnen België. Ik kan mezelf er ook in terugvinden, maar dan tegenover de Nederlanden. Je kan jezelf koud voelen voor Vlaanderen of België en ze lamme identiteiten beschouwen, maar je kan hier wel wonen, een gelukkig leven leiden en jezelf Nederlander voelen.
Identiteit is misschien iets subjectief, maar die subjectieve identiteit kan wel in meerdere of mindere mate samenvallen met de werkelijkheid. Je kan je wel Nederlander 'voelen', maar je ontsnapt niet aan de realiteit van Vlaanderen en de impact van de laatste 500 jaar. Zolang je er niet naar streeft daadwerkelijk de realiteit te veranderen zul je ook altijd in die Vlaamse context blijven steken. Niet dat ik jouw standpunten deel en je daarom wil aanmoedigen tot actie, maar men kan zich niet zomaar dit of dat verklaren opdat het werkelijkheid wordt, net zoals de gemiddelde zelfverklaarde Belg in de praktijk even veel of weinig 'Belgisch' is als ik.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 22 augustus 2011 om 23:51.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 22 augustus 2011, 23:51   #247
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Was het altijd dezelfde Franstalige? Het is niet omdat die Franstalige geen Nederlands kent dat het zo met alle Franstaligen van België is.
GIB/GB (later Carrefour). Een blok met 1500 mensen en ja steeds Frans op de vergaderingen dus. Behalve enkele uitzonderlijke projectleiders. En niet 1 persoon maar 100den en 100den. Een statistisch significante hoeveelheid aan vergaderings-stalen van vergaderingstalen.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 22 augustus 2011, 23:52   #248
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Ik pleit nooit voor Everytime - en die is volgens mij anti-Vlaams - maar hem beschuldigen van brandende haat is gewoon belachelijk.
Ik heb dat dan ook nooit beweerd over Everytime.
Oud 22 augustus 2011, 23:53   #249
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Identiteit is misschien iets subjectief, maar die subjectieve identiteit kan wel in meerdere of mindere mate samenvallen met de werkelijkheid. Je kan je wel Nederlander 'voelen', maar je ontsnapt niet aan de realiteit van Vlaanderen en de impact van de laatste 500 jaar. Zolang je er niet naar streeft daadwerkelijk de realiteit te veranderen zul je ook altijd in die Vlaamse context blijven steken. Niet dat ik jouw standpunten deel en je daarom wil aanmoedigen tot actie, maar men kan zich niet zomaar dit of dat verklaren, net zoals de gemiddelde zelfverklaarde Belg in de praktijk even veel of weinig 'Belgisch' is als ik.
Tja, Vlaams is een pars-pro-toto dat verkocht werd in het buitenland maar niet gebruikt werd door de inwoners zelf in die zin. Nederland heeft ook Holland kunnen geheten hebben officieel. Alles kan veranderen, zeker indien de kennis toeneemt over dit land.
Ik heb ooit eens een encyclopedie gezien over Nederlandse literatuur gedrukt in de jaren tachtig. 'Vlaamse schrijvers' werden er 'Zuid-Nederlands' genoemd. Zo gek is die naam niet, het went alleen wat moeilijk voor deze gehersenspoelde generatie.

We gaan toch niet beweren dat Vlaanderen leeft hè ? Het is dan ook zo dat de oude symboliek te enggeestig was (bovendien de reden waarom de Vlaamse identiteit geconstrueerd werd in de 19de eeuw). Op dit forum herinner ik me nog menige Flamingant* zijn ongenoegen uiten dat AVV-VVK (Alles Voor Vlaanderen - Vlaanderen Voor Kristus) verdween uit de hoofding van De Standaard. Waarom is dat jammer ? Het klopt wel dat de Vlaamse constructie draaide om die exclusief Katholieke identiteit.

*: oorspronkelijk een pejoratief bij de Franstalige elite in Vlaanderen; je had 'la Flandre flamingante' en 'la Flandre gallicante'.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 augustus 2011 om 23:58.
Weyland is offline  
Oud 22 augustus 2011, 23:57   #250
Vlaanderen Boven

Standaard

Ik heb er geen enkel probleem mee dat wij als 'Zuid-Nederlands' aangeduid worden als het gaat om taalgerelateerde zaken, inclusief literatuur. Maar Vlaanderen en Nederland hebben sinds de zestiende eeuw toch wel echt een divergente evolutie meegemaakt, hoor, en ik denk dat je in Vlaanderen weinig mensen zal vinden die dat ontkennen.

Maar nu zijn we weer bezig over de Nederlanden terwijl dat niets met de discussie te maken heeft, dus ik stel voor dat we het hierbij laten.
Oud 22 augustus 2011, 23:59   #251
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Ik anti-Vlaams?
Everytime is offline  
Oud 23 augustus 2011, 00:02   #252
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Ze hebben geen Vlaams-Nationalistische of extremistische partijen en verenigingen nodig. Binnen de linkse partijen en rechtse partij, zijn de Waalse variant van deze "nationalistische" standpunten voldoende ingebed en kompleet normaal en natuurlijk en zeker niet extremistisch. Op de Waalse fora wordt Maingain vaak verdedigd als zeer democratisch.

Zie ook deze quote:
Vlamingen hebben gewoon het beeld van Maingain als "de man die Brussel wil uitbreiden", daar is het probleem. Maingain is burgermeester van een Brusselse gemeente en is veel meer dan dat aspect. Ik ben trouwens tegen de uitbreiding van Brussel.
Everytime is offline  
Oud 23 augustus 2011, 00:02   #253
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen enkel probleem mee dat wij als 'Zuid-Nederlands' aangeduid worden als het gaat om taalgerelateerde zaken, inclusief literatuur. Maar Vlaanderen en Nederland hebben sinds de zestiende eeuw toch wel echt een divergente evolutie meegemaakt, hoor, en ik denk dat je in Vlaanderen weinig mensen zal vinden die dat ontkennen.

Maar nu zijn we weer bezig over de Nederlanden terwijl dat niets met de discussie te maken heeft, dus ik stel voor dat we het hierbij laten.
Ja, maar ik heb het over de naam. Het klopt dat ik daarnaast ook erg Nederland-gezind ben. We zijn immers altijd buurlanden gebleven en zijn cultureel met elkaar verweven om die reden. Contacten tussen Noord en Zuid hebben altijd bestaan, ook na de aparte ontwikkeling.
Echter, waarom moeten wij als naam een pars-pro-toto dragen ? Nederland heet toch ook niet Holland ? Het heeft ooit zo geheten voor een korte tijd, ja (als vazalstaat). Je kan ook de staten Noord-Nederland en Zuid-Nederland hebben. Nederland is de naam die ons het beste past. Het is pas recent in de geschiedenis dat het 'raar' klinkt ons zo te noemen.

Vlaanderen als pars-pro-toto is goed om te verkopen in het buitenland, maar niet als officiële naam. Het verwondert me ook niet waarom men zo weinig weet van onze geschiedenis, erfgoed, enz... Men is zelf onverschillig wat dit betreft in onze contreien.
Trouwens, vroeger was Frans het Engels van diens tijd. Het is niet toevallig dat veel schrijvers (veel belangrijker cultureel medium toen dan vandaag) in het Frans schreven hier in gegoede kringen (anders dan in ontwikkelde landen elders in Europa, waar men een minimum aan respect had voor de eigen taal). Het is niet toevallig dat men vandaag hetzelfde fenomeen kent met het Engels. Sommige Vlamingen handelen er zelfs naar dat het lijkt alsof Vlaanderen een element is op die sterbezaaide banier.

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 augustus 2011 om 00:08.
Weyland is offline  
Oud 23 augustus 2011, 00:04   #254
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Iedere Franstalige partij is minstens zo communautair ingesteld als de N-VA bij ons. Het is raar dat zo weinig mensen dat overduidelijke gegeven gewoon niet schijnen te merken. Nu ja, als je een koelbloedige kikker op een plaat zet en die geleidelijk verwarmt merkt die het ook niet.
En dit is nu de kern van het probleem. Voor wat het communautaire betreft, staan de Waalse partijen altijd op 1 lijn, terwijl in Vlaanderen het een sport is om een dolk in elkaars rug te steken en dan te vragen gaat het een Beke.
Dirk A is offline  
Oud 23 augustus 2011, 00:05   #255
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
We gaan toch niet beweren dat Vlaanderen leeft hè ?
Dat beweer ik wel. In feite is het enige dat iet of wat achterblijft het zelfbewustzijn, wat eigenlijk merkwaardig is, want Vlaanderen vertoont duizendmaal meer interne cohesie dan het Baskenland of Schotland, die nochtans een sterkere identiteit bezitten. We zijn denk ik gewoon ingedommeld als demografische meerderheid van het land, waardoor de man in de straat 'Vlaming' en 'Belg' als onderling inwisselbaar beschouwt.

Citaat:
Het is dan ook zo dat de oude symboliek te enggeestig was (bovendien de reden waarom de Vlaamse identiteit geconstrueerd werd in de 19de eeuw). Op dit forum herinner ik me nog menige Flamingant* zijn ongenoegen uiten dat AVV-VVK (Alles Voor Vlaanderen - Vlaanderen Voor Kristus) verdween uit de hoofding van De Standaard. Waarom is dat jammer ? Het klopt wel dat de Vlaamse constructie draaide om die exclusief Katholieke identiteit.
Symboliek is symboliek en uiteindelijk van ondergeschikt belang. Ik ben niet religieus, dus mij stoort het niet dat AVV-VVK verdwenen is.
Oud 23 augustus 2011, 00:08   #256
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar ik heb het over de naam. Het klopt dat ik daarnaast ook erg Nederland-gezind ben. We zijn immers altijd buurlanden gebleven en zijn cultureel met elkaar verweven om die reden. Contacten tussen Noord en Zuid hebben altijd bestaan, ook na de aparte ontwikkeling.
Echter, waarom moeten wij als naam een pars-pro-toto dragen ? Nederland heet toch ook niet Holland ? Het heeft ooit zo geheten voor een korte tijd, ja (als vazalstaat). Je kan ook de staten Noord-Nederland en Zuid-Nederland hebben. Nederland is de naam die ons het beste past. Het is pas recent in de geschiedenis dat het 'raar' klinkt ons zo te noemen.
Holland is een deel van Nederland maar veel mensen maken de fout.
Everytime is offline  
Oud 23 augustus 2011, 00:11   #257
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:

Vlaanderen als pars-pro-toto is goed om te verkopen in het buitenland, maar niet als officiële naam. Het verwondert me ook niet waarom men zo weinig weet van onze geschiedenis, erfgoed, enz... Men is zelf onverschillig wat dit betreft in onze contreien.
Het terugdraaien van de benaming 'Vlaanderen' lijkt me nu onmogelijk en ook onwenselijk. Er zou een probleem zijn moest het historische Vlaanderen traditioneel de dominante streek zijn in het huidige Vlaanderen, zoals Holland dat is in Nederland, maar in feite zijn het de Brabanders die momenteel de toon zetten, en ze profileren zich gretig als 'Vlaams'. In feite is dat een mooi compromis. Je geeft overigens zelf al aan dat de term Vlaanderen goed verkoopt in het buitenland. Nee, ik ben niet overtuigd. Ik ben Leuvenaar en Vlaming.
Oud 23 augustus 2011, 00:12   #258
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Holland is een deel van Nederland maar veel mensen maken de fout.
Eigenlijk is Holland ergens een abstracte benaming. Holland is de provincie die het land Nederland grotendeels heeft geschapen. De naam Holland is dan ook een naam die gebruikt werd doorheen de eeuwen. Het is niet fout het land 'la Hollande' te noemen of om te spreken over 'les Hollandais'. Een Nederlander zelf, echter, is minder geneigd dat te doen (hoewel het ook wel eens voorkomt).
Weyland is offline  
Oud 23 augustus 2011, 00:13   #259
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het terugdraaien van de benaming 'Vlaanderen' lijkt me nu onmogelijk en ook onwenselijk. Er zou een probleem zijn moest het historische Vlaanderen traditioneel de dominante streek zijn in het huidige Vlaanderen, zoals Holland dat is in Nederland, maar in feite zijn het de Brabanders die momenteel de toon zetten, en ze profileren zich gretig als 'Vlaams'. In feite is dat een mooi compromis. Je geeft overigens zelf al aan dat de term Vlaanderen goed verkoopt in het buitenland. Nee, ik ben niet overtuigd. Ik ben Leuvenaar en Vlaming.
De Zuid-Nederlander noemt zich Vlaming, maar praat Brabants. Persoonlijk vind ik het een bijzaak hoor. Ik vind het uiteraard wel wenselijk dat men zo veel mogelijk weet hoe het komt dat Vlaanderen Vlaanderen heet. Ik ben echter geen utopist en weet dat niet iedereen even geboeid is erdoor. Ik ben rechtlijnig en blijf Nederland een betere benaming vinden en voel weinig liefde voor een naam die berust op onwetendheid bij de eigen bevolking.
Ik begrijp dat we niet alleen zijn wat dit betreft. Zo is Tsjechië ook een pars-pro-toto bijvoorbeeld en zegt men gewoonlijk 'Republiek Tsjechië' voluit om 'neutraler' te klinken.

P.S.: Het 'echte' Vlaanderen is misschien minder invloedrijk vandaag, maar ze waren wel de eerste beschaafde provincie (toen Graafschap) in onze geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 augustus 2011 om 00:19.
Weyland is offline  
Oud 23 augustus 2011, 00:15   #260
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Vlamingen hebben gewoon het beeld van Maingain als "de man die Brussel wil uitbreiden", daar is het probleem. Maingain is burgermeester van een Brusselse gemeente en is veel meer dan dat aspect. Ik ben trouwens tegen de uitbreiding van Brussel.
Maingain is veel extremer als het VB. Hij wil Vlaams-Brabant en .... annexeren.
Dirk A is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be