Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2011, 21:02   #541
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Ik weet wat je bedoelt, er worden altijd ruime veiligheidsmarges gehanteerd. Maar dat bedoelde ik dan weer niet. Zoek eens wat technische info over de berekening van windbelasting. Er staat in die formules altijd een waarde die specifiek is aan de locatie waar het bouwsel zich bevindt. Voor gebieden met meer/krachtiger wind het hele jaar door is die hoger. Wat logisch is.

Als er bij elk stevig zomeronweer hier bij ons tenten de lucht ingaan, is die waarde misschien aan de lage kant.
Daar heb ik geen technische info over windbelasting voor nodig. Een gewone vergelijking van zwaartekracht versus de kracht veroorzaakt door de wind in een zeil volstaat.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 21:09   #542
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En dat allemaal omdat er één keer iets geks gebeurt en er wat doden en gewonden vallen? Get alive.
Maar dat is het juist. Ik zou volledig akkoord zijn met je argument als het een eenmalig incident was. Maar dat is het niet. Dit jaar en de vorige alleen al ettelijke incidenten met doden, en te veel om op te noemen waar gewonden vallen of net geen publiek aanwezig is.

Zou jij ook zo gereageerd hebben op de brand in de Innovation, het Heizeldrama, Dutroux, enz.?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 22:31   #543
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien ligt dat gemiddelde gewoon te laag, met of zonder invloed van klimaatsverandering, en moeten de grote evenementententen steviger ontworpen worden, zodat ze bijvoorbeeld winden van 200km/h aankunnen.
200 km/h...Wie heeft er die waarde uit z'n loss pols geschud ? Tentconstructies worden gegarandeerd tot 9 beaufort en dat is +/- 100 km/h...

Hoe ziet u die 200 km/h-bestendige tenten ? Met een wand van 1 m beton dik of zo...?
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 23:04   #544
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
200 km/h...Wie heeft er die waarde uit z'n loss pols geschud ? Tentconstructies worden gegarandeerd tot 9 beaufort en dat is +/- 100 km/h...

Hoe ziet u die 200 km/h-bestendige tenten ? Met een wand van 1 m beton dik of zo...?
Ik schreef 'bijvoorbeeld'. Tussen 100 km/h en 200 zit nog wel wat ruimte. En marquees die bijvoorbeeld 130 km/h aankunnen zijn wel te vinden.

Citaat:
Aluflex lightweight halls and storage marquees withstand the required wind loads to wind force 9 as specified in DIN 4112 or DIN EN 13782. On request we also offer the halls to wind force 12 in accordance with the requirements specified in the new DIN 1055.
Maar bij tijdelijk structuren moet je altijd rekening houden met evacuatie. Dit komt uit een reglement van een beurs in Duitsland:
Citaat:
If severe weather is expected with forecasts of winds with a force of > 7 Bft. (beaufort), a general severe weather warning will be issued by the organiser to all exhibitors. Thereupon, all exhibitors with stand constructions with a reduced wind load or with temporary buildings must immediately undertake all the measures and cease all their activities for an operating interruption. The instructions of the on-site security staff and other employees of the organiser must be complied with immediately and in all cases. If operations need to be suspended, the following measures shall be implemented without delay by the exhibitor or stand operator:
1. The stand structure shall be secured in accordance with the terms of the operating permit (inspection log book), including closure of entrances to marquees / tent structures, the lowering of stage covers and/or sheets at the sides of the stage.
2. Complete evacuation of visitors, guests and personnel (staff) from the stand structure.
3. ...

Laatst gewijzigd door discuz : 23 augustus 2011 om 23:07.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 23:43   #545
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik schreef 'bijvoorbeeld'. Tussen 100 km/h en 200 zit nog wel wat ruimte. En marquees die bijvoorbeeld 130 km/h aankunnen zijn wel te vinden.

Maar bij tijdelijk structuren moet je altijd rekening houden met evacuatie. Dit komt uit een reglement van een beurs in Duitsland:
Tja nou ja het probleem zit hem eerder in de grootschaligheid hé.
Zo'n tent op zijn plaats houden ergens tegen de 150 �* 200 km/h dat is niet zo evident .

Men zou misschien een helm kunnen verplichten op festivals?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 14:25   #546
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

De journalistieke wereld, al dan niet opgetrommeld door sociale media, blijft het publiek hapklare brokken serveren die het gretig slikt. Gelukkig zijn de zelfstandige denkers onder ons nog zo slim geweest om zich te uiten in de blogosfeer, waar je dan ook vele kritische geluiden kan horen:

Voor wie het aandurft om te lezen:

enkele stukjes:

Citaat:
Hoe emo-journalistiek en politiek theater na een fatale windhoos in elkaar dreigen te haken

De beeldvorming ondersteunt deze vroege vrijspraak, of is het omgekeerd? Woorden over “verbondenheid”, troost en “steun zoeken”, grote foto’s van meisjes en jongens die in elkaars armen vallen, artiesten die organisator Chokri Mahassine hun steun betuigden en zelfs ronduit knuffelden (“lieve Chokri”). Vooral deze laatste knuffelsessie stoort me. Uiteraard heeft de heer Mahassine die dodelijke windhoos (sorry, het KMI spreekt van “valwind”) niet besteld. Maar als organisator is en blijft hij het aanspreekpunt voor kritiek. Er was het ontbrekend rampenplan, de chaos en de falende interne communicatie (met GSM’s terwijl het netwerk plat lag, in plaats van een eigen draadloos systeem), en de dubbelzinnige communicatie na de ramp. In alle media klonk het nochtans unisono dat de organisatie geen schuld trof, en dat ons niet anders restte dan collectieve verslagenheid. De analyse verdronk zo bij voorbaat in de emotionaliteit.

Citaat:
Ik vind dus dat Chokri iets te gemakkelijk wegkomt, met dank aan de Vlaamse media. We kennen de goedlachse Pukkelpop-organisator als BV, jeugdidool, én Vlaams parlementslid voor de S.PA. Tot hiertoe verliep die synergie vlekkeloos. Maar als er doden vallen, door welke oorzaak ook, mag er wat meer gedaan worden dan bekketrekken. Het kan niet zijn dat iemand die altijd positief in de mediabelangstelling komt dankzij een populair muziekfestival, en daar ook de persoonlijke politieke baten uit puurt, niét voor zijn verantwoordelijkheid gesteld wordt als het misloopt.

Op dat moment de martelaar uithangen is niet ernstig. Wie Chokri op het VRT-zondagavondjournaal (21/8) quasi-strompelend uit het kerkje van Kiewit heeft zien komen, ondersteund door een jonge vrouw (echtgenote? verloofde?), beseft dat we hier met wansmakelijke theatraliteit te maken hebben.

Vooral die laatste zin is voor mij zeer herkenbaar. Mijn familieleden maakten ook direct krak dezelfde opmerking toen Chokri daar bijna die kerk uit kwam gekropen...

En bv.:

http://weerspinsels.blogspot.com/201...igde-dood.html

Citaat:
vrijdag 19 augustus 2011
tragedie van een aangekondigde dood...

Was de organisatie van Pukkelpop nalatig? Ik durf daar geen uitspraak over doen maar men moet zich wel bezinnen over deze situatie...

Want laten we wel wezen, reeds in de vroege dag had het KMI een oranje waarschuwing voor zwaar onweer aangekondigd. Als organisator van een festival met 60.000 mensen moet je dan toch wel meer op je hoede zijn dan Jan modaal. Nee, dan dien je continue in contact te staan met de weerinstanties die alles nauwgezet in de gaten houden. Persoonlijk had ik vanmorgen de situatie bestudeerd en een verwachting openbaar gebracht via de gekende severe weather site. Het gevaar was duidelijk, er was grote kans in dat gebied voor zware onweersbuien met zeer veel regen , hagel en zware windstoten. De RADAR beelden, welke tegenwoordig gratis op internet te consulteren , toonden in de namiddag een beest van een onweerscel welke richting Hasselt (en dus Kiewit) met celtoppen tot meer dan 13 km!

Zels als we er massaal van uitgaan dat er niets tegen deze storm viel te doen en dat hij onzichtbaar was op alle voorspellende beelden en uit het niets is opgedoken, stel ik me toch wel de vraag: is het festival voorbereid op rampen die men wel zag aankomen en die zeker kunnen gebeuren op een plek waar je 60 000 man samenzet, zoals bv. stampede? Ik zeg maar wat.

Interessante reactie:

Citaat:
Anoniem zei

vraag het eens aan iemand die iets van elektriciteit afweet. 20000 lichamen van 37°C bijeen + een boel stroomgeneratoren + Geluidgolven dit levert samen een aantrekkingspool uitgedruk in duizenden watt energie zodat je zo'n onweer precies op je kop krijgt.
21 augustus 2011 17:41

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 25 augustus 2011 om 14:28.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 14:37   #547
Groentje-18

Standaard

Nog meer leesvoer, als je krantenartikels van journalisten leest en slikt als zoete koek, kan je deze ook evengoed lezen zou ik zeggen. Zo moeilijk is de inhoud niet om te begrijpen...

Wanneer emotionaliteit de bovenhand neemt

Citaat:
Intussen ligt de ramp op Pukkelpop een week achter ons. Een week waarin veel gezegd en geschreven is. Zo veel zelfs dat er bijna geen ruimte meer was voor een nuchtere, rationele blik op de gebeurtenissen. En wie dat toch deed, werd ei zo na met pek en veren het land uitgestuurd. Naar Nederland liefst, want daar zitten nog van die ongevoelige eikels.

Het onheil dat over Pukkelpop trok, is verschrikkelijk. Dat staat vast. Alle gevoelens van medeleven voor de nabestaanden van slachtoffers, voor gewonden en voor zij die op één of andere manier fysiek of emotioneel getroffen zijn door het Pukkelpopdrama, zijn op hun plaats. Laat daar geen twijfel over bestaan.

Maar bij een dergelijke ramp, hoort nu eenmaal ook de nodige media-aandacht, een onderzoek, kritische vragen, … Maar daar heeft blijkbaar een heleboel mensen het niet op begrepen. Uit massale reacties op Twitter, Facebook, nieuwswebsites en blogs blijkt dat een hoop mensen een onderzoek niet nodig acht, noch een invraagstelling van de rol van de organisatoren lijkt volgens die mensen zin te hebben. Want, zo stonden ze meteen als één man achter organisator Chokri Mahassine, dit was overmacht. Punt.

http://robbevanlier.wordpress.com/20...venhand-neemt/
Oud 25 augustus 2011, 14:45   #548
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
en wie had eerder in één van beide topics naar een gelijkaardige reactie gelinkt?
Oud 25 augustus 2011, 15:31   #549
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Interessante reactie:

Citaat:
Anoniem zei

vraag het eens aan iemand die iets van elektriciteit afweet. 20000 lichamen van 37°C bijeen + een boel stroomgeneratoren + Geluidgolven dit levert samen een aantrekkingspool uitgedruk in duizenden watt energie zodat je zo'n onweer precies op je kop krijgt.
Right... Iemand die zegt iets van elektriciteit af te weten, en dan over duizenden watt energie praat...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 15:38   #550
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....het publiek ervan bewust dat een tent geen veilig onderkomen is in een zware storm.

Velen schreven hier al in hun reactie: maar waar moet het publiek dan naartoe? Buiten ben je in een hevige storm nergens veilig.
jawel, je legt u neer in het midden van een zo vlak mogelijk terrein en wacht tot de storm voorbij is. Nie moeilijk veilig en simpel.
Klein beetje nuchterheid en normale opvoeding, meer is niet vereist. Doch ja er zijn nu eenmaal veel mensen tegenwoordig die verwachten dat alles hen met de paplepel gegeven wordt en dan trunten als hen iets overkomt, en nat worden dat willen ze al helemaal niet.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 15:40   #551
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De journalistieke wereld, al dan niet opgetrommeld door sociale media, blijft het publiek hapklare brokken serveren die het gretig slikt. Gelukkig zijn de zelfstandige denkers onder ons nog zo slim geweest om zich te uiten in de blogosfeer, waar je dan ook vele kritische geluiden kan horen:

Voor wie het aandurft om te lezen:

enkele stukjes:

Vooral die laatste zin is voor mij zeer herkenbaar. Mijn familieleden maakten ook direct krak dezelfde opmerking toen Chokri daar bijna die kerk uit kwam gekropen...

ja, als organisator van een evenement waar doden op gevallen zijn, dat mag niet op uwen lever liggen natuurlijk, je mag daar niks bij voelen; dat is normaal zeker dat doden vallen op evenementen en elke organisator die zal dan blij zijn zeker dat zijn of haar evenement in de krant komt??
kom, kom, aub zeg.
Oud 25 augustus 2011, 15:45   #552
Groentje-18

Standaard

X zegt:
Citaat:
nieuws Limburg - Weerkaarten vrijdag: code rood - Hbvl.be
Bedankt HBVL. heel mijn facebook lijst aan het flippen :/
Al zijn vriendjes zijn weners en watjes, niet?
Oud 25 augustus 2011, 15:53   #553
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
X zegt:

Code rood is dan ook net wat anders dan code oranje... zoals het vandaag weer is, ondanks het droge weer. Dat is dus al - sinds PP - tweemaal code oranje voor Limburg zonder supercel.

Overigens, op mijn facebook-lijst is er niemand aan het flippen.

Omdat u conclusies trekt op basis van één lijst, ga ik dat ook doen: ja, het zijn allemaal weners en watjes.

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 25 augustus 2011 om 15:58.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 16:04   #554
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
X zegt:

kmi geeft code oranje.
geen paniek joh.
Oud 25 augustus 2011, 16:08   #555
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Interessante reactie:

Citaat:
Anoniem zei

21 augustus 2011 17:41
ik ken iets van electriciteit..tenminste genoeg om te weten dat dit de meest onnozele theorie is die ik ooit gelezen heb...

In de VS zijn er al decennia lang 'stormchasers' info aan het verzamelen om windhozen beter voorspelbaar te maken..met gering succes..

Citaat:
Uiteraard heeft de heer Mahassine die dodelijke windhoos (sorry, het KMI spreekt van “valwind”) niet besteld. Maar als organisator is en blijft hij het aanspreekpunt voor kritiek. Er was het ontbrekend rampenplan, de chaos en de falende interne communicatie (met GSM’s terwijl het netwerk plat lag, in plaats van een eigen draadloos systeem), en de dubbelzinnige communicatie na de ramp. In alle media klonk het nochtans unisono dat de organisatie geen schuld trof, en dat ons niet anders restte dan collectieve verslagenheid
Vreemde argumentatie, men pleit hier zelf de organisatie vrij van schuld aan de doden en gewonden...de falende interne communicatie heeft geen enkel lichamelijke schade veroorzaakt..

Citaat:
vrijdag 19 augustus 2011
tragedie van een aangekondigde dood...

Was de organisatie van Pukkelpop nalatig? Ik durf daar geen uitspraak over doen maar men moet zich wel bezinnen over deze situatie...

Want laten we wel wezen, reeds in de vroege dag had het KMI een oranje waarschuwing voor zwaar onweer aangekondigd. Als organisator van een festival met 60.000 mensen moet je dan toch wel meer op je hoede zijn dan Jan modaal. Nee, dan dien je continue in contact te staan met de weerinstanties die alles nauwgezet in de gaten houden. Persoonlijk had ik vanmorgen de situatie bestudeerd en een verwachting openbaar gebracht via de gekende severe weather site. Het gevaar was duidelijk, er was grote kans in dat gebied voor zware onweersbuien met zeer veel regen , hagel en zware windstoten. De RADAR beelden, welke tegenwoordig gratis op internet te consulteren , toonden in de namiddag een beest van een onweerscel welke richting Hasselt (en dus Kiewit) met celtoppen tot meer dan 13 km
Ik heb fruitbomen en wil ook persoonlijk advies over het weer op één bepaalde locatie

Online radarbeelden zijn niet voor niks gratis..indicatief speelgoed..

Een deftig onderzoek interesseert u helemaal niet..u wil gewoon de kop van Chokri..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 25 augustus 2011 om 16:15.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 17:02   #556
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
X zegt:

zeer zeker, minder dag allemaal en de story lezen en wat gezonder buitenkomen en leren relativeren.
Oud 25 augustus 2011, 17:11   #557
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
zeer zeker, minder dag allemaal en de story lezen en wat gezonder buitenkomen en leren relativeren.
Als er doden vallen moet er zeker onderzoek komen.
Op PP. wist men reeds zeer snel dat niemand schuld trof.
Nooit gezien eigenlijk.

Na de emoties die ik goed begrijp zal ook de ontnuchtering komen en zullen
er zeker vragen gesteld worden. Waarschijnlijk dezelfde vragen die
journalisten NU reeds stelden maar er te vroeg mee op de proppen kwamen
gezien juist al die emoties.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 18:30   #558
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jawel, je legt u neer in het midden van een zo vlak mogelijk terrein en wacht tot de storm voorbij is. Nie moeilijk veilig en simpel.
Klein beetje nuchterheid en normale opvoeding, meer is niet vereist. Doch ja er zijn nu eenmaal veel mensen tegenwoordig die verwachten dat alles hen met de paplepel gegeven wordt en dan trunten als hen iets overkomt, en nat worden dat willen ze al helemaal niet.
Als je dat als enige doet dan loop je natuurlijk de kans vertrappeld te worden.

Nu, de blauwe plekken en schrammen op de rug van een vriend van mijn zoon beginnen nu weg te trekken: die avond vielen er nogal vrij grote hagelbollen.
Nat worden is niet erg, maar hagel is andere koek.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 18:35   #559
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Als er doden vallen moet er zeker onderzoek komen.
Op PP. wist men reeds zeer snel dat niemand schuld trof.
Nooit gezien eigenlijk.

Na de emoties die ik goed begrijp zal ook de ontnuchtering komen en zullen
er zeker vragen gesteld worden. Waarschijnlijk dezelfde vragen die
journalisten NU reeds stelden maar er te vroeg mee op de proppen kwamen
gezien juist al die emoties.
Laat de emoties van het eerste moment wat wegzakken, de dagelijkse routine terug op gang komen en dan zal de vraag naar een onafhankelijk onderzoek niet zo'n weerstand vinden.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 20:28   #560
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Al die mensen vanavond op het Dusart ook, de bleiters. Allé nu, alsof er iets gebeurd is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be